Konkurs SRD ROE - rozwiązanie
Na tegoroczny Konkurs nadeszła rekordowa liczba 89 zgłoszeń, więc pracy z odsłuchiwaniem i segregowaniem poszczególnych nagrań mieliśmy bardzo dużo. Nie wspominając już o żywiołowych dyskusjach, jakie toczyliśmy w gronie redakcji na temat Waszych miksów i muzyki...
Na drodze długo wypracowywanego kompromisu postanowiliśmy wybrać do ścisłego finału cztery prace, których Autorami byli:
• Konrad Pałac
• Michał Siwak
• Karol Murawski
• Jan Obrębowski
Ponieważ jednak mieliśmy tylko jedną nagrodę główną (bezpłatna nauka w 2-letnim Studium Realizacji Dźwięku) oraz drugą nagrodę (w postaci rabatu w wysokości 20% na naukę w tymże Studium), stanęliśmy przed bardzo trudnym wyborem. W efekcie długich dyskusji, wielokrotnych przesłuchań i analiz wydano następujący werdykt:
Zdobcą pierwszego miejsca, nagrodzonego możliwością bezpłatnej nauki w 2-letnim Studium Realizacji Dźwięku, prowadzonym przez Regionalny Ośrodek Edukacji, został Jan Obrębowski z Warszawy
Jury doceniło przede wszystkim wyjątkowo kreatywne podejście do prostych urządzeń elektronicznych, potraktowanie ich jako źródeł sygnału muzycznego i takie jego przetworzenie, by idealnie wtopił się w klimat i strukturę utworu. Doceniono też umiejętnie dokonany miks, świetne rozłożenie pasm, przestrzeni, interesującą konstrukcję dynamiczną oraz bardzo dobrą czytelność wokalu.
Zdobywcą drugiego miejsca, nagrodzonego rabatem w wysokości 20% na naukę realizacji dźwięku w 2-letnim Studium Realizacji Dźwięku, prowadzonym przez Regionalny Ośrodek Edukacji, został Konrad Pałac z Dylągówki
O takim werdykcie zadecydowało przede wszystkim bardzo dobre zastosowanie skomplikowanych technik mikrofonowych, pozwalających na świetne ujęcie dość trudnego do nagrywania instrumentu, jakim jest akordeon (wykonawcą utworu jest Seweryn Gajda, nagrania dokonano w sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej). Wykonana tu została złożona praca postprodukcyjna, która pozwoliła wydobyć wszystkie niuanse brzmienia z zachowaniem jego naturalności, żywiołowości oraz akustyki wnętrza.
Michał Siwak oraz Karol Murawski otrzymują wyróżnienie w postaci zamieszczenia ich prac (razem z pracami Laureatów) na dołączonej do październikowego wydania EiS płycie DVD (folder MagazynKonkurs ROE).
• Michał Siwak stworzył chilloutowo-swingującą produkcję, która ma wszelkie znamiona profesjonalizmu: doskonała dynamika, pełne i szczegółowe brzmienie, pulsująca struktura rytmiczna i spajający całość wokal (wykonanie i słowa Adrianna Styrcz). Być może należałoby przyjrzeć się zakresowi wyższego basu, w którym następuje komasacja różnego typu brzmień, ale odpowiednią korektę można zrobić na etapie masteringu.
• Karol "Funkenstein" Murawski uzyskał ciekawy, mroczny klimat z elementami perkusyjnymi rozbijającymi dość monotonną strukturę harmoniczną (śpiew: Aleksandra "Oly" Komsta). Uważnie słuchając nagrania daje się zaobserwować wiele różnego typu zabiegów, zwłaszcza jeśli chodzi o korekcję pojedynczych instrumentów. Można było zdecydowanie lepiej nagrać wokal, a przede wszystkim uzyskać większą głośność całości – poziom średni –17 dB to zdecydowanie za mało jak na współczesne standardy.
Nagrodę specjalną redaktora naczelnego EiS – kurs DVD "Produkcja muzyczna od podstaw" – otrzymuje
• Sebastian Piórecki z Wrocławia
W Sebastianie drzemie olbrzymi potencjał, który zasługuje na to, by go wyzwolić. Jury doceniło też nieprzeciętne poczucie humoru Wykonawcy, jego żywiołowość, szybkość działania i wyjątkową pomysłowość, zwłaszcza jeśli chodzi o pisanie świetnych tekstów na specjalne okazje... Nagranie Sabastiana także znajdziecie na naszej płycie DVD.
Wspomnijmy też o niektórych uczestnikach Konkursu, którzy swoimi pracami zwrócili naszą uwagę:
• Tomasz Olszewski
Wyrazy uznania za realizację sesji z żywymi instrumentami, w tym także perkusją, w warunkach domowych. Słychać jednak, że nagrań nie dokonano w profesjonalnym studiu – dźwięk jest stłumiony, zamknięty i nie ma tej otwartości, którą uzyskuje się w warunkach profesjonalnie przygotowanego pomieszczenia. Tego się nie da skompensować wtyczkami.
• Karolina Harwath
Ciekawa koncepcja artystyczna oraz intrygująca forma. Wokal jest jednak nieco zbyt głośny w stosunku do reszty aranżacji i zdecydowanie przydałoby się mu więcej odpowiednio dobranych efektów.
• Jacek Małecki
Ładne przestrzenie i dobry dobór proporcji. Całość ma swój wyraz, ale utworowi brakło pewnego dramatyzmu, który można było uzyskać różnego typu zabiegami realizatorskimi, np. manipulacją przestrzenną, ale głównie poprzez odpowiednią aranżację.
• Tomasz Kaczmarczyk
Intrygujące zastosowanie zwykłych przedmiotów jako źródeł sygnału perkusyjnego. Bardzo ładny i plastyczny miks, ale pod całą formą zabrakło treści, czyli właściwej muzyki, której nie można stworzyć podając zapętlone cztery akordy.
• Bartosz Przybył
Złożony strukturalnie, precyzyjnie dopracowany i bardzo dobrze zmiksowany przykład muzyki elektronicznej w stylistyce old-school. W tej powodzi dźwięków słuchacz jednak cały czas wyczekuje jakiegoś zdecydowanego początku, który się na dobrą sprawę nie pojawia.
• Przemysław Piłaciński
Ciekawie zrealizowana koncepcja surowej elektroniki, bardzo blisko zmiksowanej, o wyraźnym charakterze eksperymentalnym, choć nie bez intrygujących melodii. Momentami jednak rażą niektóre przejścia harmoniczne, sprawiające wrażenie robionych na siłę dla pogłębienia efektu oryginalności kompozycji.
P.S. Znakomicie opisana praca.
• Piotr Pacyna
Ładny, wyważony miks, ciekawe plany i stonowane przestrzenie. Efektowna i lekko zagrana partia saksofonu, któremu jednak brakło brzmieniowego wyrazu – taka intymność barwy sprawdza się w wolniejszych tempach – w rytmie latino musi być już nieco ostrzej. Pętli z gitarowym riffem jest zdecydowanie za dużo.
• Tomasz Kuna
Zgrabnie i interesująco ułożona kompozycja, niebanalna w swojej formie i zdecydowanie zasługująca na uwagę. Problemem jest jednak przeładowanie miksu i nieco zbyt instrumentalne potraktowanie głosu – nie do końca wiadomo, czy pełni on rolę wiodącą, czy jest tylko dodatkiem do bitów i plam dźwiękowych.
• Marek Fac
Spora produkcja, sporo pracy z miksem i bardzo udany efekt końcowy. Wszystko byłoby wspaniale, gdyby wokal w zwrotkach był lepiej słyszalny, a gitara rytmiczna nie zagłuszała tak ważnych w tej muzyce instrumentów perkusyjnych. Chyba przydałoby się też więcej przestrzeni i zachowanie lepszej separacji między instrumentami (w miksie).
• Jacek Borzęcki
Produkcja o charakterze hip-hopowym, w której dominującą rolę, mimo obecności wokalu, odgrywają jednak skrecze. W edycję i dopasowanie całości włożono sporo pracy, jednak w całym utworze zdecydowanie zabrakło soczystego basu, co może wynikać ze zbyt dużego poziomu niskich tonów w samym odsłuchu.
• Filip Stefanowski
Miks ścieżek nagranych na żywo podczas koncertu zawsze jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza że nie mamy już możliwości poprawienia omikrofonowania czy korekty barwy instrumentów. W tym kontekście praca Filipa zasługuje na szczególne wyrazy uznania, zwłaszcza jeśli chodzi o użycie kompresji i zastosowanie grup.
Warto też wymienić inne osoby, które przysłały do nas ciekawe prace: Aleksander Miszczor, Łukasz Wojnarowski, Jan Hejduk, Łukasz Rozmysłowski, Marek Gawroński, Krzysztof Sadowski, Sylwia Staszyszyn, Adrianna Jarosz, Bartosz Sosnowski, Rafał Jaworski, Artur Osowski, Witold Kos, Andrzej Ciża i Michał Jeżak.
Wszystkim tu wymienionym, a także pozostałym uczestnikom Konkursu, bardzo dziękujemy za udział. Organizując go wspólnie z ROE, od kilku lat obserwujemy stały wzrost poziomu nadsyłanych nagrań i dla wszystkich nas powinien być to powód do radości.
Konkurs został zorganizowany we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Edukacji (ROE). Studium Realizacji Dźwięku, prowadzone przez Regionalny Ośrodek Edukacji (www.szkolyartystyczne.roe.pl), to atrakcyjna forma nauczania w systemie zaocznym, pozwalająca zdobyć profesjonalne umiejętności w zakresie technologii realizacji dźwięku, jego montażu i emisji. Przygotuje ono do pracy przy programach radiowych i telewizyjnych, do realizacji transmisji na żywo i udźwiękawiania filmów animowanych. W Studium uczą uznani wykładowcy, a studenci mają zagwarantowany dostęp do najnowocześniejszego sprzętu, zajęć praktycznych w telewizji, rozgłośniach radiowych i firmach producenckich. Najlepsi z pewnością zostaną zauważeni przez potencjalnych pracodawców. Bez względu na to ile masz lat, możesz zdobyć nowe umiejętności, rozwinąć się i nawiązać ciekawe kontakty. Program zajęć obejmuje m.in. takie przedmioty jak: Akustyka, Elektrotechnika i Elektroakustyka, Urządzenia Elektroakustyczne, Technika Rejestracji Dźwięku, Technika Postprodukcji Materiałów Dźwiękowych, Technika Nagłaśniania, Zajęcia Studyjne oraz Historia Dźwięku w Sztuce.
polecane