Produkcyjne sztuczki

Produkcyjne sztuczki

Nie traktuj opisanych tu porad w zakresie produkcji, jako gotowych recept, a raczej jako podpowiedzi. Sprawdź je we własnym zakresie i dostosuj do własnych potrzeb.

Technologia
2012-01-22

Kluczowany pad

Kluczowanie (Side-Chain) jest podstawową techniką wykorzystywaną we współczesnej muzyce tanecznej, znajdującą zastosowanie także w innych gatunkach. Dokładniej rzecz ujmując odnosi się ona do obróbki sygnału przez kompresor z wejściem kluczowanym (Side-Chain), co w praktyce sprowadza się do sterowania poziomem jednego dźwięku przez inny. Zapewne słyszałeś, gdy prezenter radiowy zaczyna mówić z muzyką tle - ta ostatnia zostaje wyciszona tak, by głos zapowiadającego mógł być czytelniejszy. W taki właśnie sposób działa kompresor z funkcją Side-Chain - funkcję tę wykorzystuje się także w przypadku produkcji muzycznych. Technika ta może też wytworzyć złudzenie dużej głośności przez imitację reakcji naszego słuchu na dźwięk o dużym ciśnieniu. W swojej ekstremalnej formie kluczowanie jest bardzo czytelne i tego typu, mocno przesadzona pulsacja stała się popularna w nowoczesnej muzyce tanecznej. Pionierami kreatywnego zastosowania tego efektu byli między innymi Daft Punk, Justice i inni wykonawcy francuskiej odmiany dance. Wiele instrumentów wirtualnych pod postacią wtyczek jest w stanie wytworzyć podobny efekt przy zastosowaniu modulacji LFO synchronizowanej z tempem projektu, ale samodzielne uzyskanie go za pomocą kompresora Side-Chain daje nam możliwość sterowania każdym elementem naszego miksu, który przez niego przepuścimy.

Własną drogą

Aby skorzystać z funkcji kluczowania należy włączyć kompresor na ścieżce sygnału, który chcemy wyciszać, kierując na wejście Side-Chain w kompresorze sygnał sterujący. Sposób, w jaki tego dokonamy zależy od posiadanego programu DAW i użytych wtyczek, ale w dokumentacji każdego z nich pod hasłem Side-Chain powinniśmy znaleźć opis odpowiedniej procedury. Najczęściej wykorzystywanym sygnałem sterującym jest stopa, której dźwięk wycisza dźwięk basu lub padu, pozwalając tą metodą uzyskać oczekiwany efekt. Używanie kluczowania w ten właśnie sposób ma wiele cech wspólnych z koncepcją basu grającego „na i”, którą omówiliśmy wcześniej: chodzi o to, by stopa nie kolidowała z modulowanym przez nią dźwiękiem, a tym samym oba te elementy zachowały większą czytelność w miksie.

Wielu producentów do sterowania kluczowaniem nie wykorzystuje bezpośrednio dźwięku stopy, ale dedykowaną próbkę typu kick lub synth umieszczoną na oddzielnej ścieżce i grającą na każdą ćwierćnutę taktu. Główną korzyścią wynikającą z takiego rozwiązania jest to, że uzyskuje się efekt pompowania nawet wtedy, kiedy nie gra stopa, na przykład w przejściach. Można też zmieniać długość, czas ataku lub czas zanikania sygnału sterującego, a tym samym zmieniać charakter efektu, bez zmiany brzmienia stopy. Finalne brzmienie wynika także z ustawienia takich parametrów jak próg zadziałania (Threshold), atak (Attack), czas powrotu (Release) oraz współczynnik kompresji (Ratio) użytego kompresora. Zazwyczaj powinniśmy stosować bardzo szybki atak, czas powrotu ustawiając w zależności od rytmu i tempa naszego utworu. Zwiększanie parametru Ratio daje mocniejszy efekt pompowania.

Krok po kroku
Kluczowanie dźwięku padu

1.

Zastosujemy efekt kluczowanego pompowania w odniesieniu do padu, aby wprowadzić zmianę nastroju pod koniec naszego utworu. W charakterze syntezatora zastosujemy Native Instruments Massive z brzmieniem bazującym na prostej próbce piłokształtnej, ale z odpowiednio dobranym filtrowaniem, które nada barwie właściwej motoryki. W tej roli sprawdzi się też każdy inny syntezator - wystarczy zaprogramować kilka wybrzmiewających akordów.

2.

Teraz stworzymy źródło sygnału sterującego. Na nowej ścieżce instrumentalnej włącz dowolny syntezator produkujący prostą falę sinusoidalną oraz zaprogramuj nuty przypadające w tych samych miejscach, w których gra stopa. To będzie nasza ścieżka sterująca. W tym charakterze możesz też użyć ścieżki audio z umieszczonymi w odpowiednich miejscach próbkami stopy.

3.

Tłumik na kanale sterującym ustawiamy na zero, wyciszając go w ten sposób na sumie - pamiętajmy, że sygnał ten potrzebujemy jedynie do sterowania wejściem Side-Chain w kompresorze. Teraz na tej ścieżce aktywujemy wysyłkę przed suwakiem (pre-fader), nadajemy jej nazwę SC2, a poziom wysyłki ustawiamy na 0 dB. W różnych programach DAW może się to odbywać inaczej, więc w dokumentacji szukajcie hasła pre-fader send.

4.

Na koniec włącz kompresor/limiter na ścieżce z partią padu i aktywuj funkcję Side-Chain (w naszym przypadku przyciskiem w prawej górnej części okna). Jako Key Input wskazujemy SC2 (kanał wysyłkowy, który utworzyliśmy wcześniej). Teraz kompresor będzie reagował na sygnał przychodzący z wysyłki SC2, a nie na sygnał padu, który przez niego przechodzi.

5.

Teraz nadszedł czas na ustawienie parametrów dla uzyskania odpowiedniego efektu. Zastosowaliśmy bardzo wysoki poziom Ratio wynoszący 50:1, co daje nam ekstremalne wyciszanie głośności. Próg Threshold ustawiliśmy na -26,7 dB, co zapewnia odpowiednio głębokie działanie w przypadku naszej ścieżki. Release wynoszący 30,4 ms daje nam właściwą reakcję czasową. Efekt działania pompującego padu słychać od 129 taktu naszego utworu.








?

Przed suwakiem


Do sterowania mechanizmem kluczowania wykorzystujemy wysyłkę przed suwakiem, ponieważ zależy nam na tym, by sygnał sterujący Side-Chain nie pojawiał się w miksie - ma on pełnić wyłącznie funkcję pomocniczą. Zastosowanie wysyłki pre-fader sprawia, że tłumikiem w kanale możemy ściszyć sygnał na wyjściu, ale pobieramy go z punktu „przed suwakiem”, zatem ustawienie tłumika na niego nie wpływa i możemy go wykorzystać do sterowania wejścia kluczującego (Side-Chain) w kompresorze.

Decydując się na wykorzystanie dedykowanej ścieżki do kluczowania należy pamiętać o tym, że jeśli chcemy słyszeć efekt włączając ślad, który chcemy wyciszać, w tryb solo, należy włączyć solo także na ścieżce sterującej. W niektórych programach DAW dzieje się to w sposób automatyczny, ale w innych nie, więc warto się upewnić zaglądając do odpowiedniej dokumentacji.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
styczeń 2012
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó