Ueberschall Disco Tapes - biblioteka brzmień

Oprogramowanie | 01.01.2017 
Marka:  Ueberschall

Niemiecka firma Ueberschall ma na swoim koncie szereg znakomitych bibliotek brzmień, które oparto na samplerze Elastik 2 autorstwa specjalistów z Zplane. Jednym z jej najnowszych produktów jest wyjątkowo oryginalny pakiet Disco Tapes, który nawiązuje brzmieniowo do złotych lat epoki disco, a jednocześnie oferuje wszystkie funkcje, których potrzebują współcześni producenci muzyczni.

Pakiet dostarczany jest w postaci dwóch zestawów: Disco Tapes 1 i Disco Tapes 2. Znajdziemy w nich wszystko, czego możemy potrzebować do stworzenia stylowej kompozycji w „klimacie epoki”, ale ze współczesnym brzmieniem i dużymi możliwościami jego edycji. Pakiet zawiera ogółem 10 zestawów konstrukcyjnych z oryginalnym tempem od 112 do 128 BPM, choć biorąc pod uwagę możliwości samplera Elastik, jeśli chodzi o zmianę tempa i odstrajanie dźwięku, nie ma to większego znaczenia, i możemy dostosować tempo w bardzo szerokim zakresie. Firma Zplane to wybitni specjaliści w dziedzinie obróbki granularnej, w tym także odstrajania i zmiany tempa. Jej technologia Élastique Pro znajduje zastosowanie w wielu tego typu modułach dostępnych w różnych programach DAW – pod nazwą Zplane, jeśli jest to licencja, lub „schowana pod maską”, gdy producent nadrzędnego oprogramowania wykupił do niej prawa.

Łącznie otrzymujemy 3,2 GB sampli w zakodowanym formacie .elastik (można je uruchomić tylko w samplerze Zplane), które składają się na ponad 600 pętli i sampli. Są one dostępne zarówno pod postacią kompletnych aranżacji, jak i pojedynczych elementów. Każdy zestaw konstrukcyjny zawiera trzy oddzielne partie muzyczne o długości co najmniej 30 sekund, zatem w razie potrzeby możemy szybko stworzyć klimatyczną warstwę muzyczną do materiału demo lub użyć jej fragmentów do dalszej obróbki. Jest to o tyle proste, że sampler ma 32 wyjścia (16 stereo), na które każdy instrument możemy kierować poszczególne sample, pętle i partie. W zakresie brzmieniowym znajdziemy tu w zasadzie wszystko, czego w tego typu muzyce możemy oczekiwać: piana, syntezatory, gitary elektryczne, bas elektryczny i elektroniczny, instrumenty perkusyjne, efekty oraz akustyczne i syntetyczne bębny. Jedyne czego nam może brakować, to sekcja dęta.

Elastycznie

Sampler, a w zasadzie odtwarzacz sampli Elastik, funkcjonuje na rynku już od wielu lat. Choć nie jest tak popularny jak np. Kontakt, to znacząco różni się od podobnych aplikacji/wtyczek swoim wyglądem i sposobem działania. Skonstruowano go pod kątem szybkiego, intuicyjnego wprowadzania dynamicznych zmian w odtwarzanym materiale, choć równie dobrze może też działać jak klasyczny player. Brzmienia wyszukujemy korzystając z wygodnej przeglądarki z podziałem na sekcje uwzględniające nazwy i parametry materiałów dźwiękowych. Oferuje ona wyszukiwarkę działającą z uwzględnieniem tagów i nazw, a także możliwość szybkiego tworzenia własnych zestawów na bazie elementów różnych bibliotek. Załadowanie materiału muzycznego do samplera sprowadza się do przeciągnięcia go na wybrany klawisz wirtualnej klawiatury znajdującej się na dole interfejsu. W ten sposób możemy też przenosić całe grupy sampli lub brzmień wielopróbkowych. Próbki/pętle można aktywować do odtwarzania i zatrzymywać z zachowaniem synchronizacji do tempa projektu i wybranego podziału, bez potrzeby programowania partii w DAW. Wszystkie nasze działania można w czasie rzeczywistym zapisywać w sekwencerze, by tak stworzony materiał poddać potem edycji. Poszczególne elementy mogą grać w synchronicznym zapętleniu lub być odtwarzane jednokrotnie. Mamy tu więc coś na kształt uproszczonej funkcjonalnie sekcji Session w Ableton Live.

Drugim elementem samplera jest sekwencer paternowy w postaci koła Loopeye. Każdy z dostępnych po obwodzie koła parametrów wybranego dźwięku/pętli można zmieniać w funkcji tempa, przeciągając wycinek „pomarańczy”, a wcześniej dokonując zmiany w sekcji Edit. Rozdzielczość tego oryginalnego sekwencera można zmieniać od 1/64 do 1/1 taktu. Praca w tym trybie może nie jest szczególnie intuicyjna, ponieważ nie mamy jednoczesnego wglądu we wszystkie podlegające zmianom parametry, ale za to pozwala uruchomić pokłady kreatywności niedostępne przy pracy w innych, bardziej standardowych trybach pracy. Zmianom może podlegać wysokość dźwięku, tempo, filtracja, obwiednia, panorama i głośność. Jeśli chcemy korzystać z samplera w tradycyjny sposób, bez sekwencyjnej zmiany parametrów, to po prostu nie zmieniamy pozycji wycinków „pomarańczy”.

 

Zakres zastosowań

- obowiązkowy pakiet dla twórców poruszających się w klimatach disco
- duże możliwości edycyjne samplera Elastik pozwalają na wykorzystanie brzmień w różnych stylistykach muzycznych, nie wyłączając tych o bardziej eksperymentalnym charakterze

 

Nasze spostrzeżenia

+ szeroka gama różnego typu brzmień
+ interesujące połączenie barw akustycznych i elektronicznych
+ specyficzny klimat poszczególnych elementów i całych aranżacji
+ 30 zestawów produkcyjnych do szybkiego tworzenia fragmentów muzycznych
+ zaawansowane możliwości samplera Elastik poszerzają zakres zastosowań pakietu

- pierwszy kontakt z samplerem wymaga przejścia na inny tryb myślenia o edycji
- przeciętnej jakości filtr

 

Podsumowanie

Brzmienia dostępne w pakiecie prezentują się zaskakująco świeżo, jak na na stylistykę, której korzenie tkwią w latach 70. Wszystkie barwy syntetyczne i akustyczne są bardzo starannie dopracowane i w szerokim zakresie poddają się edycji, zwłaszcza jeśli chodzi o obróbkę czasową i odstrajanie. Filtr nie jest najmocniejszą stroną samplera, więc w tym przypadku sugerowałbym skorzystanie z dedykowanych narzędzi.
Największą zaletą całego pakietu jest jego wszechstronność. Pojedyncze dźwięki i całe partie nie muszą być wcale wykorzystane w muzyce disco. Większość z nich jest na tyle uniwersalna, że znajdziemy dla niej miejsce w każdej produkcji pop, i nie tylko. Ponadto operując tempem i odstrojeniem, dostępnymi tu dla każdej części aranżacji osobno, możemy wejść z naszymi dźwiękami w rejony o bardziej eksperymentalnym charakterze. W tym zakresie możliwości samplera Elastik są wyjątkowo duże, a łatwy dostęp do sekwencyjnego odstrajania i zmiany tempa sprawia, że w tym zakresie czujemy się jak dziecko w sklepie z zabawkami. Realizacja pomysłu, która z zastosowaniem tradycyjnych technik byłaby dość uciążliwa, tu odbywa się błyskawicznie, inspirując nas do kolejnych działań kreatywnych.
Cena 100 euro za pakiet nie należy do najniższych, ale należy pamiętać, że pod względem zawartości jest on dwukrotnie większy niż szereg innych produktów Ueberschall. Nawet jeśli klimaty funky i disco nie są dla Ciebie powietrzem, którym oddychasz, ale bliskie Ci są różnego typu nieszablonowe dźwięki elektroniczne o dość specyficznym charakterze, to zestaw Disco Tapes, wraz z bezpłatnym samplerem Elastik, powinien się znaleźć w Twoim komputerze.

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Informacje

Format:  banki w formacie .elastik.
Odtwarzacz:  bezpłatny sample player Zplane Elastik pod postacią wtyczki AU/VST/AAX/RTAS i samodzielnej aplikacji dla komputerów PC i Mac.
Zawartość:  3,2 GB, 10 zestawów konstrukcyjnych, 601 pętli i sampli.
Producent
Ueberschall
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
styczeń 2017
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó