Rozwiązanie konkursu EiS i ROE

21.09.2018  | Tomasz Wróblewski
Rozwiązanie konkursu EiS i ROE

Konkurs, który organizujemy corocznie we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Edukacji (ROE), jak zwykle spotkał się z żywym zainteresowaniem naszych Czytelników. Zadaniem było samodzielne przygotowanie, polegające na rejestracji, realizacji i miksie wielośladowego nagrania audio o charakterze muzycznym, w dowolnej stylistyce i formie muzycznej.

Prace konkursowe oceniło jury, w skład którego weszli przedstawiciele Regionalnego Ośrodka Edukacji oraz redakcji magazynu Estrada i Studio. Przy ocenie prac braliśmy pod uwagę takie elementy, jak użycie interesujących technik realizacji, miksu lub masteringu materiału dźwiękowego, jakość techniczna finalnego nagrania oraz kreatywność w zakresie rejestracji/realizacji.

Nagrodą główną w Konkursie jest bezpłatna nauka w Dwuletniej Szkole Realizacji Dźwięku prowadzonej przez Regionalny Ośrodek Edukacji. Jest to atrakcyjna forma nauczania w systemie zaocznym, pozwalająca zdobyć profesjonalne umiejętności w zakresie technologii realizacji dźwięku, jego montażu i emisji. Nauka w Dwuletniej Szkole Realizacji Dźwięku ROE odbywa się we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie i Katowicach.

Tegorocznym laureatem nagrody głównej jest Wojciech Winsławski, który przysłał do nas utwór "Koniec świata", stworzony w ramach projektu Wysublimowani.

- Z muzyką jestem związany praktycznie od dziecka. Ukończyłem 12-letnią, klasyczną szkołę muzyczną na gitarze. Pod koniec nauki w szkole odbiłem znacznie w stronę muzyki rozrywkowej i samodzielnie opanowałem kilka innych instrumentów. Z czasem pojawiło się pragnienie zarejestrowania utworów, które zaczęły powstawać w moich projektach muzycznych. Obecnie jestem na ostatnim roku kierunku Technologie Cyfrowe w Animacji Kultury, gdzie staram się łączyć swoją pasję do muzyki z nowoczesnymi technologiami – pisze Wojciech. - Nagranie Koniec Świata powstało w warunkach wzmożonego ryzyka, tzn. w starym mieszkaniu w bloku jednej z lubelskich dzielnic. Tak oto stancja studencka zmieniła się w małą atrapę studia nagraniowego, wstępnie zaadaptowanego czterema panelami i starym kocem.

Jak na tak ograniczone możliwości, finalny miks okazał się zaskakująco spójny i dynamiczny. Zwłaszcza, że charakteryzuje go wyjątkowo bogata aranżacja, złożona pod względem sonicznym i rytmicznym.

- Wokalista występujący w nagraniu zarejestrował wszystkie partie wokalne, bębny i solo gitary. Ja natomiast pozostałe partie gitar, bas, klawisze, wszystkie pozostałe dogrywki, całość potem miksując i produkując. Aranżacja jest dosyć zróżnicowana, toteż największym wyzwaniem było połączenie wszystkiego w logiczny ciąg.

I to się udało znakomicie. Całość, poza nostalgicznym wstępem, utrzymana jest w stylistyce "funky na sterydach", bez stałych elementów muzycznych, nie licząc podstawy rytmicznej. Uwagę zwraca bardzo umiejętne rozłożenie poszczególnych elementów w panoramie, dzięki czemu zachowano odpowiednio dużo miejsca na wokal i utrzymanie rytmicznego pulsu.

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

 

Wyróżnienie naszej redakcji oraz nagrodę pod postacią rabatu 20% na naukę realizacji dźwięku w Dwuletniej Szkole Realizacji Dźwięku otrzymuje Karol Szot za nagranie, realizację, miks i mastering utworu Bite Night w wykonaniu zespołu QNABOX, którego Szot jest perkusistą. Bębny zostały zarejestrowane w studiu, a pozostałe instrumenty w domowej pracowni Karola. Szczególnie przypadły nam do gustu szeroko brzmiące gitary oraz utrzymanie czytelności wyjątkowo dynamicznego wokalu.

- Wszystkie prace związane z nagraniem, miksem oraz masteringiem zostały wykonane w programie Pro Tools 12 – opisuje proces produkcji Karol. - Utwór wymagał mocnych i masywnych bębnów, w związku z tym użyłem sampli na stopę i werbel. Wykorzystałem też kluczowanie sinusa 60 Hz sygnałem stopy, w celu wzbogacenia dołu pasma. Natomiast przy realizacji wokalu stosuję wiele kompresorów, które lekko oddziałują na sygnał, co daje spójny wokal, bez efektu przekompresowania. Na gitarach jest lekki kompresor oraz korekcja Mid-Side, co pozwoliło na ich lekkie poszerzenie z równoczesnym oczyszczeniem pasma w dolnym środku oraz uzyskaniem spójności z basem i perkusją.

 

Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó