Najlepsze monitory studyjne
|
|
2021-08-27
Najlepsze monitory studyjne

Większość z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że od jakości odsłuchu będzie zależeć finalne brzmienie naszych produkcji. Celowo piszę o odsłuchu, a nie o monitorach, bo te ostatnie są tylko częścią środowiska odsłuchowego, w którym znaczącą rolę odgrywa jakość akustyczna pomieszczenia. Nasze monitory pokażą nam tylko tyle, na ile pozwoli pośrednik między nimi a naszym słuchem, czyli wnętrze. Załóżmy jednak, że pośrednik bierze minimalną prowizję, to jakie monitory wybrać?

PRODUKTY W ZESTAWIENIU
BX4
M-Audio BX4
Zobacz szczegóły
565,00 zł w Audiostacja
MR524
Mackie MR524
Zobacz szczegóły
1200,00 zł w Music Info
305P MKII
JBL 305P MKII
Zobacz szczegóły
1200,00 zł w ESS Audio
CR 4 XBT
Mackie CR 4 XBT
Zobacz szczegóły
750,00 zł
104-BT
JBL 104-BT
Zobacz szczegóły
850,00 zł w ESS Audio
FX80
Fluid Audio FX80
Zobacz szczegóły
900,00 zł w Mega Music
Eris E5 XT
PreSonus Eris E5 XT
Zobacz szczegóły
2580,00 zł
ALPHA EVO 50
Focal ALPHA EVO 50
Zobacz szczegóły
2598,00 zł
KH 80 DSP A G
Neumann KH 80 DSP A G
Zobacz szczegóły
2000,00 zł w Aplauz
CX7
Fluid Audio CX7
Zobacz szczegóły
2000,00 zł
KH 120
Neumann KH 120
Zobacz szczegóły
2500,00 zł w Aplauz
TYPE 05 MK2
HEDD TYPE 05 MK2
Zobacz szczegóły
2999,00 zł w MP3 Store
SHAPE TWIN
Focal SHAPE TWIN
Zobacz szczegóły
3590,00 zł
SC205
EVE Audio SC205
Zobacz szczegóły
3700,00 zł w Audiotech
MY5P
My Monitors MY5P
Zobacz szczegóły
4000,00 zł w MJ Audiolab
BASS 08 300W 8
HEDD BASS 08 300W 8
Zobacz szczegóły
4500,00 zł w MP3 Store
S3V
ADAM Audio S3V
Zobacz szczegóły
9500,00 zł w Audiostacja
Result6
PMC Result6
Zobacz szczegóły
12000,00 zł
V3110
Quested V3110
Zobacz szczegóły
14999,00 zł
Pokaż więcej (9)

Najdroższe na jakie nas stać? To bardzo popularna odpowiedź, choć od jakiegoś czasu nie zawsze najlepsza. Prawda jest taka, że z monitorami jest jak z samochodami. Jeśli tylko auto jest sprawne, to każdym dojedziemy z punktu A do punktu B, pozostaje tylko kwestia czasu, komfortu i ładunku, jaki trzeba przewieźć. Te najdroższe monitory będą jak pakowny wóz z klimatyzacją, skórzaną tapicerką, napędem na cztery koła i co najmniej trzystoma szlachetnej krwi końmi mechanicznymi pod maską. Te najtańsze też pozwolą wykonać robotę, ale nie będą tak komfortowe, nikt nie będzie się za nami oglądał na mieście, a my musimy się liczyć z ograniczeniami w kontekście przewozu ładunków (basem, czytelnością i analitycznością brzmienia). Tutaj cudów nie ma i nie będzie – dopóki przetworniki w monitorach, elektronika, obudowa i wreszcie założenia biznesowe producenta wyglądają tak jak wyglądają obecnie, na zjawiska nadprzyrodzone liczyć nie możemy.

Mamy dla Was jednak bardzo dobrą informację – praktycznie każdy współczesny monitor, nawet ten najtańszy – spełni swą rolę w kontekście tego, ile za niego zapłacimy i jakie wymagania mu stawiamy (w granicach rozsądku). Skończyły się czasy monitorów z przypadku, a my możemy bez większego ryzyka pozwalać się obrażać niską ceną. Przy wyborze monitorów warto się kierować wiarygodnymi recenzjami, na przykład publikowanymi w naszym magazynie. Monitory testujemy od 25 lat i możemy nieskromnie powiedzieć, że wiemy o nich może nie wszystko, ale na pewno dużo. Polecamy też podpatrywanie tego, co gra w studiach szanowanych przez Was producentów i co na ten temat mówią w wywiadach publikowanych na naszych łamach. Choć tu też panują mody na określone marki i modele, to uśredniając wyniki obserwacji można przybliżyć się do swojego ideału.

Zaprezentowane tu modele to tylko część aktualnej oferty, ale dość reprezentatywna dla naszego rynku i pokrywająca zakres od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych. Skąd taki rozrzut? No cóż, trzymając się analogii samochodowej, jednemu wystarczy kompaktowe autko miejskie, a inny będzie potrzebował sportowego potwora lub opancerzonej limuzyny do wożenia VIP-ów.

Zapraszam do lektury.
Tomasz Wróblewski

Wybór redakcji
M-Audio BX4
cena: 565,00 zł
BX4

Monitory M-Audio BX4 przeznaczone są do streamingu na żywo, podcastów, gier, oglądania filmów lub słuchania ulubionej muzyki i zapewniają krystalicznie czysty dźwięk o imponującej mocy 120W w atrakcyjnym, stylowym wzornictwie. Dwudrożna konstrukcja obejmuje obudowę z akustycznie obojętnego MDF-u z bass refleksem, która ułatwia uzyskanie gładkiego i dynamicznego dołu z przetworników niskotonowych Black Kevlar. Ponadto ulepszone tylne otwory poszerzają pasmo przenoszenia niskich częstotliwości, dzięki czemu każda gra wideo, film czy utwór, który odtwarzasz, staje się naprawdę immersyjnym doświadczeniem. Dodajmy do tego, że zoptymalizowane komputerowo głośniki wysokotonowe z jedwabną kopułką zapewniają krystalicznie czystą górę i precyzyjny obraz stereo, zatem BX4 zapewnia nieskazitelną jakość dźwięku, idealną do wszelkich zastosowań multimedialnych.

Na tylnym panelu znajdują się wejścia TRS 1/4″, 1/8” oraz RCA, dzięki czemu monitory te są kompatybilne z całym twoim sprzętem. Jest nawet wyjście słuchawkowe i dodatkowe wejście 1/8” z przodu głośnika do podłączania tabletu, komputera lub urządzenia mobilnego. W przypadku BX4 poruszono niebo i ziemię, aby zapewnić najwyższej jakości dźwięk dostosowany do potrzeb użytkownika. Regulatory High-EQ i Low-EQ umożliwiają ustawianie idealnego dźwięku dla twojego otoczenia. Przełącznik Left/Right Active Speaker Position pozwala nawet wybrać, który głośnik jest lewy, a który prawy – jest to szczególnie przydatne, jeśli jesteś leworęczny i chcesz, aby głośnik z regulacją głośności na panelu przednim był ustawiony po lewej stronie.

Pasmo przenoszenia
69 Hz – 22 kHz
Moc wyjściowa
120 W (całkowita moc szczytowa), 2 x 25W (RMS)
Przetwornik niskotonowy
4,5″ / 114,3 mm
Przetwornik wysokotonowy
1″ / 25,4 mm; jedwabna kopułka
Wejścia audio
– 2 wejścia RCA (1 para stereo), – 2 wejścia TRS ¼ ” (6,35 mm), – 1 wejście pomocnicze stereo TRS 1⁄8″ (3,5 mm), – 1 wyjście słuchawkowe – jack stereo 1/8″ (3,5 mm)
Kabel połączeniowy
TRS 1⁄8 ” (3,5mm)
Zasilanie
100–240 VAC, 50/60Hz, 85W
Wymiary
156 x 175 x 225 mm
Waga
4,46 kg
Cena
565 zł
Kup w sklepie
Wybór redakcji
Mackie MR524
cena: 1200,00 zł
MR524

Zaprojektowany dla ponadprzeciętnej precyzji odwzorowania mixu, zapewniający profesjonalne rezultaty w praktycznie każdym pomieszczeniu odsłuchowym. Całkowicie drewniana obudowa o dużej trwałości i świetnym wyglądzie. Specjalnie zaprojektowane wzmocnienia wewnątrz obudowy monitora zwiększają sztywność dla zmniejszenia zniekształceń i polepszenia niskich częstotliwości. Liczne różnorodne wejścia ułatwiają podłączenie praktycznie dowolnego źródła dźwięku.

Jedwabna kopułka wysokotonowa o średnicy 1'' zapewnia szybką odpowiedź impulsową dla klarowności wokalu i szczegółowości wysokich tonów, a 5,25'' polipropylenowy głośnik szerokopasmowy dostarcza dynamiczną odpowiedź niskich częstotliwości.

Zoptymalizuj monitory MR w Twoim środowisku miksowania. Regulowane filtry przestrzeni akustycznej utrzymują neutralną charakterystykę w typowych konfiguracjach umiejscowienia monitorów. Filtr HF oferuje  podbicie/tłumienie w celu kompensacji szczególnie jasno lub ciemno brzmiących pomieszczeń. Dodaj MRS10 subwoofer studyjny - idealny do muzyki elektronicznej i hip-hopu.

Konstrukcja
aktywna, bi-amp, dwudrożna, bass-reflex
Pasmo przenoszenia
45 Hz – 20 kHz
Podział pasma
2.0 kHz
Moc
50 W (RMS) Class A/B
Wejście analogowe
XLR, Jack TRS, RCA
Max spl dla pary
108 dB (@ 1m)
Wymiary
281 x 180 x 221 mm
Waga
4,6 kg
Cena
600 zł (za sztukę)
Kup w sklepie
Wybór redakcji
JBL 305P MKII
cena: 1200,00 zł
305P MKII

Technologia LSR (Linear Spatial Reference) gwarantuje znakomitą szczegółowość dźwięku w miejscu odsłuchowym, niezależnie od warunków akustycznych pomieszczenia. Najnowsze przetworniki ekranowane magnetycznie LF 5" i HF 1". Opatentowana technologia Slip Stream portu basowego pozwalająca generować bardzo głębokie niskie częstotliwości przy każdym poziomie odsłuchu.

Konstrukcja hornu Image Control Waveguide zapewnia szeroką panoramę i optymalizuje połączenie dźwięku bezpośredniego z odbitym w miejscu odsłuchowym. Symetryczne wejścia analogowe. Przełączana czułość wejściowa -10 dBV i +4 dBu. Regulacja poziomu LF: filtr półkowy @ 50 Hz (-3 dB , -1,5 dB, 0 dB). Regulacja poziomu HF: -2 dB , 0 dB, +2 dB. Dwa wydajne wzmacniacze mocy klasy D.

Konstrukcja
Płyta MDF o grubości 15 mm, wykończenie matowym czarnym tworzywem PVC, czarny metalizowany lakier akrylowy
Pasmo przenoszenia
49 Hz - 20 kHz
Wejście analogowe
XLR i TRS 1/4
Max spl dla pary
108 dB
Przetwornik niskotonowy
klasa D, moc 41 W
Przetwornik wysokotonowy
klasa D, moc 41 W
Zasilanie
100 - 240V AC +/-10%, 50/60 Hz
Wymiary
298 mm x185 mm x 231 mm
Waga
4.73 kg
Cena
600 zł (za sztukę)
Kup w sklepie
Wybór redakcji
Mackie CR 4 XBT
cena: 750,00 zł
CR 4 XBT

Najnowsza, ulepszona odsłona popularnych monitorów multimedialnych Mackie z serii CR-XBT. Para monitorów CR 4 XBT o łącznej mocy 50W (peak). Wbudowany odbiornik Bluetooth (Protocol 4.2), który uruchamiamy za pomocą wciśnięcia logo Mackie na kolumnie.

Monitory wyposażone w 4" głośnik niskotonowy i 0,75" tweeter. W zestawie kabel mini jack stereo 3.5mm - 2x RCA, przewody do połączenia monitorów oraz kod aktywacyjny do oprogramowania Pro Tools First razem z zestawem wtyczek The Musician Collection for Pro Tools.

Pasmo przenoszenia
55 Hz – 20 kHz
Podział pasma
3.0 kHz
Moc
50 W (peak)
Wejście analogowe
2x Jack TRS, 2x RCA, 3.5mm Mini-Jack (Aux)
Max spl dla pary
100 dB (@ 1m)
Wymiary
225 x 155 x 210 mm
Waga
4.6 kg
Cena
750 zł
Wybór redakcji
JBL 104-BT
cena: 850,00 zł
104-BT

Kompaktowe monitory referencyjne JBL 104-BT to doskonałe uzupełnienie niedawno wprowadzonej do sprzedaży serii JBL One Series. Końcówka -BT zdradza, że „na pokładzie” popularnych 104-ek pojawił się Bluetooth 5.0, umożliwiający bezprzewodowy przesył dźwięku. Na przednim panelu monitora obok regulacji głośności pojawił przełącznik pozwalający na wybór źródła. Do wyboru mamy: Bluetooth, AUX, RCA, TRS albo wszystkie na raz. Dostępne jest też wyjście słuchawkowe wyciszające automatycznie pracę głośników.

Kolejną nowością jest też dostępność JBL 104-BT w dwóch kolorach - białym lub czarnym. JBL 104-BT posiadają 4,5-calowy przetwornik ze współosiowo umieszczonym 19-milimetrowym tweeter’em, 60W wzmacniacz klasy D i generuaj imponujące, jak na swój rozmiar, niskie częstotliwości o 60Hz. Cieszące się doskonałą opinią wśród realizatorów dźwięku współosiowe monitory bliskiego pola JBL 104 to siedem dekad doświadczenia inżynierów JBL Professional, gwarantujące najprawdziwsze brzmienie i najdokładniejszy dźwięk w swojej klasie. Idealnie nadają się do nagrywania muzyków, producentów, podcastów i vlogerów, a także profesjonalnych inżynierów dźwięku poszukujących dokładnego przenośnego odsłuchu z opcją przesyłu za pomocą Bluetooth.

Kup w sklepie
Wybór redakcji
Fluid Audio FX80
cena: 900,00 zł
FX80

FX80 to udoskonalony monitor, który stworzyliśmy w oparciu o bardzo udaną serię FX8. Zebraliśmy wszystkie opinie użytkowników i dokonaliśmy poprawek na kilku polach, po to aby zaprezentować Państwu najlepiej brzmiący monitor studyjny dostępny w tej klasie cenowej. Zgodnie z oryginalnym projektem „dziurki od klucza”, obudowa monitorów FX została udoskonalona o przednią przegrodę o odpowiednim nachyleniu, która nie tylko wygląda świetnie, ale przede wszystkim poprawia defrakcję obudowy.

Zamontowany w głośniku nisko tonowym 30-milimetrowy tweeter z jedwabną kopułką znajduje się w konfiguracji współosiowej. Dzięki zastosowaniu tej technologii cały dźwięk pochodzi z jednego punktu co ma to kluczowe znaczenie dla poprawy responsywności, ale także pozwala na zastosowanie bardziej kompaktowej obudowy. Monitory z serii FX są wyposażone w przełączniki EQ, które pozwalają dopasować ustawienie monitorów w zależności od przestrzeni akustycznej lub po prostu wymagają regulacji ze względu na bliskość ściany za nimi, dzięki czemu mogą zostać lepiej „dostrojone”. Na tylnym panelu znajduje się również przewodnik, który został nadrukowany na obudowę, aby pokazać, jak działają przełączniki i jaki efekt oferują.

Konstrukcja
MDF laminowany winylem
Pasmo przenoszenia
35 Hz – 22 kHz (+/- dB)
Zasilanie
100V-240V~50/60 Hz
Wymiary
340 mm x 254 mm x 950 mm
Waga
7.8 kg
Cena
900 zł
Kup w sklepie
Wybór redakcji
PreSonus Eris E5 XT
cena: 2580,00 zł
Eris E5 XT

Cechą szczególną modelu XT jest zastosowanie falowodu eliptycznego współpracującego z przetwornikiem wysokich tonów. Z kolei zmieniony port bass-reflex pozwala zejść z przetwarzanymi częstotliwościami o 7 Hz niżej niż w E5, czyli do 48 Hz. Zestaw manipulatorów i gniazd na tylnej płycie oferuje tę samą funkcjonalność, choć przy nieco innym rozłożenie elementów. Przetworniki, wzmacniacze oraz zasilacz pozostały w zasadzie bez zmian. Inna jest natomiast płyta czołowa, głównie z uwagi na nowe rozwiązania w zakresie falowodu HF i bass-refleksu. Aktualna różnica w cenie między E5 a E5 XT (539 zł vs 645 zł) wynika wyłącznie z 17-procentowej promocji na te pierwsze, co jest dość typowym zabiegiem tzw. „czyszczenia magazynów”. W tym kontekście E5 są obecnie jednymi z najtańszych markowych monitorów 5-calowych dostępnych na rynku.

Eris E5 XT to dla mnie jedno z największych pozytywnych zaskoczeń ostatnich miesięcy. Kiedy wydawało się, że w tym przedziale cenowym i funkcjonalnym trudno jest przebić takich wytrawnych graczy jak KRK, JBL, Kali Audio czy ADAM, PreSonus pokazał, że można zrobić dobrze grający sprzęt wykorzystując starą szkołę, technikę analogową i proste, ale bardzo skuteczne rozwiązania.

Konstrukcja
aktywna bi-amp, dwudrożna, bass-reflex
Pasmo przenoszenia
48 Hz - 20 kHz
Wejście analogowe
XLR, TRS 6,3 mm, RCA
Max spl dla pary
102 dB (1 m)
Zasilanie
sieciowe, 100 lub 220 V
Wymiary
203x228x279 mm
Waga
4,99 kg (1 sztuka)
Cena
1290.00 zł (cena za sztukę)
Wybór redakcji
Focal ALPHA EVO 50
cena: 2598,00 zł
ALPHA EVO 50

Alpha 50 Evo posiada 1" (25mm) aluminiowy głośnik wysokotonowy i 5" (13 cm) głośnik niskotonowy z membraną Slatefiber, opracowany i wyprodukowany w warsztatach Focal we Francji. Monitor ten odznacza się szerokim zakresem dynamiki, wyważonym brzmieniem i doskonałą spójnością w całym paśmie, niezależnie od miejsca pracy. Oprócz standardowych wejść analogowych XLR i RCA, monitor posiada również wejście jack 1/4" (6.35mm) TRS. Znajdziemy w nim również przełącznik automatycznego trybu stand-by oraz gwinty do zamocowania urządzenia na ścianie bądź suficie.

Wysoka wydajność prądowa oferowana przez 2 wbudowane wzmacniacze daje całkowitą kontrolę nad dynamiką sygnału oraz pozwala na osiąganie wysokich poziomów głośności bez zniekształceń. Konstrukcja bass-reflex, zaokrąglone krawędzie i nowoczesny, solidny design, sprawiają że Alpha 50 Evo sprawdzi się w każdym miejscu i w każdych warunkach.

Pasmo przenoszenia
(+/- 3dB) 45Hz - 22kHz
Max spl dla pary
101dB SPL (peak @ 1m)
Zasilanie
100 - 240V~ (Bezpiecznik T2AL/250V)
Wymiary
310 x 228 x 239 mm
Waga
5.95 kg
Cena
1299 zł (za sztukę)
Wybór redakcji
Neumann KH 80 DSP A G
cena: 2000,00 zł
KH 80 DSP A G

Nowy dwudrożny aktywny monitor studyjny Neumann KH 80 DSP został zaprojektowany z myślą o neutralnym dźwięku bez zniekształceń. Odsłuch, wyposażony w nowe autorskie przetworniki: 4-calowy niskotonowy i 1-calowy wysokotonowy, zapewnia minimalne nieliniowe zniekształcenia harmoniczne i intermodulacyjne. Dzięki cyfrowemu systemomi DSP monitor KH 80 oferuje referencyjną jakość brzmienia w każdych warunkach. Nowy głośnik Neumanna może służyć jako monitor bliskiego pola, przednia kolumna głośnikowa w małych systemach wielokanałowych lub też jako tylna kolumna głośnikowa w kompaktowych systemach wielokanałowych. KH 80 DSP może być z powodzeniem użyty w studiach muzycznych, projektowych, centrach nadawczych, wozach transmisyjnych, a także studiach postprodukcyjnych do prac związanych ze ścieżkami, miksowaniem oraz masteringiem.

Monitor został wyposażony w falowód Mathematically Modeled Dispersion™ (MMD™), kontrolery zapewniające elastyczne kształtowanie brzmienia, różne opcje złącz wejściowych, wzmacniacz o wysokiej sprawności oraz bardzo bogaty zestaw akcesoriów montażowych. Standardowe złącze sieciowe IP umożliwia kontrolowanie pracy systemu monitorowania przy wykorzystaniu oprogramowania Neumann.Control, które może być zainstalowane na komputerach PC lub Mac, lub tabletach z systemami operacyjnymi Android lub iOS. Obecność tak wielu dostępnych opcji pozwala na użycie kolumn głośnikowych w różnego typu warunkach akustycznych, daje możliwość współpracy z wieloma źródłami sygnału oraz wykorzystania ich w bardzo różnorodnych miejscach. Dzięki jego niewielkim wymiarom można również z powodzeniem wykorzystać go w różnego typu aplikacjach desktopowych.

Max spl dla pary
102,8 / 108,8 dB (uśredniony między 100 Hz a 6 kHz)
Wymiary
233 x 154 x 194 mm
Waga
3,5 kg
Cena
2000 zł
Kup w sklepie
Wybór redakcji
Fluid Audio CX7
cena: 2000,00 zł
CX7

CX7 to współosiowy systemem Hi-Fi stworzony z wykorzystaniem wstęgowego głośnika wysokotonowego AMT najnowszej generacji. Głośniki wysokotonowe z przetwornikiem Air Motion Transformer ciszą się bardzo dobrą opinią w branży audio ze względu na przejrzysty dźwięk, szybki atak i wysoką wydajność. Zaprojektowana przez dr Oskara Heila, pofałdowana membrana AMT zapewnia niezwykle szybką reakcję i bardzo dobry, szczegółowy dźwięk.

Zamontowanie głośnika wysokotonowego pośrodku głośnika nisko tonowego dostarcza wszystkie korzyści wynikające z konstrukcji współosiowej. Wszystkie częstotliwości (bas i środek z woofera oraz tony wysokie z tweetera) są emitowane w przestrzeń z tego samego punktu. To zapewnia spójniejszą charakterystykę poza osią, czyli znacznie większy, optymalny obszar odsłuchowy, tzw. sweet spot, co w połączeniu z 7-calowym głośnikiem nisko tonowym o wysokiej mocy dostarcza nam bardzo potężny monitor o pełnej częstotliwości i pięknym, szczegółowym, naturalnym brzmieniu.

Specjalnie zaprojektowany wzmacniacz, dostępny w CX7 dostarcza moc 140 W i oferuje dwie opcje ustawień EQ: przełącznik Tweeter Trim i Acoustic Space, aby móc dopasować się do warunków akustycznych i pomieszczenia. Wzmacniacz ma również obszerny radiator i funkcję automatycznego wyłączania w trybie gotowości. Nowe monitory CX7 oferują komfort i dostarczają wspaniałych wrażeń HiFi. Jednak świetnie sprawdzają się również w zastosowaniach studyjnych, gdzie pożądana jest klarowność, dokładność i transparentność brzmieniowa.

Pasmo przenoszenia
42 Hz – 27 kHz (+/-3dB)
Zasilanie
220V – 230V 50 Hz lub 110V – 120V - 60 Hz
Wymiary
308 mm x 219 mm x 264 mm
Waga
8.1 kg
Cena
2000 zł
Wybór redakcji
Neumann KH 120
cena: 2500,00 zł
KH 120

Firma Neumann z satysfakcją przedstawia najnowszy innowacyjny produkt, monitor KH 120, będący pierwszym produktem nowej linii monitorów studyjnych Neumann. Monitor studyjny KH 120 D został zaprojektowany jako monitor bliskiego pola lub jako monitor kanałów tylnych w większych systemach wielokanałowych. KH 120 D łączy w sobie najnowsze rozwiązania w zakresie symulacji akustycznej i elektronicznej oraz technologii pomiarowych, celem zapewnienia możliwie najdokładniejszej reprodukcji dźwięku.

Wyposażony jest on w falowód modelowany za pomocą funkcji Mathematically Modeled Dispersion (MMD™), analogowe wzmacniacze klasy AB, analogowe wejście o dużym marginesie przesterowania oraz posiada szeroki zakres możliwości mocowania. Powyższe rozwiązania gwarantują uniwersalność sprzętu w zróżnicowanych warunkach akustycznych i lokalizacjach fizycznych oraz przy różnym sprzęcie źródłowym. KH 120 D jest idealnym monitorem do nagrywania wielośladowego, miksowania i masteringu, do przeprowadzania transmisji oraz do użytku w studiach nagraniowych i postprodukcyjnych.

Pasmo przenoszenia
52-21000 Hz (± 3 dB)
Max spl dla pary
105,1 dB (uśrednione między 100 Hz a 6 kHz)
Wymiary
277 x 182 x 220 mm
Waga
6,4 kg
Cena
2500 zł
Kup w sklepie
Wybór redakcji
HEDD TYPE 05 MK2
cena: 2999,00 zł
TYPE 05 MK2

Profesjonalni inżynierowie studyjni wymagający potężnego, dokładnego monitorowania będą zachwyceni zarówno HEDD Audio Type 05 MK2 jak i HEDD Audio Type 07 MK2,a więc kompaktowymi, precyzyjnymi monitorami studyjnymi bliskiego pola, doskonale nadającymi się do mobilnych stacji nadawczych, nagrań i studiów domowych, konfiguracji wielokanałowych oraz konferencji VoIP.

Type 05 MK2 i Type 07 MK2 dodają kilka ulepszeń, w tym wbudowany Lineariser® - narzędzie do linearyzacji fazy, które wyraźnie poprawia reprodukcję przestrzenną, a także wtyczki portów basowych, które pozwalają monitorowi działać jako projekt bass-reflex lub szczelnie zamknięty. Na panelu tylnym znajduje się pokrętło wyboru zamkniętej lub otwartej obudowy, sterowanie przedłużeniem niskich częstotliwości oraz filtr położenia względem pulpitu, aby precyzyjnie dostosować najlepszy dźwięk do swoich warunków i potrzeb. W przypadku Type 05 MK2 dwudrożna konstrukcja łączy w sobie 5-calowy kompozytowy głośnik niskotonowy o strukturze plastra miodu oraz głośnik wysokotonowy HEDD Air Motion Transformer (HEDD AMT), aby zapewnić dokładne pasmo przenoszenia od 44 Hz do 40 kHz przy maksymalnym SPL 112 dB. Z kolei Type 07 MK2 to 7-calowy kompozytowy głośnik niskotonowy o strukturze plastra miodu oraz głośnik wysokotonowy HEDD Air Motion Transformer (HEDD AMT), aby zapewnić dokładne pasmo przenoszenia od 38 Hz do 40 kHz przy maksymalnym SPL 116 dB.

Solidna obudowa typu unibody została wykończona specjalnym lakierem dla większej trwałości i atrakcyjniejszego wyglądu. Obudowa zapewnia stabilność i gwarantuje bezproblemowy dźwięk, nawet przy pełnej mocy. Wzmacniacz ICE oferuje 100 W mocy na sterownik i jest zasilany uniwersalnie, aby zapewnić kompatybilność na całym świecie. Na tylnym panelu znajduje się również zbalansowane wejście XLR oraz cyfrowe wejście AES i Through, a także regulacja wzmocnienia i potencjometry dla wysokiej / niskiej półki.

Pasmo przenoszenia
45 - 40 000 Hz
Max spl dla pary
112 dB SPL
Wymiary
308 x 180 x 245 mm
Waga
6,4 kg
Cena
2999 zł
Kup w sklepie
Wybór redakcji
Focal SHAPE TWIN
cena: 3590,00 zł
SHAPE TWIN

Monitor Shape Twin wyposażony został w dwa 8" pasywne radiatory po bokach, dwa woofery z powlekanymi lnem membranami oraz na nowo zaprojektowany 1" głośnik wysokotonowy “M”-shaped Aluminium/Magnesium". Jest to idealne narzędzie do profesjonalnych zastosowań. Wszystkie monitory Focal Shape zostały wyprodukowane we Francji i łączą 5 innowacyjnych rozwiązań pozwalających zmaksymalizować transparentność wydobywającego się z nich dźwięku. Zaprojektowane, aby sprostać potrzebom odsłuchu bliskiego pola, monitory Shape łączą skrupulatnie przemyślaną konstrukcję i liczne ustawienia zoptymalizowane pod kątem akustyki małych pomieszczeń odsłuchowych.

Shape Twin w bezkompromisowy sposób oddają pełne spektrum dźwięku, a szerokie pasmo przenoszenia niskich częstotliwości i wysoki SPL wyróżniają je spośród innych monitorów tego typu. Kompaktowa konstrukcja ułatwia integrację w nawet najbardziej ciasnych pomieszczeniach, a ich 2,5-drożna konstrukcja zdecydowania ułatwia kontrolę niskich i średnich rejestrów, które są najtrudniejsze do okiełznania w małych pomieszczeniach. Monitory Shape Twin wyróżniają się szerokim i niezwykle precyzyjnym obrazem stereo. Dzięki dwóm membranom pasywnym po bokach mamy możliwość ustawienia monitorów blisko ściany nie tracąc przy tym kontroli nad niskimi częstotliwościami. Środkowe pasmo cechuje się wyjątkową klarownością i brakiem efektu maskującego, co znacznie ułatwia zapanowanie nad środkowym rejestrem.

Pasmo przenoszenia
40Hz - 35kHz
Max spl dla pary
110.5dB SPL (peak @ 1m)
Wymiary
478 x 211 x 279mm
Waga
11 kg
Cena
3590 zł (za sztukę)
Wybór redakcji
EVE Audio SC205
cena: 3700,00 zł
SC205

Charakterystyczną cechą monitorów Eve Audio są natomiast woofery z wyjątkowo sztywną membraną z kompozytu o strukturze plastra miodu (SilverCone – stąd nazwa aktualnie dostępnych modeli: SC), gumowym resorem górnym, całkowicie odlewanym koszem oraz bardzo głębokim wychyleniem membrany. Specjalnie nawijana cewka oraz odpowiednio dobrana szczelina magnetyczna sprawiają, że głośniki te charakteryzują się niewielkimi zniekształceniami przy dużej amplitudzie i wykazują niewielki poziom kompresji mocy.

Nowością w monitorach Eve Audio jest gałka na panelu czołowym, która jest typowym enkoderem z funkcją przycisku, otoczonym diodami sygnalizującymi pozycję. Gałką tą regulujemy nie tylko głośność, ale też wyciszamy monitory i regulujemy ustawienia trzech typów filtrów. Dzięki nim możemy dopasować charakterystykę monitorów do warunków akustycznych zastanych w pomieszczeniu, z uwzględnieniem podbicia/tłumienia najniższych i najwyższych częstotliwości, a także korekcji częstotliwości środkowych (efekt odbicia dźwięku od powierzchni konsolety).

Za SC205 musimy zapłacić prawie 1.000 zł więcej niż za parę odpowiadających im funkcjonalnie Adam Audio A5X. Wciąż są jednak o ponad tysiąc tańsze niż Genelec 8030 czy Quested S6R oraz blisko dwa razy tańsze niż PMC DB1S-A II czy PSI Audio A17-M. A mogę Was zapewnić, że różnica w brzmieniu i funkcjonalności na pewno nie odzwierciedla różnicy w cenie. Co więcej – SC205 grają na takim samym poziomie co PMC oraz Quested, kosztując od nich znacznie mniej.

Eve Audio SC205 oferują nową jakość w zakresie monitorów bliskiego pola. Zawsze uważałem, że tutaj najlepiej sprawdzają się zestawy z głośnikiem 5” (ponieważ basów i tak musimy szukać na większych zestawach, a 5-calowe woofery dają nam lepszą kontrolę nad niskim środkiem niż głośniki z membraną od 6,5” wzwyż). SC205 pokazały jednak, że tak niewielkim monitorom można także zaufać, jeśli chodzi o bas.

Pasmo przenoszenia
53 Hz - 21 kHz
Max spl dla pary
101 dB (1 m)
Wymiary
175×275×233 mm
Waga
5 kg (sztuka)
Cena
3700 zł
Kup w sklepie
Wybór redakcji
My Monitors MY5P
cena: 4000,00 zł
MY5P

Przy swoich stosunkowo niewielkich rozmiarach oferuje dźwięk o skali i rozdzielczości dużo większych i dużo droższych monitorów. Ułatwia pracę realizatora dźwięku, szybko i wyraźnie pokazując wszelkie elementy nagrania wymagające poprawy. Przepięknie i precyzyjnie oddaje przestrzeń, ułatwiając umiejscowienie w niej, poszczególnych partii miksu. Charakteryzuje się detaliczną barwą dźwięku w niskich pasmach częstotliwości, pokazując najdrobniejsze niuanse i faktury brzmienia. Dostępne w wersji Palisander lub w dowolnym wykończeniu (w tym wypadku możliwości oraz cena do ustalenia).

Pasmo przenoszenia
30Hz - 20kHz
Wymiary
33 cm x 16 cm x 31 cm
Cena
4000 zł
Kup w sklepie
Wybór redakcji
HEDD BASS 08 300W 8
cena: 4500,00 zł
BASS 08 300W 8

Profesjonalni inżynierowie studyjni wymagający potężnego i precyzyjnego odtwarzania niskich częstotliwości będą zachwyceni nowym HEDD Audio BASS 08, kompaktowym subwooferem studyjnym, który jest kompatybilny z każdym modelem monitora studyjnego, jednak pełnię swoich możliwości pokazuje wówczas, gdy jest używany z najnowszymi modelami monitorów HEDD najnowszej serii MK2.

BASS 08 posiada wbudowany Lineariser®, narzędzie do linearyzacji fazy, które wyraźnie poprawia reprodukcję przestrzenną, a także zatyczki portów basowych, które pozwalają wooferowi przejść od konstrukcji bass-reflex do szczelnie zamkniętej. Na panelu tylnym znajduje się pokrętło wyboru konstrukcji zamkniętej lub otwartej, sterowanie rozszerzeniem niskich częstotliwości oraz przełączany filtr dolnoprzepustowy z różnymi częstotliwościami zwrotnicy, w tym dwoma trybami LFE.

BASS 08 posiada również system subwoofera satelitarnego Linear Phase, który stosuje przełączalne opóźnienie grupowe na wyjściu satelitarnym. Potencjalne odległości między subwooferem a satelitami można kompensować w krokach 0,5 dB w zakresie ± 2 m. W przypadku użycia z monitorami HEDD MK2 po raz pierwszy można zainstalować system satelitarny Linear Phase. 8-calowy kompozytowy przetwornik o strukturze plastra miodu zapewnia dokładną charakterystykę częstotliwościową od 24 do 80 Hz przy maksymalnym SPL 105 dB (z 1 m).

Solidna obudowa typu unibody posiada lakierowane wykończenie zapewniające wysoką trwałość i doskonałą estetykę. Obudowa zapewnia stabilność oraz bezproblemowy dźwięk, nawet przy pełnej mocy. Wzmacniacz ICEpower oferuje 300 W i jest zasilany uniwersalnie, aby zapewnić kompatybilność na całym świecie. Na panelu tylnym znajdują się również dwa zbalansowane wejścia XLR oraz cyfrowe wejście AES i Through.

Pasmo przenoszenia
24-80 Hz (zmienna)
Max spl dla pary
105 dB SPL
Wymiary
392 x 290 x 400 mm
Waga
17 kg
Cena
4500 zł
Kup w sklepie
Wybór redakcji
ADAM Audio S3V
cena: 9500,00 zł
S3V

S3V to trójdrożny monitor studyjny zoptymalizowany do pracy w pozycji pionowej i głównie jako odsłuch średniego pola, który równie dobrze sprawdzi się też w mniejszych pomieszczeniach odsłuchowych. Do przetwarzania częstotliwości basowych od 32 Hz do 250 służy zupełnie nowy przetwornik ADAM Audio, czyli 9-calowy głośnik ELE (Extended Linear Excursion) w którym wykorzystano przełomowe rozwiązanie układu magnesów SMA (Symmetrical Magnet Assembly). Głośnik generuje potężną ilość niezwykle precyzyjnego basu, sięgającego aż do częstotliwości sub-basowych. Częstotliwości z zakresu środkowego i najwyższych częstotliwości reprodukowane są z analityczną precyzją przez 4-calowy przetwornik średnio-tonowy DCH (nowa konstrukcja ADAM Audio) oraz udoskonalony, wysoko-tonowy przetwornik wstęgowy S-ART. Ten ostatni w połączeniu z zupełnie nowym falowodem HPS zapewnia ekstremalnie szerokie pole sweet spot, wybitnie detaliczną scenę dźwiękową i naturalne poczucie głębi.

Zaprojektowany specjalnie dla serii S układ DSP optymalizuje zwrotnice monitora zapewniając liniową odpowiedź w całym zakresie częstotliwości. Użytkownik może też dostroić parametry brzmienia do danego pomieszczenia za pomocą dostępnej korekcji. Układ DSP posiada oparte na limiterze zabezpieczenia przetwornika wysokich częstotliwości, przetwarza sygnały z wejść cyfrowych AES3, a w przyszłości ułatwi implementację rozmaitych rozszerzeń. Do aktualizacji oprogramowania służy port USB, do którego użytkownicy mogą także podłączyć komputer i sterować funkcjami DSP monitorów za pomocą oprogramowania.

Sekcja wzmacniaczy S3V jest równie imponująca i składa się ze wzmacniaczy w klasie D dla przetworników basowego i średnio-tonowego (odpowiednio 500 W i 300 W RMS) oraz wzmacniacza w klasie A/B o mocy 50 W dla tweetera S-ART. Model S3V zapewnia bezbłędną reprodukcję częstotliwości dźwiękowych w przedziale 32 Hz – 50 kHz i jest najlepszym wyborem dla każdego realizatora, wymagającego najbardziej dokładnej i wiernej lokalizacji dźwięków od swoich monitorów referencyjnych.

Kup w sklepie
Wybór redakcji
PMC Result6
cena: 12000,00 zł
Result6

Jak wykonać wysokiej klasy, kompaktowe monitory bliskiego pola z 6-calowym mid-wooferem i tweeterem 27 mm za kwotę, którą będzie w stanie zaakceptować przeciętny, nieco zamożniejszy nabywca? Nawet w Polsce jest trudno tego dokonać, by nie skończyć z ceną detaliczną powyżej 8.000 zł za parę, a co dopiero w Wielkiej Brytanii, gdzie koszty wytwarzania są wyższe. A do tego jeszcze Result 6 to nowy rozdział w historii firmy PMC, z zupełnie nowymi przetwornikami oraz elektroniką. Stąd też blisko 2.000 funtów netto za parę, co oznacza wydatek rzędu 11.500 zł. Ale to i tak zdecydowanie najbardziej atrakcyjne cenowo monitory aktywne w ofercie PMC, znacznie tańsze nawet od większości monitorów pasywnych tego producenta.

Monitory są średniej wielkości, o dość smukłej, typowej dla PMC budowie, z wylotem linii transmisyjnej w dolnej części panelu czołowego. Przetwornik wysokich tonów to driver nowej generacji, o niewielkim, wręcz skromnym magnesie neodymowym z przymocowanym radiatorem, materiałową kopułką o średnicy 27 mm i płynem wypełniającym szczelinę magnetyczną (ferrofluidem). Przetwornik jest osłonięty stalową siatką i współpracuje z ciekawie rozwiązaną strukturą o nazwie „płetwy dyfrakcyjne” (diffractions fins – D-Fins). Ich zadaniem jest ujednolicenie i rozszerzenie propagacji w zakresie najwyższych tonów, aby zwiększyć powierzchnię obszaru optymalnego odsłuchu (sweet spot).

Ogólne wrażenia po wielodniowym, intensywnie spędzonym czasie z Result 6 są ogólnie rzecz biorąc bardzo pozytywne. Mając starszy o ponad dekadę produkt tej firmy marudzenie, że współczesne monitory to już nie to samo, przypomina utyskiwania starego taksówkarza, że nowoczesne mercedesy to już nie to samo co odpalane z cięgna „beczki”. Ma być nowocześnie? I jest! Szeroko, wyraziście, precyzyjnie, dźwięk jest rysowany ostrą kreską, a monitory nie bawią się w finezję.

Konstrukcja
dwudrożne monitory aktywne w obudowie z linią transmisyjną ATL o długości 1,5 m
Pasmo przenoszenia
45 Hz-22 kHz
Zasilanie
sieciowe, 100-240 V, 50 W
Wymiary
380 x 199 x 360 mm
Waga
8 kg
Cena
12000 zł
Wybór redakcji
Quested V3110
cena: 14999,00 zł
V3110

Zaprojektowane, aby zaoferować pełnozakresowy system monitorowy wysokiej mocy, w kompaktowym formacie. Cechą tych monitorów jest niski poziom zniekształceń, czysta charakterystyka muzyczna oraz dokładny obraz stereo. Dzięki temu można pracować na nich godzinami, nie męcząc słuchu. V3110 to najpotężniejszy, 3-drożny monitor Quested, z własnym systemem zasilania. 700-Watowe wzmocnienie Class D LF i 150 Wat Class A / B dla każdej sekcji High i Mid. Najczystsze brzmienie, przejrzystość i dynamika.

Roger Quested rozpoczął swoją karierę w Olympic Studios, w Londynie. Na początku lat 80. objął zarzą­dzanie studiem DJM, gdzie rozwijał swoją pasję w poszukiwaniu idealnego systemu monitorowego. Stworzony przez pana Quested system monitorowania z miękką kopułką zapewnił wysoki poziom ciśnienia akustycznego oraz klarowność brzmienia, dostępne na owe czasy jedynie w najlepszych głośnikach Hi-Fi. Monitory te  stały się ulubionym odsłuchem wszystkich inżynierów i producentów współpracujących ze studiem.

Szybko pojawiły się oferty z innych kompleksów nagraniowych, aby zaprojektować dla nich podobny system monitorowy. Pierwszym studiem zewnętrznym, które zostało wyposażone  w kompletny system odsłuchowy Quested było Rooster Studios w Londynie. W niedługim czasie popyt wzrósł do tego stopnia, że pan Roger zdecydował się powołać do życia Quested Monitoring Systems.

Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT