Andrzej Karałow/Jerzy Przeździecki - Pedestal’s Complement
Rok temu miałem przyjemność recenzować płytę Wir duetu Andrzej Karałow/Jerzy Przeździecki. Pierwszy – wybitny kompozytor i pianista, drugi – doświadczony performer świetnie czujący się w eksperymentalnej elektronice. Ich druga płyta przynosi kolejną porcję fantastycznych dialogów elektroniczno-akustycznych.
Pedestal's Complement jest zapisem koncertu z Ambient Festiwalu w Gorlicach, który miał miejsce w lipcu 2019 roku. „Wszystkie nasze występy to czysta improwizacja od zera. Ja używam fortepianu oraz gitary, na której gram smyczkiem e-bow. Bardzo dużo dźwięków pochodzi z wnętrza fortepianu, który jest preparowany. Jurek obsługuje system modularny Eurorack i Buchlę” – tłumaczy Andrzej Karałow.
Podobnie jak w przypadku pierwszej płyty, mamy tu do czynienia z czystą ekspresją i popisem muzycznej wyobraźni. Imponuje mi wrażliwość muzyków, którzy rozumieją się bez słów i grają jakby byli jednym instrumentem. Co ciekawe, brzmienia akustyczne i elektroniczne zlewają się w jedną spójną całość. Słuchacz po chwili traci orientację co do pochodzenia konkretnych dźwięków, co ułatwia zanurzenie się w wielowarstwowych strukturach bez wyraźnego rytmu czy harmonii. Mimo że jest to muzyka „free”, ani przez chwilę nie ma się wrażenia, że muzycy przestali panować nad tą piękną, szaloną maszyną i nawet kiedy odlatują, ciągle pozostają w kontakcie, dialogując z wyczuciem i polotem. Nic, tylko pozazdrościć takiej wyobraźni.