Darmowe wtyczki do re-ampingu gitar cz. II

01.08.2018  | Michał Sokołowski
Darmowe wtyczki do re-ampingu gitar cz. II fot. Wired Guitarist

Kolumny gitarowe są kluczowe w re-ampingu. Jest to nieodłączna część brzmienia gitary elektrycznej i co więcej, to one będą miały największy wpływ na jej barwę. Ustawiać korektor na wzmacniaczu można w nieskończoność, ale to wszystko nie będzie miało większego znaczenia, jeśli sama kolumna nie będzie brzmiała dobrze - sam jej dobór może zrobić za nas 80% "roboty".

Symulacja kolumny gitarowej

 

Wtyczki starające się emulować algorytmami zachowanie kolumn gitarowych mają swoje plusy, jak na przykład pełna swoboda przy dostosowywaniu pozycji wirtualnego mikrofonu. Jednak najlepsze efekty można osiągnąć korzystając z technologii pogłosu splotowego (convolution reverb). Jest to nadanie pogłosu na podstawie sampli, które nazywamy impulsami (impulse response, w skrócie "IR"). Oznacza to, że możemy nagrywać brzmienie prawdziwych pomieszczeń i w łatwy sposób zastosować je w naszych produkcjach. W ten sam sposób mamy możliwość oddać charakterystykę kolumn gitarowych. Pierwszą rzeczą jaka będzie nam potrzebna to coś do czego możemy taki impuls załadować. Oczywiście można w tym celu używać zwykłych wtyczek do pogłosu splotowego, jednak polecamy korzystać z narzędzi specjalnie dedykowanych do symulacji kolumny gitarowej jak darmowy Ignite Amps NadIR.

7deadlysins Impulse Pack (230MB) to kompilacja ponad 3500 darmowych impulsów, które pokryją większość naszych potrzeb, włączając w to nawet kolumny basowe. Spośród nich szczególnie polecamy "Mesa Boogie 4x12 God's Cab" oraz "Marshall 1960A 4x12 Redwire". Bardzo dobrymi impulsami, które nie są zawarte w tej paczce, są również Catharsis Fredman Impulses i Telos Mini Free IR Pack.

Na współczesnych nagraniach rzadko kiedy można usłyszeć gitarę nagraną tylko jednym mikrofonem. Jest to najczęściej kombinacja dwóch lub nawet większej ilości mikrofonów. W prezentowanych przez nas paczkach znajdziemy zarówno impulsy, które są już połączeniem pary różnych mikrofonów jak i pozycje pojedynczych mikrofonów. Dzięki możliwości załadowania dwóch impulsów jednocześnie, jaką daje nam NadIR, możemy zmiksować te impulsy, które komplementują się nawzajem. Na przykład ciemniejszy, "grubszy" dźwięk mikrofonu ustawionego bliżej krawędzi membrany ze zdefiniowaną górą mikrofonu bliżej jej środka. Dzięki tej technice możemy uzyskać całkowicie nowe i oryginalne brzmienie.

Tube Screamer

 

W tym momencie brzmienie naszej gitary powinno mieć już "ręce i nogi", więc jest to dobry moment, żeby troszeczkę się cofnąć i rozważyć dodatkowe opcje, z których możemy skorzystać zanim sygnał trafi do kolumny. Bardzo popularną techniką przy brzmieniach typu crunch i high-gain jest użycie efektów overdrive przed wzmacniaczem. Trick polega na tym, żeby "Drive" zostawić ustawione na zero, przez co rolę przesteru zostawiamy wzmacniaczowi, jednak zanim to się stanie podbijemy dodatkowo sygnał i zmniejszymy ilość "mułu" w niskich częstotliwościach. Dodatkowo przy pomocy "Tone" możemy manipulować stopniem w jakim wzmacniacz będzie reagował na wysokie częstotliwości. Jeśli chodzi o wtyczki, mamy tutaj parę możliwości. Oryginalny efekt Ibanez TS808 modeluje TSE808 (TSE Audio), TS-999 (Ignite Amps) oraz TSC (Mercuriall). Można również wypróbować wtyczki na podstawie innych efektów overdrive, jak TSB-1 Tyrant Screamer (Ignite Amps) lub Greed Smasher (Mercuriall).

Na zakończenie chcielibyśmy jeszcze zwrócić uwagę na jedną kwestię. Nie każdego może to dotyczyć, jednak jeśli nie jesteśmy w stanie uzyskać satysfakcjonującego nas brzmienia i coś nam po prostu nie gra jak należy, problem może tkwić w skalowaniu poziomów. Zawsze powinniśmy nagrywać na przyzwoitym poziomie, żeby uzyskać jak najdokładniejszą konwersję analogowo-cyfrową oraz zredukować poziom szumu. Jednak różne typy pickup'ów będą generowały inny poziom głośności na ich wyjściu, dlatego żeby wtyczki prawidłowo reagowały na naszą gitarę, zalecane jest ustawienie odpowiedniego poziomu wejściowego na pierwszym pluginie przez który przechodzi sygnał (czasem parametr "Input" może być ukryty na tylnym panelu wtyczki), czyli będzie to albo wzmacniacz, albo overdrive lub inny efekt. Tak więc w przypadku przetworników single-coil, warto spróbować obniżenie poziomu poniżej wartości 1.0 (lub poniżej "godziny dwunastej", a w przypadków wtyczek Mercuriall wartości pomiędzy 1-2), natomiast w przypadku głośniejszych humbucker'ów możemy dodatkowo go podnieść. Bardziej szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w dokumentacji od Ignite Amps.

Sprawdźcie też koniecznie pierwszą część naszego zestawienia TUTAJ.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó