Nowości, nowości...

02.06.2005 
Nowości, nowości...
Nady Systems
Wydawać by się mogło, że w dobie zaawansowanych procesorów gitarowych, produkowanych przez Digitech czy Line6, nie ma już miejsca na pojedyncze "kostki". Tak jednak nie jest ...
Produkcją takich efektów podłogowych zajmuje się między innymi firma Nady, znana z produkcji bezprzewodowych urządzeń transmisyjnych. Do oferty firmy trafiły trzy modele "deptaktów". Pierwszy z nich to TTV-2 czyli efekt tremolo i vibrato. Konstrukcja jest ciekawa o tyle, że w jej wnętrzu pracują dwie lampy 12AX7, które zapewniają generowanym efektom ciepłe, czysto analogowe brzmienie. Użytkownik ma możliwość wszechstronnego sterowania efektem tremolo, zaś trzy tryby pracy vibrato pozwalają uzyskiwać efekty symulujące brzmienie vibrata Leslie, Wurlitzera i Hammonda. Drugi moduł z nowej serii nie jest właściwie efektem. ADI-2 to Di-box czyli urządzenie niwelujące niezgodność impedancji  i konwertujące dowolny sygnał, mono czy stereo, na balansowany. Moduł wyposażony jest we wszelkie niezbędne regulatory oraz gniazda. Ostatnim modułem w opisywanej serii jest DS-50. Generuje on efekt przesterowania distortion z towarzyszącym mu sustainem czyli podtrzymaniem. Pracą efektu steruje się za pomocą trzech pokręteł: głośności, podtrzymania i barwy. Moduł zasilany jest baterią 9-woltową lub z zewnętrznego zasilacza. Opisane moduły zastąpią efekty dotychczas znajdujące się w ofercie Nady.
www.nady.com

Line 6 Bass PODxt Live
Basiści nie muszą już zazdrościć gitarzystom ich wspaniałej zabawki z serii POD. Line6 wprowadza bowiem do sprzedaży drugi, podłogowy multiefekt o nazwie Bass PODxt, wzbogaconej o człon Live. Obwody elektroniczne zostały dostosowane do charakterystyk brzmieniowej gitary basowej. Całość zamknięto w solidnej obudowie. Oprócz funkcji, w jakie wyposażono model podstawowy, czyli Bass PODxt, ten procesor oferuje szereg efektów, brzmieniowych modeli wzmacniaczy i kolumn basowych, a także cyfrowe wejście Variax Bass i port USB.
Procesora można używać w różnych konfiguracjach, podłączając go zarówno do wzmacniacza czy też wprost do konsolety nagłośnieniowej bądź nagraniowej. W kolekcji efektów generowanych przez PODxt Live znaleźć można typowe, czyli takie jak kompresor, chorus, flanger czy distortion, a także szereg cyfrowych i studyjnych.
Nowy procesor wyposażony jest także w moduł modelowania brzmieniowego. Kolekcja jest bardzo obszeran i obejmuje 28 wzorców różnych modeli wzmacniaczy, 22 wzorce kolumn oraz 4 mikrofonów. Co więcej, podczas modelowania można wybrać pozycję wirtualnego mikrofonu, z przodu lub z tyłu zestawu wzmacniacza z kolumną. Dodatkowo, wejście cyfrowe Variax pozwala na poszerzenie tejże kolekcji. Taki zbiór zapewnia użytkownikowi ogromną elastyczność brzmieniową. PODxt Live wyposażony jest w 6-pasmowy korektor semiparametryczny, jak również osobne wyjścia “przed" i “po“ module modelowania. Sterowanie i wybór banków i efektów odbywa się za pomocą typowych przycisków nożnych. Procesor wyposażono także w pedał ekspresji, który może także pełnić rolę regulatora efektu wah. Parametry brzmienia można edytować, korzystając z wyświetlacza ciekłokrystalicznego. Na tylnej ścianie procesora znajdują się gniazda: zasilania, Variax Bass, wejście i wyjście analogowe, wyjście słuchawkowe, pomocnicze wejście aux, złącza MIDI oraz port USB.
www.line6.com

Soundwave Research Laboratories Studio Vocalist
Mikrofony wstęgowe zdobywają coraz większą popularność, o czym świadczyć może fakt podejmowania ich produkcji przez coraz to nowe firmy. Jedną z nich jest bardzo młoda, bo założona w ubiegłym roku, firma Soundwave Research Laboratories. Jej najnowszym produktem jest właśnie mikrofon wstęgowy, Crowley and Tripp Studio Vocalist.
Elementy mikrofonu wykonywane są ręcznie, podobnie jak jego montaż. Jest to sprzęt najwyższej klasy, spełniający najostrzejsze wymagania dzisiejszego przemysłu nagraniowego. Mimo nazwy, mikrofon ten może być wykorzystywany w sposób bardzo uniwersalny, od nagrań wokalistów, po wszelkiego rodzaju instrumenty elektryczne. Studio Vocalist wyróżnia się znacznie lepszą tolerancją na tzw. efekt zbliżeniowy, niż wiele typowych mikrofonów studyjnych. Ma to szczególne znaczenie w przypadku nagrań wokalnych, gdzie odległość między mikrofonem i źródłem dźwięku ulega ciągłym zamianom.
Obudowa i siatka ochronna mikrofonu są bardzo solidne i zapewniają wewnętrznym elementom doskonałe ekranowanie magnetyczne i elektrostatyczne. Mikrofon ma bardzo wyrównaną i symetryczną charakterystykę częstotliwościową, dzięki czemu nie powoduje koloryzowania brzmienia. Jak na tak wysokiej jakości wyrób cena nie jest zbytnio wygórowana i ustalona została n 1395 dolarów. Póki co, Studio Vocalist można zakupić jedynie bezpośrednio na witrynie internetowej producenta.
www.soundwaveresearch.com/ctmicrophone.html

Big Fish Audio London Solo Strings
Światło dzienne ujrzał nowy zestaw samplowanych brzmień instrumentów smyczkowych, oferowany przez Big Fish Audio. Zestaw ten obejmuje brzmienia czterech typów instrumentów: skrzypiec, altówek, wiolonczel i kontrabasów. Nabywca znajdzie szereg odmian artykulacyjnych, niektórych całkiem niecodziennych, takich jak pizzicato Bartoka, sul tasto czy ricochet. Zbiór obejmuje łącznie 3,75 gigabajtów danych. Pliki zapisane są w rozdzielczości 24-bitowej, zaś podczas rejestracji materiału wykorzystano bardzo szlachetne instrumenty, między innymi skrzypce z 1740 roku. Kolekcja dostępna jest w dwóch odmianach - jako zbiór sampli w formacie Gigasamplera i jako wirtualny instrument bazujący na architekturze NI Kontakt. W drugim przypadku dołączony jest stosowny player. Program odtwarzający zapewnia możliwość regulacji ośmiu parametrów, w tym ataku, opadania oraz poziomu pogłosu i odstrojenia. Cena zestawu jest w obu przypadkach taka sama i wynosi 399,95 dolarów.
www.bigfishaudio.com

BGW Systems Musicians’ Series
Firma BGW Systems wprowadza do swojej oferty nowe końcówki mocy, należące do rodziny Musicians’ Series. Nabywcy mają do wyboru trzy modele: X2500, X3800 i X5600. Przy obciążeniu impedancją 8 omów generują one moc od 440 do 880 watów na kanał. Działają jednak niezawodnie nawet wówczas, gdy impedancja obciążająca wynosi jedynie 2 omy. Oczywiście, wyjścia wszystkich końcówek można mostkować.
W każdym modelu zastosowano obwód Super-H. Jego działanie polega na regulowaniu napięcia sterującego tranzystory wyjściowe, stosownie do ustawienia poziomu wyjściowego. Wpływa to nie tylko na obniżenie ilości wydzielanego ciepła, ale także zmniejszenie konsumpcji mocy.
Końcówki wyposażono również w szereg innych, przydatnych rozwiązań. Układ Smart Surge Active zabezpiecza układy wzmacniaczy przed szkodliwym wpływem przepięć elektrycznych. Wentylatory pracują ze zmienną prędkością, dostosowaną do poziomu wytwarzanej mocy. Każdy kanał uzbrojono też w niezależne układy ochrony przeciwprzeciążeniowej. Zasilanie jest włączane za pośrednictwem układu Solid State, który pozwolił wyeliminować przepalające się z czasem przekaźniki. Toroidalny transformator ma powiększone rozmiary, przez co uzyskano większą skuteczność odtwarzania basów oraz wyższą niezawodność podczas pracy w trudnych warunkach. Końcówki mocy serii Musicians’ przenoszą częstotliwości z zakresu od 20 Hz do 20 kHz, przy poziomie zniekształceń harmonicznych nieprzekraczającym 0,008%. Stosunek sygnału do szumu wynosi powyżej 110 dB, zaś współczynnik tłumienia 300, przy 8-omowym obciążeniu. Ceny poszczególnych modeli kształtują się w sposób następujący: X2500 - 1525, X3800 - 1745, zaś X5600 - 1965 dolarów.
www.bgw.com

Boss BR-1200CD
Do oferty firmy Boss trafił zaprezentowany na ostatnich targach NAMM rejestrator twardodyskowy BR-1200CD. Jednak ze względu na funkcje, w jakie został wyposażony, śmiało można go określić mianem "przyjaciela muzyków".
BR-1200CD jest 12-ścieżkowym rejestratorem (z owych 12 ścieżek siedem przeznaczonych jest do zapisu sygnału ze źródeł wewnętrznych), wyposażonym w bardzo wydajny procesor efektów. Procesor ten oferuje zarówno funkcję modelowania brzmienia wzmacniaczy, jak też szeroki wybór efektów zapożyczonych między innymi z podłogowych kostek Bossa. Ponadto, moduł COSM pozwala emulować charakterystyki brzmieniowe różnych mikrofonów. Oprócz tego istnieje możliwość rozbudowy oprogramowania o Vocal Tool Box, czyli moduły korekcji wysokości dźwięku i harmonizacji. Z kolei Mastering Tool Kit pozwala nadać sporządzanym nagraniom ostateczny szlif.
Innym elementem, czyniącym BR-1200CD tak przyjaznym użytkownikowi, jest moduł programowania partii basowych i perkusyjnych. Moduł zaopatrzony jest w biblioteki brzmień i stylów. Biblioteka perkusyjna obejmuje zarówno brzmienia bębnów akustycznych, jak i elektronicznych. Brzmienia basowe można natomiast wzbogacić, korzystając z wariacji artykulacyjnych. Ponadto użytkownik może znaleźć na twardym dysku rejestratora zbiór gotowych pętli.
Dzięki portowi USB dane z rejestratora można bez problemów backupować, zapisując materiał dźwiękowy w komputerze, w postaci plików WAV. Format ten obowiązuje zarówno przy eksporcie jak i imporcie ścieżek dźwiękowych. Nowy produkt Bossa może współpracować z komputerami PC i Macintosh.
www.bossus.com

TC PowerCore PCI mk II
PowerCore PCI mk II to nowa karta DSP produkcji TC Electronic. Zbudowana jest w oparciu o cztery procesory DSP pracujące z taktowaniem 150 MHz. Ponieważ jest to karta DSP, nie oferuje żadnych wejść ani wyjść audio. Komunikuje się jedynie wewnętrznie z komputerem. Oprogramowanie karty oferuje 14 najwyższej klasy wtyczek i pozwala jej współpracować z systemami audio VST i AU (za pośrednictwem oferowanego oddzielnie adaptera AU-VST produkcji Fxpansion), a także RTAS. Pakiet oprogramowania PowerCore PCI mkII obejmuje te same pluginy, co soft karty PowerCore FireWire, czyli Classic Verb, Mega Reverb, Chorus_delay, EQSat Custom, Vintage CL, 24/7 C, Voice Strip, PowerCore 01, Tubifex, Master X3, Filtroid, Character, Dynamic EQ oraz DeNoise. Karta kosztuje 1140 euro bez podatku VAT. Jednak zarejestrowani posiadacze kart PowerCore PCI i PowerCore Element mogą, do grudnia bieżącego roku, zakupić nowe w cenach odpowiednio 430 i 630 euro bez VAT.
www.tcelectronic.com/PowerCorePCImkII

E-mu Xboard
Klawiatura sterująca nie zawsze musi być duża. Małe, kompaktowe klawiatury instrumentalne bywają bardzo przydatne, szczególnie w podróży, dlatego ich produkcją zajmuje się dość liczne firmy. Jedną z nich jest wszystkim znana E-mu. Do oferty wprowadza właśnie dwa modele takich niewielkich klawiatur, Xboard 25 i Xboard 49. Liczby w nazwach symbolizują liczbę klawiszy w każdej z nich.
Xboard to klawiatury typu syntezatorowego. Klawisze są naturalnej wielkości i reagują zarówno na siłę uderzenia, jak i docisku. Oprócz kółka modulacji i pitch bendu wyposażone są w 16 programowalnych kontrolerów, które można zaprogramować tak, by każdy z nich transmitował komunikaty MIDI osobnym kanałem. Co więcej, dzięki funkcji Snap Shot możliwe jest wysłanie wielu komunikatów Program Change i wartości parametrów jednocześnie, poprzez naciśnięcie pojedynczego przycisku. Z kolei funkcja Latch Mode pozwala na wykorzystanie klawiatury do wyzwalania pętli perkusyjnych. Pakiet oprogramowania obejmuje aplikację edycyjną Xboard Control i syntezator wirtualny Proteus X LE Desktop Sound Module for Windows wyposażony w ponad 1000 brzmień oraz Ableton Live Lite 4 (także dla systemu Windows). Zbiór software dopełniają sterowniki dla okien XP i 2000, a także dla Mac OS X.
Klawiatury mogą być zasilane w trojaki sposób: z baterii, za pomocą zasilacza lub poprzez port USB, za pośrednictwem którego też przebiega komunikacja z komputerem. Sytuacja braku źródła zasilania raczej więc użytkownikowi nie grozi.
Za Xboard 25 zapłacić trzeba około 150, zaś za wersję 49 około 170 dolarów.
www.emu.com/products/product.asp?product=2305&category=805&maincategory=805

George Dennis GD50 Elite Wah
Efekt typu wah, czyli po naszemu kaczka, stał się popularny dość dawno temu. Wszedł też do kanonu podłogowych efektów, zwłaszcza gitarowych. Nie dziwi więc, że urządzenia te są produkowane i używane po dziś dzień. Jedną z najnowszych konstrukcji tego typu jest GD50 Elite Wah, produkcji dynamicznie rozwijającej się czeskiej firmy, o cokolwiek amerykańskiej nazwie, George Dennis.
Konstruktorzy podeszli do sprawy jakości dźwięku bezkompromisowo, w rezultacie czego powstał efekt bardzo wysokiej klasy. Zawdzięcza to głównie zastosowaniu fotorezystorów, gwarantujących działanie efektu w pełnym spektrum częstotliwości i to bez najmniejszej degradacji brzmienia, jak ma to miejsce w przypadku "kaczek" wyposażonych w potencjometry. Inną, wartą zauważenia cechą GD50 jest funkcja automatycznego włączania obwodu bypass w chwili, gdy napięcie baterii zasilających spada poniżej ustalonego poziomu.
Cena efektu nie jest jednak czeska. Za oceanem należy za niego zapłacić 254 dolary.
www.george-dennis.cz

Zobacz także test wideo:
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
Historia interfejsów audio z serii Symphony, najwyższej w ofercie Apogee, sięga 2007 roku, kiedy to pojawił się współpracujący z komputerami Mac pierwszy Apogee Symphony, Audio Interface System. Kolejne „symfoniczne” produkty to Apogee Symphony I/O (obecnie w wersji MK II) i jego wersja HD, do współpracy z Pro Tools HD. I/O Mk II dostępne są ponadto w różnych wersjach: 2x5 SE, 8x8, 16x16 oraz 8x8+8MP. System Symphony jest więc w pełni modularną strukturą studyjną o funkcjonalności dostosowanej do potrzeb profesjonalnego studia nagrań.
Star icon
Produkty miesiąca
Antelope Zen Go Synergy Core - interfejs audio
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
MIPRO MI 58 — cyfrowy system bezprzewodowy IEM
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó