5 darmowych wtyczek do pogłosu

21.08.2018  | Michał Sokołowski
5 darmowych wtyczek do pogłosu

W naturze, zawsze w jakimś stopniu towarzyszy nam pogłos. Przestrzeń w której się znajdujemy jest nieodłączną częścią odbieranych przez nas dźwięków, natomiast jej brak zostanie podświadomie zaklasyfikowany jako coś nieprawdziwego czy sztucznego.

Należy pamiętać o tej kwestii szczególnie, jeśli sami programujemy nasze brzmienia od podstaw. W takiej sytuacji możemy skorzystać z procesorów symulujących sposób, w jaki dźwięk rozchodzi się po pomieszczeniu. Z tego konceptu rodzi się też cała dziedzina miksu - głębia. Dzięki użyciu pogłosów możemy stworzyć złudzenie różnicy w odległości różnych instrumentów od słuchacza. Ponadto, potraktowane w ten sposób dźwięki będą wydawać się "większe" lub "mniejsze", w zależności od typu pomieszczenia jaki wybierzemy. Możemy zapełnić całe spektrum częstotliwości supersaw'em, jednak masywnych rozmiarów przybierze dopiero po nadaniu mu pogłosu. Dzisiaj zaprezentujemy 5 darmowych wtyczek pozwalających na zastosowanie tej techniki.

Ambience (Smartelectronix)

Jeden z najlepiej brzmiących darmowych pogłosów. Poza klasycznymi parametrami jak "Time" (Decay), "Size", "Damping", "Predelay" czy "Diffusion", Ambience posiada również wbudowaną funkcję bramkowania, przez co świetnie nadaje się do efektu "bramkowanego" pogłosu w stylu lat 80-tych.

"Hold" pozwala "zamrozić" obecny stan pogłosu, co może być użyte do kreatywnego sound designu. Efekt obliczany jest na podstawie wygenerowanej liczby pseudolosowej, tzw. "ziarna" (ang. "seed"). Nie zagłębiając się w kwestie techniczne, możemy dzięki temu dodatkowo zmienić subtelnie jego charakterystykę, generując nowy wariant pomieszczenia przyciskiem "Variation". Niestety, dla użytkowników Windowsa wersja VST jest dostępna tylko w 32 bitach. Dostępne pod VST 32-bit i AU 32/64-bit dla systemów Windows i Mac OS X. (https://magnus.smartelectronix.com/)

epicVerb (Variety Of Sound)

Bardzo wszechstronny pogłos, stworzony z myślą o nowoczesnej muzyce. Pokrywa od małych i dużych przestrzeni do ogromnych, 20 sekundowych pogłosów, świetnie nadających się do tworzenia własnych efektów dźwiękowych. Zawiera sześć modeli pogłosu, m.in. Hall, Plate i Room oraz dwa tryby działania, standardowy "Reverb" oraz "Ambience", który dodaje wyłącznie wczesne odbicia. Ten drugi dodaje wyłącznie wczesne odbicia, które dodane w subtelnych ilościach, dodadzą poczucia realizmu oraz odrobinę informacji stereo instrumentom, na których niekoniecznie potrzebujemy dłuższego pogłosu. Dostępne pod VST 32-bit dla systemu Windows. (https://varietyofsound.wordpress.com/downloads/)

TAL-Reverb-2 (Togu Audio Line)

Wtyczka inspirowana pogłosem płytowym (plate), charakteryzująca się dosyć mocno zmodulowanym dźwiękiem. Jest szczególnie świetna do synthów i padów. Długość pogłosu oraz jego charakter jest kontrolowana za pomocą jednego parametru - "Room Size". Posiada również rozbudowaną sekcję tłumienia (damping), przypominającą trzy pasmowy korektor, która dodatkowo pozwoli na dopasowanie barwy efektu do naszych potrzeb. Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://tal-software.com/products/tal-reverb)

OldSkoolVerb (Voxengo)

Wtyczka zaprojektowana z myślą o współgraniu z resztą miksu, o trochę ciemniejszej barwie niż pozostałe. Jest to jeden z tych pogłosów, które po prostu nie chcą współpracować z perkusją, wytwarzając dziwne, "poszarpane" artefakty, jednak bardzo dobrze spełnia swoje zadanie na instrumentach takich jak pady, pianino czy wokal. Dostępne pod VST, VST3 i AU dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.voxengo.com/product/oldskoolverb/)

Protoverb 1.0 (U-He)

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Eksperymentalna wtyczka, generująca losowy pogłos. Nie będzie to co prawda najlepszy wybór podczas miksu, gdy wiemy dokładnie jaki efekt chcemy uzyskać, jednak warto ją wypróbować podczas sound designu lub nawet jako szybkie rozwiązanie podczas jamowania live. Zasada działania jest podobna do wspomnianej wcześniej funkcji "Variation" w Ambience, jednak tutaj faktyczną kontrolę mamy wyłącznie nad czasem zanikania (Decay), Dry oraz Wet. Natomiast charakter pogłosu możemy zmieniać przez generowanie losowych ciągów znaków przyciskami "RND". Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows, Mac OS X i Linux. (https://u-he.com/products/protoverb)

Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó