RØDE RødeLink FilmMaker

Inne | 01.06.2016  | Jarosław Stubiński
Marka:  RØDE

Australijska firma Røde bardzo aktywnie działa na polu produkcji sprzętu audio do współpracy z kamerami oraz lustrzankami wykorzystywanymi do filmowania. Doskonałym przykładem produktu o takim właśnie przeznaczeniu jest RødeLink.

RødeLink FilmMaker to system składający się z mocowanego do paska nadajnika oraz odbiornika współpracującego z kamerą lub lustrzanką. Komunikacja odbywa się cyfrowo, w paśmie 2,4 GHz, a w komplecie znajdziemy też spiralny kabel łączący odbiornik z wejściem audio w kamerze/lustrzance oraz mikrofon Røde Lavalier z całym zestawem akcesoriów potrzebnych do pracy. Otrzymujemy zatem kompletny pakiet gotowy do pracy, do którego musimy dodać jedynie baterie R6 potrzebne do zasilania nadajnika i odbiornika (urządzenia można też zasilać za pomocą portów micro USB).

Obudowy obu podstawowych elementów zestawu wykonano z wytrzymałego, odpornego na zarysowania tworzywa, a mikrofon został wyposażony w kabel wzmacniany Kevlarem, wytrzymującym obciążenie do 10 kg. Mamy do niego osłonę futrzaną i, znacznie mniejszą, piankową, a także klips do przypinania do odzieży oraz skóropodobny mieszek, w którym wszystko to możemy bezpiecznie schować. Złącza audio w nadajniku i odbiorniku są pozłacane i oparte na systemie z przykręcanym wtykiem. Wszystkie elementy są bardzo estetycznie i solidnie wykonane.

Teoretyczny zasięg systemu to 100 m, ale w warunkach obecności wielu urządzeń wi-fi może być mniejszy, co jednak wobec zakresu zastosowania RødeLink nie ma większego znaczenia. Nadajnik z odbiornikiem komunikują się bez przeszkód, są już fabrycznie sparowane, a w razie potrzeby użytkownik może dokonać ponownego parowania. Warto zaznaczyć, że nadawanie odbywa się ze 128-bitowym szyfrowaniem i na dwóch kanałach, by uchronić się przed zanikami sygnału.

W praktyce

Obsługa systemu jest banalnie prosta. Po włączeniu nadajnik i odbiornik dopasowują się w ciągu kilku sekund, a na wyświetlaczu odbiornika prezentowana jest ich aktywność. Przez ok. 20 sekund pokazuje on też poziom sygnału z nadajnika, włącznie z przesterowaniem, więc użytkownik, nawet gdy pracuje sam, może go dopasować, odpowiednio ustawiając trzystopniowy przełącznik czułości w nadajniku, ew. korygując ustawienie mikrofonu. W razie potrzeby wskazania poziomu można przywołać ponownie wciśnięciem przycisku zasilania w odbiorniku. Odbiornik może współpracować z dwoma nadajnikami, ale nie jednocześnie. Przełączenia dokonuje się przyciskiem CH w odbiorniku. Sygnał z nadajnika jak i odbiornika można wyciszyć, a wyciszenie nadajnika sygnalizowane jest zmianą koloru świecenia diody w odbiorniku. Poziom sygnału wyjściowego z nadajnika można zmniejszyć o 10 lub 20 dB, co przydaje się w sytuacji, gdy lustrzanka ma wejście o czułości mikrofonowej.

System pracuje czysto i bez zakłóceń, ale istotną rzeczą jest jak najmniejsza długość kabla łączącego odbiornik z systemem audio (w przypadku, gdy nie współpracuje on z lustrzanką) oraz minimalizacja sygnałów z innych urządzeń wi-fi. Pasmo przenoszenia zawiera się w przedziale od 35 Hz do 20 kHz, a zniekształcenia harmoniczne plasują się średnio na poziomie 90 dB poniżej sygnału nominalnego, z tendencją do nieznacznego wzrostu dla częstotliwości powyżej 6 kHz.

Dla osób, które zajmują się filmowaniem i poszukują łatwego w obsłudze i sprawnie działającego narzędzia do bezprzewodowej transmisji audio, RødeLink jest obecnie jednym z najciekawszych rozwiązań dostępnych na rynku.

Zakres zastosowań

- system przystosowany do bezprzewodowej transmisji dźwięku z mikrofonu przypinanego (lub monofonicznego źródła sygnału liniowego z wykorzystaniem opcjonalnego kabla) bezpośrednio do lustrzanki lub kamery

 

Nasze spostrzeżenia

+ łatwa obsługa
+ solidne wykonanie
+ możliwość współpracy z dwoma nadajnikami (zamiennie)
+ świetnie brzmiący mikrofon przypinany
+ wszystkie elementy (oprócz baterii) w zestawie

- bardzo uboga i rozproszona dokumentacja i instrukcja obsługi

 

Zobacz także test wideo:
HEDD Audio Type-20 - trójdrożne monitory studyjne
HEDD Audio Type-20 - trójdrożne monitory studyjne
Gdy pojawia się określenie „monitory trójdrożne”, to osoby oczekujące bezkompromisowego przetwarzania dźwięku stają się bardzo czujne. Zwłaszcza gdy za taką konstrukcją stoi Klaus Heinz.

Informacje

System: transmisja 2,4 GHz (II), szyfrowana 128-bitowo, 2-kanałowa.
Odbiornik: wyjście TSR 3,5 mm, impedancja 300 Ω, zasilanie za pomocą 2 baterii R6 lub przez micro USB, wymiary 111x65x52mm, waga 190g.
Nadajnik: wejście TSR 3,5 mm (dla mikrofonu lub sygnału liniowego), impedancja 10 kΩ, zasilanie za pomocą 2 baterii R6 lub przez micro USB, wymiary 111x65x40mm, waga 190g.
Mikrofon: elektretowy, membrana 0,1", konwerter impedancji JFET, pasmo przenoszenia 60 Hz-18 kHz, maks. SPL 110 dB, czułość 21 mV przy 94 dB SPL, poziom szumów 25 dB-A.