Musikmesse 2005 - migawki z targów

12.04.2005 
Musikmesse 2005 - migawki z targów
Behringer mocno uderzył w rynek małych systemów nagłośnieniowych oferując między innymi plastikowe zestawy aktywne Eurolive B215A i B212A, dwudrożne, o mocy 450 watów, wyposażone w wejścia liniowe i mikrofonowe. W obu zestawach wysokie tony odtwarzane są przez driver z tytanową membraną 1,25” i 1-calowym wylotem.

Dla bardziej wymagających odbiorców przewidziano natomiast serię dwudrożnych zestawów pasywnych Eurolive Professional - B1220, B1520 - bazujących na głośnikach niskotonowych z membranami 12 i 15 cali oraz driverze z membraną o średnicy 1,75” z kompresją u wylotu do 1”. Driver współpracuje z niesymetryczną tubą, którą można odwracać gdy zestaw głośnikowy pracuje w poziomie np. jako monitor podłogowy. Do współpracy z zestawami szerokopasmowymi zaprojektowano subwoofer B1800X wyposażony w 18-calowy głośnik o dużym wychyleniu membrany. Tańszym odpowiednikiem tej serii w ofercie Behringera są zestawy Eurolive Performer: E1220, E1520 i subwoofer E1800X.

Nowości nie brakowało na stoisku JBL (www.jblpro.com). VRX900 to kompaktowy, wręcz miniaturowy system nagłośnieniowy typu line-array, którego podstawowy element - dwudrożny zestaw VRX932LA - może pracować samodzielnie lub w zestawach składających się z maksymalnie sześciu modułów.

System oferuje komplet akcesoriów do podwieszeń, może być ustawiany na ziemi, a w przypadku pracy z jednym lub dwoma VRX932LA możemy je ustawić na typowym statywie głośnikowym.

Brytyjski Turbosound (www.turbosound.com) zaprezentował najnowsze elementy systemu Aspect. Są nimi trzydrożny zestaw głośnikowy TA-880H, którego uzupełnieniem jest subwoofer TA-880L zaprojektowany do ustawienia na podłożu. TA-880H bazuje na unikalnym rozwiązaniu Turbosound o nazwie Polyhorn. Technologia ta pozwala uzyskać zgodne fazowo czoło fali dźwiękowej z tuby zaprojektowanej tak, aby uzyskać wygięty kształt systemu oraz odpowiednie skupienie wiązki, dzięki któremu cały system wytwarza jednolitą, pozbawioną zakłóceń fazowych falę dźwiękową.

Jednym z nielicznych nowych systemów nie przypominających w niczym banana jest najnowszy produkt firmy Dynacord (www.dynacord.com) - D-Lite 2000. Jest to nagłośnienie dedykowane małym koncertom i eventom, a zbudowane w oparciu o aktywny subwoofer PowerSub 315, zdolny także do zasilania dwóch niewielkich zestawów satelitarnych D12. Całość oferuje w sumie 2000 watów mocy (1000 watów subwoofer i po 500 watów satelity dostarczane z wbudowanego w subwoofer wzmacniacza pracującego w klasie D).

Podobna idea przyświecała konstruktorom z firmy img Stage Line (www.monacor.com), ale opracowany przez nich system pozwala na spakowanie zestawów satelitarnych i kabli do wnętrza subwoofera i stworzenia z tego jednolitej, mobilnej całości (statywy głośnikowe trzeba niestety nieść oddzielnie). System img Stage Line nosi nazwę Proton i jest dostępny w dwóch odmianach - mniejszej, z subwooferem wyposażonym w głośnik 12-calowy, i większej, w której subwoofer ma głośnik 15 cali.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Na spadek cen systemów bezprzewodowych ostro zareagował Sennheiser (www.sennheiser.com), prezentując systemy z serii freePORT. Są to niedrogie, ale bardzo solidnie wykonane (w końcu to Sennheiser) pakiety dla wokalistów, instrumentalistów i prezenterów, składające się z odbiornika i nadajnika UHF. Każdy system jest czterokanałowy, więc w razie kłopotów z zakłóceniami można łatwo przeskoczyć na inną częstotliwość przekręcając po prostu przełącznik kanałów.

Odbiorniki mają metalową obudowę, wyjścia XLR oraz liniowe, i pracują w trybie diversity (dwa przełączane tory odbiorcze).

Shure wybrał Frankfurt jako miejsce premiery nowego systemu bezprzewodowego UHF-R. Jest to produkt z tzw. najwyższej półki, przeznaczony dla najbardziej wymagających użytkowników i do najbardziej skomplikowanych zastosowań. Poszczególne elementy systemu mogą pracować w sieci, można zautomatyzować proces ich konfiguracji, a całością sterować w czasie rzeczywistym z poziomu dedykowanego oprogramowania.

Z nowym systemem bezprzewodowym zaprezentowała się też Audio-Technica (www.audio-technica.com). Seria nosi symbol 2000, każdy z systemów oferuje do wyboru 10 przełączanych kanałów transmisji i charakteryzuje się wyjątkowo prostą obsługą. Można też skorzystać z opcji automatycznego wyszukiwania wolnych kanałów. Wraz z sygnałem użytecznym transmitowany jest sygnał pilota umożliwiający odbiornikowi odróżnienie sygnału właściwego od zakłóceń.

AKG zaprezentowała się z serią budżetowych mikrofonów przeznaczonych dla początkujących użytkowników, karaoke, domowych studiów i na niewielkie sale koncertowe. Składająca się z sześciu mikrofonów dynamicznych seria nosi nazwę CCS (Crystal Clear Sound) i produkowana jest w Chinach, choć w całości zaprojektowana i testowana w Austrii. Mikrofony zapakowane są w efektowne blistery, w których znajdziemy także 5-metrowe kable i uchwyty.

Sporą sensację wywołał producent cyfrowych mikserów do pracy na żywo, firma DiGiCo (www.digiconsoles.com), która we współpracy z TL Audio wysmażyła moduł z ośmioma wejściami mikrofonowymi opartymi na lampach - D-TuBe. Moduł ten może zastąpić półprzewodnikowe moduły wejściowe montowane w raku Stage DiGiRack (zewnętrznej części mikserów z serii D1 i D5) i ma te same możliwości co jego krzemowi bracia (m.in. zdalną regulację czułości analogowej i cyfrowej).

Poszerza się kolekcja wtyczek Sony Oxford (www.sonyplugins.com), z początku bazujących na modułach z legendarnej konsolety cyfrowej OXF-R3, a obecnie spełniających także funkcje, jakie nie były zaimplementowane w tej konsolecie. Jednym z najnowszych procesorów jest Oxford Restoration Tools, czyli pakiet trzech narzędzi służących do usuwania trzasków, szumów i przydźwięku.

Swój najnowszy produkt pokazała francuska firma Arturia (www.arturia.com). We współpracy z instytutem IRCAM (Institute for Music/Acoustic Research and Coordination) zaprojektowano wirtualny instrument o nazwie Brass, którego zadaniem jest odtworzenie na drodze syntezy brzmienia trzech instrumentów: trąbki, saksofonu i puzonu. Zadanie bardzo ambitne, ale wykonanie dość interesujące. Wprawdzie program jest jeszcze we wczesnej fazie alfa i jego oficjalna premiera spodziewana jest w czerwcu, jednak to co już mogliśmy usłyszeć wprawia w zdumienie.

Pełną relację z targów zamieścimy w majowym numerze EiS.

Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Electro-Voice EVERSE 12 - głośnik bezprzewodowy
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó