5 najlepszych darmowych wtyczek do kompresji

18.06.2018  | Michał Sokołowski
5 najlepszych darmowych wtyczek do kompresji

Kontrolowanie dynamiki to jeden z najważniejszych elementów miksu. Powody do użycia kompresji mogą być różne: od kształtowania obwiedni, przez wyrównywanie poziomów w celu zachowania spójności aż do bardzo podstawowej potrzeby uzyskania głośności, tak aby nasze utwory mogły pod tym względem konkurować z innymi. Dzisiaj zaprezentujemy 5 najlepszych według nas darmowych kompresorów.

Kotelnikov (Tokyo Dawn Records)

W dzisiejszych czasach rynek wtyczek zdominowany jest przez emulacje analogowego sprzętu. Co chwilę pojawiają się nowe i coraz lepsze rekreacje kompresorów z poprzedniej epoki. Jednak mimo tej, można by powiedzieć obsesji związanej ze światem analogowym, nie powinniśmy zapominać o tym jak wiele wniosła do tematu kompresji domena cyfrowa - by wymienić chociażby narzędzia takie jak seria Waves Renaissance.

Kolejnym takim przykładem jest kompresor Kotelnikov, dedykowany na sumę miksu oraz grupy (tzw. buss compressor). Pomijając standardowe opcje jakie możemy spotkać na większości kompresorów, czyli Threshold, Attack czy Ratio, przejdziemy od razu do tego co w tym pluginie jest najbardziej interesujące. Poza swoim niesamowicie transparentnym brzmieniem, unikalną cechą tej wtyczki jest połączenie dwóch typów kompresji - szczytów i RMS, z oddzielnymi ustawieniami czasu zwolnienia (release) oraz opcją kontrolowania balansu pomiędzy tymi dwoma, poprzez parametr "Peak Crest". Daje to naprawdę szeroką paletę możliwości z jaką możemy ukształtować dynamikę naszych utworów. Podobnie jak w innych produktach Tokyo Dawn Records również ta wtyczka oferuje nam funkcję "Delta", pozwalającą odsłuchać wyłącznie to co zostało zmienione względem oryginalnego sygnału. Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.tokyodawn.net/tdr-kotelnikov/)

 

Density mkIII (Variety of Sound)

Ten kompresor w odróżnieniu od Kostelnikova jest mocno inspirowany klasycznymi kompresorami. Poza świetnym brzmieniem, Density mkIII jest również zaskakująco wszechstronny w swoim działaniu i oferowanych możliwościach. Może pracować w dwóch trybach: jako kompresor oraz limiter, przy czym trzeba zaznaczyć, że jest to limiting bardziej w sensie "vintage" a nie "brickwall". Można zatem potraktować to jako po prostu dwa różne tryby kompresji o odmiennej topologii oraz charakterze. "Drive" odpowiada za próg (threshold) kompresji, natomiast czasy ataku oraz zwolnienia są połączone w jeden parametr "Timing", z dodatkową możliwością skrócenia lub wydłużenia ataku poprzez parametr "Strict/Relax". Poza tym Density mkIII oferuje również parametr "Color", którym możemy kontrolować ilość saturacji, tryb Mid/Side oraz opcję odfiltrowania niskich częstotliwości z sidechainu, przez co kompresor będzie mniej reagował na bas, który często może sprawiać problemy podczas takich zabiegów na sumie.

Największym minusem tego narzędzia jest brak wersji 64-bitowej. Użytkownicy DAW-ów bez wbudowanego mostkowania wtyczek 32-bitowych nie mają innego wyjścia jak użycie zewnętrznego programu do mostkowania takiego jak jBridge, który niestety darmowy nie jest - kosztuje 14.99€. Dostępne pod VST 32-bit dla systemu Windows. (https://varietyofsound.wordpress.com/downloads/)

 

Rough Rider 2 (Audio Damage)

Działanie Rough Rider 2 polega na całkowitym zniszczeniu i zgnieceniu sygnału. Samo narzucenie tego pluginu bez żadnej kompresji zmieni brzmienie naszego źródła dźwięku, więc najlepiej jest używać tej wtyczki jako procesora równoległego z pomocą parametru "Mix". Zakres ratio sięga aż 1000:1, dzięki czemu możemy całkowicie sprasować lub przepuścić same transjenty perkusji poprzez dodanie ataku. Dodatkowo możemy przesterować sygnał przez podkręcenie "Make-Up Gain", co polecamy sprawdzić na synth bass'ie. Dostępne pod VST, VST3, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.audiodamage.com/pages/free-downloads)

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

MJUC Jr. (Klanghelm)

MJUC Jr. to wysokiej jakości procesor dynamiki, zainspirowany lampowymi kompresorami typu Vari-Mu. Podobnie jak w przypadku Density mkIII, czasy ataku i zwolnienia są połączone w jeden parametr z trzema ustawieniami: nie wymagające wyjaśnień "Fast" i "Slow", a także "Auto", czyli szybki atak oraz automatyczny czas zwolnienia.

Kompresja tego pluginu jest niewiarygodnie płynna, świetnie nadająca się do wyrównania poziomów naszych nagrań. Wybierając pomiędzy emulacjami różnych analogowych kompresorów, nie zwracamy uwagi jedynie na to jak wpływa na naszą dynamikę, ale także kolor i charakter jaki dodadzą te procesory do naszego sygnału - niektóre będą trochę ciemniejsze, a inne jaśniejsze i może się to lekko różnić nawet pomiędzy różnymi emulacjami tego samego sprzętu. W tym przypadku nie jest inaczej - MJUC Jr. może być traktowany również jako subtelna korekcja, która dodaje klarowności w wysokich częstotliwościach. Dostępne pod VST, AU, AAX i RTAS dla systemów Windows i Mac OS X. (https://klanghelm.com/contents/products/MJUCjr/MJUCjr.php)

 

OTT (Xfer)

Kompresor wielopasmowy, imitacja popularanego presetu "OTT" z Ableton Live. Trochę różni się od pozostałych na tej liście, jako że nie powinno się go jednak traktować jako narzędzie służące do uatrakcyjnienia i ulepszenia tego co już mamy, a radykalny efekt nadający własne, charakterystyczne brzmienie. OTT na swoich trzech pasmach stosuje dwa typy kompresji równocześnie: tradycyjną kompresję, znaną również jako "downward compression", która obniża głośność wszystkiego powyżej danego progu oraz kompresję upward, podbijającą głośność wszystkiego poniżej progu, wyciągającą nawet te najcichsze partie do góry.

Jest wprost idealny do głośnej muzyki elektronicznej na syntezatory oraz wirtualne instrumenty, pełniąc funkcję zarówno procesora dynamiki jak i podstawowej korekcji - daje nam solidny punkt startowy z którego możemy dalej pracować. Jeśli otrzymany efekt okaże się przesadny, mamy możliwość zmniejszenia ilości kompresji i odzyskania części naturalnego brzmienia przez parametr "Depth". Posiadamy również kontrolę nad progiem oraz wzmocnieniem każdego pasma, co może być przydatne w przypadkach w których nie potrzebujemy zapełnić wybranym instrumentem całego spektrum. Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.xferrecords.com/freeware/)

 

Oprócz wyżej wymienionych choćby na wzmiankę zasługują również wtyczki Molot (Vladg), DCAM FreeComp (FXpansion) oraz FETISH (Analog Obsession).

Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó