Dexibell VIVO S9 - pianino sceniczne

Sprzęt estradowy | 16.06.2019  | Adam Jendryczka
Marka:  Dexibell

W czasie, gdy wielu producentów montuje najwyższej klasy instrumenty na Dalekim Wschodzie, Dexibell wytwarza je we Włoszech; jako jedna z marek korporacji Proel mając solidne wsparcie w zakresie możliwości rozwoju swoich produktów.

Tym, co wyróżnia instrumenty Dexibell, jest m.in. technologia True to Life (T2L), stosowana w cyfrowych fortepianach VIVO. Jej cechy charakterystyczne to nieograniczona polifonia, zastosowanie przetworników 24 bity/48 kHz oraz wykorzystanie próbek nagrywanych w technologii 3D surround, które łączy się następnie z modelowaniem za pomocą dedykowanych algorytmów. VIVO S9 został wyposażony w pakiet 1,5 GB wewnętrznych sampli, który możemy w szerokim zakresie edytować, korzystając też z biblioteki brzmień na stronie internetowej producenta lub standardowych plików SoundFont.

Konstrukcja Dexibell VIVO S9

Obudowana S9 ma ciekawą kolorystykę i w całości jest wykonana z metalu pokrytego grubą warstwą nieco chropowatego lakieru. Boki wykonano z tworzywa, a ich kolor i kształt nadaje instrumentowi niepowtarzalny wygląd. Wymiary S9 (1.270x354x130 mm) nie są sztucznie napompowane, a korpus kończy się wraz z klawiaturą. Całość nie waży więcej niż to konieczne (20 kg). Opisy na płycie wierzchniej oraz tylnej są doskonale czytelne, a wszystkie manipulatory wykonano z dobrej jakości materiałów. Niebieskie podświetlenie przycisków i enkoderów jest o wiele przyjemniejsze dla oka niż powszechnie stosowany kolor czerwony. W zestawie znajdziemy pedał sustain oraz podpórkę do nut montowaną do tylnej części S9.

Patrząc na instrument z boku doskonale widać hybrydową konstrukcję klawiszy, których rdzeń jest drewniany, a pokrycie plastikowe.

Panel czołowy Dexibell VIVO S9

Koła Wheel 1 i 2, które standardowo odpowiadają funkcjom odstrojenia i modulacji, mogą pełnić dowolną funkcję przypisaną w głównym menu instrumentu. Tuż obok znajdziemy rzecz niespotykaną w tego typu instrumentach – 9 zmotoryzowanych tłumików. Mogą one sterować głośnością poszczególnych partii klawiatury, głębokością ich pogłosu, w trybie kontrolera obsługują komunikaty MIDI Ctrl, funkcjonują jako regulatory filtrów w korekcji graficznej i wreszcie sterują brzmieniem kilku rodzajów organów. Każdy ruch tłumikiem jest zapamiętany i odtwarzany po przywołaniu. Dopełnieniem sekcji zmotoryzowanych tłumików wykorzystywanych jako organowe registry jest grupa przycisków Organ, którymi można zmieniać charakter dźwięku, aktywować płynne przejścia pomiędzy dwoma ustawieniami registrów (przy użyciu pedału ekspresji) oraz definiować ustawienia efektów. Są tam również przyciski przełączania trybu pracy tłumików, przyciski obsługi sekcji efektu perkusyjnego, wybór manuału organów i ustawienia obrotowego głośnika.

Sekcję efektów podzielono na grupy przypisane do warstw brzmieniowych: Main, Coupled i Lower FX. Jednocześnie można używać do ośmiu efektów, a do wyboru są m.in. EP Tremolo, Vibrato, Flanger, Chorus, Phaser, Reverb, Delay, Rotary, Overdrive, Wah-Wah, Cut Filter oraz Compressor. Umiejscowiony centralnie wyświetlacz jest wprawdzie monochromatyczny, ale dobrze pełni swoją funkcję informacyjną. Znajdujące się pod nim przyciski dają dostęp do funkcji, których nazwy pokazują się na ekranie. Przyciskiem T2L przechodzimy do brzmień z biblioteki True to Life. Obsługa funkcji prezentowanych na wyświetlaczu odbywa się standardowo, za pomocą kursorów i enkodera Data. Wyboru brzmień dokonujemy w sekcji Sound/Memory. W zbiorze Sound możemy wskazać rodzinę brzmienia, które chcemy użyć, a preset wybieramy przyciskami 1-9. Tu też można zapisywać brzmienia, wyznaczać strefy podziału klawiatury oraz przydzielać im odpowiednie grupy MIDI. Z ciekawych funkcji instrumentu warto wspomnieć o trybie Chord Freeze/Enhancer, którego zadaniem jest automatyczne uzupełnianie akordów. Mamy też odtwarzacz wraz z przyciskami transportu oraz funkcje zmiany oktaw, transpozycji i aktywowania aftertouch.

Dexibell

Dexibell to firma założona w 2013 roku, której trzon stanowi zespół specjalistów wcześniej pracujących dla Roland Europe, a właściwie Roland Italy. Są oni odpowiedzialni za stworzenie m.in. Roland V-Accordion i szeregu innych przełomowych rozwiązań. To wybitni konstruktorzy, którzy nieoczekiwanie „zostali na lodzie”, gdy Roland – w którymś momencie swojej historii tnący koszty – zdecydował o zamknięciu oddziału badawczo-rozwojowego i fabryki we Włoszech. Oczywiście, tej klasy specjaliści mogli znaleźć pracę wszędzie, ale nie mieli zamiaru opuszczać Italii. Mając finansowe wsparcie grupy Proel, stworzona przez nich marka Dexibell bardzo szybko zaistniała na rynku z intrygującymi produktami.

Szczególną uwagę zwraca opatentowana technologia T2L (True to Life), znajdująca zastosowanie w instrumentach elektronicznych grających brzmieniami fortepianowymi. Dzięki połączeniu technologii samplingu z modelowaniem oraz zastosowaniem 32-bitowego silnika, 24-bitowego przetwarzania i próbek o czasie trwania do 15 sekund powstał system pozwalający na wyjątkowo precyzyjne odtwarzanie dźwięków z dużymi możliwościami ich edycji. Z kolei sam silnik syntezy Quad Core bazuje na 320 oscylatorach cyfrowych, dzięki czemu można uzyskać nieograniczoną polifonię z uwzględnieniem wszystkich niuansów brzmienia.

W zakresie projektowania swoich instrumentów, Dexibell współpracuje z firmą Ferrari, co znajduje odbicie nie tylko w kształcie korpusów, ale też zestawieniach kolorystycznych, uwzględniających takie barwy jak biała i czarna, różowa i niebieska, a także powierzchnie matowe i błyszczące.

Złącza Dexibell VIVO S9

S9 otrzymuje napięcie z zewnętrznego zasilacza za pośrednictwem przykręcanego złącza. Stereofoniczne wyjście to dwie równolegle pracujące pary gniazd symetrycznych XLR i niesymetrycznych TS 6,3 mm. Cztery gniazda zewnętrznych kontrolerów pozwalają na przyłączenie programowalnego przycisku nożnego oraz pedałów Sustain (z efektem odgłosu pracy mechanizmu i rezonansem strun), ekspresji i morfingu. Ten ostatni pozwala m.in. sterować płynnym przejściem pomiędzy dwoma różnymi ustawieniami zmotoryzowanych tłumików. Możliwość ta znacząco zwiększa komfort gry podczas koncertu, przyspieszając pracę z instrumentem i czyniąc ją bardziej efektywną. Instrument ma także wejście dla stereofonicznego sygnału liniowego (TRS 3,5 mm) oraz dwa gniazda słuchawkowe (TRS 3,5 mm i TRS 6,3 mm).

Złącza cyfrowe VIVO S9 to gniazda MIDI Thru, Out oraz In w formacie DIN-5 i gniazda USB Computer Audio/MIDI oraz Memory MIDI. Pierwszy port USB pozwala na połączenie instrumentu z komputerem nie tylko w trybie klawiatury sterującej, ale też jako stereofoniczne źródło sygnału audio, które zgłasza się bezpośrednio w programie DAW. Drugi port umożliwia wykorzystanie go dla zewnętrznych nośników pamięci lub jako kolejnego portu MIDI, np. dla dodatkowej klawiatury lub kontrolera. Jak deklaruje producent, do instrumentu można podłączyć kilkanaście urządzeń peryferyjnych i akcesoriów.

Manuał Dexibell VIVO S9

Klawiatura, w którą wyposażono najwyższy model pianina scenicznego Dexibell, jest bardzo ciekawą konstrukcją opartą na połączeniu drewna z tworzywem. Na pełne kawałki drewna, które tworzą podstawę mechanizmu, zostały nałożone plastikowe nakładki. Jest to ważony manuał z potrójnymi czujnikami dynamiki gry oraz klawiaturą pokrytą materiałem o fakturze zbliżonej do stosowanego w akustycznych odpowiednikach. Mamy także funkcję aftertouch (siła docisku), dającą szereg dodatkowych możliwości artykulacyjnych. Praca mechanizmu nie przysparza żadnego problemu, a szybkość repetycji oraz sposób powrotu do stanu spoczynku są bez zarzutu. Należy jednak pamiętać, że w przypadku tego typu instrumentów klawiatury używamy nie tylko z barwami fortepianowymi, ale z całą gamą brzmień organów, które z natury rzeczy potrzebują zupełnie innego manuału. Biorąc to pod uwagę należy uznać, że wybrane rozwiązanie jest optymalne, choć nie idealne w kontekście obu zastosowań. Klawiaturę można podzielić na strefy Pedal (dla klawiatury nożnej), Lower (lewa ręka), Coupled (druga podstawowa barwa) oraz Main (główne brzmienie). Instrument pozwala także na wyznaczenie czterech stref brzmieniowych MIDI (A, B, C, D) podczas pracy w trybie Master Keyboard Zone.

Dostępne w instrumencie efekty można aplikować do sumy, głównej strefy oraz stref Lower i Pedal. Napisy na krawędzi górnego panelu ułatwiają dokonywanie połączeń.

Brzmienia Dexibell VIVO S9

Silnik brzmieniowy uwzględnia możliwość płynnego przejścia między barwami organowymi, co stało się możliwe do zrealizowania dzięki zmotoryzowanym tłumikom. Każdorazowo ich manualne ustawienia są zapamiętywane wraz z przypisanymi do nich efektami. W głównej grupie brzmieniowej znajdziemy barwy Piano, E.Piano, Plucked/Percussive, Organ/TW, Strings, Pad/Choir, Brass/Synth i Guitar/Bass, a w każdej od kilku do kilkunastu presetów. Ciekawie prezentują się fortepiany: Japan Grand, VIVO Upright i Elec. Grand. Faworytem w grupie pianin elektrycznych jest Suitcase, ale ciekawie wypadają też Wurly oraz FM E.Piano. Inne interesujące brzmienia to klawinety i perkusyjne instrumenty melodyjne (Cool Clav, Vibraphone i Celesta), smyczki (Easy Strings, 5th Strings czy Slow Analog), pady i chóry (Warm Pad, 90’s Pad oraz Space Vox), a także syntezatory (Lyle Lead i Poly Saw). Wśród brzmień organowych znajdziemy barwy klasycznych instrumentów elektromagnetycznych, tranzystorowych i piszczałkowych, wszystkie z własną sekcją sterowania, regulacją registrów z wykorzystaniem suwaków i możliwością przywoływania ulubionych barw. Ponadto na stronie producenta znajdziemy kolekcję darmowych brzmień, które można zaimportować do pamięci instrumentu. Odnosi się to nie tylko do brzmień organowych, ale też barw typu Piano, Plucked, Percussive, Strings, Pad, Choir, Brass, Wind, Synth i wielu innych. Brzmienia są dostępne w postaci plików DXS, czyli w natywnym formacie Dexibell. Do edycji ustawień i zarządzania brzmieniami można wykorzystać bezpłatną aplikację Dexibell Vivo Editor, która jednak dostępna jest tylko dla iOS.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Dość ograniczona pamięć własna instrumentu nie pozwala na ładowanie zbyt wielu opcjonalnych pakietów (każda biblioteka fortepianowa waży ponad 700 MB). Sprawę w znacznym stopniu ułatwi więc obsługa banków z wykorzystaniem pamięci pendrive lub użycie funkcji backup, pozwalającej zapisać wszystkie ustawienia instrumentu na pamięci przenośnej. Nie można zapominać o funkcji T2L-Modelling, która umożliwia edycję całej gamy parametrów brzmieniowych. Każda biblioteka brzmień fortepianu ma 5 wariacji sonicznych, przy czym producent zaznacza, że nie osiągnął tego korekcją barwy, a wyłącznie poprzez sampling instrumentów przygotowanych do nagrań przez stroicieli.

Podsumowanie

Dexibell VIVO S9 to instrument pod wieloma względami wyjątkowy na tle innych dostępnych na rynku. Jego charakterystyczne cechy to nie tylko oryginalny wygląd, ale absolutnie unikalna funkcja zmotoryzowanych drawbarów z płynnymi przejściami ustawień, intrygująca technologia T2L bazująca na 15-sekundowych próbkach 3D surround, duże możliwości edycji brzmienia wynikające z połączenia samplingu z modelowaniem oraz opcja importowania plików SoundFont. Do tego dochodzi doskonała klawiatura, podwójne wyjścia liniowe, trzy porty MIDI, nieograniczona polifonia oraz wysoka dynamika wynikająca z zastosowania 24-bitowego przetwarzania C/A. S9 nie tylko znakomicie sprawdzi się jako stage piano, ale też jako ponadprzeciętnie funkcjonalny kontroler/klawiatura sterująca MIDI, mogąca współpracować z innymi kontrolerami.

Włoski producent wysoko postawił poprzeczkę, a jego instrumenty słusznie cieszą się opinią wyjątkowo funkcjonalnych, oferując zupełnie nowe podejście do nieco skostniałej konstrukcji „typowego” stage piano. A jeśli dla kogoś S9 jest zbyt zaawansowanym narzędziem, to Dexibell ma w swojej ofercie także mniejszy i tańszy S7 Pro, bez brzmień organowych i zmotoryzowanych drawbarów. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ klawiatura TP-400 W
+ silnik brzmieniowy T2L
+ jakość wykonania i sposób wykończenia obudowy
+ funkcja Morphingu i zmotoryzowane registry
+ szeroka gama złączy
+ duża biblioteka wysokiej klasy brzmień

- niewielka pamięć wewnętrzna
- przeciętne barwy Brass i Guitar
- edytor tylko dla iOS

 

Zakres zastosowań

- profesjonalny instrument typu stage piano z całą gamą różnorodnych barw, ze szczególnie wyróżniającymi się brzmieniami fortepianowymi, piano oraz organowymi
- zmotoryzowane drawbary pozwalają uzyskać m.in. efekt płynnego przejścia między brzmieniami organowymi
- przeznaczony do zawodowych zastosowań scenicznych i studyjnych

 

Informacje

Klawiatura TP-400 W (drewno i plastik), 88 klawiszy, ważona, młoteczkowa, trzy czujniki, wykończenie typu heban i kość słoniowa, funkcja aftertouch
Synteza T2L (połączenie samplingu i modelowania), próbki WAV do 15 sekund (opcja XXL)
Konwersja C/A PCM, 24 bity, 48 kHz, dynamika 106 dB
Polifonia nieograniczona, z użyciem 320 oscylatorów
Suwaki 9, zmotoryzowane, do sterowania funkcjami TW (Tone Wheel), Mixer, EQ, Master Keyboard Controllers
Manipulatory 6 enkoderów, enkoder Data, Wheel 1, Wheel 2
Pamięć 81 komórek (plus pamięć USB), 1,5 GB
Efekty 24 typy, 3-pasmowy Master EQ, Chord Enhancer
Odtwarzacz WAV, AIFF, MP3, zapis WAV w pamięci USB
Złącza wyjście stereo (XLR i TS 6,3 mm), Foot 1-4, MIDI DIN-5 (In, Out, Thru), USB A, USB B, Aux In (TRS 3,5 mm), port Bluetooth (wejście strumieniowe stereo)
Wyświetlacz LCD 128x64
Zasilanie zewnętrzny zasilacz 24 V, 18 W
Wymiary 1.270x354x130 mm
Waga 20 kg
Dystrybucja Sound Trade
Producent Dexibell
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó