Czy system nawigowalnego audio Zylii będzie przełomem w streamingu?
Zylia, poznańska firma rozwijająca innowacyjne technologie nagrywania dźwięku 3D we współpracy z Filharmonią Poznańską opublikowała właśnie w serwisach YouTube i Facebook wirtualny koncert w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza, w którym podczas słuchania muzyki, każdy z widzów może dowolnie się przemieszczać, doświadczając przy tym realistycznych wrażeń słuchowych. 34 artystów na estradzie oraz 30 ambisonicznych mikrofonów ZYLIA ZM-1S pozwoliło zaprezentować możliwości systemu ZYLIA 6 Degrees of Freedom Navigable Audio – przełomowego podejścia do streamowanego dźwięku.
Streaming jest kluczem
Amerykański magazyn „billboard” publikuje co tydzień wykaz streamingów na żywo oraz wirtualnych koncertów, które można oglądać w czasie kryzysu koronawirusowego. Od marca 2020 roku redakcja umieściła na liście ponad 800 tego typu wydarzeń, a to wciąż dopiero początek. Czytelnicy magazynu mogą na jego łamach znaleźć wszystko: koncerty, festiwale, wirtualne wystawy, panele dyskusyjne, odczyty, filmy, sztuki teatralne i wiele innych. Muzycy, komicy, aktorzy i osobowości telewizyjne kontaktują się ze swoją publicznością przez Facebooka, YouTub’a, Twittera, Instagram, Twitcha, Zoom, TikToka i swoje własne strony internetowe. Niektórzy nadają na żywo ze swoich domów lub sal studyjnych zamkniętych dla publiczności. Inni dzielą się nagranymi wcześniej materiałami. Wszyscy starają się podnieść na duchu swoich fanów i rekompensować straty, które ponieśli z powodu przesunięcia lub odwołania zaplanowanych wydarzeń na żywo. Tak czy inaczej, zapotrzebowanie na streamowane treści jest ogromne i ciągle rośnie.
Jak się wyróżnić w internecie?
Wielcy i mali gracze na rynku szeroko pojętej sztuki kreatywnej wiedzą już, że streaming (na żywo lub nagranych wcześniej materiałów) musi być ich planem A. Jeśli chcą utrzymać się w biznesie, muszą znaleźć sposób na dzielenie się swoją twórczością przez Internet. Co więcej, muszą znaleźć sposób na to by się wyróżnić w rosnącym tłumie. O ile wysoka jakość wideo w streamowanych materiałach generalnie nie jest problemem ze względu na łatwy i powszechny dostęp do nowoczesnej technologii filmowania, tak w kwestii audio jest jeszcze wiele do zrobienia. Unikatowy na skalę globalną system 6 Degrees of Freedom Navigable Audio poznańskiej Zylii, może być przełomem w streamowaniu dźwięku.
W ostatnich miesiącach mierzymy się z problemem organizowania koncertów bez widowni. Nadawaliśmy je, ale towarzyszyło temu wiele problemów, przede wszystkim związanych z tym, jak oddać akustykę sali koncertowej – mówi Maestro Łukasz Borowicz, I dyrygent gościnny Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. To właśnie jest bardzo ważne w systemie stworzonym przez Zylię – umożliwia słuchanie orkiestry nie tylko z jednego, z góry określonego punktu. Można podczas koncertu przemieścić się na balkon, albo do ostatniego rzędu sali i akustyka się zmienia – dodaje Maestro.
System ZYLIA 6 Degrees of Freedom Navigable Audio wykorzystany podczas występu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pozwolił na nagranie pełnej, sferycznej sceny dźwiękowej wewnątrz i na zewnątrz orkiestry. Z perspektywy odbiorcy oznacza to, że podczas słuchania koncertu ma on możliwość dowolnego poruszania się w zarejestrowanej przestrzeni akustycznej. Może podejść do estrady, na której występują artyści, a nawet wejść na nią i stanąć obok dowolnie wybranego muzyka. W każdym momencie, dochodzący do niego dźwięk będzie nieco inny, tak jak byłoby to w rzeczywistości.
Co zostało użyte do nagrań?
- 30 macierzy ZM-1S – mikrofonów ambisonicznych 3-go rzędu z synchronizacją
- 2 laptopy MacBook – do nagrań
- 1 komputer stacjonarny z oprogramowaniem Linux – w celu zrobienia kopii zapasowych plików
- 600 kanałów audio – 20 na każdy mikrofon ZM-1S
Kiedy patrzymy w przyszłość widzimy zupełnie inny sposób interakcji z szeroko pojętą sztuką. Widzimy platformy streamingowe umożliwiające ludziom uczestniczenie w koncertach dowolnie wybranego muzyka. Platformy, z których mogą korzystać w zaciszu swoich domów i gdzie to, czego doświadczają, mogą przeżywać wspólnie z przyjaciółmi. Widzimy hiperrealistyczne gry, zarówno pod względem wizualnym, jak i audialnym, pozwalające graczom w pełni zanurzyć się w wybraną fabułę. Widzimy w końcu projekcje wirtualnej rzeczywistości, dostępne dla każdego z dowolnego miejsca na świecie, których kreacje ogranicza jedynie wyobraźnia ich twórców. System ZYLIA 6 Degrees of Freedom Navigable Audio jest wielkim krokiem w kierunku ziszczenia się tej wizji i jesteśmy dumni z wpływu, jaki mamy na kształtowanie przyszłości technologii dźwięku przestrzennego – mówi Tomasz Żernicki, CEO firmy Zylia.
Nie jestem zwolennikiem przeżywania muzyki klasycznej poprzez media elektroniczne – mówi Wojciech Nentwig, Dyrektor Filharmonii Poznańskiej. Przyznaję jednak, że nagranie dokonane przez zespół firmy ZYLIA bardzo mile mnie zaskoczyło. Cieszę się, że dzięki tej innowacyjnej formie nagrania, muzyka klasyczna trafić może do jeszcze szerszych kręgów odbiorców. Gratuluję zespołowi Zylii ciekawych poszukiwań i takiego dokonania. Zylia oferuje kompletne rozwiązanie do tworzenia w pełni nawigowalnego audio, które może zostać wykorzystane w różnorodnych projektach związanych m.in. z muzyką, wirtualną rzeczywistością, sportem i badaniami naukowymi.
polecane