Olympus LS-5
Oferta japońskiej korporacji Olympus obejmuje najwyższej klasy optykę, systemy energetyczne, oprzyrządowanie dla medycyny, a także szereg grup produktów na rynek odbiorców indywidualnych, w tym doskonałe dyktafony. Od pewnego czasu Olympus produkuje również sprzęt do zastosowań muzycznych, jakimi są przenośne rejestratory. Najnowszym urządzeniem tego typu jest LS-5.
Olympus LS-5 to bardzo zgrabne i solidnie wykonane urządzenie (korpus z tworzywa połączony z wypraskami metalowymi), pozwalające na zapis dźwięku w postaci cyfrowej w wewnętrznej pamięci flash 2 GB lub na opcjonalnych kartach SD o pojemności do 32 GB. Sygnał można rejestrować stereofonicznie lub monofonicznie, w postaci plików WAV o parametrach do 96 kHz/24 bitów włącznie lub w formatach skompresowanych MP3 (do 320 kb/s) lub WMA (do 160 kb/s).
Rejestrator doskonale leży w dłoni, wszystkie potrzebne regulatory znajdują się w odpowiednich miejscach. Regulacji czułości wejściowej oraz poziomu głośności dla zewnętrznych słuchawek lub wbudowanej pary głośników kontrolnych dokonuje się za pomocą potencjometrów. Szkoda tylko, że nie zaznaczono wyraźnie kierunku regulacji, bo znajdujące się na obwodzie regulatorów cyfry są zbyt małe, by je zobaczyć w warunkach "bojowych". Duży i czytelny, podświetlany ekran LCD prezentuje wszystkie potrzebne w danej chwili informacje, zaś poruszanie się po menu jest bardzo proste i nie wymaga wertowania instrukcji obsługi (drukowanej i w języku polskim).
Włączanie urządzenia dokonuje się za pomocą znajdującego się z boku korpusu suwaka, który pełni też funkcję przełącznika blokującego działanie przycisków (HOLD). Gniazdo USB pozwala na dwukierunkową wymianę danych z komputerem, przy czym rejestrator zgłasza się jako zewnętrzny napęd bez potrzeby włączania jego zasilania, co w praktyce okazało się bardzo wygodne. USB może być też wykorzystane w trybie interfejsu (opcja Audio Class w ustawieniach rejestratora), LS-5 staje się wówczas zewnętrznym mikrofonem stereo, który podłączamy do komputera - rzecz praktycznie niespotykana w konkurencyjnych produktach.
Rejestrator zasilany jest z dwóch baterii R6 lub zewnętrznego zasilacza 5 V. Umiejscowiony pod spodem korpusu gwintowany otwór pozwala na zamocowanie LS-5 na standardowym statywie fotograficznym. Nie zapomniano też o zaczepie do zamocowania znajdującego się w zestawie uchwytu paskowego (bardzo wygodnego i praktycznego) oraz o gnieździe do podłączenia opcjonalnego kontrolera zdalnie wyzwalającego nagrywanie.
Rejestracja i mikrofony
Źródłem dźwięku dla rejestratora jest para wbudowanych mikrofonów elektretowych, ustawionych w trybie XY, sygnał z mikrofonów zewnętrznych lub sygnał liniowy. Olympus oferuje kilka typów opcjonalnych mikrofonów do różnego typu rejestracji dźwięku, ale oczywiście można też korzystać z mikrofonów innych firm.
Wbudowane mikrofony nie mają mechanicznej regulacji ustawienia, można jednak skorzystać z trzech trybów jego cyfrowej symulacji: Wide (szerokie rozstawienie mikrofonów), Narrow (bliskie ustawienie) i Zoom (wirtualna zmiana kąta zwiększająca kierunkowość). Korzystając z funkcji regulacji czułości (przełącznik MIC SENSE) można też wpływać na charakterystykę kierunkową pary wbudowanych mikrofonów.
Odtwarzanie i edycja
LS-5 służy też jako klasyczny odtwarzacz plików WAV, MP3 i WMA, przy czym użytkownik może skorzystać z funkcji pogłosu (5 trybów emulacji różnego typu pomieszczeń) i efektu poszerzenia Euphony (4 tryby odsłuchu). Pliki można kasować, przemieszczać między katalogami i w ich ramach (wewnętrzna pamięć ma fabrycznie założone katalogi A-E oraz katalog Music, co bardzo ułatwia zarządzanie zawartością), a także aplikować funkcję podziału plików na części (znakomita rzecz w przypadku nagrań koncertowych). Podczas nagrywania można wstawiać znaczniki indeksowania, co pozwala później zlokalizować miejsca, w których możemy dokonać podziału. Nie zabrakło też funkcji odtwarzania zaznaczonego fragmentu w pętli czy powtarzania pojedynczych plików, a nawet całej zawartości katalogów. Producent przewidział także opcję kasowania wybranych fragmentów plików, choć bez graficznej prezentacji obwiedni edycji tej dokonuje się wyłącznie metodą "na słuch".
Wielu użytkownikom przydadzą się też typowo "dyktafonowe" funkcje, jak choćby uruchamianie nagrywania po przekroczeniu przez sygnał zadanego progu głośności.
Znajdująca się na przednim panelu dioda PEAK mocnym świeceniem sygnalizuje przesterowanie sygnału na wejściu. W opcjach urządzenia można ją wyłączyć, jeśli jej światło jest dla nas problemem (np. podczas nagrywania na zaciemnionej widowni).
Nasze spostrzeżenia
+ wysoka jakość wykonania+ łatwa obsługa
+ rozszerzona edycja zapisanych plików
+ wbudowane efekty
+ dobrze brzmiące mikrofony wewnętrzne
+ potencjometryczna regulacja czułości i głośności
+ wbudowana pamięć flash
+ możliwość zdalnego uruchamiania nagrywania
+ może działać jako mikrofon USB
- małe cyferki na regulatorze czułości
- zbyt łatwo otwiera się osłona komory baterii
Podsumowanie
Pod względem jakości rejestrowanego dźwięku Olympus LS-5 to ścisła czołówka tego typu urządzeń. Nawet przy wykorzystaniu wbudowanych mikrofonów sygnał jest bardzo czysty, a obraz przestrzenny, klarowny i nasycony. Aktywowanie funkcji filtracji dolnozaporowej bardzo skutecznie odcina zakłócenia o niskiej częstotliwości, ale do nagrań na otwartym powietrzu należy koniecznie stosować dołączone gąbki ochronne na mikrofony. Zakres częstotliwości przenoszonych przez wewnętrzne mikrofony to 60 Hz-20 kHz, zatem w zupełności wystarcza on do uzyskania pełnego, wyrównanego brzmienia.
Biorąc pod uwagę wszystkie cechy użytkowe opisywanego urządzenia, jego funkcjonalność, jakość wykonania, jakość zapisu dźwięku, cenę detaliczną oraz całą gamę dostępnych akcesoriów, Olympus LS-5 otrzymuje znak Nasz Typ.
Nośnik zapisu: pamięć wewnętrzna 2 GB, opcjonalna karta SD/SDHC (512 MB-32 GB).
Obsługa USB: Hi-Speed, USB HID, Class USB Audio/Storage.
Wyświetlacz: podświetlany LCD, 30,1×35,4 mm (1,83").
Tryb zapisu: WAV (do 24 bitów/96 kHz), WMA, MP3.
Funkcja nagrywania: ciągłe, do 16 indeksów w pliku, filtr HPF, manualna kontrola poziomu, monitorowanie nagrywania.
Zasilanie: 2×R6 (żywotność 23 godz. w trybie PCM 44,1/16); zasilacz zewnętrzny 5V/300 mA.
Wymiary: 48×131,5×22,4 mm.
Waga: 165 g (brutto).
Cena: 799 zł