Light4Me COB PAR System RGBWA - system oświetleniowy LED

Oświetlenie | 29.06.2015  | Artur Kraszewski
Marka:  Light4Me
Nasz Typ

Firma MusicExpress, właściciel marki Light4Me, systematycznie poszerza swoją ofertę w zakresie kompaktowego oświetlenia LED. Zestaw o dość skomplikowanej nazwie COB PAR System RGBWA to nic innego, jak tzw. Multi PAR, czyli reflektory typu PAR zamocowane na wspólnej belce.

W skład systemu wchodzą cztery reflektory LED o mocy 30 watów każdy, pracujące w trybie pięciu barw RGBWA (czerwona, zielona, niebieska, biała, bursztynowa). Są one podłączone krótkimi kablami do gniazd wielo­wtykowych w belce i do niej też zamocowane, a użytkownik może w dość szerokim zakresie regulować kierunek świecenia każdego z reflektorów. Belkę mocujemy na statywie oświetleniowym, wchodzącym w skład systemu, z reflektorami skierowanym w dół. Można też do niej podłączyć dolączony do pakietu podłogowy kontroler nożny, wyposażony w cztery przyciski funkcyjne. Całość zapakowana jest w dwa materiałowe, zapinane na suwak pokrowce, znacząco ułatwiające transport. Producent deklaruje, że COB PAR System RGBWA to idealne rozwiązanie dla mobilnego didżeja lub zespołu muzycznego, i nie sposób się z tym nie zgodzić. Cztery takie systemy w zupełności wystarczą do tego, by zapewnić pełną oprawę oświetleniową na małej scenie, tym bardziej że łączne natężenie oświetlenia z jednego systemu wynosi 1.300 luksów w odległości 2 metrów. Ponadto wykorzystane źródła światła w postaci diod mocy LED charakteryzują się żywotnością w okolicach 50.000 godzin (to ponad 4 tysiące 12-godzinnych imprez), a całość może być sterowana przez DMX, bezpośrednio samym dźwiękiem oraz przyciskiem nożnym. Na dobrą sprawę w zasadzie nic nie ogranicza zakresu zastosowań tego typu systemu, a jego atrakcyjność zwiększa również dobra cena (1.499 zł) i solidność wykonania.

Reflektory Light4Me COB PAR System RGBWA

Źródła światła typu PAR (Parabolic Aluminized Reflector) to praktycznie od początku istnienia systemów scenicznych podstawa oprawy oświetleniowej każdej imprezy. Klasyczny PAR, czasem nazywany też parcanem, to metalowe lustro paraboliczne w charakterystycznej, aluminiowej obudowie, z gniazdem do żarowych źródeł światła dużej mocy i szynami służącymi do montażu filtrów koloru. Wprowadzenie technologii LED o dużej mocy pozwoliło znacząco zredukować pobór prądu, zwiększyć żywotność i całkowicie zrezygnować z niewygodnych i niepraktycznych filtrów. W przypadku COB PAR System RGBWA odpowiednio uformowane, paraboliczne lutro umożliwiło uzyskanie rozmytego światła (wash) o kącie rozproszenia 60 stopni, dzięki czemu cztery reflektory umieszczone na jednej belce dają bardzo ciekawy efekt kolorowej kurtyny światła, szczególnie atrakcyjny przy subtelnym zadymieniu oświetlanego obszaru. Obudowy reflektorów wykonane są z aluminiowych odlewów i w całości metalowe. Pokrętła do mocowania na uchwycie są solidne i zapewniają ustawienie reflektorów w stabilnej pozycji. W tylnej części obudowy znajdziemy podłużne otwory, pozwalające na odprowadzenie ciepła z diod LED. Mając do dyspozycji pięć kolorów - standardowy zestaw RGB oraz biały i bursztynowy - ze wszystkimi opcjami ich mieszania i regulacji jasności za pośrednictwem protokołu DMX oraz wbudowanych programów, możemy tworzyć całą gamę barw i kombinacji kolorystycznych poszczególnych reflektorów, plus opcja stroboskopu i dimmera.

Sterowanie Light4Me COB PAR System RGBWA

Pojedyncza belka, jako niezależny system DMX, może pracować w siedmiu trybach, z uwzględnieniem opcji 2-, 4-, 5-, 7-, 9-, 20- i 22-kanałowej. Sterowanie DMX jest adresowalne (do 512 adresów) i przelotowe, więc sygnał sterujący można podać do kolejnych urządzeń. Jeśli daną belkę ustawimy jako Master i włączymy ją np. w tryb sekwencyjnej zmiany programów pod wpływem dźwięku, to kolejne belki włączone w tryb Slave będą funkcjonowały identycznie.
W trybie 2-kanałowym regulujemy jasność świecenia w każdym z dwudziestu pojedynczych kolorów lub ich kombinacji dwu-, trzy- i pięciokolorowych. Tryb 4-kanałowy uwzględnia aktywowanie każdego z 18 dostępnych programów fabrycznych, szybkość ich zmian i pracę w trybie błysków (stroboskop), także z regulacją szybkości. Tryb 5-kanałowy to klasyczna regulacja jasności każdej z pięciu barw, a w trybie 7-kanałowym dochodzi nam jeszcze opcja dimmer i strobe (w obu wypadkach w zakresie 0-255). Tryb 9-kanałowy daje dodatkowo możliwość zmiany programów i jej szybkości. Tryby 20- i 22-kanałowe obsługują osobno każdy z kolorów w każdym z reflektorów (w trybie 22 dochodzi dimmer i strobo). Podłączając do belki kontroler nożny, mamy możliwość podstawowej obsługi systemu. Jeśli podłączymy kolejne urządzenia przez DMX i ustawimy je w tryb Slave, wówczas będą one reagowały na polecenia z tegoż kontrolera.

Można też do każdej belki podłączyć niezależny kontroler, by każdy z wykonawców mógł samodzielnie wyłączać i aktywować swój system, np. gdy ma pauzę lub gra solówkę. Przy odpowiedniej wprawie można tą metodą tworzyć interesujące aranżacje świetlne. Przyciskiem AUTO RUN włączamy automatyczną realizację programów, a wciskając SOUND ­ACTIVE, uzależniamy ich zmianę od sygnału z wbudowanego mikrofonu (z regulowaną w menu urządzenia czułością). Przycisk FREEZE służy do zatrzymania aktualnego świecenia, a ponowne jego wciśnięcie pozwala na kontynuację realizacji programu. Przyciskiem BLACKOUT natomiast całkowicie wygaszamy urządzenie/system, by kolejnym jego wciśnięciem przywrócić realizację funkcji sprzed wygaszenia.

Zakres zastosowań

- kompaktowe oświetlenie sterowane automatycznie i przez DMX dla zespołów, klubów, didżejów itd.

 

Nasze spostrzeżenia

+ wygodny i funkcjonalny zestaw świateł stałych
+ całość mieści się w dwóch torbach wchodzących w skład zestawu
+ sterowanie przyciskiem nożnym
+ możliwość zaawansowanej kontroli z poziomu DMX
+ duża efektywność oświetlenia
+ dobra jakość wykonania
+ atrakcyjna cena
- brak

 

Podsumowanie

Lekko, łatwo, przyjemnie, wygodnie i do tego tanio - tak w skrócie można określić użytkowanie opisywanego systemu. Tego typu belki z elementami świecącymi znajdują się na rynku już od bardzo dawna, ciesząc się olbrzymią popularnością na wszelkiego typu małych scenach, w klubach czy dyskotekach, ale z ich funkcjonalnością różnie bywało - poczynając od stabilności statywów, na kłopotach z gąszczem kabli kończąc. A po drodze były wszelkiego typu inne problemy, jak przepalające się żarówki, nienajlepszej jakości filtry, czasochłonne zwijanie i rozwijanie, zewnętrzne urządzenia sterujące, które zawsze lubiły "brzęczeć" w głośnikach (zwłaszcza te tańsze i zwłaszcza w trybie przyciemniania) itd., itp.
W tym kontekście Light4Me COB PAR System RGBWA prezentuje się jako wyjątkowo elastyczne, funkcjonalne, trwałe i całkowicie bezproblemowe urządzenie. I jeszcze ta cena - do niedawna tyle trzeba było zapłacić za sam statyw... No cóż, produkcja sprzętu na Dalekim Wschodzie, zwłaszcza gdy odbywa się w dobrych fabrykach i pod sprawnym nadzorem jakościowym, ma swoje zalety z punktu widzenia konsumentów. Cały opisywany system pakujemy w dwie wygodne torby, wrzucamy do bagażnika samochodu kombi, rozstawiamy w dziesięć minut i nawet bez zewnętrznych kontrolerów DMX możemy zacząć świecić, przyciskiem nożnym włączając i wyłączając światła zgodnie z rytmem występu czy prezentacji.

Do jakości wykonania trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia - nawet jeśli nie zwracalibyśmy uwagi na zabójczo niską cenę w kontekście funkcjonalności. Jest to porządnie zrobiony sprzęt, z którym można całymi latami zjeździć pół Polski. A gdyby nas wywiało do krajów z zasilaniem sieciowym 110 V, to COB PAR System RGBWA będzie tam pracował bez konieczności stosowania transformatorów (ma uniwersalny zasilacz impulsowy 100-240 V). Ładnie i efektownie świeci, nie zakłóca dźwięku, jest lekki i otwiera przed nami całą gamę możliwości, jeśli zdecydujemy się na to, by sterować światłem z użyciem kontrolera DMX czy nawet za pośrednictwem MIDI i konwertera MIDI/DMX (np. z wykorzystaniem rodzimego urządzenia MIDI2DMX - www.midi2dmx.pl. Choć sama koncepcja multiparów innowacyjna nie jest, to jednak jej realizacja w postaci opisywanego produktu Light4Me, w kontekście funkcjonalności i ceny, sprawia, że zdaniem redakcji  COB PAR System RGBWA zasługuje na znak Nasz Typ.

W zestawie: belka z reflektorami, statyw, torby transportowe (na belkę i statyw), kabel sieciowy, footswitch, polska instrukcja obsługi.
Źródła światła: 4 reflektory LED RGBWA, 30 W każdy.
Kąt świecenia: 60 stopni, światło rozmyte (wash).
Tryby pracy DMX: 2-, 4-, 5-, 7-, 9-, 20- lub 22-kanałowy; Master/Slave, wejście i wyjście XLR.
Inne tryby pracy: programy, stroboskop, sterowanie dźwiękiem.
Zasilanie: sieciowe, 100-240 V, 50/60Hz.
Wymiary belki: 890×276×102 mm.
Waga belki z reflektorami: 9,2 kg.
Cena: 1.499 zł

Cena
1499,00 zł
Producent
Light4Me
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
lipiec 2015
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó