5 najlepszych bezpłatnych wtyczek do korekcji
Oto nasze zestawienie najciekawszych, darmowych plugin'ów typu EQ.
Główną zaletą zaprezentowanych poniżej narzędzi nie jest jedynie ich nieodpłatna dostępność w internecie. Przedstawione przez nas korektory swoim brzmieniem i jakością nie ustępują wtyczkom za które trzeba zapłacić konkretne pieniądze. Tym bardziej warto zapoznać się z naszym zestawieniem.
SlickEQ (Tokyo Dawn Records)
Unikalną cechą tego świetnie brzmiącego 3-pasmowego korektora jest możliwość wyboru pomiędzy czterema różnymi modelami korekcji (grafika poniżej). Dołączony filtr górnoprzepustowy oraz opcja przełączenia trybu niskiego i wysokiego pasma na odpowiadające im filtry półkowe to nie jedyne zalety wtyczki od Tokyo Dawn Records. SlickEQ oferuje również parę trybów subtelnej saturacji oraz funkcję automatycznej kompensacji poziomu na wyjściu, która pozwoli nam zachować stałą głośność podczas korekcji.
Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.tokyodawn.net/tdr-vos-slickeq/)
SonEQ (Sonimus)
Najbardziej interesujące w SonEQ jest niskie pasmo, modelowane na podstawie pasywnego korektora Pultec EQP-1A. Jest ono kontrolowane dwoma oddzielnymi parametrami, co pozwala na manipulowanie kształtem filtru półkowego. Jednoczesne wprowadzenie podbicia oraz wycięcia spowoduje wycięcie częstotliwości nad częstotliwością podbijaną, co demonstrujemy poniżej na przykładzie McDSP FilterBank E606.
Możemy pozbyć się w ten sposób niepożądanego "mułu", który zostałby dodatkowo wyeksponowany przez podbicie. Natomiast dzięki naturalnej barwie charakterystycznej dla pasywnych korektorów, SonEQ będzie brzmiał dobrze nawet podczas podbijania o duże wartości. Plugin od Sonimus oferuje także dwa dodatkowe pasma inspirowane API 550, filtr górno i dolnoprzepustowy oraz wbudowaną saturację. Ten korektor będzie idealny do zastosowania na stopę oraz bas. Dostępne pod VST, VST3, AU, AAX i RTAS dla systemów Windows i Mac OS X. (https://sonimus.com/products/soneq/)
Luftikus (Lkjb)
Luftikus to sześciopasmowy korektor masteringowy. Częstotliwości pięciu pasm są stałe, co mogłoby się z początku wydawać poważnym ograniczeniem naszych możliwości. Celem tego korektora nie jest jednak chirurgiczne wycinanie problematycznych częstotliwości w skali mikro, a ogólna korekcja brzmienia na skali makro.
Korektory ze stałymi pasmami świetnie nadają się do szybkiego podejmowania decyzji dotyczących balansu pomiędzy częstotliwościami - z uwagi na szerokie Q pasm oraz jeden parametr do martwienia się mniej. Luftikus dodatkowo zawiera również filtr półkowy "High Boost", znany także jako "Air Band", o zakresie od 2.5kHz do aż 40kHz (!), który nada zarówno naszemu miksowi jak i pojedynczym instrumentom czy wokalom jasności oraz połysku.
Dostępne pod VST i AU dla systemów Windows i Mac OS X. (https://code.google.com/archive/p/lkjb-plugins/downloads)
Nova (Tokyo Dawn Records)
Kolejny produkt od Tokyo Dawn Records na naszej liście. Nova to równoległy korektor dynamiczny, ale mniejsza o kwestie techniczne i zasady, które nim rządzą - przejdźmy od razu do tego co może nam zaoferować. Poza zwykłą korekcją, daje nam możliwość standardowej kompresji, kompresji wybranych częstotliwości (à la de-esser), kompresji wielopasmowej, a nawet wykluczenia z niej wybranych pasm częstotliwości. Gdyby tego było mało, możemy dodatkowo domiksować oryginalny sygnał za pomocą parametru Dry Mix.
Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.tokyodawn.net/tdr-nova/)
basiQ (Kuassa)
basiQ to bardzo prosty korektor, raczej rzadko spotykanego w produkcji muzycznej typu Baxandall. Charakteryzuje się subtelnym i naturalnym dźwiękiem. Ten plugin co prawda nie będzie w stanie wykonać żadnej drastycznej korekcji, ale dobrze sprawdzi się do finalnego doszlifowania naszego brzmienia.
Dostępne pod VST i AU dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.kuassa.com/products/basiq/)
polecane