Więcej...

Audified RZ062

Inne | 11.01.2018 
Pozostałe testy marki:  Audified

Czeska firma Audified ma już na swoim koncie dwa bardzo udane produkty, będące wirtualnymi emulacjami mniej znanych, niemieckich urządzeń pro-audio z lat 60. i 70. To u73 Compressor, bez którego nie wyobrażam sobie równoległej obróbki bębnów, oraz jego rozwinięcie poszerzone o saturację - U78 Saturator. Przyszła pora na korektor.

Nazywany przez niektórych najsłodszym brzmieniowo korektorem analogowym Klangfilm RZ062 dostępny był w dwóch wersjach: z przechyłowym filtrem tonów środkowych (A) oraz z regulatorem prezencji (B) - obie z jednakową, półkową regulacją niskich i wysokich tonów. Ich producentem był Siemens (wówczas jeszcze Siemens & Halske AG), a na rynku pojawiły się w 1956 roku. Wprawdzie pogłoski o rzekomym zastosowaniu tych korektorów w konsoletach na Abbey Road są bardzo mocno przesadzone, ale wykorzystywano je w stołach Klangfilm - dość popularnych w produkcji filmowej oraz stacjach nadawczych w Europie. A ponieważ w temacie vintage odgrzano już wszystkie możliwe kotlety i każdy kolejny może jedynie spowodować mdłości, zaczęło się poszukiwanie czegoś równie dobrego, choć nie tak znanego. Klangfilm sprawdził się tu doskonale.

Oryginalny RZ062 był lampowy i wyposażony w transformatory separujące na wejściu i wyjściu. Sygnał po transformatorze wejściowym trafiał od razu na pasywny filtr przechyłowy (lub prezencji w wersji B), a potem na aktywny bufor (pentoda EF804) niwelujący wpływ regulacji środka na wysokie i niskie tony. Kolejnym elementem tory sygnałowego był pasywny, mostkowy układ półkowej korekcji dołu i góry, a na końcu znajdował się wzmacniacz kompensujący spadek poziomu po filtracji, oparty na kaskadowo połączonych triodach z lampy ECC81.

Gdy trzeba pogłębić niski bas i otworzyć górę, to RZ062 pokazuje na co go stać, zwłaszcza gdy mocniej wysterujemy wejście

Wszystkie te funkcje, wraz z charakterystyką brzmieniową oryginalnych urządzeń oraz rozszerzeniem funkcjonalności na tryby Stereo, Mid-Side oraz emulację lampowej i transformatorowej saturacji znajdziemy we wtyczce Audified RZ062. Jest ona zabezpieczona kluczem iLok, a po instalacji pojawiają się dwie oddzielne wtyczki: RZ062a z filtrem przechyłowym oraz RZ062b z regulatorem prezencji. Ci, którzy mieli możliwość porównania wtyczki z oryginałem twierdzą, że podobieństwo brzmieniowe sięga 95%. Ja takiej możliwości nie miałem, ale nie jestem pewien, czy kwestia podobieństwa do oryginału jest tu aż taka istotna. Nie korzystam zbyt często z koloryzującej korekcji, a jeśli już, to są to takie narzędzia jak UAD Manley Massive Passive lub PSPaudioware preQursor 2. W kontekście tych dwóch procesorów RZ062 ma, oczywiście, mniejsze możliwości. Nie jest też przesadnie rozpasany, jeśli chodzi o regulację prezencji, która, nomen omen, prezentuje się raczej zwiewnie niż porywiście. Ale gdy trzeba pogłębić niski bas i otworzyć górę, to oba RZ062 pokazują na co je stać, zwłaszcza gdy mocniej wysterujemy wejście. Cenną zaletą jest także możliwość pracy w trybie Mid-Side, gdzie jeden kanał reguluje składową wspólną, a drugi różnicową.

Nowy korektor Audified, dostępny jako dwie oddzielne wtyczki, które warto łączyć szeregowo dla uzyskania głębszego nasycenia, to wyrafinowana przyprawa brzmieniowa. Nie narzuca się nachalnie i nie jest czymś, co kardynalnie zmieni dźwięk, ale ma niewątpliwą klasę i potrafi wprowadzić do przetwarzanego sygnału jakiś trudno uchwytny smak, działając zdecydowanie na korzyść. Poza tym RZ062b to jeden z najlepszych korektorów do przesterowanych gitar, z jakim miałem przyjemność pracować. Pozwala je wygładzić, wypolerować i wyciągnąć z nich nektar, jakiego nie uzyska się innymi środkami. I za to go lubię.

Zakres zastosowań

- do pracy na ścieżkach, grupach i sumie
- przydatny w masteringu, subtelnie oddziałując na środek pasma, ale znacznie głębiej na dół i górę

 

Nasze spostrzeżenia

+ dokładne odwzorowanie lampowego korektora Klangfilm
+ możliwość pracy w trybie Mid-Side
+ ciekawie działająca saturacja
+ dwie oddzielne wtyczki
+ efektowny interfejs graficzny

- dość kosztowna w kontekście możliwości

 

Informacje

Format: AAX 32/64, AU 32/64, VST 32/64, VST3 32/64.
Inne: zabezpieczenie iLok; instaluje dwie wtyczki (RZ062a i RZ062b), dostępna 30-dniowa wersja demo.

 

Dystrybutor
Audified
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2017
Kup teraz