Więcej...
Pakiet EiS - Kuassa Amplifikation 2 CM
Pakiet EiS - Kuassa Amplifikation 2 CM

Wtyczka, którą wraz z naszym magazynem otrzymujesz w tym miesiącu, pozwoli Ci przesterować i zniekształcić brzmienie gitary, syntezatorów, bębnów i nie tylko.

Technologia
2019-07-30

Programiści z Kuassa narobili sporo szumu, przedstawiając w 2013 roku wtyczkę Amplifikation CM, oferującą emulację brzmienia wzmacniaczy gitarowych z możliwością swobodnego pozycjonowania mikrofonów oraz wyboru typu kolumny głośnikowej. Od tamtego czasu silnik przetwarzania wtyczki przeszedł gruntowne zmiany, a w tym miesiącu udostępniona została nowa, bezpłatna wersja tego klasyka: Amplifikation 2 CM. Oprócz tego, że może pracować 64-bitowo i z częstotliwością próbkowania do 192 kHz, ten doskonały efekt dostępny jest teraz w wielu formatach, a także w wersji samodzielnej.

Sekcja wzmacniacza jest dwukanałowa, pozwalając uzyskać najrozmaitsze brzmienia – od dźwięcznych tonów gitary rytmicznej po całkowicie przesterowane. Wybierać można spośród trzech modeli kolumn głośnikowych, zapożyczonych z Kuassa Amplifikation Vermilion Combo Amp. Co więcej, dzięki możliwości monofonicznej lub stereofonicznej komutacji sygnału Amplifikation 2 CM może pracować w rzeczywistym trybie stereo. Amplifikation 2 CM zapewnia okrąglejsze, bogatsze brzmienie niż poprzednia wersja, i choć układ interfejsu jest natychmiast rozpoznawalny, to jego szata graficzna uległa odświeżeniu.

W poniższym instruktażu zapoznamy Cię z funkcjami tego procesora. Jakkolwiek wtyczka jest wyspecjalizowana w zniekształcaniu brzmień gitarowych, to użyć jej możesz także do przesterowywania, pogrubiania czy wręcz masakrowania dźwięku syntezatorów, wokalu, bębnów itd. Kuassa ma w ofercie pokaźną kolekcję modeli wzmacniaczy, efektów podłogowych i kolumn, dlatego warto udać się na jej stronę internetową po więcej informacji.

www.kuassa.com

1. CHANNEL - Przełączając kanały Clean i Drive można uzyskać dwa zupełnie różne brzmienia

2. SELEKTOR PRESETÓW - Dostęp do presetów fabrycznych lub własnych

3. KANAŁ WEJŚCIOWY - Możliwość wyboru źródła mono, mieszanego lub stereo

4. CAB - Dostęp do opcji ustawienia kolumny głośnikowej

5. HI-Q - Opcja nadpróbkowania, pozwalająca uzyskać wyższą jakość dźwięku

6. LIMITER WYJŚCIOWY - Ogranicznik zapobiegający przesterowaniu wyjścia

7. SELEKTOR MONO/STEREO - Wybór pomiędzy trybem monofonicznym i panoramowanym stereo\

8. POZYCJA MIKROFONU - Ustawienie wirtualnego mikrofonu (lewo/prawo, przód/tył)

9. CABINET & MICROPHONE - Wybieraj spośród trzech modeli kolumn i dwóch mikrofonów

10. MIC ANGLE - Ustawienie mikrofonu na wprost lub pod kątem

11. REGULATOR POZIOMU - Regulacja globalna, pozwalająca ustawić poziomy dla DAW

12. BRAMKA WEJŚCIOWA - Pozwala odciąć przydźwięk i szum z sygnału źródłowego

Krok po kroku
Początek pracy z Amplifikation 2 CM

1.

Amplifikation 2 CM dostępny jest w formatach VST, VST3, AU, AAX (32- i 64-bitowych), dla komputerów PC i Mac, a także w wersji samodzielnej. Otwórz folder Kuassa Amplifikation 2 CM, a znajdziesz w nim zbiór instalatorów dla poszczególnych wersji wtyczki. Zacznij od uruchomienia instalatora dla wybranego formatu.

2.

Wśród materiałów dodatkowych online znajdziesz zbiór plików z surowymi brzmieniami gitary, a także stemami basu i perkusji. Wszystkie pliki zostały wyeksportowane z jednotaktowym nabiciem, dlatego wystarczy, że umieścisz je na oddzielnych ścieżkach w nowej sesji DAW. Niektóre pliki są monofoniczne, inne stereofoniczne.

3.

Amplifikation 2 CM oferuje 12 presetów fabrycznych i dwie komórki do ich wczytywania. Korzystając z przycisku A/B można łatwo dokonać porównań. Do ładowania presetów służy selektor, a przycisk File na górnej belce pozwala zapisywać własne barwy i tworzyć foldery. Ten sam przycisk otwiera też dostęp do instrukcji obsługi.

4.

Pośród innych opcji mamy wybór typu sygnału wejściowego (mono, połączony lewy/prawy lub stereo), bramkę szumów, ominięcie wtyczki i ogólną regulację poziomu (w prawym dolnym rogu znajduje się regulator poziomu wyjściowego). Można uaktywnić tryb wysokiej jakości (Hi-Q), a przyciskiem Cab ukryć/wyświetlić panel ustawień kolumny.

5.

Amplifikation 2 CM oferuje kanały Clean i Drive wraz z typowymi regulatorami czułości i barwy. Wybierz ścieżkę Clean GTR 1.wav, po czym umieść na jej kanale monofoniczną instancję wtyczki. Załaduj preset Clean i wyłącz efekt kolumny głośnikowej. Następnie użyj pokrętła Gain, by nadać brzmieniu kąśliwości, a regulatorami barwy ustaw dźwięk.

6.

Włącz kolejną instancję Amplifikation 2 CM, tym razem na ścieżce Riff GTR 1.wav, i wybierz preset Blues Classic, który korzysta z kanału Drive. Także i tu wyłącz efekt użycia kolumny. Sprawdź działanie regulatorów Drive i barwy, zwracając uwagę, jak szybko pojawia się efekt overdrive podczas zwiększania wartości Gain od 0.

7.

Kolumna głośnikowa jest ważnym elementem, zwłaszcza w przypadku brzmień przesterowanych. Na ścieżce Riff GTR 1 zamień wtyczkę na mono-to-stereo. Masz teraz dwie kolumny z niezależnie ustawianymi mikrofonami. Kliknięcie selektora mono/stereo wyświetla opcje komutacji sygnału wyjściowego, mieszaną i panoramowaną.

8.

Każda kolumna ma inny tembr – od ciepłego, mocnego w 2x12 Black Tolex po znacznie lżejsze w 1x10 Blonde Vintage. Włącz i ustaw mikrofony, określając ich orientację przyciskiem Angle. Jeśli chcesz uzyskać więcej dołu, przysuń mikrofon bliżej głośnika; jeżeli zależy Ci na lżejszym brzmieniu, przemieść go ku krawędzi głośnika.

9.

Pozostając w trybie mono uaktywnij drugą kolumnę, dokonując wybranych ustawień. Suwakiem Mix zdefiniuj proporcje brzmienia obu kolumn i przełącz tryb na Stereo. Masz regulatory Pan i Volume dla każdej z kolumn, zatem rozsuń je skrajnie w panoramie, tak aby z obu kanałów, lewego i prawego, wychodziły dwa różne brzmienia.

10.

Typowa technika uzyskania szeroko brzmiących riffów gitarowych polega na ich dwukrotnym nagraniu z różnymi ustawieniami wzmacniacza. Amplifikation 2 CM czyni ów proces bardzo łatwym. Przejdź do dwóch monofonicznych ścieżek Power Chords (opisanych jako L i R) i załaduj na każdą z nich monofoniczną instancję wtyczki.

11.

Dla obu ścieżek włącz kanał Drive i rozsuń je w panoramie. Zmodyfikuj ustawienia wzmacniacza i kolumny na jednym ze śladów, tak aby uzyskać wyraźną różnicę brzmienia. Dźwięk jest szeroki i imponujący, a przy tym kompatybilny z trybem mono. Teraz natomiast zajmiemy się inną metodą przetwarzania stereofonicznego.

12.

Amplifikation 2 CM może pracować w rzeczywistym trybie stereo, co oznacza możliwość pracy z gitarami nagranymi stereofonicznie. Załaduj Power Chords GTR Stereo.wav i włącz stereofoniczną instancję Amplifikation 2 CM. Z rozwijanego menu Input wybierz Stereo, po czym ustaw typową barwę gitary prowadzącej, wybierając kanał Drive.

13.

Za pomocą znajdującego się pośrodku kolumny selektora Mono/Stereo, wybierz konfigurację stereofoniczną. Używając suwaków Pan rozsuń mikrofony w panoramie, a suwakami Vol ustaw żądane poziomy głośności. Teraz możesz przetwarzać sygnał gitary w rzeczywistym trybie stereo, różnicując brzmienie lewego i prawego kanału ustawieniem mikrofonów.

14.

Aby zwiększyć lub zmniejszyć różnice pomiędzy kanałami, możesz wybrać inny typ kolumny i mikrofonu, a także jego pozycję, kąt i biegunowość. Pamiętaj: zawsze sprawdzaj, jak nagranie brzmi w trybie mono. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia spójności miksu i ma duży wpływ na finalny efekt brzmieniowy całej kompozycji.

15.

Amplifikation 2 CM charakteryzuje się ogromną elastycznością tonalną, co (poza wysoką jakością samych algorytmów wtyczki) zawdzięczamy możliwości kształtowania ustawień mikrofonów i kolumn głośnikowych. Na ścieżkę czysto brzmiącej gitarowej partii solo załaduj nową instancję Amplifikation 2 CM i przywołaj preset High Gain Solo.

16.

Zamiast skupiać się na brzmieniu samego wzmacniacza, przełącz tryb kolumny na mono i skoncentruj się na kreatywnym łączeniu dźwięków z obu mikrofonów. Eksperymentując z sumowaniem dźwięków na wprost i pod kątem albo odwracaniem biegunowość jednego z nich, można uzyskać imponującą różnorodność barw.

17.

Przy czterech stopniach wzmocnienia poziom sygnału wtyczki może wyrwać się spod kontroli, dlatego obserwuj czerwony wskaźnik przesterowania, znajdujący się obok regulatora Out. Najlepiej jednak skorzystać z dostępnego limitera progowego, załączanego umiejscowionym obok przyciskiem. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do przesterowania.

18.

Duże wzmocnienie może powodować eksponowanie szumu i przydźwięku z instrumentu, z czym można sobie poradzić, korzystając z bramki Gate włączanej na górnym pasku. Na przesterowanym dźwięku ustaw szybki atak i stosunkowo powolny powrót (Decay), po czym stopniowo zwiększaj poziom Threshold, by tłumić szum nie ucinając dźwięków.