Nowości z konwencji IBC z Amsterdamu

01.10.2017  | Igor Pogorzelski
Nowości z konwencji IBC z Amsterdamu

Nowości z konwencji IBC z Amsterdamu
IBC to największa w Europie konwencja radiowo-telewizyjna. Można tam spotkać też wiele osób z branży związanych z zawodowym dźwiękiem w studiu, teatrze czy filmie. IBC to też okazja poznania nowości z dziedziny multimediów i kina domowego.

W tym roku było więcej gości jak rok temu i więcej wystawców. Internet nie zabija chęci bezpośrednich kontaktów ludzi z różnych krajów i różnych dziedzin technologii. Tradycyjnie już impreza odbywa się w Amsterdamie, a Holendrzy imponują świetną organizacją i wieloma ułatwieniami – np. osoby z plakietką IBC mają możliwość bezpłatnego korzystania z transportu publicznego na terenie całego miasta.

Nowy format dźwięku 3D

Instytut Fraunhofera z Monachium zaprezentował nowy format dźwięku MPEG H 3D, będący formatem dźwięku wielokanałowego zintegrowanego z paczką metadanych. Kodowanie odbywa się zgodnie z patentowym algorytmem Fraunhofera i daje wiele korzyści użytkownikowi. Jedną z nich jest możliwość wyboru presetu obiektów audio w projekcji dźwięku, na przykład poziomu głośności dialogów względem muzyki, wyboru wersji językowej czy wyboru systemu odsłuchu. MPEG H 3 D jest systemem ukierunkowanym na dźwięk 3D. Osoby zainteresowane dźwiękiem przestrzennym w swoim domu będą mogły korzystać z konfiguracji głośników 7.1 + 4, czyli pięć głośników z przodu, dwa z tyłu, subwoofer oraz cztery głośniki sufitowe – dwa z przodu i dwa z tyłu. Osoby bez takich ambicji mogą wybrać preset słuchania w standardzie 5.1 lub nawet stereo. Standard MPEG H 3D jest już w użyciu w Korei, Japonii i Chinach, a za moment zacznie zdobywać popularność w Europie.

Jak to się ma do Dolby Atmos? System Atmos jest zaprojektowany głównie dla kin, a MPEG H 3D do słuchania i oglądania filmów w domach, z wykorzystaniem powszechnie dostępnej aparatury. Dekodery MPEG H 3D zapewne pojawią się w nowych urządzeniach Samsunga i Sony.

Networking

Świat idzie w stronę sieciowości. Klasyczne połączenia audio, jakie znamy, powoli odchodzą w przeszłość, chociaż zapewne jeszcze wiele lat upłynie zanim projektanci systemów elektroakustycznych zrezygnują z multicorów i klasycznych połączeń punkt-punkt. Obecnie w światowej technologii zdecydowanymi liderami są standardy Dante i Ravenna. Ten pierwszy stosowany w wielu modelach konsolet i w branży pro-audio, a drugi w technologiach nadawczych i systemach rejestracji dźwięku. Obecny już od dwóch lat standard AES67, będący de facto częścią protokołu Ravenna, pozwala na uzyskanie kompatybilności, a co za tym idzie możliwości łączenia zwykłą skrętką CAT5 urządzeń Dante z urządzeniami Ravenna i vice versa. Już dzisiaj możemy podłączyć głośnik Genelec czy mikrofon Neumann do sieci AES67 zwykłą skrętką, tak jak włączamy komputer do sieci wtyczką RJ45. Za pomocą grupy mikrofonów możemy nagrywać dźwięk na dwa lub więcej komputerów, korzystając z jednego wzmacniacza i przetwornika z wyjściem Ethernet do sieci. Wystarczy komputer z gniazdkiem sieciowym i już mamy system rejestracji i projekcji dźwięku w sieci AES67.

Chińczycy trzymają się mocno

Coraz mocniej widoczne są również chińskie firmy, prezentujące dobrej i bardzo dobrej jakości sprzęt za niewielkie pieniądze. Europejscy i amerykańscy producenci mają świadomość tej konkurencji. Chińska firma Saramonic pokazała miniaturowy dwukanałowy wzmacniacz mikrofonowy do podłączenia dwóch miniaturowych mikrofonów bezpośrednio do iPhona przez złącze uniwersalne. Powstaje w ten sposób zawodowy system rejestracji obrazu z jakością HD i dźwięku stereo z niewielkie pieniądze i dla każdego.

Bezprzewodowość

Włoska firma Axel Technology pokazała pierwszą konsoletę radiową w technologii Bluetooth. Każde grające urządzenie – smartfon czy tablet – może grać na antenie przez łącze Bluetooth z jakością cyfrową. Szwajcarska firma Merging zaprezentowała kolejną generację systemu projekcji dźwięku teatralnego Ovation 7 z możliwością obsługi całej oprawy dźwiękowej spektaklu bezprzewodowo w sieci WiFi z tableta. To nic innego tylko dźwięk wielokanałowy do 384 kanałów, również 3 D, obsługiwany z prostego urządzenia z dowolnego miejsca sali. Fizycznie głośniki na sali są połączone z konsoletą FOH czy zwykłym komputerem skrętką w systemie Dante lub Ravenna lub zgoła klasycznie, jak to jest w użyciu w większości naszych teatrów.

Dotyk i gest

Niby znane z popularnych urządzeń klasy Android czy iOS ale jednak w technice radiowej czy studyjnej to nowe podejście do obsługi stołów mikserskich. Ekrany dotykowe królują w wielu rozwiązaniach znanych marek, dodatkowo dochodzi obsługa urządzeń gestami. Ciekawe rozwiązanie małych stołów radiowych na stanowiska dziennikarskie oferuje szwajcarska firma Mandozzi. Dziennikarz bez przygotowania technicznego może za pomocą prostych gestów obsługiwać mały stół mikserski, realizując wejścia na antenę z redakcji czy nawet z domu.

Tanie systemy inspicjenta

Brytyjska firma GlenSound, założona w połowie lat 60 przez inżyniera BBC, pokazała innowacyjny system inspicjenta/interkomowy w technologii Dante, o ładnie brzmiącej nazwie Beatrice. To nowe podejście w wykorzystaniu technologii Dante w technice teatralnej czy telewizyjnej. Pulpity interkomowe łączą się zwykłą skrętką, a ustawienia funkcji są realizowane z dowolnego komputera w sieci LAN w teatrze lub poza nim. Aplikacje do obsługi sieci Dante są bezpłatne, a urządzenia tanie i proste w obsłudze. To bezsprzecznie ciekawa alternatywa dla drogich matrycowych systemów interkomowych innych producentów. GlenSound pokazał też proste wzmacniacze słuchawkowe, które można włączyć w sieć Dante zwykłym kablem CAT5, oraz pulpity komentatora Paradiso do obsługi imprez sportowych, kulturalnych czy kampanii politycznych w dowolnym miejscu.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Co z głośnością reklam?

Głośne reklamy to problem światowy. Można to ogarnąć jedynie za pomocą procesorów emisyjnych działających w czasie rzeczywistym. Firma Jünger Audio z Berlina pokazała nowej generacji procesor głośności o przekonującej nazwie Easy Loudness. Procesor działa bezobsługowo i pozwala wyrównać głośność reklam, muzyki i słowa w programach radiowych i telewizyjnych. W ofercie tego producenta znajduje się również procesor do obsługi stanowisk produkcji audio i wideo z dźwiękiem 3D w standardzie Fraunhofera MPEG H 3D.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2017
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó