Więcej...

Native Instruments Traktor Kontrol S5/D2

Oprogramowanie | 01.11.2016 
Marka:  Native Instruments
Nasz Typ

Traktor Kontrol S5 oraz Traktor Kontrol D2 to urządzenia znacznie różniące się możliwościami, a jednocześnie uzupełniające się wzajemnie. Jednocześnie, w ograniczonym zakresie, mają podobną budowę i mogą być wykorzystywane zamiennie. Obydwa są dedykowanymi kontrolerami dla programu Traktor Pro2 oraz sterownikami MIDI ogólnego stosowania. Kontrol S5 to pełna konsola z wewnętrznym interfejsem audio, funkcją miksera oraz dwoma odtwarzaczami. Natomiast Kontrol D2 jest kontrolerem wspomagającym, stanowiąc wręcz pojedynczą sekcję deck zaczerpniętą z flagowego produktu Kontrol S8.

Konstrukcja

Pierwsze opinie, jakie przychodzą nam na myśl po rozpakowaniu urządzeń, to solidność wykonania oraz ascetyczne, trochę konserwatywne piękno. Nie ma tu gadżetów rodem ze Star Trek, jak u części konkurencji, jest natomiast niemiecka kultura designu. Urządzenia te zostały zaprojektowane z dużą ergonomią, dbałością o szczegóły i w bardzo przemyślany sposób.

Obudowy wykonane są z twardego i sztywnego tworzywa sztucznego, a panele przednie ze szczotkowanego aluminium, galwanizowanego na czarno, co dało efekt zmatowienia. Całość daje poczucie bardzo dobrze spasowanego elementu, który przetrwa niejedno "twarde lądowanie". Okna wyświetlaczy LCD wykonane są z przeźroczystego tworzywa i tylko one mogą powodować ewentualne refleksy. Urządzenia wspierają się na antypoślizgowych nóżkach, które w połączeniu z niemałą masą kontrolerów pewnie trzymają na dowolnej powierzchni. Dodatkowo D2 ma mechanizm ich rozkładania, przez co panel może stać 5 cm wyżej. Czarny to główny kolor, białe są jedynie gumowane przyciski i opisy funkcji, choć w S5 są drobne wyjątki. Wszystko ulega zmianie po podłączeniu zasilania, gdyż pojawiają się wielobarwne podświetlenia przycisków, zmieniające kolory oraz intensywność świecenia w zależności od wyboru funkcji.

W obu sterownikach manipulatory zostały wyraźnie podzielone i ułożone w jednoznacznie opisane grupy. Rozmieszczenie kontrolek jest optymalne, nie sprawia wrażenia ciasnoty. Wszystkie gałki i przyciski wykonane są bardzo solidnie i pokryte materiałem antypoślizgowym, w dotyku przypominającym twardą gumę. Mocowanie manipulatorów jest sztywne, a takie spasowanie zapewni wieloletnią, bezproblemową pracę. Pokrętła występują w trzech wielkościach. Wąskie i niskie przypisane są rzadziej używanym kontrolkom (gain), szersze i wysokie stanowią znaczną większość, a grube i niskie pełnia funkcje enkoderów. Część pokręteł jest czuła na dotyk, co umożliwia szybkie, automatyczne aktywowanie okienka na ekranie LCD z przypisaną do nich funkcją. Opór przy ich obrocie jest niewielki, ale wyczuwalny. Podobnie pracują suwaki - 45 mm w S5 i 30 mm w D2. Jak dla mnie, są one zbyt krótkie. Wszystkie przyciski są podświetlane, a mimo wielobarwnej otoczki intensywność ich świecenia nie razi. Klik mikrołączników jest bardzo dobrze wyczuwalny, a każda zmiana stanu sygnalizowana jest efektem podświetlenia. Rozmiary ośmiu kwadratowych padów uniwersalnych są dobrze dobrane, a odległości między nimi nie sprawiają żadnego problemu przy grze jedną ręką.

Oba kontrolery wyposażone są w pasek dotykowy 15x115 mm, z linijką diodową. Zgodnie z filozofią NI, ma on zastąpić pokrętło jog i służy do poruszania się po ścieżce utworu oraz jej pełnej kontroli, łącznie z funkcją scratch. Swoje zadanie realizuje on bardzo precyzyjnie.

Cały workflow kontrolerów opiera się de facto na funkcji automatycznej synchronizacji tempa ścieżek, co uzasadnia zastosowanie pasków dotykowych. Powoduje również, że zabrakło miejsca na dedykowany manipulator tempa dla poszczególnych śladów, ale opcja ta dostępna jest za pośrednictwem odpowiedniej kombinacji klawiszy. W zamyśle producenta została więc potraktowana jako drugorzędna.

Rozdzielczość kolorowych ekranów LCD 4,3" jest wystarczająca jak na swoją funkcjonalność, choć na pewno nie imponuje. Są tu wyświetlane wszelkie informacje związane z utworem, łącznie z przebiegiem obwiedni, jak również wszelkie wartości parametrów. Tu także mamy dostęp do przeglądarki zasobów plikowych. Nasycenie kolorów RGB i jasność wyświetlaczy są płynnie regulowane. Modyfikacji podlegają również strony ekranu. Kontrolery dostarczane są wraz z zewnętrznym, uniwersalnym zasilaczem sieciowym, przewodem USB, oraz z numerami seryjnymi dla urządzenia i pełnej wersji Traktor Pro2. Pliki instalacyjne można pobrać po założeniu konta na stronie www.native-instruments.com oraz zarejestrowaniu urządzenia i oprogramowania dla Windows i Mac OSX.

Należy wspomnieć, że kontrolery nie będą pracować na systemie starszym niż OS X 10.9, gdyż wymagają programu Traktor Pro2 w wersji wersji 2.10 (ostatnia wersja pracująca pod tym systemem to 2.7).

Kontrol S5

Kontrol S5 to w pełni wyposażona konsola z interfejsem audio. Pulpit ma centralnie umieszczony, czterokanałowy miksery oraz dwie sekcje deck po bokach. W centrum miksera rozlokowane są kontrolki odpowiedzialne za sterowanie sygnałem wyjściowym, odsłuchem pomocniczym i słuchawkowym oraz funkcją master tempo automatycznej synchronizacji. W torach kanałowych miksera mamy regulację czułości, przyciski wyboru sekcji efektowej, 3-pasmowy korektor, osobne pokrętło filtru, przycisk Cue dla odsłuchu słuchawkowego oraz suwak tłumika kanałowego. Na samym dole miksera umieszczony jest crossfader, który jako jedyny z suwaków ma bardzo niski współczynnik oporu posuwu.

Deck ma wyraźną budowę warstwową. Od góry umieszczone są manipulatory odpowiedzialne za sterowanie rozbudowanego panelu FX Traktora. Pod nimi znajduje się moduł wyświetlacza LCD razem z dwoma enkoderami wielofunkcyjnymi z głównym przypisaniem do przeglądarki plików i loopera. Sposób sterowania zapętlaniem utworu jest bardzo wygodny - enkoderem ustalamy długość pętli, a jego wciśnięciem włączamy ją lub wyłączamy. Przeglądanie plików jest intuicyjne, a wybór ścieżki następuje po naciśnięciu enkodera. Dedykowany przycisk aktywuje powrót w hierarchii o jeden poziom w górę.

Traktor umożliwia jednoczesną pracę z czterema odtwarzaczami, natomiast kontroler udostępnia fizycznie tylko dwa, a warstwy przełączamy przyciskiem Deck.

Cały workflow kontrolerów D2 i S5 opiera się de facto na funkcji automatycznej synchronizacji tempa ścieżek

Cztery pady realizują trzy różne funkcje. W trybie obsługi punktów Cue wciśnięcie pada bez podświetlenia ustawia Hot Cue; wciśnięcie podświetlonego aktywuje odtwarzanie od punktu Cue, a po wciśnięciu przycisku Shift można usuwać zapisane punkty. Rozwiązanie to stosowane jest przez NI już od Kontrol X1. W trybie Freez pady służą do automatycznego podziału pętli. Wciśnięcie tworzy pętlę o długości wybieranej enkoderem, z podziałem na 8 fragmentów, z których każdy przypisany jest do oddzielnych padów. W trybie Remix pady zmieniają się w triggery sampli. Poprzez przełączanie warstw na ekranie LCD możliwe jest sterowanie do 64 sampli. Wolne pady, i związane z nimi komórki pamięci, można wykorzystać do nagrywania krótkich fragmentów z aktualnie odtwarzanego materiału, by później stworzyć z nich pętle.

Osobnym przyciskiem uruchamiamy tryb Flux, który niezależnie od pracy z pętlami, właściwie tak ustawia pozycję ścieżki w tle, by utwór znalazł się w miejscu dalszym, niż pozycja pętli. Pady służą również do obsługi wielokanałowych plików STEMS. Automatycznie po załadowaniu pliku tego typu pady przechodzą w tryb Remix i zostają im przyporządkowane 4 elementy (kanały): bas, perkusja, wokal i melodia. Są to nazwy ogólne, w zależności od utworu mogą być różne. Przypisanie umożliwia późniejszą kontrolę każdego z tych elementów osobno podczas odtwarzania utworu. Ścieżki na wyświetlaczu i przypisanych do nich padach oznaczone są odpowiednim kolorem.

Urządzenie ma dwa wyjścia słuchawkowe (6,3 oraz 3,5 mm), wyjścia główne (XLR i RCA) oraz pomocnicze (booth, TS 6,3 mm). Są również wejścia - mikrofonowe TRS 6,3 mm oraz linowe 2xRCA. Gniazdo USB służy do połączenia z komputerem.

Kontrol S5 jako interfejs audio pracuje w trybie 4x4, z torami wyjściowymi Master (wyjścia główne i pomocnicze) i Monitor (wyjście słuchawkowe) oraz wejściowymi Line (wejścia liniowe) i Mic (wejście mikrofonowe).

Kanały wejścia/wyjścia można w ograniczony sposób przełączać w ustawieniach Traktora. Nie udało mi się przepuścić sygnałów wejściowych przez efektor Traktora, zatem są one kierowane bezpośrednio na wyjście. Do załączenia wejść służy przycisk Aux w sekcji głównej miksera, a jedynym parametrem kontrolowanym jest poziom wejściowy. Interfejs nie obsługuje trybu DVS.

Dźwięk wychodzący z urządzenia jest klarowny, równy i bezszumny, ogólnie bardzo poprawny. NI wycisnął co mógł z przetworników pracujących z próbkowaniem 48 kHz. Wzmacniacz słuchawkowy po podłączeniu audiofilskich słuchawek wyraźnie konturuje dźwięk, uwypuklając transjenty. Jest to bardzo przydatne podczas grania i podłączenie słuchawek Pioneer HDJ-1000 tylko to potwierdziło. Maksymalna moc wyjściowa wzmacniacza jest trochę za niska, ale to bolączka prawie wszystkich konsol tego typu. Sterowniki audio są zoptymalizowane bardzo dobrze, i nawet mój wiekowy laptop "uciągnął" bez problemu 4 decki naraz. Lekkiej zadyszki nabrała tylko grafika przy obsłudze plików STEMS.

Brak możliwości miksowania sygnałów zewnętrznych oraz trybu DVS to najważniejsze wyróżniki, niżej pozycjonujące Kontrol S5 w stosunku do S8, który standardowo jest oferowany z Traktor Scratch. Grupą docelową są zatem mniej zaawansowani użytkownicy, którzy nie mają styczności z gramofonami analogowymi, nie potrzebują trybu DVS oraz mają mniej wymagań odnośnie liczby wejść.

Z drugiej strony, pamiętając że konsola ta pozwala kontrolować niemalże każdy aspekt programu Traktor w sposób bezpośredni, mogą z niej korzystać kreatywne osoby dobrze obeznane z całym środowiskiem Traktor Pro2, potrafiące wyłuskać smaczki związane z możliwościami odtwarzania sampli. Nie wolno pominąć faktu, że urządzenia grupy Kontrol S dostarczają pełne środowisko do pracy didżeja, więc nadają się również do nauki i stawiania pierwszych kroków.

Rzut oka na Traktor

Traktor to w pełni wyposażone programowe studio dla didżeja, umożliwiające miksowanie na bazie szerokiej gamy formatów plików audio i obsługujące format STEMS (www.stems-music.com). Jest to otwarty format wielokanałowych plików audio, gdzie utwór jest podzielony na cztery osobne grupy - bas, perkusję, wokal i melodię - umożliwiając ich odtwarzanie w dowolnej konfiguracji. Ścieżek tego typu nie należy mylić z samplami. Ich ideą jest dostarczenie pełnego utworu, odpowiednio podzielonego na cztery warstwy. Funkcja STEMS pojawił się w roku 2015 w Traktorze 2.9.

Oprogramowanie dostępne jest w kilku odmianach, od najprostszej oznaczonej LE, do najbardziej rozbudowanej Scratch, umożliwiającej sterowanie za pomocą analogowych i cyfrowych płyt z kodem czasowym (DVS). Istnieje również wersja na smartfony Traktor DJ.

Budowa programu jest modułowa, a każdy z modułów można aktywować w zależności od potrzeb. Najważniejszymi blokami są decki oraz mikser, następnie efektory i decki remiksu, a wszystko zwieńcza przeglądarka zasobów plikowych. Do wydajnej pracy będziemy potrzebować wielokanałowego interfejsu audio, a dla wersji Scratch dodatkowo interfejsu autoryzowanego przez NI, co pozwala uruchomić funkcję Digital Vinyl Systems (DVS). I choć każdy Traktor może pracować z podstawowym interfejsem i obsługą za pomocą samej klawiatury i myszy, to taka konfiguracja nie pozwoli w pełni wykorzystać potencjału programu. Tutaj już należy zaopatrzyć się w sprzętowe kontrolery, np. takie jak S5 i D2. Firma Native Instruments stworzyła własny protokół komunikacji dwukierunkowej NHL (Native Hardware Library), dzięki któremu wszystkie ich kontrolery pracują praktycznie pomijalną latencją oraz z pełną informacją zwrotną. Traktor automatycznie wykrywa takie urządzenia i ustala mapowanie funkcji, bez możliwości ich zmiany. Pełna dowolność przypisania manipulatorów pojawia się wtedy, gdy kontrolery pracują w trybie MIDI, jednak traci na tym ogólna funkcjonalność i przestają działać wyświetlacze LCD. Traktor Pro2 jest wersją dołączaną w pakiecie do kontrolerów Kontrol D2, S2, S4 i S5.

Kontrol D2

D2 to fizyczny kontroler parametrów, dedykowany do obsługi sekcji deck w oprogramowaniu Traktor. Jest to najbardziej rozbudowany z "małych" kontrolerów serii Kontrol, wyglądający tak, jakby został odpięty od konsoli Kontrl S8. Zawiera wszystkie omawiane wcześniej elementy modułu odtwarzacza, a różnica polega na dodaniu w D2 czterech suwaków, pokręteł i przycisków. Wszystkie służą do kontroli trybu Remix oraz plików STEMS. Umożliwiają bezpośrednią regulację takich parametrów jak głośność, filtr i wysyłki na efektor, rozszerzając możliwości padów. Kolejną funkcją jest udostępnienie bezpośredniej edycji siatki znaczników tempa na ekranie LCD.

Na tylnej ściance kontrolera znajduje się gniazdo zasilania wraz włącznikiem oraz zestaw 3 gniazd USB: do współpracy z komputerem i łączenia kolejnych kontrolerów D2, Kontrol X, Z i F.

Kontrol D2 należy do grupy kontrolerów, które wspomagają pracę w środowisku Traktor, nie dostarczając pełnej fizycznej kontroli, jak ma to miejsce w przypadku serii S. Patrząc na jego możliwości oraz zasób manipulatorów przeznaczonych głównie do pracy z samplami, loopami i formatem STEMS, kontroler ten w dniu swojej premiery stał się królem w swojej niszy. Przeznaczony jest dla wszystkich - od początkujących do zaawansowanych i profesjonalnych użytkowników - pragnących rozszerzyć zasób swoich możliwości.

D2 i S5 są ze wszech miar godne polecenia. Należą do klasy premium i z pewnością pozwolą na wieloletnią, wydajną pracę

 

Zakres zastosowań

- kontrolery sprzętowe dla systemu didżejskiego Traktor, przeznaczone dla szerokiej grupy jego użytkowników, w tym także profesjonalistów

 

Nasze spostrzeżenia

+ Traktor Pro2 w zestawie
+ przemyślana konstrukcja i doskonałe wykonanie
+ ekrany LCD do bezpośredniej edycji i przeglądania zasobów
+ pełna gama manipulatorów obsługujących prawie wszystkie funkcje oprogramowania
+ kontrolki do odtwarzania sampli i pętli
+ zerowa latencja
+ intuicyjna obsługa

- zbyt mały skok suwaków
- brak kontrolki edycji tempa w odtwarzaczu
- brak DVS w Kontrol S5
- niewystarczająca symulacja skreczu za pomocą paska dotykowego

Podsumowanie

Lubię produkty Native Instruments za ich pomysłowość, jakość wykonania i prostotę obsługi. Między innymi z tych powodów oba opisywane tu urządzenia przypadły mi do gustu. Ich obsługa jest intuicyjna, choć wcześniej trzeba nabrać obycia z samym środowiskiem Traktor. Nie było najmniejszych problemów z podłączeniem i zainstalowaniem sterowników. Urządzenia pracowały wzorowo, a dźwięk podążał za ruchami manipulatorów bez żadnej latencji. Wszystkie opcje programu są dostępne z poziomu fizycznych kontrolek, a za największą zaletę urządzeń należy uznać możliwość komfortowej pracy wyłącznie z kontrolerami, bez patrzenia w monitor komputera.

Długość suwaków w D2 jest pochodną wymiarów panelu, ale w S5 są one stanowczo zbyt krótkie. Przydałby się też większy ekran, choć do jego czytelności nie mam żadnych zastrzeżeń. Z mojego punktu widzenia koncepcja paska dotykowego to nie to samo co pokrętło jog, nie wspominając już o pełnej emulacji płyty winylowej. Brakuje też manipulatora do edycji tempa dla danego odtwarzacza, co niejako narzuca konieczność korzystania z automatycznej synchronizacji utworów.

Mimo powyższych zastrzeżeń D2 i S5, a także samo oprogramowanie Traktor, to produkty ze wszech miar godne polecenia. Ich cena nie jest mała, ale trzeba pamiętać, że należą do klasy premium i z pewnością pozwolą na wieloletnią, wydajną pracę.

 

Informacje

Kontrol S5

 

Przetwarzanie:

Cirrus Logic, 24 bity, 48 kHz.

Dynamika:

107 dB (wejścia liniowe), 105 dB (wejście mikrofonowe), 108 dB (wyjścia liniowe).

Wymagania programowe:

Mac OS X 10.9, Intel Core i5, 4 GB RAM. Windows 7 (Service Pack, 32/64 bity), 2.0 GHz Intel Core i5 lub równorzędny procesor AMD, 4 GB RAM.

Zasilanie:

zewnętrzny zasilacz sieciowy.

Wymiary:

322x660x500 mm.

Waga:

3,7 kg.

Kontrol D2

 

Wymagania programowe:

Mac OS X 10.9, Intel Core i5, 4 GB RAM. Windows 7 (Service Pack, 32/64 bity), 2.0 GHz Intel Core i5 lub równorzędny procesor AMD, 4 GB RAM.

Zasilanie:

zewnętrzny zasilacz sieciowy.

Wymiary:

378x66x196 mm.

Waga:

1,5 kg.