ShaperBox 2 - Crushshaper

26.01.2020  | Marcin Staniszewski
ShaperBox 2 - Crushshaper

Niemiecka firma Cableguys od lata działa po cichu, za to skutecznie. Zamiast hype’u i marketingowego confetti dostajemy ultraprzydatne narzędzia rozwijane konsekwentnie od kilku lat. Najlepszym tego przykładem jest kombajn efektowy ShaperBox 2, który właśnie wzbogacono o kolejny moduł - Crushshaper, czyli rytmiczny, wielopasmowy efekt typu bit reduction. Niby nic nowego, dopóki nie zrozumiemy filozofii działania systemu ShaperBox 2. Dlatego zanim omówię nowy efekt, słów kilka o tym ostatnim.

Do czynienia mamy z zestawem sześciu efektów - Volumeshaper, Timeshaper, FilterShaper, Widthshaper, Panshaper i wspomniany Crushshaper - zamkniętymi w ramach wtyczki nadrzędnej  ShaperBox 2. Jak nietrudno się domyślić każdy z modułów przetwarza dynamicznie inny wymiar dźwięku - od głośności i filtrowania, poprzez regulację panoramy i aplikację efektu bit reduction. Słowem kluczem, jest tu jednak "dynamiczne", bowiem sercem każdego z "shaperów" jest okno automatyki, pozwalające w bardzo szybki i wygodny sposób stworzyć dowolny kształt LFO lub obwiedni. No dobrze, ale przecież to samo można zrobić w każdym współczesnym DAW-ie na śladzie automatyki... Owszem, ale w przypadku "shaperów" to jest NAPRAWDĘ szybkie i łatwe, a możliwości żonglowania i zmiany presetów tworzą z tego narzędzia wręcz "instrument efektowy", przypominający trochę efekty ze stajni Sugar Bytes, tyle że znacznie bardziej zaawansowane.

Użytkownik może wybrać jeden z kilkunastu gotowych kształtów krzywych jednym kliknięciem, a kolejnym może zadecydować o jego położeniu względem siatki tempa, która jest dowolnie skalowalna (jest też oczywiście opcja ustawiania krzywych poza siatką tempa). Oznacza to, że zamiast tworzyć np. klasyczny zestaw do side-chainingu z kompresorem i skomplikowanym routingiem pomiędzy ścieżkami, możemy np. odpalić Volumeshapera i w ciągu kilku sekund ustawić odpowiednie kolano, głębokość tłumienia oraz rytmiczny schemat kluczowania. Poza klasycznymi kształtami i rytmami, użytkownik może też użyć jednego z trzech ołówków, które ułatwiają szybkie rysowanie nietypowych krzywizn i kolan. A to dopiero początek, ponieważ każda z wtyczek ma wbudowany detektor obwiedni, który nieustannie analizuje przetwarzany sygnał. Dzięki temu możemy używać obwiednię sygnału do animacji konkretnych efektów w miejsce krzywych LFO. A czy wspominałem, że każdą z tych operacji można aplikować w odniesieniu do każdego z trzech pasm z osobna?

A skoro mówimy o wielopasmowym przetwarzaniu sygnału, to idealnie w tym scenariuszu sprawdza się właśnie wspomniany nowy shaper, czyli Crushshaper. A to dlatego, że używanie efektu bit crushera na cały paśmie, to często średni pomysł. Jako że do czynienia mamy z dość radykalnym efektem traktujemy go jak ostrą przyprawę w kuchni - małe ilości i tylko tam gdzie trzeba. Weźmy na przykład jakąkolwiek pętlę perkusyjną. Odpalenie szerokopasmowego bit crushera prawdopodobnie skończyłoby się poszarpaną stopą bez ataku i "rozpikselowanym" basem. Tymczasem wystarczy aktywować tylko wysokie pasmo (punkt przecięcia można przestrajać w oknie znajdującym się w lewej górnej części interfejsu) i aktywować tryb detektora obwiedni (ikona "Envelope" po prawej stronie), w którym ustalamy odpowiedni próg i szybkość działania (jest też opcja dostrajania parametrów "Hold" i "Release"), by sprawić np. że efekt będzie działał wyłącznie na szczytowe uderzenia werbla. Teraz wystarczy jeszcze spędzić kilka chwil nad ustawieniami głębokości bitowej i resamplingu (górna części GUI). Podobnych scenariuszy są tu setki, tym bardziej że w ramach jednej instancji wtyczki możemy aktywować kilka różnych shaperów (aktywujemy je i dodajemy na dole interfejsu) oraz kontrolować je za pomocą komunikatów MIDI. Oznacza to niewiarygodnie elastyczny system do mielenia i animacji dowolnych źródeł. A wszystko to podane w prosty i przejrzysty sposób. Niezbędnik w arsenale każdego producenta, z naciskiem na tych specjalizujących się w elektronice.    

Wisienką na torcie jest pokaźny zestaw doskonale upichconych presetów pogrupowanych w wiele mówiące działy w rodzaju "Instant Remix" albo "Stutter". To świetna szkoła obsługi ShaperBoxa. Dawno nie bawiłem się tak dobrze przy przełączaniu presetów.

Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó