Najlepszy freeware z czerwca
Szukacie bezpłatnych pluginów i aplikacji? Nie mogliście lepiej trafić. Oto nasz wybór najlepszych bezpłatnych narzędzi z ostatnich tygodni.
ValhallaDSP Supermassive
Najnowszy procesor od firmy mającej na swoim koncie legendarne już wtyczki pogłosowe, nie dość, że jest całkowicie bezpłatny, to jeszcze oferuje brzmienie z innej galaktyki!
Sean Costello, twórca firmy Valhalla, to niekwestionowany autorytet w dziedzinie tworzenia algorytmów pogłosowych oraz ich implementacji pod postacią niezwykle wydajnych i świetnie brzmiących wtyczek. Supermassive jest efektem bazującym na sieci zapętlonych opóźnień, czyli na wieloinstancyjnym efekcie delay, w którym poszczególne moduły przekazują sobie opóźniany sygnał, jednocześnie dokonując jego wielokrotnego przetworzenia. Bloki opóźnienia skonfigurowano pod postacią ośmiu gotowych ustawień: Gemini, Hydra, Centaurus, Sagittarius, Great Annihilator, Andromeda, Lyra i Capricorn – każde o innym charakterze brzmieniowym wynikającym z oddziaływania na obwiednię głośności sygnału i szereg parametrów całej struktury. Globalny czas opóźnienia możemy ustawiać do 2 sekund lub do wartości całej nuty w trybie synchronizacji z tempem projektu.
Poza dość typowymi regulatorami, jak modulacja, korekcja, poziomy i miks, na panelu czołowym znajdziemy kontrolkę Warp, która w istotny sposób oddziałuje na charakterystykę efektu, różnicując czasy opóźnień poszczególnych modułów, a tym samym przekształcając efekt delay w połączenie echa z pogłosem. Z kolei Density pozwala spoić powtórki, a modulacja dokonuje płynnej zmiany czasów opóźnień, co przy pewnych ustawieniach prowadzi do uzyskania intrygujących efektów rytmicznych.
To zdecydowanie jedna z tych wtyczek, których nie wypada nie mieć. Dostępna jest w formatach VST, VST3, AAX i AU.
Digital Systemic Emulations Elsita-V
RFMI Elsita to produkowana pod koniec lat 80. radziecka (a w zasadzie łotewska, ponieważ zakład mieścił się w Rydze) odpowiedź na bębny Simmonsa. Oryginał jest analogowym syntezatorem perkusyjnym, z wyzwalaniem dźwięków za pomocą zewnętrznych padów; Elsita-V to jego bezpłatna emulacja. Są tu cztery kanały generujące dźwięki, z których każdy ma identyczny zestaw manipulatorów, pozwalając zróżnicować barwy. Każdy z kanałów wytwarza przestrajany ton trójkątny i sygnał szumu, a kontrolkami ustawiamy ich proporcje, czasy odstrajania i obwiedniową filtrację. Teoretycznie kanały są identyczne, ale między torami 1-2 i 3-4 są pewne subtelne różnice wynikające z modelowania. Instrument jest monofoniczny, ale po wpłaceniu donacji można otrzymać wersję 4-wyjściową (tylko dla Windows). Wtyczka dostępna jest w formatach VST, VST3 i AU.
https://sites.google.com/site/digitalsystemic/home/elsita-v
Sonicbits Exakt Lite
Ten instrument może zaciekawić osoby, które chcą poznać podstawy syntezy FM. Mamy tutaj cztery operatory, które można zestawiać w osiem przygotowanych konfiguracji uwzględniających różne sposoby wzajemnej modulacji. Operatory można odstrajać zarówno w skali muzycznej jak i z uwzględnieniem parametru Rate, a głębokość modulacji definiować kontrolką Level. Każdy operator oferuje standardowe przebiegi matematyczne, szereg próbek z instrumentu Yamaha TX81Z oraz własną obwiednię graficzną na bazie TX. Modulacja LFO uwzględnia poziomy sygnałów z operatorów, odstrojenie i częstotliwość odcięcia wbudowanego filtru. Instrument jest prosty w obsłudze i choć pozbawiony efektów, pozwala uzyskać intrygujące brzmienia, z których znana jest synteza FM. Wtyczka dostępna jest w formatach VST, VST3 i AU.
Uhhyou LightPadSynth
CubicPadSynth, wcześniejsza wtyczka tego dewelopera, to bazujący na algorytmie PadSynth instrument typu wavetable, który choć bardzo interesujący sonicznie, ma spory apetyt na moc obliczeniową. Najnowszy LightPadSynth zamiast na interpolacji sześciennej bazuje na przetwarzaniu liniowym, co może znacząco nie wpłynęło na jakość brzmienia, ale za to sprawiło, że instrument jest znacznie mniej procesożerny. Do tworzenia standardowych muzycznych dźwięków syntezator ten nadaje się średnio, ale jeśli chodzi o budowanie struktur sonicznych i eksperymenty z „nieziemskimi” barwami, potrafi zaoferować naprawdę dużo. Ze strony producenta można pobrać szereg ciekawych presetów, ale nic tak nie cieszy jak tworzenie własnych barw. Wtyczka dostępna w formacie VST3 dla Windows, Linux i Mac.
polecane