Więcej...
Pakiet EiS - HoRNet Chorus CM
Pakiet EiS - HoRNet Chorus CM

Osłódź, poszerz i pogrub brzmienie dzięki wyjątkowej wtyczce typu chorus stworzonej przez firmę HoRNet.

Technologia
2019-06-26

Efekty modulacyjne to nieodzowny element arsenału twórców muzyki elektronicznej. W tym miesiącu mamy dla Was całkowicie bezpłatny efekt tego typu – Chorus CM. Został on stworzony przez firmę HoRNet – włoską grupę speców w dziedzinie DSP. Z punktu widzenia przetwarzania sygnału działanie efektu chorus polega na tym, że sygnał wejściowy zostaje zmiksowany z jedną lub więcej jego opóźnionymi i zmodulowanymi kopiami, w rezultacie czego uzyskujemy efekt wygładzenia i pogrubienia, a także specyficznego „pływania” dźwięku, synonimiczny dla brzmienia gitar i syntezatorów.

Im więcej wygenerowanych kopii sygnału, tym efekt jest bogatszy brzmieniowo i gwarantuje szersze możliwości dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wiele typowych wtyczek chorusu oferuje tylko jedną bądź dwie linie opóźniające, ale Chorus CM daje nam do dyspozycji aż trzy. Dla każdej z nich można indywidualnie regulować poziom i umiejscowienie w panoramie stereo. Można je także modulować z użyciem LFO o różnej częstotliwości. Co więcej, w Chorus CM możemy wybierać spośród dwóch trybów pracy, czyli „standardowym” i Analog. W tym drugim procesor emuluje działanie efektu chorus typu bucket-brigade delay (BBD) ze słynnego syntezatora z lat 80. (mowa oczywiście o serii Juno), zaś funkcja modelowania szumu układów elektronicznych pogłębia autentyczność brzmienia.

Szeroki zakres optymalnych ustawień Chorus CM sprawia, że jest on idealny do wszelkich zadań, od subtelnego poszerzania stereofonii, po przesadne zagęszczanie dźwięków. W poniższym instruktażu, a także towarzyszącym mu materiale wideo (na DVD i online), szczegółowo omówimy elementy i funkcje tej wtyczki. Linie opóźniające oraz algorytmy modelowania BBD w Chorus CM zostały zapożyczone ze świetnego efektu HoRNet Chorus60, jeśli więc Chorus CM przypadnie Ci do gustu, warto abyś zaznajomił się z tym pluginem – a także innymi niesamowitymi procesorami HoRNet – dostępnymi na stronie internetowej producenta (www.hornetplugins.com).

Zamów numer naszego magazynu z bezpłatną wtyczką HoRNet Chorus CM w przedsprzedaży TUTAJ.

 

1. ANALOG - wybór trybu pomiędzy opcją Analog, emulującą działanie BBD, a trybem cyfrowym

2. HISS - włącznik modułu modelowania szumu układów elektronicznych

3. INPUT - regulacja poziomu sygnału wejściowego

4. SPEED - regulacja częstotliwości LFO trzech linii opóźniających

5. OUTPUT - regulator sumarycznego poziomu wyjściowego

6. LEVEL - regulacja poziomu każdej z linii opóźniających

7. DRY LEVEL - regulacja poziomu nieprzetworzonego sygnału wejściowego w miksie

8. PAN - regulator umiejscowienia każdej linii opóźniającej w panoramie stereo

 

Krok po kroku
Rozpoczęcie pracy z HoRNet Chorus CM

1.

Aby zainstalować Chorus CM, odszukaj pliki instalacyjne na płycie DVD, towarzyszącej bieżącemu wydaniu naszego miesięcznika, albo w serwisie www.media.avt.pl. Przeciągnij je na pulpit w komputerze i po rozpakowaniu skopiuj do odpowiednich lokalizacji na dysku Twojego komputera.

2.

W celu uruchomienia wtyczki Chorus CM w DAW załaduj instrument wirtualny z surową barwą syntezatora, po czym włącz Chorus CM na tej samej ścieżce, zaraz za syntezatorem. Interfejs Chorus CM można skalować, przeciągając mały, żółty trójkąt widniejący w prawym dolnym narożniku głównego okna.

3.

Kontrolka Input reguluje poziom wejściowy, Output pozwala ustalić sumaryczny poziom wyjściowy, a Dry Level proporcje między dźwiękiem czystym i efektowym. Wskaźniki Input i Output VU w sposób graficzny przedstawiają poziomy sygnału – kolor żółty wyznacza zakres -12 dBFS, a czerwony -6 dBFS.

4.

Efekt chorus miksuje sygnał wejściowy z jego opóźnionymi i odstrajanymi kopiami. Chorus CM wyposażony jest w trzy główne linie opóźniające (One, Two i Three), które obsługujemy za pomocą pokręteł w trzech kolumnach. Proporcje głośności sygnału z poszczególnych linii reguluje się potencjometrami Level.

5.

Charakter efektu można zmienić, modulując opóźnienia w poszczególnych liniach. Każda z nich ma własny LFO, pracujący z przebiegiem trójkątnym. Ich częstotliwość można zmieniać od 0,1 Hz (Speed 0%) do 2 Hz (Speed 100%), co w praktyce oznacza zmianę czasu opóźnienia w zakresie od 2 do 5 ms.

6.

Linie opóźniające można panoramować kontrolkami Pan, osadzając je w obrazie stereo miksu – domyślnie dwie pierwsze są krańcowo rozsunięte w panoramie, trzecia zaś znajduje się pośrodku, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by rozmieścić je w jakikolwiek inny sposób.

7.

W trybie Analog linie opóźniające emulują działanie układów BBD, co wiąże się ze specyficzną utratą przejrzystości. Wynika to z zasady pracy linii opóźniających BBD, w których opóźnienie uzyskuje się poprzez sekwencyjne przekazywanie ładunku elektrycznego między komórkami pamięci.

8.

Wszystkie układy analogowe wytwarzają szum, który też jest składnikiem tego typu brzmienia. To zjawisko także można emulować, włączając przycisk Noise. Wtyczka wytwarza wówczas typowy szum układów analogowych o poziomie -90dB względem sygnału z każdej linii opóźniającej.











?

WSKAZÓWKA - Idąc dalej


Gdy zaczniesz żonglować ustawieniami Chorus CM, pamiętaj, że kluczową kwestią jest dobór właściwych proporcji poziomów Dry Level i Output. Zbyt duża dawka sygnału źródłowego sprawi, że dźwięk przetworzony nie przebije się w miksie; z kolei zbyt mały poziom tego sygnału spowoduje, że efekt zbyt mocno rozmyje całość brzmienia. Spróbuj też poeksperymentować z różnymi ustawieniami, poszukując tych najbardziej odpowiednich dla materiału źródłowego. Oczywistymi kandydatami będą tu monofoniczne partie syntezatora, ale równie dobrze można użyć efektu na ścieżkach basu, hi-hatach czy partiach gitarowych.