Cyfrowy eter - słuchamy radia

04.06.2018  | Paweł Pruski
Cyfrowy eter - słuchamy radia

Cyfrowy eter jest pierwszą odsłoną cyklu prezentującego audycje radiowe działające głównie w obszarze internetu. Rekomendujemy propozycje, których próżno szukać w tzw. mainstreamie. Prowadzone przez dziennikarzy proponujących dźwięki oraz wiedzę, która jest wynikiem ich pasji.

Radio jest absolutnym liderem w rankingu najczęściej uśmiercanych mediów. Wystarczy wspomnieć, że pierwszy teledysk jaki wyemitowało MTV nosił tytuł Video Killed the Radio Star (zespół Buggles). Wraz z rozwojem internetu, niosącego ze sobą gigantyczny dostęp do muzyki oraz informacji, radio miało polec po raz kolejny. Przetrwało. Ostatnim ciosem miały być media streamingowe, dające niespotykany do tej pory darmowy (w pełni legalny), dostęp do muzyki. Wspierane algorytmami analizują gusta słuchaczy, rekomendują kolejne albumy, artystów, czy też gatunki muzyczne.

Często skuteczną alternatywą wobec wspomnianych algorytmów jest gust selekcjonerski, wiedza oraz doświadczenie muzycznych dziennikarzy. Rozgłośnie w których emitowane są ich audycje, często nie są częścią medialnych gigantów, a głównym polem ich działania jest internet.

Na początek cyklu Cyfrowy eter proponujemy dwie audycje wpisujące się w nakreślony model: B-side oraz Ambienty.

 

Aneta Hudzik

Audycja: B-side

Radio: Off Radio Kraków

Słuchamy: internet (http://off.radiokrakow.pl) / DAB+ (Kraków i okolice)

Prowadząca: Eta Hox (Aneta Hudzik)

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Eta Hox (Aneta Hudzik) -  DJ-ka, promotorka i dziennikarka radiowa. Wraz z kolektywem Deep Impact od 6 lat zaprasza do Krakowa producentów i DJ-ów związanych z polską sceną muzyki elektronicznej oraz światową sceną muzyki dub-techno i deep-techno (m.in. Dadub, Mikkel Metal, Fluxion). Jej sety zbudowane są na przestrzennych, hipnotycznych wydawnictwach. Do najbliższych sercu wytwórni zalicza Informa Records, Raster-Noton, Attic Music, ROHS! oraz Silent Season. Wcześniej związana z akademickim radiem Radiofonia. W audycji B-sides, którą prowadzi w Off Radiu Kraków, prezentuje niszową muzykę dub-techno.

B-sides to audycja, która kręci się wokół tematu muzyki dub w bardzo różnych odsłonach. Najczęściej na antenie usłyszeć można dub-techno. Oddajmy głos prowadzącej:

- Staram się udowodnić, że "muzyka tła" jest światu potrzebna, bo wymiar relaksacyjny muzyki nie jest gorszy od jej rozrywkowego, eksperymentalnego, czy eskalującego emocje wymiaru. Jest po prostu inny, bo muzyka sama w sobie ma bardzo wiele funkcji. Pokazuje zatem współczesne brzmienie dub-techno, bo co warte podkreślenia, choć zaczęło się na Basic Channel, to z pewnością na nim się nie zakończyło. Internet daje gigantyczne możliwości komunikacyjne i w ten sposób docieram do labeli z Mińska, Moskwy, Lyonu, Hondurasu, Słowacji, Berlina, Paryża... Są to zazwyczaj mikro-net-labele, wydające głównie muzykę w wersji digitalowej (choć i tu pojawiają się winylowe czy kasetowe ambicje). Wytwórnie, które pojawiają się często: ROHS!, Lett Records, YinYang, Hello Strange, Lumieres La Nuit. Ale dub-techno to nie jedyna muzyka w B-sides. Bardzo ciężko jest zapraszać do audycji gości, którzy grają, produkują, wydają dub-techno, bo ten gatunek jest całkowicie niszowy (choć przedrostek "dub" dodawany jest bezpodstawnie do wielu produkcji elektronicznych, ale generalnie oznacza on remix z zwolnionym tempem i oszczędniejszą strukturą). W audycji staram się wrócić do korzeni i pokazać dub w jego oryginalnej formie, takim jaki stworzył go King Tubby (bądź Lee Perry, w zależności kto co wyznaje ;)). Jego soundystemową ewolucją jest UK Dub i Steppers i inne basowe pochodne zakorzenione już nie na Jamajce, a w Europie (UK, Francja). Ostatecznie B-sides ze względu na moje wieloletnie upodobania muzyczne to także deep-techno. Zatem mamy mieszanką dubu, dub-techno i subtelniejszej odmiany deep-techno - opowiada Eta Hox.

 

Ania Pietrzak

Audycja: Ambienty

Radio: Radio Aktywne

Słuchamy: internet (https://radioaktywne.pl)

Prowadząca: Anna Pietrzak

Anna Pietrzak - dziennikarka muzyczna związana z portalem Nowamuzyka.pl, działającym od 2003 r., prezentującym głównie elektronikę i nowe brzmienia. Jej muzyczne zainteresowania skupiają się wokół ambientu, IDM, glitch, techno i house’u. Fanka winyli i przyjaciółka warszawskiego AsfaltShopu, w którym okazjonalnie sprzedaje płyty.

Ambienty to autorska audycja Anny Pietrzak w Radiu Aktywnym, które jest najstarszym akademickim radiem działającym w Warszawie. Dziennikarka w ten sposób opisała dla nas swój program:

- Nazwa audycji skłania do wniosku, że prezentowany jest w niej ambient i to wniosek słuszny, choć tylko częściowo. Tworząc założenia audycji wiedziałam dwie rzeczy: po pierwsze, że chcę żeby pozwalała na przyjemny relaks i wyciszenie, a po drugie, że chcę przybliżać ambient, jako że to gatunek, który bywa niedoceniany, a ma właściwości kojące. Tak zrodziły się #AMBIENTY. Audycja, której podstawowym założeniem jest prezentowanie rozluźniającej i uspokajającej muzyki, która pozwala słuchaczowi na głęboki odpoczynek. Z drugiej strony każdy odcinek budowany jest na zasadzie swoistej fali, na której wzniesieniu czekają na słuchacza utwory stricte ambientowe jeśli chodzi klasyfikację gatunkową. Połączenie obu tych założeń sprawiło, że w audycji gatunki mieszają się dość swobodnie i poza ambientem można usłyszeć całą masę świetnej elektroniki, a także muzykę instrumentalną, z nurtu modern classical, a nawet zahaczającą o miękki hip-hop. W #AMBIENTACH staram się też prezentować muzykę rzadką, której często próżno szukać gdzie indziej. To dla mnie szczególnie ważne. Uważam, że bogactwem sztuki jaką jest muzyka jest właśnie jej różnorodność. Z kolei dziś powstaje tak dużo nowych wydawnictw, że czasem trudno jest wszystkiego wysłuchać i jeszcze wyłuskać to, co naprawdę wartościowe. Dlatego #AMBIENTY traktuję też jako możliwość małego udziału w tym, by w Polsce brzmiała dobra muzyka, niezależnie od tego jak duży PR włożony jest w jej promocję - podsumowuje Anna Pietrzak.

Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó