Unikalne limitery w najnowszej wersji systemu UAD
Lampowe kompresory 175B oraz 176 to prawdziwe rarytasy wśród urządzeń retro.
Cyfrowe systemy Universal Audio stały się synonimem wyjątkowo wiarygodnej brzmieniowo emulacji klasycznych urządzeń studyjnych, realizowanej za pośrednictwem platformy UAD (Apollo i Satellite). W przypadku interfejsów Apollo mamy obsługiwaną przez DSP funkcję Unison, dzięki której wtyczkę UAD kompatybilną z tym trybem możemy włączyć bezpośrednio w tor sygnałowy. W praktyce działa to tak, jak w przypadku insertowego podłączenia zewnętrznego sprzętu i pozwala wyeliminować wszystkie problemy z latencją. W ten sposób możemy nagrywać sygnał z mikrofonów np. przez klasyczne tory sygnałowe firm API, Neve czy SSL dosłownie za ułamek kwoty, jaką na tego typu urządzenia musielibyśmy przeznaczyć. Co więcej – takich wirtualnych urządzeń możemy wówczas stosować co najmniej kilka jednocześnie (dokładnie tyle, ile wejść Unison oferuje nasz interfejs UAD), mając dostęp do zapisu i przywoływania ustawień.
W ramach systematycznej aktualizacji oprogramowania do systemów UAD firma Universal Audio od lat i za każdym razem dodaje nowe procesory, które można przed ewentualnym zakupem testować przez 14 dni. W najnowszej wersji 9.10 otrzymujemy w ten sposób dwuwtyczkowy pakiet 175B & 176 Tube Compressor Collection. Zadaniem tych dwóch wtyczek jest emulacja urządzeń, będących poprzednikami słynnego limitera FET 1176. Oryginały zrealizowano jeszcze na lampach i wyprodukowano w liczbie nie większej niż 1.000 sztuk. Niemniej wykorzystywano je dość szeroko w studiach na przełomie lat 60. i 70. minionego wieku, a usłyszeć je można na płytach takich wykonawców jak Rolling Stones, Led Zeppelin czy Miles Davis. Jak twierdzi producent, „są one powszechnie cenione za bogaty brzmieniowo charakter lampowego tłumienia, krótki czas ataku i soniczną elastyczność, dzięki czemu chętnie je stosowano dla wzbogacania brzmienia i podkreślania jego szczegółów”.
Od strony technicznej, 175B ma stały współczynnik kompresji 12:1, zaś w 176 możemy go zmieniać między 2:1, 4:1, 8:1 a 12:1. Poza wierną emulacją charakterystyki oryginalnych urządzeń, firma Universal Audio dodała szereg współczesnych funkcji, w tym regulację proporcji Dry/Wet (do realizacji tzw. kompresji równoległej), funkcję kluczowania sidechain, a także zwiększając zakres dynamiki przetwarzania sygnału. Tradycyjnie już w zestawie znajdziemy szereg przydatnych presetów, których autorami są takie gwiazdy konsolety jak Jacquire King, Peter Mokran, Steve Levine, Carl Glanville, Dave Isaak czy Joe Chiccarelli. Na rynku wtórnym, za oryginały w dobrym stanie musielibyśmy zapłacić co najmniej 5.000 dolarów za każdy z procesorów. Kupując oba procesory w wersji UAD zapłacimy za nie 299 €.
www.uaudio.com
www.audiostacja.pl
polecane