Konkurs SRD ROE - rozwiązanie

19.09.2013 
Konkurs SRD ROE - rozwiązanie

Na tegoroczny Konkurs nadeszła rekordowa liczba 89 zgłoszeń, więc pracy z odsłuchiwaniem i segregowaniem poszczególnych nagrań mieliśmy bardzo dużo. Nie wspominając już o żywiołowych dyskusjach, jakie toczyliśmy w gronie redakcji na temat Waszych miksów i muzyki...

Na drodze długo wypracowywanego kompromisu postanowiliśmy wybrać do ścisłego finału cztery prace, których Autorami byli:
Konrad Pałac
Michał Siwak
Karol Murawski
Jan Obrębowski
Ponieważ jednak mieliśmy tylko jedną nagrodę główną (bezpłatna nauka w 2-letnim Studium Realizacji Dźwięku) oraz drugą nagrodę (w postaci rabatu w wysokości 20% na naukę w tymże Studium), stanęliśmy przed bardzo trudnym wyborem. W efekcie długich dyskusji, wielokrotnych przesłuchań i analiz wydano następujący werdykt:

Zdobcą pierwszego miejsca, nagrodzonego możliwością bezpłatnej nauki w 2-letnim Studium Realizacji Dźwięku, prowadzonym przez Regionalny Ośrodek Edukacji, został Jan Obrębowski z Warszawy
Jury doceniło przede wszystkim wyjątkowo kreatywne podejście do prostych urządzeń elektronicznych, potraktowanie ich jako źródeł sygnału muzycznego i takie jego przetworzenie, by idealnie wtopił się w klimat i strukturę utworu. Doceniono też umiejętnie dokonany miks, świetne rozłożenie pasm, przestrzeni, interesującą konstrukcję dynamiczną oraz bardzo dobrą czytelność wokalu.

 

Zdobywcą drugiego miejsca, nagrodzonego rabatem w wysokości 20% na naukę realizacji dźwięku w 2-letnim Studium Realizacji Dźwięku, prowadzonym przez Regionalny Ośrodek Edukacji, został Konrad Pałac z Dylągówki
O takim werdykcie zadecydowało przede wszystkim bardzo dobre zastosowanie skomplikowanych technik mikrofonowych, pozwalających na świetne ujęcie dość trudnego do nagrywania instrumentu, jakim jest akordeon (wykonawcą utworu jest Seweryn Gajda, nagrania dokonano w sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej). Wykonana tu została złożona praca postprodukcyjna, która pozwoliła wydobyć wszystkie niuanse brzmienia z zachowaniem jego naturalności, żywiołowości oraz akustyki wnętrza.

 

Michał Siwak oraz Karol Murawski otrzymują wyróżnienie w postaci zamieszczenia ich prac (razem z pracami Laureatów) na dołączonej do październikowego wydania EiS płycie DVD (folder MagazynKonkurs ROE).
Michał Siwak stworzył chilloutowo-swingującą produkcję, która ma wszelkie znamiona profesjonalizmu: doskonała dynamika, pełne i szczegółowe brzmienie, pulsująca struktura rytmiczna i spajający całość wokal (wykonanie i słowa Adrianna Styrcz). Być może należałoby przyjrzeć się zakresowi wyższego basu, w którym następuje komasacja różnego typu brzmień, ale odpowiednią korektę można zrobić na etapie masteringu.
Karol "Funkenstein" Murawski uzyskał ciekawy, mroczny klimat z elementami perkusyjnymi rozbijającymi dość monotonną strukturę harmoniczną (śpiew: Aleksandra "Oly" Komsta). Uważnie słuchając nagrania daje się zaobserwować wiele różnego typu zabiegów, zwłaszcza jeśli chodzi o korekcję pojedynczych instrumentów. Można było zdecydowanie lepiej nagrać wokal, a przede wszystkim uzyskać większą głośność całości – poziom średni –17 dB to zdecydowanie za mało jak na współczesne standardy.

 

Nagrodę specjalną redaktora naczelnego EiS – kurs DVD "Produkcja muzyczna od podstaw" – otrzymuje

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Sebastian Piórecki z Wrocławia
W Sebastianie drzemie olbrzymi potencjał, który zasługuje na to, by go wyzwolić. Jury doceniło też nieprzeciętne poczucie humoru Wykonawcy, jego żywiołowość, szybkość działania i wyjątkową pomysłowość, zwłaszcza jeśli chodzi o pisanie świetnych tekstów na specjalne okazje... Nagranie Sabastiana także znajdziecie na naszej płycie DVD.

 

Wspomnijmy też o niektórych uczestnikach Konkursu, którzy swoimi pracami zwrócili naszą uwagę:
Tomasz Olszewski
Wyrazy uznania za realizację sesji z żywymi instrumentami, w tym także perkusją, w warunkach domowych. Słychać jednak, że nagrań nie dokonano w profesjonalnym studiu – dźwięk jest stłumiony, zamknięty i nie ma tej otwartości, którą uzyskuje się w warunkach profesjonalnie przygotowanego pomieszczenia. Tego się nie da skompensować wtyczkami.
Karolina Harwath
Ciekawa koncepcja artystyczna oraz intrygująca forma. Wokal jest jednak nieco zbyt głośny w stosunku do reszty aranżacji i zdecydowanie przydałoby się mu więcej odpowiednio dobranych efektów.
Jacek Małecki
Ładne przestrzenie i dobry dobór proporcji. Całość ma swój wyraz, ale utworowi brakło pewnego dramatyzmu, który można było uzyskać różnego typu zabiegami realizatorskimi, np. manipulacją przestrzenną, ale głównie poprzez odpowiednią aranżację.
Tomasz Kaczmarczyk
Intrygujące zastosowanie zwykłych przedmiotów jako źródeł sygnału perkusyjnego. Bardzo ładny i plastyczny miks, ale pod całą formą zabrakło treści, czyli właściwej muzyki, której nie można stworzyć podając zapętlone cztery akordy.
Bartosz Przybył
Złożony strukturalnie, precyzyjnie dopracowany i bardzo dobrze zmiksowany przykład muzyki elektronicznej w stylistyce old-school. W tej powodzi dźwięków słuchacz jednak cały czas wyczekuje jakiegoś zdecydowanego początku, który się na dobrą sprawę nie pojawia.
Przemysław Piłaciński
Ciekawie zrealizowana koncepcja surowej elektroniki, bardzo blisko zmiksowanej, o wyraźnym charakterze eksperymentalnym, choć nie bez intrygujących melodii. Momentami jednak rażą niektóre przejścia harmoniczne, sprawiające wrażenie robionych na siłę dla pogłębienia efektu oryginalności kompozycji.
P.S. Znakomicie opisana praca.
Piotr Pacyna
Ładny, wyważony miks, ciekawe plany i stonowane przestrzenie. Efektowna i lekko zagrana partia saksofonu, któremu jednak brakło brzmieniowego wyrazu – taka intymność barwy sprawdza się w wolniejszych tempach – w rytmie latino musi być już nieco ostrzej. Pętli z gitarowym riffem jest zdecydowanie za dużo.
Tomasz Kuna
Zgrabnie i interesująco ułożona kompozycja, niebanalna w swojej formie i zdecydowanie zasługująca na uwagę. Problemem jest jednak przeładowanie miksu i nieco zbyt instrumentalne potraktowanie głosu – nie do końca wiadomo, czy pełni on rolę wiodącą, czy jest tylko dodatkiem do bitów i plam dźwiękowych.
Marek Fac
Spora produkcja, sporo pracy z miksem i bardzo udany efekt końcowy. Wszystko byłoby wspaniale, gdyby wokal w zwrotkach był lepiej słyszalny, a gitara rytmiczna nie zagłuszała tak ważnych w tej muzyce instrumentów perkusyjnych. Chyba przydałoby się też więcej przestrzeni i zachowanie lepszej separacji między instrumentami (w miksie).
Jacek Borzęcki
Produkcja o charakterze hip-hopowym, w której dominującą rolę, mimo obecności wokalu, odgrywają jednak skrecze. W edycję i dopasowanie całości włożono sporo pracy, jednak w całym utworze zdecydowanie zabrakło soczystego basu, co może wynikać ze zbyt dużego poziomu niskich tonów w samym odsłuchu.
Filip Stefanowski
Miks ścieżek nagranych na żywo podczas koncertu zawsze jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza że nie mamy już możliwości poprawienia omikrofonowania czy korekty barwy instrumentów. W tym kontekście praca Filipa zasługuje na szczególne wyrazy uznania, zwłaszcza jeśli chodzi o użycie kompresji i zastosowanie grup.

 

Warto też wymienić inne osoby, które przysłały do nas ciekawe prace: Aleksander Miszczor, Łukasz Wojnarowski, Jan Hejduk, Łukasz Rozmysłowski, Marek Gawroński, Krzysztof Sadowski, Sylwia Staszyszyn, Adrianna Jarosz, Bartosz Sosnowski, Rafał Jaworski, Artur Osowski, Witold Kos, Andrzej Ciża i Michał Jeżak.
Wszystkim tu wymienionym, a także pozostałym uczestnikom Konkursu, bardzo dziękujemy za udział. Organizując go wspólnie z ROE, od kilku lat obserwujemy stały wzrost poziomu nadsyłanych nagrań i dla wszystkich nas powinien być to powód do radości.

 


Konkurs został zorganizowany we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Edukacji (ROE). Studium Realizacji Dźwięku, prowadzone przez Regionalny Ośrodek Edukacji (www.szko­lyar­tys­tyczne.roe.pl), to atrakcyjna forma nauczania w systemie zaocznym, pozwalająca zdobyć profesjonalne umiejętności w zakresie technologii realizacji dźwięku, jego montażu i emisji. Przygotuje ono do pracy przy programach radiowych i telewizyjnych, do realizacji transmisji na żywo i udźwiękawiania filmów animowanych. W Studium uczą uznani wykładowcy, a studenci mają zagwarantowany dostęp do najnowocześniejszego sprzętu, zajęć praktycznych w telewizji, rozgłośniach radiowych i firmach producenckich. Najlepsi z pewnością zostaną zauważeni przez potencjalnych pracodawców. Bez względu na to ile masz lat, możesz zdobyć nowe umiejętności, rozwinąć się i nawiązać ciekawe kontakty. Program zajęć obejmuje m.in. takie przedmioty jak: Akustyka, Elektrotechnika i Elektroakustyka, Urządzenia Elektroakustyczne, Technika Rejestracji Dźwięku, Technika Postprodukcji Materiałów Dźwiękowych, Technika Nagłaśniania, Zajęcia Studyjne oraz Historia Dźwięku w Sztuce.

Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó