Patch Point i tory wysyłkowe

01.07.2016 
Patch Point i tory wysyłkowe

Po najnowszych aktualizacjach wielośladu Sonar w programie pojawiło się kilka ciekawych dodatków określanych przez twórców jednym pojęciem: Universal Routing Technology.

Są to rozwiązania umożliwiające tworzenie w ramach projektu dowolnych wewnętrznych połączeń sygnałowych, z wyjść do wejść audio i pośrednio poprzez nowe porty Patch Points i tory Aux. Ujmując sprawę obrazowo, użytkownicy Sonara w wersjach Platinum i Professional otrzymują do dyspozycji krosownicę, jakie niegdyś można było spotkać w dużych studiach nagraniowych - tutaj oczywiście w wersji wirtualnej, bez fizycznych gniazd.

Patch Point

Patch Points to nic innego jak punkty służące do łączenia, wewnątrz programu, sygnałów wyjściowych ścieżek, torów Bus i wysyłek Send z dowolnymi wejściami audio na takich ścieżkach. Najłatwiej wyobrazić sobie te połączenia, wizualizując kable łączące punkty Patch z punktu do punktu i z kanału do kanału - jak w świecie rzeczywistym. Połączenia przez Patch Point tym różnią się od tradycyjnych wysyłek na tory Bus, że Patch Point można ustawić na wejściu kolejnej ścieżki audio, czego nie da się zrobić z torami Bus. Tradycyjne wysyłki na Bus przydają się, gdy chcemy na przykład klasycznie przetwarzać różne ślady za pomocą tego samego pogłosu itp. Opisywane, nowe rodzaje wysyłek otwierają drzwi do większej ilości opcji, gdyż wypuszczone sygnały mogą po przetworzeniu powrócić na ścieżkę audio. Dla Patch Pointów można znaleźć kilka przydatnych zastosowań.

Pokrosujmy

Najciekawsza wydaje się wspomniana możliwość nagrywania sygnałów na ścieżkę audio z innych kanałów, a nawet torów Bus, które też można podłączyć do wysyłki na Patch Point. Patch Point może również posłużyć za wirtualny sumator, do którego podłączymy dowolną liczbę śladów audio, wysyłek lub Bus. Od momentu podłączenia tych ścieżek do Patch Point, ich sygnał wspólnie możemy przetwarzać efektami czy skierować na wybrane wejścia w programie.

Sygnał z jednego toru Patch Point możemy wysłać na dowolną liczbę ścieżek, ustawiając ten punkt na wejściach kanałowych. W takiej konfiguracji funkcja spełnia dla nas rolę rozdzielacza sygnałów - w terminologii studyjnej określamy to mianem splittera.

Inną opcją jest wypuszczenie sygnału z punktu Patch Point bez efektów, na wejście ścieżki Aux, które to ścieżki działają podobnie do ścieżek podstawowych.

Połączenia przez Patch Point można ustawić na wejściu kolejnej ścieżki audio, czego nie da się zrobić z torami Bus

Istotnym udogodnieniem jest to, że program automatycznie zabezpiecza nas przed niewłaściwymi połączeniami, które mogłyby wywołać sprzężenia zwrotne. Jeżeli dane połączenie nie jest możliwe, Sonar nie pokaże go na liście menu dostępnych wejść. Tak samo otrzymamy informację, gdy przez przypadek wybierzemy wyjście "głuche", z którego sygnał nie trafia do miksera.

Nagraj to na żywo (drugi raz)

Załóżmy, że mamy ścieżkę A, z której sygnał chcielibyśmy zgrać na ścieżkę B (z wyjścia A na wejście B). W ustawieniach Out ścieżki A tworzymy New Patch Point, a wejście ścieżki B podpinamy do tego samego punktu Patch Point 1. W ten sposób, w wirtualnej krosownicy Sonara właśnie połączyliśmy razem jedno wyjście z wejściem.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Gdy na ścieżce B aktywujemy i włączymy nagrywanie, na śladzie zarejestruje się sygnał ze ścieżki A razem z uruchomionymi na tym kanale efektami. Warto pamiętać, że wyjścia Out ze ścieżek ustawione są zawsze w trybie po efektach (Post FX).

Przy takiej konfiguracji na żywo można nagrywać wszystkie zmiany parametrów, szczególnie takich, których nie da się poddać automatyzacji. Przydaje się to też do nagrywania sygnałów przetwarzanych za pomocą urządzeń zewnętrznych, do których automatyka Sonara "nie ma dostępu". Nagrywanie tą metodą na żywo, pozwala zachować pełną ekspresję, czego nie uzyskamy stosując automatykę w programie. Pozwala też uwypuklić wszelkie niuanse wykonawcze, gdyż nagrywając ze ścieżki na ścieżkę mamy więcej swobody i możliwości niż przy bezpośredniej, pierwotnej rejestracji sygnału na kanale.

Podobnie sprawa wygląda z instrumentami wirtualnymi. Aby zrzucić zapisaną w MIDI partię syntezatora do pliku audio, należało do tego pory ją "zamrozić", tworząc tym samym plik audio, albo zgrać na osobnym śladzie. Teraz można włączyć nagrywanie na ścieżce i zgrać partię jak to dotąd robiliśmy, jednocześnie rejestrując dodatkowy ślad z wysyłki Aux, z możliwością jego przetwarzania na żywo.

Taka technika działania przydaje się równie dobrze podczas nagrywania na żywo ścieżek wirtualnych bębnów - o ile nasz instrument dysponuje wyjściami dla poszczególnych partii. Każdy element zestawu perkusyjnego można zarejestrować na dedykowanej ścieżce, co ułatwi późniejszą edycję i manipulację wybranymi partiami perkusji (np. nieznaczne poprawki poziomów dla hi-hatu czy werbla), a także pojedynczymi uderzeniami, gdy zajdzie taka potrzeba, przy zachowaniu naturalnego feelingu nagrania na tzw. setkę.

Nagrywaj i archiwizuj

Używając wysyłek przez Patch Point w prosty sposób można także zarchiwizować partie zapisane w projektach w postaci ścieżek MIDI z podłączonymi instrumentami wirtualnymi. Na którymś etapie pracy nad projektem zgrywamy przez wysyłki Aux każdą ze ścieżek do pliku audio i możemy spać spokojnie. Za kilka lat, nawet po zmianie komputera, pliki dźwiękowe bez problemu da się otworzyć, nawet jeśli syntezatory wirtualne, których obecnie używamy, nie będą już działały lub odejdą w niepamięć.

Aux zamiast busa

Sposób pracy i wykorzystania dostępnych narzędzi to kwestia indywidualna. Jedna osoba korzysta z wysyłek Bus, ktoś inny woli szybszy sposób działania. Odkąd w Sonarze dostępne są tory Aux, można te ścieżki wykorzystywać zamiennie z wysyłkami Bus. Dzięki temu wszystkie czynności łatwiej wykonać bez opuszczania okna Track View - sekcja kanałów Bus jest na stałe oddzielona od reszty kanałów w głównym widoku Track View.

Kolejny przykład: zawsze włączasz pogłos dla wybranych śladów, ustanawiając w wirtualnym mikserze wysyłkę na Bus z uruchomioną wtyczką pogłosową. Zamiast przeskakiwać między oknami, utwórz tor Aux nie wychodząc z okna głównego Track View, i przypisz do tego kanału wysyłki na ścieżkach. Na auksach możesz teraz włączyć tę samą wtyczkę pogłosową, która do tej pory rezydowała w mikserze na kanale Bus.

W widoku Track View dysponujesz odpowiednikiem kanałów Bus, do których masz błyskawiczny dostęp. Co więcej, Auksy zachowują się jak standardowe ścieżki audio, więc można je ukryć w Track Folderach razem z przypisanymi do nich kanałami. Jeśli projekt zawiera np. dziesięć ścieżek wokalnych korzystających z tego samego pogłosu, uruchamiasz pogłos na kanale Aux, do którego wysyłasz ścieżki przez Send. a całość chowasz w jednym Folderze, przez który masz natychmiastowy dostęp do partii.

Podobnie z partiami, dla których stosujesz przetwarzanie równoległe, np. bębnów poddanych silnej kompresji. Wygodnie jest przeprowadzić cały proces z użyciem Auksów. Ustanawiasz dla każdej ścieżki wysyłkę Send na Aux (może to być również Patch Point), tworzysz dodatkowe kanały, a na ich wejściu wskazujesz Aux ustawiony na wysyłkach kanałów źródłowych. Ostatecznie wszystkie kanały i Auksy umieszczasz w jednym folderze, aby mieć szybki dostęp do regulacji poziomów sygnału czystego i ścieżek poddanych przetwarzaniu efektami.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
lipiec 2016
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó