Cavatina Hall - pierwsza prywatna duża sala koncertowa w Polsce
Cavatina Hall - pierwsza prywatna duża sala koncertowa w Polsce

Jeszcze kilkanaście lat temu „porządnej” sali koncertowej można było w Polsce ze świecą szukać. Odkąd na koncertowej mapie Polski pojawiły się takie obiekty jak NOSPR w Katowicach czy NFM we Wrocławiu nasz kraj przestał być w tym temacie „muzyczną pustynią”. Do niedawna jednak te, oraz inne obiekty, w których można zorganizować większe wydarzenia muzyczne – zarówno z muzyką klasyczną, jak i bardziej współczesną – były domeną państwa lub samorządów. Wszystko to zmieniło się, gdy firma Cavatina GW postanowiła zainwestować w budowę obiektu o nazwie Cavatina Hall, który jest nie tylko nową siedzibą firmy i obiektem oferującym pomieszczenia biznesowe dla innych firm, ale również pierwszą w Polsce prywatną dużą salą koncertową.

Technologia
Piotr Sadłoń
2022-05-15

Cavatina Hall to wielofunkcyjny obiekt zlokalizowany w centrum Bielska-Białej, w unikatowy sposób łączący funkcję biurową z kulturalną. Oprócz części biurowo-usługowej o powierzchni ponad 9 000 m kw., w obiekcie znajduje się profesjonalne studio nagrań oraz sala koncertowa na 1000 osób, która z powodzeniem może również służyć do organizacji konferencji i prezentacji. Połączenie tych funkcji to swoista odpowiedź na zapotrzebowanie regionu. Bielsko-Biała to jedno z najprężniej rozwijających się miast w Polsce, z zapotrzebowaniem na wysokiej jakości obiekty o zróżnicowanej funkcji, jednocześnie to miasto, w którym – pomimo organizacji różnych festiwali muzycznych – brakowało do tej pory dużej sali koncertowej z prawdziwego zdarzenia.

Nas najbardziej interesować będzie oczywiście ta „kulturalna” część obiektu, czyli sala koncertowa, sala kameralna i studio nagrań. Przyglądnijmy się bliżej jak zostały zaprojektowane i wyposażone.

SALA KONCERTOWA CAVATINA HALL

Sala Koncertowa Cavatina Hall to obiekt, w którym duży nacisk położono na możliwie jak najlepsze warunki akustyczne – za co odpowiadała projektantka akustyki sali, Ewa Więckowska-Kosmala – tak aby muzyka klasyczna zabrzmiała w niej w pełnej krasie. Ale to tylko jedna z jej zalet. Aby mogły w niej odbywać się różnorakie wydarzenia, od wspomnianych koncertów akustycznych, poprzez koncerty muzyki rozrywkowej, konferencje i inne eventy „mówione”, na projekcjach filmowych kończąc, obiekt został wyposażony w najnowocześniejsze technologie, w tym system dźwięku immersyjnego L-ISA oraz wspomagający go system trackingu TTA, czyli śledzenia obiektów poruszających się na scenie. Za to z kolei, oraz za inne systemy techniczne, odpowiadał integrator i instalator systemów w jednej „osobie”, firma Audio Plus.

SYSTEM NAGŁOŚNIENIOWY W CAVATINA HALL

System nagłośnieniowy Sali Koncertowej to jeden z największych systemów immersyjnych L-ISA firmy L-Acoustics w Europie, oparty o 7 gron – składających się z 6 modułów Kiva II i subbasu SB15m każdy – oraz dwa podwieszone klastry basowe (w układzie end-fired), każdy po dwa zestawy subniskotnonowe KS28.

Pierwsze rzędy widowni dogłaśnia frontfill złożony z 8 miniaturowych zestawów 5XT

dogłośniona jest też strefa widowni pod balkonem, za pomocą zestawów głośnikowych L-Acoustics X8. Kolejne dwa zestawy X8 pełnią funkcję infilla, zaś 28 pozostałych X8 rozmieszczonych na ścianach bocznych i tylnej widowni, uzupełnia system nagłośnieniowy oraz kinowy o efekty przestrzenne.

Całością systemu zarządza procesor L-ISA, którego pracę dubluje druga taka jednostka, aby w razie awarii pierwszej natychmiast przejąć jej funkcję. Pracę systemu immersyjnego wspomaga system trackingu, który pozwala na śledzenie obiektów (np. artystów, prelegentów) na scenie i „naśladowanie” ich ruchów przez system nagłośnieniowy oraz „podążanie” przez urządzenia oświetleniowe. Sercem systemu jest procesor TTA Stagetracker Core, który poprzez system anten może komunikować się z aż 32 nadajnikami systemu, co pozwala na śledzenia do 16 obiektów.

Nagłośnienie sceny, czyli zestawy głośnikowe, które można wykorzystać do realizacji odsłuchów dla występujących artystów, to kolejne zestawy głośnikowe L-Acoustics – X8 (12), X12 (10) i X15 HiQ (5).

Wszystkie wymienione zestawy głośnikowe (łącznie 141 urządzeń głośnikowych L-Acoustics) zasilane są z pokaźnej „baterii” wzmacniaczy L-Acoustics LA4X, LA2Xi i LA12X (w sumie 25 sztuk), dostarczających łączną moc 108 kW.

W Sali Koncertowej zlokalizowane są aż 4 stanowiska FOH, na których pracować będą dwie konsolety DiGiCo Quantum 338.

Dystrybucja sygnałów między stanowiskami FOH a sceną oraz studiem nagrań zrealizowana jest za pośrednictwem sieci cyfrowej Optocore oraz przetworników AuviTran.

Aby w możliwie jak najbardziej wszechstronny i elastyczny sposób dostarczać i odbierać różnorakie sygnały, w obiekcie zainstalowane są 43 przyłącza sygnałowe, do których sygnały dostarczane i odbierane są za pośrednictwem w sumie 40 km przewodów. Sygnały analogowe, dostarczane do konsolet, są wcześniej rozdzielane przez 96-kanałowy analogowy splitter firmy Klotz. System Optocore może obsłużyć również 96 sygnałów analogowych, a Auvitran aż 1120 sygnałów cyfrowych.

Zobacz także test wideo:
sE Electronics DynaCaster - mikrofon dla podcasterów
sE Electronics DynaCaster - mikrofon dla podcasterów
Oszałamiająca popularność SM7B, którego posiadanie stało się wręcz wyznacznikiem profesjonalizmu przy nagrywaniu podcastów zachęciła wielu producentów do stworzenia produktów o podobnej, jeśli nie lepszej funkcjonalności; zbliżonej, jeśli nie wyższej jakości; i porównywalnej, jeśli nie niższej cenie. Do takich właśnie należy DynaCaster.

Na potrzeby obsługi wydarzeń w innych przestrzeniach, np. foyer czy w sali kameralnej, Cavatina Hall dysponuje mobilnym systemem nagłośnieniowym złożonym z urządzeń głośnikowych Syva – w sumie dwa głośniki szerokopasmowe Syva, dwa rozszerzenia niskotonowe Syva Low i cztery zastawy basowe Syva Sub. Dodatkowo do dyspozycji są kolejne 4 zestawy X8. Do obróbki sygnałów podczas korzystania z mobilnego systemu nagłośnieniowego przeznaczona jest konsoleta cyfrowa firmy Yamaha, przygotowany jest też zestaw mikrofonów bezprzewodowych MiPro.

Firma Audio Plus dostarczyła też bogaty zestaw mikrofonów przewodowych oraz równie bogaty set systemów bezprzewodowych wysokiej klasy, tj. włoskiej firmy Wisycom, w tym 12 podwójnych odbiorników (w sumie 24 bezprzewodowe kanały).

SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE W CAVATINA HALL

Żaden nowoczesny obiekt kulturalny nie może obecnie obejść się bez systemów wspomagających pracę artystów i ekip technicznych oraz działów marketingowych. Mowa o systemach komunikacji interkomowej i podglądu akcji scenicznej oraz Digital Signage. Nie inaczej jest w Cavatinie. Integrator systemów wykonanych w obiekcie, firma Audio Plus, zaprojektowała i wykonała rozbudowany system komunikacji, pozwalający na porozumiewanie się wszystkich członków ekipy technicznej i obsługi podczas odbywających się tam wydarzeń, oparty na urządzeniach firm RTS, Bosch, Electro-Voice i Dynacord (w tym 107 głośników 100-woltowych). Pulpity interkomowe zainstalowane są w takich newralgicznych miejscach jak amplifikatornia, kabina oświetleniowa, kabina kinotechniczna, stanowiska pracy realizatorów dźwięku, jak i w innych, np. w kasie, gabinecie dyrektora, w holu wejściowym czy na foyer.

Z kolei system podglądu akcji scenicznej opiera się na 12 kamerach SDI, urządzeniach wideo firmy Blackmagic oraz 7 monitorach podglądu, w tym dwóch wbudowanych w szafie rackowej na stanowisku inspicjenta oraz pięciu pozostałych zainstalowanych w pomieszczeniach technicznych. Natomiast system Digital Signage to 10 ekranów systemu marki Sony oraz 10 odtwarzaczy treści informacyjnych firmy BrightSign.

OŚWIETLENIE I MECHANIKA SCENY W CAVATINA HALL

Audio Plus, jako integrator wszystkich systemów w Cavatina Hall, odpowiadał również za system oświetleniowy Sali Koncertowej oraz mechanikę sceny. Ten pierwszy sterowany jest z konsolety oświetleniowej ChamSys MQ500M z dodatkowym wingiem MQ500 Stadium Wing, a bezprzewodową transmisję sygnałów sterujących DMX zapewnia mobilny system City Theatrical Show BABY 6.

W skład systemu wchodzą reflektory oświetlenia orkiestry oraz urządzenia efektowe, w tym 60 reflektorów PAR, 42 PC-ty, 42 reflektory profilowe i 96 lamp efektowych. Nie zabrakło też reflektorów prowadzących Spotlight Vedette LED 450 RGBW w liczbie 2.

Podobnie jak z nagłośnieniem, obiekt dysponuje również mobilnym systemem oświetleniowym, do obsługi wydarzeń w innych lokalizacjach niż Sala Koncertowa, składającym się z 22 LEDowych reflektorów PAR, ruchomych statywów, mobilnej rozdzielnicy zasilania i sterującego tym wszystkim sterownika oświetlenia ChamSys Quick 20.

Mechanika sceny zaś to m.in. 12 ruchomych sztankietów – w tym 7 dla urządzeń oświetleniowych i 5 dla głośnikowych – poruszanych przez 18 wciągarek łańcuchowych.

Podium dla artystów posiada również 3 ruchome podesty, sterowane z pulpitu sterowniczego.

KINOTECHNIKA CAVATINA HALL

Ostatni z systemów, które dla Sali Koncertowej zaprojektował integrator, to system kinotechniczny. Jego głównymi składnikami są projektor 4K o jasności 35 tysięcy lumenów wraz z optyką i serwer kinowy – wszystko firmy Barco – procesor dźwięku kinowego Dolby oraz zwijany ekran kinowy o powierzchni 102 metrów kwadratowych wraz ze sterowaniem firmy Gerriets. Sala dysponuje również odtwarzaczem Blu-ray 4K i procesorem wizyjnym ze skalerem.

STUDIO NAGRAŃ I PIANO ROOM W CAVATINA HALL

W budynku Cavatina Hall mieści się też świetnie wyposażone studio nagrań składające się z reżyserki (35 m2), dwóch studiów (główne o powierzchni 45 m2 i drugie o powierzchni 24 m2 do nagrań perkusji czy instrumentów akustycznych) i dwóch kabin ISO (każda po 6,5 m2). Ze studiem sąsiaduje mała, kameralna sala wielofunkcyjna (127 m2, 100 miejsc na widowni), nazwana Piano Room, połączone z reżyserką, dzięki czemu można tam również dokonywać nagrań, w tym również małych koncertów.

Cavatina Studio korzysta również z bezpośredniego połączenia z Salą Koncertową, co daje możliwość realizacji sesji nagraniowych z udziałem dużych składów muzycznych lub realizacji miksu do transmisji telewizyjnych czy streamingu.

Reżyserka studia nagrań Cavatina Hall jest wyposażona w topowy sprzęt studyjny. Sercem studia jest nowoczesny broadcastowy system miksujący SSL System T wykorzystujący protokół DANTE. System został zakupiony specjalnie z myślą poszerzenia funkcjonalności o możliwość realizacji transmisji różnych wydarzeń muzycznych.

System rejestracji został oparty o oprogramowanie Avid PRO TOOLS HD wraz z przetwornikami Focusrite RedNet. Główny odsłuch zapewniają monitory ATC SCM100, które z doskonałą precyzją dbają o naturalny dźwięk, zaś alternatywne źródła dźwięku to Avantone MixCubes Active. Za odsłuch w formacie 5.1 odpowiadają monitory JBL LSR6328P.

Oprócz całej gamy plug-in’ów studiu oferuje również sprzętowe kompresory WES Audio Beta 76, WES Audio Timbre (mono) i Empirical Labs Distressor EL8X, reverb Bricasti M7 oraz dwa lampowe korektory Tube-Tec PE 1C. Do dyspozycji są też najwyższej klasy preampy: 8 kanałów Neve 4081, 4 API 3124+, 8 Millenia HV-3D i również 8 kanałów Focusrite ISA 828.

Imponująco wygląda lista dostępnych mikrofonów m.in. takich marek jak Neumann, Schoeps, Telefunken, Royer Labs, Lewitt, Cole czy AEA. Nie zabrakło też klasyków firm Shure, Sennheiser, Electro-Voice’a czy Audio-Technica. Di-boxy Radiala i BSS-a dopełniają całości, jeśli chodzi o sygnały wejściowe.

W studiu (a także dla występujących na żywo artystów) do dyspozycji jest koncertowy fortepian Steinway & Sons Concert Grand Piano Model D-274. Jest też piano Fendera Rhodes MARK II Suitcase 88 + Fender Vibro King Cabine.

Cavatina Hall już od początku roku żyje życiem muzycznym i nie tylko. Oprócz możliwości dokonywania nagrań i organizacji koncertów – czy to dużych w Sali Koncertowej, czy kameralnych w Piano Room – operator obiektu, Fundacja Fiducia (powstała z inicjatywy i dzięki wsparciu Grupy Cavatina) oferuje wynajem obu sal i foyer w celu zorganizowania konferencji, szkoleń, prezentacji i innych eventów – nie tylko artystycznych.

Budynek Cavatina Hall wyróżniony został tytułem Honorable Mention w konkursie Architecture Masterprize 2020 w kategorii Mixed-Use Architecture.

Star icon
Produkty miesiąca
Aurora DSP Mr. Hector - cyfrowa emulacja wzmacniacza gitarowego
JBL PRX ONE - przenośny zestaw głośnikowy
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó