Więcej...

Cableguys ShaperBox 2.0 - procesor wtyczkowy

Oprogramowanie | 26.12.2019  | Artur Kraszewski
Marka:  Cableguys
Nasz Typ

Jeśli David Guetta uznaje tę wtyczkę za coś, co koniecznie trzeba mieć, to nikt zajmujący się tworzeniem muzyki o charakterze tanecznym nie może przejść obok niej obojętnie.

ShaperBox 2.0 autorstwa „facetów od kablówki”, to w zasadzie konglomerat procesorów, na który składają się: TimeShaper 2, VolumeShaper 6, FilterShaper Core 2, PanShaper 3 oraz WidthShaper 2. Jak wskazują nazwy, są to narzędzia do obróbki czasowej, głośności, modulacji, panoramy i szerokości przestrzennej. Pozwalają one realizować wszelkiego typu efekty opierające się na „czterech wymiarach” sonicznych, czyli poziomie, dynamice, częstotliwości i czasie. A wszystko to z modulacją zsynchronizowaną do tempa, o kształcie, który mogą narzucać w pełni programowalne LFO, obwiednie i polecenia sterujące MIDI.

Moduły ShaperBoxa 2.0 mogą być w zasadzie wszystkim – od kompresora poprzez rytmicznie przestrajany filtr, na efektach psychoakustycznych kończąc. W nowej wersji wtyczki mamy nowe narzędzia do kreślenia własnych przebiegów modulujących, moduły filtracji, panoramy i szerokości przestrzennej mogą obecnie reagować na dynamikę bitów, pętli i melodii, VolumeShaper 6 w trybie pracy kompresora oferuje wizualizację tłumienia i nowe tryby działania, FilterShaper Core 2 ma całą gamę nowych modeli filtrów, TimeShaper 2 wyposażono w tryb precyzyjnej regulacji Fine Mode, a PanShaper 3 w intrygujący brzmieniowo efekt Haasa.

Funkcjonalność Cableguys Shaperbox 2.0

Jak pracować z ShaperBox 2.0? Najprościej będzie umieścić w DAW na przykład 4-taktową pętlę z progresją akordów i bogatym harmonicznie brzmieniem podkładowym (pad), a na ścieżce włączyć wtyczkę Cableguys. Przeglądając kolejne presety bardzo szybko zorientujemy się, że jest to w zasadzie esencja współczesnej muzyki dance. Mamy do czynienia z rytmicznym, modulowanym, intensywnym przetwarzaniem, w większości przypadków zsynchronizowanym do tempa. Wystarczy jedynie dodać partię rytmiczną i bas, a szkielet nowego utworu wykluje się natychmiast.

Mocną stroną procesora są presety, wraz z systemem ich oceniania i sortowania, dostępne na pokładzie wtyczki, jak i online.

Gotowe programy uwzględniają wszystkie współcześnie stosowane sztuczki, takie jak ducking częstotliwościowy dla zrobienia miejsca na stopę, efektowne pompowanie dźwięku w panoramie, zwalnianie i przyspieszanie taśmy/płyty, skrecz, głębokie przemiatanie fazowe, puls generowany za pomocą filtrów i wszystko to, co można skojarzyć z rytmiczną animacją. Profesjonalnego szlifu nada całości efekt Haasa, który przy ustawieniu na ok. 2 ms efektownie poszerza dźwięk, zachowując kompatybilność mono. Wielu użytkownikom to w zupełności wystarczy, gdy jednak zaczniemy zagłębiać się w możliwości, jakie oferuje nam ShaperBox 2.0, to po pewnym czasie uznamy, że to narzędzie zastępuje wszystkie inne, których dotychczas używaliśmy do produkcji partii o charakterze rytmicznym. Dlaczego? Przekonajmy się.

Możliwości Cableguys Shaperbox 2.0

Każdy z „kształtowników” jest niezależnym efektem z podobnym zestawem ustawień modulacji, a efekty te można łączyć łańcuchowo, z możliwością regulacji Wet/Dry dla każdego i na całości. Maksymalnie można uruchomić pięć efektów, przy czym każdy musi być inny. Zobaczmy, jak to wygląda na przykładzie filtru. Do wyboru mamy 28 różnych typów filtracji, w każdym przypadku z regulacją częstotliwości (od 20,6 Hz do 21,1 kHz) i rezonansu (0-100%). Parametry te mają możliwość graficznego programowania powtarzalnej obwiedni ich zmian w funkcji czasu i w odniesieniu do tempa BMP. Przebiegi dla każdego cyklu o wybranej długości możemy kreślić ręcznie wstawiając punkty (także z funkcją przyciągania do siatki tempa/czasu) lub, co jest znacznie wygodniejsze, korzystając z 42 gotowych kształtów podzielonych na cztery kategorie. Własne lub zmodyfikowane przebiegi można zapisać, wraz z miniaturką ich kształtu, w dziewięciu komórkach pamięci, by mieć do nich natychmiastowy dostęp.

Dzięki wyświetlaniu w tle przebiegu fali poddawanej obróbce, kreślenie przebiegów modulacyjnych LFO jest dużo łatwiejsze i daje lepsze efekty końcowe.

Przy programowaniu przebiegów uwzględniono wszelkie ułatwienia, takie jak np. automatycznie ustawiana jednakowa wartość na początku i końcu, by przebieg dobrze się zapętlał. Przebiegi można odwracać w pionie i poziomie, aplikować je na siatce o w zasadzie dowolnej rozdzielczości (także z uwzględnieniem rytmów triolowych), korzystać z funkcji dublowania, kopiowania, wklejania i aplikowania wartości przypadkowych. W tle przebiegów tego zaawansowanego LFO (bo tak należy traktować edytor graficzny) widzimy przebieg audio, co w przypadku pętli znakomicie ułatwia ustawianie punktów, przy których ma się dokonać zmiana parametru częstotliwości i rezonansu, gdy akurat będzie to filtr. Podziałka programatora może uwzględniać zarówno wartości rytmiczne (bity, takty), jak i czasowe (ms, s). LFO można aktywować i przełączać jego przebiegi za pomocą zewnętrznych komunikatów MIDI – ze sprzętowego kontrolera lub programu DAW, uwzględniając takie tryby jak synchronizacja z tempem i zmiana jednorazowa (one shot). Pracę tego i tak już niesamowicie funkcjonalnego LFO możemy dodatkowo uzależnić od obwiedni sygnału audio – wchodzącego na wtyczkę lub podanego z zewnątrz za pomocą kluczowania sidechain, także z użyciem filtracji częstotliwościowej. Jest to bramkująca obwiednia typu AHR z ustawianiem progu zadziałania i głębokości modulacji LFO.

Każdy moduł wewnątrz procesora może być poddany modulacji z uwzględnieniem podziału częstotliwości na trzy zakresy. Przy podziale można zaaplikować filtrację z nachyleniem 6, 12 lub 24 dB/oktawę.

Opisany wyżej moduł LFO jest polifunkcyjny, co oznacza, że jego ustawienia mogą być inne dla częstotliwości i inne dla rezonansu, gdy mówimy o filtrze. Tak samo jest w przypadku pozostałych czterech efektów: Time, Volume, Pan i Width, z których każdy również pozwala na modulację swoich dwóch podstawowych parametrów. Ale to jeszcze nie wszystko, bowiem każdy z nich może podlegać zupełnie inaczej ustawionej modulacji dla trzech zakresów częstotliwości! Możemy zatem zrobić tak, że modulowane będzie tylko środkowe pasmo, wszystko oprócz basów, same wysokie tony itd. Zakresy podziałów oraz liczbę pasm (szerokopasmowo, 2 pasma lub 3) definiujemy wedle własnych potrzeb. Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę to, że każdy z parametrów wtyczki może podlegać zewnętrznemu sterowaniu poprzez MIDI CC z DAW lub sprzętowego kontrolera, to widzimy wyraźnie, że mamy do czynienia z systemem modularnym zrealizowanym programowo. Osoby interesujące się tego typu procesorami szybko dostrzegą podobieństwo funkcjonalne ShaperBox do dwóch innych megaprocesorów tego typu: Kilohearts Multipass oraz Sugar Bytes Turnado. W tym zestawieniu ShaperBox 2.0 oferuje jednak najwięcej możliwości, jeśli chodzi o graficzne programowanie LFO, a interakcja między tym, co programujemy, a przebiegiem audio jest tu bardzo daleko posunięta.

Podsumowanie

W zakresie rytmicznej animacji dźwięku w domenie amplitudowej, częstotliwościowej, czasowej oraz przestrzennej ShaperBox 2.0 oferuje praktycznie wszystko, co pozwoli nam wykreować każdego typu efekt. Jak już wspomniano na początku, może on być narzędziem, które niemal w całości ukształtuje charakter rytmiczno-brzmieniowy partii, którą za jego pomocą przetworzymy. Może to być wszystko – od zwykłego padu, poprzez partię wokalną, solową, rytmiczną, na całej grupie lub miksie skończywszy. Procesor jest swoistym laboratorium do eksperymentów sonicznych na skalę wręcz galaktyczną, bez żadnych ograniczeń w zakresie kreatywności.

A sprowadzając wszystko na grunt praktyki – jeśli zależy Wam na zaawansowanej obróbce sidechain na każdej płaszczyźnie i w każdej formie, to mając ShaperBox 2.0 możecie zapomnieć o kompresorach czy bramkach – nic nie zrobi tego lepiej niż procesor Cableguys. Co więcej, zamierzony efekt uzyskacie kilkoma kliknięciami myszką. Chcąc np. zrobić miejsce dla stopy w gęstym miksie dance, wystarczy wysłać pad i bas na grupę z włączonym ShaperBox 2.0, aktywować moduł Volume, wybrać optymalny kształt przebiegu i jego tempo, a następnie zaaplikować wyciszanie tylko dla częstotliwości np. do 200 Hz. Efekt jest natychmiastowy i bez nieprzyjemnego pompowania. A to tylko niewielki fragment możliwości tego procesora, który – zważywszy na jego cenę i funkcjonalność – zostaje przez nas wyróżniony znakiem Nasz Typ. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ wysoka jakość algorytmów efektowych
+ łatwa, intuicyjna obsługa
+ zaawansowana integracja z DAW i kontrolerami MIDI
+ setki inspirujących presetów
+ graficzny obraz przebiegu audio
+ pomoc kontekstowa dla każdej kontrolki
+ możliwość współdzielenia presetów z innymi użytkownikami

- brak finalnego modułu korekcji i regulacji poziomu
- brak możliwości regulacji kontrastu „oscyloskopu”

 

Zakres zastosowań

- wysokiej jakości procesor do wszechstronnej animacji dowolnego sygnału audio w domenie amplitudowej, częstotliwościowej, czasowej i przestrzennej

 

Informacje

Funkcja modularny system efektów z zaawansowanym sterowaniem ich parametrów poprzez programowalne LFO i obwiednię AHD, z uwzględnieniem oddzielnej modulacji dla każdego parametru i dla trzech pasm częstotliwości
Format VST (32 lub 64 bity), AU. System Mac OS X 10.8 lub nowszy, Windows 7 lub nowszy
Dystrybucja Plugin Boutique
Producent Cableguys
cena 89 €