Więcej...

6 najlepszych limiterów cyfrowych

13.09.2018  | Michał Sokołowski
6 najlepszych limiterów cyfrowych

Limitery są najprostszą w użyciu formą kompresji, jednak wymagają też szczególnej ostrożności. Dzisiaj przedstawimy sześć z nich - zarówno tych darmowych jak i komercyjnych.

Limitery są mocniejszą odmianą kompresji. Na początku nazywano tak kompresory z ratio powyżej 10:1, natomiast dzisiaj potocznie rozumiemy przez to tzw. "brickwall limiting", czyli ratio ∞:1. Oznacza to (przynajmniej w teorii), że przepuszczony przez taki procesor sygnał nigdy nie przekroczy danego progu. Są one znacznie prostsze w użyciu niż klasyczne kompresory, jednak jednocześnie nieostrożne użycie, tzw. "przekompresowanie", może spowodować nieodwracalne szkody.

 

1. Limiter №6 (vladg/sound)

 

Mówiliśmy o prostocie limiterów, jednak zaczniemy od wtyczki, która przeczy tej prawidłowości i to nomen omen z bardzo prostego powodu – jest to o wiele więcej niż zwykły limiter. Co prawda są do tego wyjątki, jednak w większości przypadków zbyt mocne użycie limitera na sumie miksu nie będzie brzmiało dobrze. Najlepsze rezultaty możemy otrzymać, gdy kontrola dynamiki odbędzie się w kilku subtelniejszych etapach. Na tym założeniu opiera się Limiter №6, łączący parę różnych procesorów w jednej wtyczce. Przed limiterem znajdziemy kompresor, który pozwoli na "sklejenie" miksu, jednocześnie zachowując część oryginalnej dynamiki utworu przez odciążenie pracy limitera. Natomiast po limiterze znajduje się de-esser ("HF Limiter"), procesor który jest dosyć popularny wśród inżynierów masteringu jako uproszczona forma kompresora wielopasmowego, dzięki któremu możemy pozwolić sobie na dodatkowe rozjaśnienie miksu, jeśli zestawimy go z korektorem oraz clipper'em, który daje dodatkową kontrolę nad transjentami.

Dostępne pod VST i AU dla systemów Windows i Mac OS X.
https://vladgsound.wordpress.com/plugins/limiter6/

 

2. LoudMax (Thomas Mundt)

 

Jeśli chcemy zabezpieczyć sygnał przed przesterowaniem, LoudMax będzie najlepszym wyjściem. Jest prosty w użyciu i lekki na procesorze. Ma bardzo transparentne brzmienie, nie uzyskamy żadnych przesterowań nawet przy mocnej redukcji głośności. "Link" jest zdecydowanie najbardziej użyteczną funkcją takich procesorów. Pozwala ona na zachowanie stałego poziomu głośności podczas zmniejszania progu (threshold), dzięki czemu słyszymy dokładnie jaki jest wpływ tego efektu na nasz sygnał. W ostatniej aktualizacji została dołączona również opcja ISP czyli "Inter-Sample Peak Detection", znana także jako "True-Peak Limiting". Procesory DSP operują na cyfrowym zapisie audio, który jest tylko przybliżeniem tego co dzieje się w rzeczywistości. Z tego powodu podczas konwersji cyfrowo-analogowej może niekiedy dojść do przesteru, natomiast ta opcja zapobiega takim sytuacjom, kosztem nieco większego użycia procesora.

Dostępne pod VST i AU dla systemów Windows i Mac OS X.
https://loudmax.blogspot.com/

 

3. W1 Limiter (George Yohng)

 

Kompletnie darmowy klon limitera Waves L1. Nie jest to dobry wybór na sumę miksu, ale świetnie poradzi sobie na jego pojedynczych elementach lub samplach. Jedynym minusem jest brak jakiegokolwiek wizualnego podglądu na to jak limiter reaguje na sygnał lub funkcji połączenia parametrów "Threshold" i "Ceiling", tak jak w przypadku LoudMax.

Dostępne pod VST, AU i RTAS dla systemów Windows i Mac OS X.
http://www.yohng.com/software/w1limit.html

 

4. Pro-L 2 (FabFilter)

 

Zabiegi podczas masteringu wymagają o wiele więcej precyzji niż poszczególne ścieżki. Dlatego w tym przypadku powinniśmy używać najlepszych dostępnych nam narzędzi, bez robienia kompromisów (w tym przypadku kosztować nas to będzie 169 EUR). Pro-L 2 to świetnie brzmiący limiter, zawierający osiem różnych algorytmów limitingu, które sprawdzą się w każdej sytuacji. W razie potrzeby możemy skorzystać z zaawansowanych opcji, takich jak dostosowanie czasu ataku i zwolnienia, wartość lookahead lub w jaki sposób limiter będzie reagował na informacje stereo.

Dostępne pod VST, VST3, AU, AAX i RTAS dla systemów Windows i Mac OS X.
https://www.fabfilter.com/products/pro-l-2-limiter-plug-in

 

5. Ozone Maximizer (iZotope)

 

Razem z Pro-L, są to dwa najlepsze limitery dostępne na rynku. Flagowy algorytm tego procesora, IRC III, jest dedykowany głównie do masteringu, jednak jeśli nie przeszkadza nam wprowadzona latencja i wysokie użycie procesora to bez problemu możemy go zastosować również na grupach instrumentów. Interesującym algorytmem jest również IRC IV, który zamiast kompresować całe pasmo, identyfikuje i obniża głośność pojedynczych częstotliwości wychodzących ponad próg. Może nie być to najlepsze rozwiązanie jako główny limiter, ale pozwala na ciekawe rozwiązania jeśli użyjemy go w tandemie z innymi procesorami, na przykład delikatne kontrolowanie szczytów przed kompresją czy nawet drugim limiterem. Ozone Maximizer jest dostępny jako część pakietu narzędzi do masteringu Ozone 8 od wersji Standard za $249.

Dostępne pod VST, VST3, AU, AAX i RTAS dla systemów Windows i Mac OS X.
https://www.izotope.com/en/products/master-and-deliver/ozone.html

6. TDR Limiter 6 GE (Tokyo Dawn Labs)

 

Rozszerzona wersja opisanej wcześniej wtyczki Limiter №6, dostępna za 50 EUR. Wszystkie moduły zostały dodatkowo rozbudowane oraz została dodana możliwość ustawienia ich w dowolnej kolejności, dzięki czemu mamy jeszcze więcej kontroli nad dynamiką utworu. Dołączony został również miernik dostosowany do najnowszych standardów pomiaru głośności oraz funkcja "Auto Pad", która automatycznie obniża poziom wyjściowy wtyczki, przez co możemy dokładnie porównać wykonane przez nas zmiany, bez skoku w głośności pomiędzy sygnałem przed i po.

Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X.
https://www.tokyodawn.net/tdr-limiter6-ge/


    Z darmowych wtyczek polecamy również Unlimited od Sonic Anomaly, natomiast z płatnych limitery z serii L od Waves do zastosowania w miksie oraz DMG Audio Limitless i IK Multimedia T-RackS Stealth Limiter do masteringu.