L-Acoustics w Sali Młynarskiego
Spółka Audio Plus dostarczyła i zainstalowała system nagłośnieniowy w Sali Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. We właśnie zakończonej inwestycji wykorzystano zestawy L-Acoustics wspierane m.in. przez raki sceniczne Yamaha Rio3224-D2 oraz interfejsy Dante Yamaha Nio500-D16.
Sala Młynarskiego to druga, po Sali Moniuszki, scena operowa Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Pierwotnie zbudowana została jako sala prób, lecz od 1968 roku wykorzystywana jest na działalność artystyczną. Dysponuje sceną o powierzchni 270 m² i widownią na 248 miejsc, razem z główną salą tworząc nowoczesny teatr i najważniejszą w Polsce instytucję operową.
W trakcie oceny systemów nagłośnieniowych startujących w przetargu, poza różnego typu parametrami brane był pod uwagę także walory dźwiękowe, oceniane na bazie kompletnego systemu w ramach tzw. ślepych testów. Uwzględniały one ocenę takich czynników jak m.in. barwa dźwięku, równowaga brzmieniowa, przejrzystość czy głębia planów sonicznych. W konsekwencji inwestor zdecydował się na system, którym okazał się L-Acoustics. Przetarg odbył się latem 2018 roku, ogłoszenie wyników nastąpiło w grudniu tego samego roku, natomiast instalacja zakończyła się w czerwcu 2019. Prace mogły być prowadzone głównie nocą i były często przerywane ze względu na ograniczenia wynikające z codziennego funkcjonowania Teatru, niemniej wszystkie terminy zostały dotrzymane.
Nagłośnienie frontowe składa się z zestawu: 12x Kiva II, 2x SB18, 6x X8 (frontfill lub systemy efektowe) oraz 4. wzmacniacze LA4X. Nagłośnienie monitorowe obejmuje 10 systemów ARCS Wide na balkonach technicznych sceny oraz wieżach portalowych, 2x SB18, 4x X15HiQ (monitory podłogowe) i również 4 wzmacniacze LA4X.
System frontowy można wykorzystać w trzech konfiguracjach: koncertowej, baletowej i surround – trzy wiszące grona głośnikowe po 4 elementy Kiva II + 2 zestawy niskotonowe postawione po bokach orkiestronu + zestawy efektowe X8, umieszczone po bokach widowni (4 szt.) oraz na jej tylnej ścianie (2 szt.). Wszystkie zestawy można całkowicie ukryć, a sterowanie wyciągarkami dokonuje się także z poziomu sceny, po podłączeniu sterownika do dedykowanego gniazda. Zgodnie z zamówieniem uwzględniono współpracę z istniejącym w Teatrze systemem emisji i rejestracji audiowizualnej (SERAV), co pozwala na rejestrację i odtwarzanie w trybach 5.1/7.1. Połączenia między elementami systemu dokonywane są cyfrowo kablami Cat7 (uwzględniając także wideo), a połączenia z serwerami zrealizowano światłowodowo. Strojeniem systemu zajęli się specjaliści z firmy L-Acoustics: David Dohrmann oraz Ian Fellbom.
polecane