DPA Microphones d:fine CORE 6066 - miniaturowy mikrofon nagłowny

Sprzęt estradowy | 19.05.2019  | Tomasz Wróblewski
Marka:  DPA Microphones

Osiągnięcia duńskiej firmy DPA w zakresie konstruowania i produkcji najwyższej klasy mikrofonów są niepodważalne. Najnowszy d:fine 6066 zbudowany w oparciu o technologię CORE jest kolejnym dowodem na to, że w zakresie mikrofonów miniaturowych niewielu jest w stanie jej dorównać.

Mikrofony nagłowne wyglądają dość niepozornie, ale do ich wytworzenia konieczne jest zaangażowanie wysokich technologii. A jeśli mają służyć długo i niezawodnie, niezmiennie oferując najwyższą jakość dźwięku, muszą to być materiały i rozwiązania z najwyższej półki. Firma DPA, która może pochwalić się tym, że jej systemy stosowane są m.in. w pojeździe, który w przyszłym roku wyląduje na Marsie, należy pod tym względem do absolutnych liderów. Wszystkie produkty tej marki, której korzenie sięgają lat 50. minionego stulecia i związane są z legendarną firmą Brüel & Kjær, powstają w Danii, w nowoczesnej fabryce w Alleroed, a wiele z nich jest z najwyższą precyzją montowanych ręcznie.

Wdrożona niedawno technologia CORE, w ramach której w jednej obudowie znajduje się kapsuła elektretowa oraz konwerter jej impedancji, pozwoliła zwiększyć zakres dynamiki i obniżyć poziom szumów, a w konsekwencji zmniejszyć gabaryty przetwornika, którego finalną średnicę zmniejszono do 3 mm bez utraty jakości. Tak skonstruowany mikrofon, wraz z całym układem zawieszenia mechanicznego oraz systemem wyprowadzenia kabla dostępny obecnie jako d:fine CORE 6066, reprezentuje sobą najwyższą jakość dźwięku, wytrzymałość i funkcjonalność, pozwalając stosować ten produkt w najbardziej krytycznych systemach profesjonalnych.

Konstrukcja DPA Microphones d:fine CORE 6066

Kapsuła mikrofonu ma kształt prostopadłościanu, z prostokątną, dwustronnie napylaną złotem membraną, ustawioną wzdłuż osi wysięgnika. Przyjęcie takiej koncepcji nie tylko pozwoliło zmniejszyć gabaryty, ale też znacząco zredukowało prawdopodobieństwo eksponowania głosek wybuchowych. Jest to szczególnie istotne z uwagi na fakt, że mikrofon dedykowany jest dla lektorów, prezenterów oraz występujących na scenie artystów. W związku z tym musi zapewnić nie tylko wiarygodność przekazu, ale też ekstremalną wręcz wytrzymałość i odporność mechaniczną przy zachowaniu niskiej wagi, wygody i jak najmniejszych gabarytów.

Precyzyjnie wykonane, końcowe elementy zawieszenia pozwalają dostosować długość wysięgnika z kapsułą i umożliwiają jego prawo- lub lewostronny montaż.

Na czas transportu mikrofon można złożyć do funkcjonalnego i wytrzymałego futerału zapinanego na ekspres. Znajdziemy w nim nawet małe lusterko, pozwalające ocenić, czy pozycja kapsuły jest odpowiednia względem ust. Wysięgnik można zamontować z lewej lub prawej strony, a cały zestaw dostępny jest w kolorze jasnobeżowym lub czarnym. Uchwyt jest dwuczęściowy, ze stalowego, sprężystego i odpornego na wygięcia drutu, powleczonego antyalergicznym tworzywem na końcach, które zakładamy za uszy. Całość można w dość szerokich granicach rozciągać, dostosowując uchwyt i długość wysięgnika z kapsułą do naszych potrzeb. Stelaż doskonale przylega do głowy, nie uciska, a jednocześnie zapewnia stabilną pozycję, nie zsuwając się nawet przy bardziej energicznych ruchach. Już po kilku minutach od założenia przestajemy odczuwać obecność mikrofonu, co zapewnia wyjątkowy komfort, nawet przy wielogodzinnej pracy.

Wysięgnik z mikrofonem połączony jest z kablem za pomocą starannie zabezpieczonego, pozłacanego złącza serwisowego, co ułatwia wymianę jednego bądź drugiego elementu, jeśli zajdzie taka konieczność. Wzmacniany włóknem kewlarowym kabel wyprowadzony jest przez łącznik z tworzywa, który zabezpiecza go przed zagięciami w tym newralgicznym punkcie i utrzymuje optymalny kąt, ułatwiający ukrycie kabla pod ubraniem. Od tej strony, którą podłączamy do nadajnika systemu bezprzewodowego, kabel zakończony jest złączem MicroDot, ale producent oferuje też inne opcje, choć za niemałą dopłatą. Kapsuła zabezpieczona jest wykonaną z najwyższą precyzją metalową osłoną o średnicy 3 mm, którą zakłada się i zdejmuje z wyraźnym kliknięciem. W razie potrzeby można na nią założyć osłonę piankową (trzy takie znajdziemy w zestawie) lub, na czas transportu, kapturek ochronny.

Potencjalna konkurencja

Countryman H6


Profesjonalna klasyka w wydaniu amerykańskim z miniaturową kapsułą o charakterystyce nerkowej/hipernerkowej (czułość 0,6/1,9/6 mV/Pa) lub wszechkierunkowej w wersji Omni (czułość 0,7/2/7 mV/Pa). Waga 2 g (bez kabla). (3.750 zł)

Sennheiser SL Headmic 1


Odpowiedź firmy Sennheiser na ofertę Countrymana oraz DPA w zakresie profesjonalnych miniaturowych mikrofonów nagłownych. Pracuje w pełnym paśmie audio z charakterystyką dookolną, oferując czułość 5 mV/Pa. Waga 7 g (bez kabla). (2.350 zł)

Røde HS-2


Najtańszy z grupy wysokiej klasy miniaturowych mikrofonów nagłownych, następca popularnego HS-1 o nieco uproszczonej i udoskonalonej konstrukcji. Dostępny w rozmiarach Small i Large. Charakterystyka dookolna, pasmo 60 Hz-18 kHz, wyjątkowo wysoka czułość, wynosząca 20 mV/Pa. Waga 20 g. (1.070 zł)

DPA Microphones d:fine CORE 6066 w praktyce

Choć większość tego typu mikrofonów z początku wydaje się do siebie podobna, to prawda na ich temat zaczyna wychodzić na jaw po dłuższym czasie użytkowania. Wtedy to właśnie zaczynają odgrywać rolę takie czynniki jak reakcja zastosowanych materiałów na pot i wilgoć, ich antyalergiczność, wytrzymałość na wielokrotne wyginanie, udary, odporność mechaniczna kabla czy stabilność złączy oraz parametrów akustycznych kapsuły. Praktyka pokazuje, że znacząca większość budżetowych produktów już po kilku miesiącach codziennej, wielogodzinnej eksploatacji odmawia współpracy i staje się źródłem nieustannych problemów. A nie ma nic gorszego niż trzaski, stuki, sprzężenia i zaniki dźwięku przed dużą grupą słuchaczy podczas prestiżowych wykładów czy występów. Takie rzeczy potrafią całkowicie wyprowadzić z równowagi i zrujnować końcowy efekt długich przygotowań do koncertu lub prezentacji... Mikrofon d:fine CORE 6066 jest jednym z nielicznych, choć dość kosztownych rozwiązań tego typu, które nie zawodzą w najtrudniejszych nawet warunkach.

Element zawieszenia stabilizujący uchwyt przy szerszym rozstawie i pozwalający odpowiednio zabezpieczyć wyprowadzenie kabla w dwóch pozycjach do wyboru.

Wszystko powyższe wygląda na laurkę, ale w pełni potwierdzoną w praktyce porównaniami z innymi, niekiedy także dość drogimi konstrukcjami. Pod względem brzmieniowym mikrofon DPA reprezentuje najwyższą jakość – dźwięk jest wyrównany, bez przebarwień, wyrazisty i czytelny. Reakcja na podmuchy jest zerowa, podobnie jak na otarcia, poruszenia kablem i inne tego typu manipulacje. Podatność na sprzężenia akustyczne będzie w dużej mierze zależeć od systemu nagłośnieniowego, ale w standardowych warunkach nie ma z tym żadnych kłopotów. Sygnał z mikrofonu nie tylko dobrze się sprawdza w warunkach live, ale też pozwala uzyskać znakomite brzmienie podczas nagrań i transmisji. Obejmuje cały zakres częstotliwości audio, od 20 Hz do 20 kHz, praktycznie nie eksponując żadnego konkretnego pasma, jeśli nie liczyć subtelnej ekspozycji w okolicach 13 kHz, która pozwala uzyskać wyjątkowo przejrzysty dźwięk. Warto zaznaczyć, że pasmo przenoszenia wykracza daleko poza 20 kHz, bez znaczącej utraty efektywności. Wszystko to sprawia, że głos jest krystalicznie czysty, nie wymagając praktycznie żadnej korekcji podczas nagłaśniania, transmisji czy nagrywania.

Podsumowanie

W mojej opinii 6066 nie tylko brzmi lepiej, bardziej „hi-endowo” niż CORE 4066, ale też jest od niego znacząco mniejszy i dużo wygodniejszy. Jest też sporo droższy, ponieważ trzeba za niego zapłacić 3.290 zł (CORE 4066 kosztuje 2.760 zł), w wersji z kablem zakończonym złączem MicroDot. W przypadku złączy Lemo, mini-XLR lub TRS 3,5 mm do tej kwoty należy doliczyć 380 zł. Jeśli jednak komuś zależy na najwyższej jakości w zastosowaniach profesjonalnych, to DPA jest tym adresem, pod który należy się udać w pierwszej kolejności. 

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Nasze spostrzeżenia


+ najwyższa jakość dźwięku
+ lekki, wygodny, oferujący stabilną pozycję
+ bez piankowej osłony kapsuły praktycznie niewidoczny
+ wysoki poziom odporności na głoski wybuchowe oraz sybilanty
+ znikomy poziom szumów własnych
+ połączenie serwisowe między wysięgnikiem a kablem umożliwiające ewentualną wymianę tych elementów
+ funkcjonalne wyprowadzenie kabla
+ przydatny futerał

- dopłata za opcje inne niż MicroDot

 

Zakres zastosowań

- profesjonalny, najwyższej klasy mikrofon nagłowny dla lektorów, prezenterów, artystów scenicznych, do pracy live, radiowej oraz telewizyjnej

 

Informacje

Funkcja nagłowny mikrofon miniaturowy z elektretową kapsułą pojemnościową
Charakterystyka dookolna
Pasmo przenoszenia 20 Hz-20 kHz
Czułość 6 mV/Pa (-44 dB @ 1 V/Pa, ±3 dB @ 1 kHz)
Równoważny szum własny 26 dB SPL(A)
Maks. poziom SPL 144 dB
Złącze MicroDot, TA4F, LEMO lub TRS 3,5 mm
Kolor beż lub czarny
Certyfikacja IP58, wilgotność otoczenia do 90%
Zasilanie zewnętrzne napięcie fantomowe 5-10 V (48 V z przejściówką DAD6001-BC)
Waga 11 g (z kablem 1,3 m i złączem MicroDot)
Wymiary kapsuły 3,4x8,9 mm
Dystrybucja Audiostacja
Producent DPA Microphones
Cena
3290,00 zł
Producent
DPA Microphones
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
kwiecień 2019
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó