15 najwspanialszych brzmień syntezatorowych wszech czasów

15 najwspanialszych brzmień syntezatorowych wszech czasów

Wspaniałe brzmienia syntezatorowe – oryginalne, generowane przez elektronikę i niemające na celu naśladowania prawdziwych instrumentów – dostępne są w różnych gatunkach muzycznych już od ponad pięciu dekad.

Technologia
2021-08-08

Michael Jackson - Billie Jean

Rok: 1983
Syntezator oryginalny: CS-80
Wtyczki: Dune EiS, Thorn EiS

Niewiele utworów da się bezbłędnie rozpoznać po zaledwie dwóch akordach syntezatorowych, ale Billie Jean jest bez wątpienia jednym z nich. Singiel z tym nagraniem, rozprowadzony w liczbie ponad 10 milionów kopii, pozostaje jednym z najlepiej sprzedających się wydawnictw wszech czasów.

Wyprodukowany wspólnie przez legendarnego Quincy Jonesa i samego króla popu stanowi majstersztyk w dziedzinie produkcji muzycznej. Wynika to z uproszczenia rytmu, unikalnego brzmienia bębnów, zastosowania niestandardowych technik rejestracji (czy ktokolwiek inny próbował nagrywać chórki przez kartonową rurę?) oraz kreatywnego wykorzystania ówczesnych nowinek w technologii muzycznej. Nawet miks w wykonaniu Bruce’a Swediena, który zwykł wykonywać swoją pracę w jednym podejściu, wymagał ich ponad 90.

Ikoniczne intro akordowe zostało stworzone przez Jacksona z użyciem Yamahy CS-80 z dodatkiem pogłosu. My odtworzymy tę barwę, korzystając z Dune EiS oraz Thorn EiS.

Krok po kroku
Billie Jean: akordowe intro

1.

Brzmienie to powstało przy użyciu dwóch równolegle włączonych presetów Yamahy CS-80 (String 1 i Brass 2). Odtworzymy je używając dwóch syntezatorów – umieść Dune EiS oraz Thorn EiS na oddzielnych kanałach. Otwórz Dune EiS i wybierz preset String Section. Zredukuj poziom kanału do -6 dB, aby zrównoważyć głośność.

2.

Oryginał brzmi bardziej staccato niż nasz preset, więc zmniejsz wartość Release obwiedni wzmacniacza do 35%. Następnie przejdź do warstwy dęciaków. Otwórz Thorn EiS i załaduj preset PAD Brass. Zwiększ wartość Max Voices z czterech do ośmiu, aby nie zabrakło głosów w trzecim akordzie.

3.

W Thorn EiS wyłącz pokładowe efekty echa i pogłosu, jednocześnie zmniejszając parametr Volume do 15%, równoważąc głośność obu warstw. Zmniejszenie Release dla Amp Env do 25% sprawia, że nasze warstwowe brzmienie nabiera mocy. Z kolei redukcja częstotliwości odcięcia filtru do 150 Hz nieco zmatowi brzmienie.

4.

Zmień Master Tuning w Thorn EiS na -24, co spowoduje przestrojenie barwy o oktawę w dół i jej pogrubienie. Dodanie pogłosu pozwoli lepiej skleić warstwy. Zgrupuj oba syntezatory i dodaj procesor HY-FX CM. Wybierz preset pogłosowy i ustaw pokrętło Decay w okolicach godziny 8. Na koniec zmień proporcje Wet/Dry na około 20% w kierunku wet.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
maj 2021
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Electro-Voice EVERSE 12 - głośnik bezprzewodowy
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó