Mikrofony pojemnościowe dla wymagających

|
|
2021-09-03
Mikrofony pojemnościowe dla wymagających

Audio-Technica to doskonały przykład japońskiej firmy, która wykorzystując „elektroniczny boom” lat 60. minionego wieku systematycznie rosła, stając się prawdziwą potęgą w segmencie pro-audio i sprzętu konsumenckiego. Gdy w latach 90. zaczęła produkować mikrofony pojemnościowe od razu stało się jasne, że na rynku pojawił się producent, z którym trzeba się liczyć.

PRODUKTY W ZESTAWIENIU
AT4047MP
Audio-Technica AT4047MP
Zobacz szczegóły
3520,00 zł
AT5045
Audio-Technica AT5045
Zobacz szczegóły
7320,00 zł
AT5040
Audio-Technica AT5040
Zobacz szczegóły
14540,00 zł
AT4047/SV/SM
Audio-Technica AT4047/SV/SM
Zobacz szczegóły
3200,00 zł
AT5047
Audio-Technica AT5047
Zobacz szczegóły
14950,00 zł

Mikrofony Audio-Technica szczególnie upodobała sobie branża nadawcza i profesjonalne studia nagrań, ale w ostatniej dekadzie znacząco wzrosła ich popularność także w studiach domowych i projektowych. Ciekawostką jest fakt, że podobnie jak Roland, który oprócz instrumentów elektronicznych produkuje plotery, także i Audio-Technica działa w branży, która z pro-audio nie ma nic wspólnego. Jako Autec wytwarza bowiem znane na całym świecie roboty do produkcji... sushi.

Skupmy się jednak na mikrofonach, przedstawiając modele z najwyższych serii 40 i 50. Jest w nich wiele elementów wyróżniających te produkty spośród innych. Pamiętajmy bowiem, że Audio-Technica zaczęła swoją działalność w 1962 roku od produkowania wkładek gramofonowych, które zresztą pozostają w jej ofercie do dziś i są bardzo wysoko cenione przez didżejów i audiofilów. Drugą gałęzią działalności A-T są słuchawki, których wytwarzanie rozpoczęto niedługo po wkładkach gramofonowych. Potem pojawiły się mikrofony dynamiczne, które w latach 80. szturmem zdobyły cały świat, a jeszcze potem systemy bezprzewodowe. Cały ten bagaż doświadczeń oraz szereg oryginalnych rozwiązań i technologii, w tym także z zakresu mechaniki precyzyjnej (pamiętajmy o robotach do sushi!) wykorzystano przy produkcji najwyższej klasy mikrofonów. Chyba żaden współczesny producent pro-audio nie ma tak solidnej bazy w tym zakresie produktów.

Wybór redakcji
Audio-Technica AT4047MP
cena: 3520,00 zł
AT4047MP

MP w nazwie produktu to Multi-Pattern, czyli możliwość wykorzystania różnych charakterystyk kierunkowych – w tym wypadku dookolnej, nerkowej i ósemkowej. To oznacza, że mikrofon wyposażony jest teoretycznie w dwie kapsuły, a praktycznie w jedną kapsułę dwumembranową ze wspólną elektrodą stałą. Takie rozwiązanie, którego celem jest maksymalne przybliżenie membran do siebie, przekłada się na bardzo wyrównaną kierunkowo prezentację najwyższych częstotliwości przy pracy dookolnej i precyzję ujęć przy pracy w trybie ósemkowym (niezwykle ważne w konfiguracji Mid-Side).

Rolę konwertera impedancji, czyli swoistego łącznika między kapsułami a układem wyjściowym, pełni tu wysokiej klasy tranzystor FET, od którego parametrów, jak też polaryzujących elementów pasywnych, zależy w zasadzie wszystko – zakres dynamiki, charakterystyka częstotliwościowa, poziom szumów i wprowadzane zniekształcenia.

Na wyjściu pracuje intrygujący transformator, z uzwojeniami pierwotnym i wtórnym nawijanymi na oddzielnych karkasach. Nie jest nam znany żaden innym mikrofon z wyjściem transformatorowym, który oferowałby podobne rozwiązanie. Taki transformator ma swoją specyfikę brzmieniową, która nadaje dźwiękowi bardzo charakterystyczną aurę soniczną. Warto zaznaczyć, że producent udziela na mikrofon dożywotniej gwarancji.

Pasmo przenoszenia
20 Hz-18 kHz
Cena
3.520 zł
Kapsuła
pojemnościowa, 2x1”, polaryzowana zewnętrznie
Charakterystyka
przełączana (nerka, ósemka, koło)
Filtr HPF
80 Hz, 12 dB/okt.
Czułość
7,9 mV/1 Pa
Maks. poziom SPL
155 dB (165 dB z włączonym tłumikiem 10 dB)
Szum własny
14 dB SPL
W zestawie
uchwyt elastyczny AT8449a/SV z gwintem 5/8”-27, osłona przeciwpyłowa; futerał ochronny
Wybór redakcji
Audio-Technica AT5045
cena: 7320,00 zł
AT5045

Podobna koncepcja co w modelu 5047, ale w innym wykonaniu i do innych celów. W tym wypadku kapsuła jest jednomembranowa, ale także o charakterystyce nerkowej (kapsuły z membranami o kształcie prostokątnym niezbyt dobrze sprawdzają się w innych charakterystykach z uwagi na różną odległość punktów po obwodzie względem geometrycznego środka membrany). To także mikrofon z grupy ekskluzywnych, ręcznie produkowanych w Japonii, tym razem do pracy z instrumentami. Jako taki dostępny jest pojedynczo jak i w parach stereo.

Prostokątna, podłużna membrana pracuje w ramach kapsuły zawieszonej w sposób izolujący ewentualne drgania przenoszone z korpusu, a dodatkową separację mechaniczną zapewnia specjalny uchwyt dostarczany wraz z mikrofonem. Duża powierzchnia membrany przekłada się na wysoką czułość i niski poziom szumów, zaś transformatorowa separacja wyjścia pozwala nadać sygnałowi specyficzny charakter a jednocześnie w dużym stopniu uniezależnia brzmienie mikrofonu od impedancji wejściowej przedwzmacniacza.

Producent sugeruje wykorzystanie mikrofonu do ujęć takich instrumentów jak perkusja, gitara akustyczna, instrumenty strunowe oraz do pracy w dalekim polu (room, overhead). Szczególnie w tym ostatnim przypadku może się świetnie sprawdzić, ponieważ jego niski poziom szumów pozwala na bezkarne aplikowanie ekstremalnej kompresji.

Pasmo przenoszenia
20 Hz-20 kHz
Cena
7.320
Kapsuła
pojemnościowa, elektretowa, prostokątna membrana
Charakterystyka
nerkowa
Czułość
17,7 mV/Pa
Maks. poziom SPL
149 dB
Szum własny
8 dB SPL
W zestawie
uchwyt AT8481 z gwintem 5/8”-27, osłona piankowa AT8165, futerał ochronny
Wybór redakcji
Audio-Technica AT5040
cena: 14540,00 zł
AT5040

Do momentu pojawienia się modelu 5047, to właśnie 5040 był najwyższym studyjnym modelem marki Audio-Technica. Od niego zaczęła się przygoda tego producenta z kapsułami wyposażonymi w prostokątne membrany. Mikrofon ma tak dużą czułość, że w niektórych przypadkach w przedwzmacniaczach nie trzeba aplikować wzmocnienia. To bez wątpienia najbardziej czuły i oferujący największy poziom sygnału wyjściowego mikrofon pojemnościowy na rynku. Stąd też jego wykorzystanie do nagrań bardzo cichego, delikatnego głosu oraz ukierunkowanie całej konstrukcji na rejestrację wokalu jest oczywistością.

Mikrofon ma wyjątkowo przejrzysty, otwarty dźwięk, co jest nie tylko pochodną konstrukcji kapsuły, ale też wyrafinowanego, w pełni symetrycznego i beztransformatorowego układu elektronicznego, pełniącego funkcję konwertera impedancji i bufora wyjściowego. Postawiono w tym wypadku na idealnie czystą ścieżkę sygnałową, stąd brak tłumika oraz filtracji górnoprzepustowej.

Dużo uwagi poświęcono siatkowej osłonie kapsuły, która ma nie tylko chronić membrany przed podmuchami, ale też zachować przeźroczystość soniczną, odporność na wszelkiego typu rezonanse i funkcjonować jako klatka Faradaya. AT5040 prezentuje zatem esencję tego wszystkiego, czego wymagamy od najwyższej klasy mikrofonu do nagrań wokalu.

Pasmo przenoszenia
20 Hz-20 kHz
Kapsuła
pojemnościowa, elektretowa, cztery prostokątne membrany
Charakterystyka
nerkowa
Czułość
56,2 mV/Pa
Maks. poziom SPL
142 dB
Szum własny
5 dB SPL
W zestawie
uchwyt AT8480 z gwintem 5/8”-27, futerał ochronny
Wybór redakcji
Audio-Technica AT4047/SV/SM
cena: 3200,00 zł
AT4047/SV/SM

Wydawać by się mogło, że ten mikrofon jest tylko „jednocharakterystykową” wersją 4047MP, ale to nie do końca prawda. Choć SV/SM ma w zasadzie tę samą, dwumembranową kapsułę co MP, to jest ona skonstruowana nieco inaczej. Jedna z membran pełni tu rolę swoistej „membrany biernej”, w praktyce kontrolując zmiany ciśnienia za membraną czynną i elektroda stałą, umożliwiając precyzyjne kształtowania charakterystyki kierunkowej. Nie jest to do końca rozwiązanie nowe, ale nowością jest tu elektroda stała jest wspólna dla obu membran.

Tu także mamy konwerter impedancji FET i wyjście transformatorowe, ale sam transformator już jest inny, z klasycznym rdzeniem EI i cewkami nawijanymi na wspólnym karkasie. To nie jest swoiście rozumiana oszczędność, tylko nieco inna koncepcja mikrofonu i zakresu jego zastosowań. Inny transformator oznacza też, że 4047/SV/SM ma inną, blisko dwukrotnie większą czułość niż 4047MP, jedną z największych w przypadku wszystkich wielkomembranowych mikrofonów pojemnościowych. To sprawia, że model ten, choć nie tak uniwersalny jak MP, świetnie sprawdzi się jako główny mikrofon do bliskich ujęć w projektowym studiu nagrań, zwłaszcza w przypadku wokalu i głosu lektorskiego, które potem zostaną poddane głębokiej kompresji.

Pasmo przenoszenia
20 Hz-18 kHz
Kapsuła
pojemnościowa, 1”, polaryzowana zewnętrznie
Charakterystyka
nerkowa
Filtr HPF
80 Hz, 12 dB/okt.
Czułość
17,7 mV/1 Pa
Maks. poziom SPL
149 dB (159 dB z włączonym tłumikiem 10 dB)
Szum własny
9 dB SPL
W zestawie
uchwyt elastyczny AT8449a/SV z gwintem 5/8”-27, osłona przeciwpyłowa; futerał ochronny
Wybór redakcji
Audio-Technica AT5047
cena: 14950,00 zł
AT5047

Zaprawdę, nigdzie nie jest napisane, że membrana kapsuły w mikrofonie pojemnościowym musi mieć kształt koła. Są tacy producenci, którzy używają membran trójkątnych, a nawet sześciokątnych, w każdym przypadku znajdując przekonujące uzasadnienie tego rozwiązania. Audio-Technica wybrała koncepcję z membraną prostokątną, i to nie jedną, ale od razu czterema, decydując się też na separowane transformatorowo wyjście.

Faktem jest, że takie rozwiązanie może być ryzykowne przy charakterystyce ósemkowej, ale w przypadku nerki, gdzie tył membrany/membran nie ma istotnego akustycznie znaczenia, nie jest to takie ważne. W przeciwieństwie do membrany kolistej, która będzie miała jedną wyrazistą częstotliwość rezonansową, membrana prostokątna ma dwie, ale znacznie słabsze. To się przekłada na bardziej wyrównaną charakterystykę. Duża powierzchnia sumaryczna wszystkich membran oznacza też znacząco mniejszy poziom szumów, doskonałą odpowiedź transjentową i bardzo dużą czułość. Warto zaznaczyć, że oprócz firmy Audio-Technica z membran prostokątnych korzystają firmy Milab oraz PML (Pearl Microphone Laboratory).

Podobnie jak wszystkie mikrofony Audio-Technica z serii 50, AT5047 jest ręcznie budowany w Japonii, z użyciem selekcjonowanych, najwyższej jakości elementów. Sama konstrukcja jest wyrafinowana i bardzo precyzyjna, a mikrofon ten to bez wątpienia jeden z takich elementów, który – podobnie jak dobry fortepian, ekspres do kawy i Sony C-800G – powinien się znaleźć w każdym ambitnym studiu.

Pasmo przenoszenia
20 Hz-20 kHz
Cena
14.950
Kapsuła
pojemnościowa, elektretowa, cztery prostokątne membrany
Charakterystyka
nerkowa
Czułość
35,5 mV/Pa
Maks. poziom SPL
148 dB
Szum własny
6 dB SPL
W zestawie
uchwyt AT8480 z gwintem 5/8”-27, adapter 3/8” na 5/8”, futerał ochronny
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó