Więcej...

Midas 522

Testy | 13.03.2018  | Jarosław Stubiński
Marka:  Midas

Dowodzona przez Uli Behringera korporacja Music Group, która obecnie przechodzi transformację nazwy na Music Tribe, ma się dobrze jak nigdy dotąd. Należąca do niej firma Midas jest tego najlepszym przykładem.

Trzeci z serii modułów lunchbox oferowanych przez firmę Midas (przedwzmacniacz i korektor opisaliśmy w numerach 12/2017 oraz 1/2018 EiS) to, jakżeby mogło być inaczej, procesor dynamiki. Oprócz produktów przeznaczonych dla dużych scen jej oferta poszerzyła się o moduły lunchbox, które mogą znaleźć zastosowanie praktycznie wszędzie, ze szczególnym uwzględnieniem studiów nagrań oraz pojedynczych torów sygnałowych w warunkach live.

Ten zaprojektowany w Wielkiej Brytanii procesor określany jest mianem kompresora/limitera z dynamiczną kontrolą prezencji. Uzyskano to poprzez odpowiednią konstrukcję toru kluczowania, uwzględniającego korekcję w układzie sterowania sekcją tłumienia. W standardowych kompresorach VCA nieczęsto znajduje się takie rozwiązania, choć podobny efekt można uzyskać włączając korektor na wejście sidechain (jeśli kompresor takowe ma). W 522 wszystko jednak znajdziemy już wewnątrz samego urządzenia, co znakomicie ułatwia prace i otwiera przed nami szereg możliwości.

Konstrukcja

Tak jak i pozostałe dwa procesory Midas z serii 500, model 522 wykonany jest nadzwyczaj starannie i dostarczany w eleganckim pudełku. Solidnie zamocowane potencjometry, przyciski z podświetlaniem przy włączeniu i efektowna, doskonale czytelna płyta czołowa to już znak firmowy wszystkich produktów marki Midas. Dwie linijki diodowe prezentują poziom sygnału na wyjściu oraz głębokość tłumienia – w tym ostatnim przypadku z dokładnością do 2 dB i 20-decybelowym zakresem wskazań. Wzorniczo całość przypomina to, co doskonale znamy z legendarnych konsolet analogowych tego producenta.

Wnętrze procesora doskonale harmonizuje z wyglądem i jakością wykonania obudowy. Procesor dynamiki jest urządzeniem pracującym w trybie VCA, w którym funkcję wzmacniacza sterowanego napięciem pełni układ CoolAudio V2181. Zbieżność symbolu liczbowego z popularnym chipem THAT 2181 (czyli sercem układów sterowania napięciowego Blackmera, a więc dbx), nieprzypadkowa. Sam producent przyznaje, że V2181 jest z nim funkcjonalnie kompatybilny.

Estetyka wykonania idzie w parze z wysoką jakością zastosowanych elementów i finezją rozwiązań układowych. 522 to kompresor, obok którego nie można przejść obojętnie.

CoolAudio to swego rodzaju wunderwaffe Uli Behringera. Wchodząc w skład Music Group zajmuje się m.in. wytwarzaniem układów scalonych wykorzystywanych w branży muzycznej i pro-audio. Dzięki temu Behringer jest w stanie wyprodukować niemal każde klasyczne urządzenie elektroniczne, do których od dawna nie ma oryginalnych zintegrowanych podzespołów półprzewodnikowych. W swojej ofercie ma także nowoczesne układy, takie jak przetworniki, kontrolery czy procesory, będąc w tym względzie praktycznie niezależnym od źródeł zewnętrznych. Na taki luksus mogła sobie pozwolić do tej pory tylko Yamaha, a zważywszy na plany Behringera związane z produkcją instrumentów elektronicznych, możemy się spodziewać wielu niespodzianek. Wyjście kompresora jest symetryzowane za pośrednictwem transformatora Vigortronix, a ominięcie (bypass) zrealizowane za pomocą przekaźników, z automatycznym połączeniem wejścia z wyjściem przy braku zasilania.

Funkcjonalność

Jak na klasyczny VCA przystało, kompresor daje duże możliwości w zakresie regulacji, pozwalając ustawić próg kompresji od -50 do +25 dB i jej współczynnik od 1:1 do ∞:1. Czas ataku zmieniamy od 0,1 do 20 ms, a powrotu od 50 ms do 2 s. Biorąc pod uwagę możliwość tłumienia sygnału o 20 dB (a nawet więcej) i kompensacji tłumienia regulatorem Gain, który pozwala wzmocnić sygnał o maksymalnie 18 dB, Midas 522 jawi się jako wszechstronny procesor dynamiki do każdych zastosowań.

Charakterystyka przejścia do stanu tłumienia uwzględnia łagodną lub twardą reakcję kompresora (funkcja Knee), a przyciskiem Sidechain możemy wyłączyć z toru kluczowania sygnały o częstotliwości poniżej 200 Hz, zawierające w sobie najwięcej energii. Przyciskiem Auto wyłączamy ręczne ustawianie czasów ataku i powrotu, aktywując przejście do trybu, w którym kompresor zmienia te parametry w ścisłej zależności od poziomu RMS sygnału wejściowego (jak wiele innych kompresorów VCA Midas 522 bazuje na topologii feed-forward). Tryb automatyki sprawdza się szczególnie dobrze tam, gdzie nie zależy nam na precyzyjnym formowaniu obwiedni powtarzających się dźwięków o podobnym charakterze, jak w przypadku instrumentów, ale na ogólnej kontroli dynamiki, zwłaszcza głosu lektorskiego i śpiewu.

Regulator o nazwie Presence pełni podobną funkcję jak przycisk Sidechain, ale podobieństwo to dotyczy jedynie sposobu pracy, czyli korekcji w torze sterowania procesem tłumienia. To nic innego jak filtr pasmowozaporowy działający w zakresie wyższego środka (5 kHz, 4 oktawy szerokości). W miarę kręcenia regulatorem Presence w prawo zwiększamy poziom tłumienia tego zakresu częstotliwości w sygnale sidechain, przez co kompresor staje się „mniej wrażliwy” na to właśnie pasmo. W połączeniu z większym tłumieniem pozostałych częstotliwości uzyskujemy charakterystyczny efekt dynamicznego rozjaśniania dźwięku. Jest on szczególnie przydatny w kompresorach VCA, których większość ma tendencję do wprowadzania matowości przy tłumieniu większym niż 5 dB. Tutaj można to bardzo łatwo skompensować, a przy okazji uzyskać tak pożądaną we współczesnej produkcji muzycznej jaskrawość.

W praktyce

Jak każdy wysokiej klasy kompresor VCA Midas 522 jest w pełni przewidywalny i doskonale skalibrowany. Zgodnie ze standardem w tej klasie urządzeń wskaźnik tłumienia zrealizowany jest na ścieżce LED, która nie daje takiej kontroli jak dobry miernik wskazówkowy, ale i tak jej wirtualna balistyka jest niezła. 522 pozwala uzyskać całą gamę efektów związanych z kompresją, a możliwości te wzrastają dzięki trybom pracy automatycznej, dwóm charakterystykom kolana, filtracji HPF oraz regulatorowi Presence. Ten ostatni zamienia 522 w kompresor typowo kreatywny, który może przyciemnić i rozjaśnić dźwięk. W połączeniu z szerokim zakresem regulacji czasów kompresji możemy uzyskać takie efekty jak wydobycie akustyki pomieszczenia z uwzględnieniem jego kolorytu, czy wyeksponowanie blach, werbla lub talerzy w partii perkusji akustycznej.

Kompresor znakomicie działa w przypadku każdego typu śladów audio, choć oczywiście największą wyrazistość uzyskamy w przypadku instrumentów o wyrazistym ataku i szerokim zakresie dynamiki, czyli głównie perkusyjnych. Taką też partię wykorzystaliśmy w prezentacji działania kompresora, którą znajdziecie na DVD i online.

Tak naprawdę jedyne, czego mi brakowało, to możliwość regulacji wet/dry, która przy tak głęboko i efektownie działającym procesorze dynamiki mogłaby się doskonale sprawdzić. W razie potrzeby można takie ustawienia proporcji uzyskać w ramach szafki lunchbox, odpowiednio krosując kable oraz stosując moduły rozdzielacza i miksera, choć to dość kosztowna zabawa.

Podsumowanie

Midas 522 to procesor dynamiki, który śmiało może startować w kategorii urządzeń premium, a jego największą zaletą jest to, że nie jest kopią któregoś z klasycznych rozwiązań. Dzięki temu nie kusi nas, by trzymać się sprawdzonych, „kultowych” ustawień i zachęca do samodzielnych poszukiwań ciekawych rozwiązań. W powodzi wszelkiego typu kompresorów w formacie lunchbox Midas 522 prezentuje się jako wyjątkowo oryginalne narzędzie, dające szerokie pole do popisu i zdecydowanie odróżniające się od wielu innych VCA dostępnych obecnie na rynku. Proponuję przyjrzeć mu się bardzo uważnie, bo może to być jeden z takich kompresorów, z którymi nigdy nie będziemy się chcieli rozstać.  

 

Nasze spostrzeżenia

+ bardzo szeroki zakres regulacji poziomów i czasów
+ doskonała jakość wykonania
+ daje duże możliwości w zakresie kreowania brzmienia
+ świetnie dobrane stałe czasowe w trybie automatycznym
+ Presence – dla tego regulatora warto mieć cały kompresor
+ separowane transformatorowo wyjście

- przydałby się regulator wet/dry...

 

Zakres zastosowań

- wyjątkowo sprawnie działający procesor dynamiki VCA dedykowany do kontroli poziomu, zwiększania głośności odczuwalnej i daleko posuniętych działań kreatywnych w zakresie obróbki dźwięku
- warto go włączyć w tor sygnałowy umożliwiający regulację proporcji sygnału czystego i przetworzonego

 

Informacje

Funkcja monofoniczny procesor dynamiki w formacie API lunchbox 500
Threshold od -50 dBu do +25 dBu
Ratio 1:1-∞:1
Attack 0,1-20 ms
Release 50 ms-2 s
Makeup gain 0-18 dB
Inne funkcje Hard knee/Soft knee, Sidechain HPF, Automatic attack/release
Wyjście symetryzowane transformatorowo
Zasilanie z szafki 500, ±16 V, 130 mA
Wymiary 132x38x174 mm
Waga 0,7 kg
DYSTRYBUCJA SoundTrade