Auburn Sounds Couture - procesor do edycji obwiedni

Oprogramowanie | 14.12.2018  | Artur Kraszewski
Marka:  Auburn Sounds

Coraz częściej pojawiają się wtyczki, dla których trudno znaleźć jednoznaczną nazwę. I bardzo dobrze, bo już chyba mamy dość wszelkiego typu „emulacji wintydż”. Couture określany jest przez producenta jako „procesor dynamiki niezależny od poziomu sygnału”. Cóż to może oznaczać?

Na pewno oznacza jedno – nie jest to typowy kompresor. Procesor transjentów? Ciepło! Edytor obwiedni sygnału? Jeszcze cieplej! Narzędzie, które pozwala nam na obróbkę dynamiki w sposób, jakiego nie oferuje żaden inny procesor, a dodatkowo też umożliwia wprowadzenie całej gamy różnego typu zniekształceń? Gorąco! Ale to dopiero początek...

Obwiednia w Auburn Sounds Couture

Technologicznie rzecz ujmując Couture umożliwia zdefiniowanie ataku i zanikania dźwięku, do czego służą kontroli w sekcji Transient. Co istotne, detektor sygnału obwiedni działa niezależnie od poziomu wejściowego, co oznacza, że jakiekolwiek zmiany sygnału na wejściu nie wpływają na charakter brzmieniowy. To bardzo ważna cecha w kontekście miksowania – raz ustawionego brzmienia nie trzeba korygować za każdym razem, gdy z różnych powodów sygnał ulega zmianom.

Sama sekcja detektora może pracować w trzech trybach: Flat, Human i Sybil, reagując na transjenty w zakresie dwóch pasm. Ponadto detekcja dokonuje się ze wstępną filtracją. W trybie Sybil wykrywane są dźwięki o ostrym brzmieniu, opcja Human oznacza detekcję z uwzględnieniem głośności odczuwalnej, a Flat to wyłączenie filtrów w detektorze. Regulatorem Bass Amt możemy dodatkowo wzmacniać lub tłumić poziom niskich tonów w torze kluczowania, dzięki czemu procesor bardziej lub mniej reaguje na dźwięki basowe.

Charakterystyki dynamiczne procesora Auburn Couture przy różnych ustawieniach kontrolki Sharpen i towarzyszących jej regulatorów czasu. Można zaobserwować, że oprócz typowej kompresji wtyczka potrafi pracować w trybie limitera, ekspandera oraz de-ekspandera, bardzo głęboko ingerując w obwiednię sygnału.

Grupa kontrolek w sekcji Transient definiuje obwiednię. Kręcąc gałką Sharpen w prawo podkreślamy atak i tłumimy powrót. Jeśli skręcimy ją w lewo, to uwypuklamy wybrzmiewanie i redukujemy atak, czyli stępiamy początek dźwięku. Speed jest odpowiednikiem czasu powrotu i definiuje długość tłumienia sygnału po początkowym transjencie. Front/Back pozwala określić miejsce w oryginalnym transjencie, które będzie uwypuklone – sam jego początek, koniec lub gdzieś pomiędzy. Przyciski x1, x2 i x3 to swego rodzaju Ratio, w praktyce definiujące proporcje między uwypuklaniem transjentu a jego tłumieniem. I w końcu przycisk 20, który przy bardzo głębokim tłumieniu ogranicza jego maksymalną wartość do 20 dB.

Jakkolwiek wszystko to wygląda na mało intuicyjny w obsłudze procesor transjentów, to w rzeczywistości pracuje się z tą sekcją Couture bardzo sprawnie. Musimy tylko wiedzieć, czego oczekujemy. Jeśli uwypuklenia transjentów, to przekręcamy Sharpen w prawo, długość transjentów ustalając kontrolką Front/Back (optymalny poziom uzyskujemy w okolicach połowy zakresu regulacji). Przycisk x1 pozwala zachować normalne proporcje między atakiem a resztą sygnału; x3 znacząco uwypukla atak. Speed na maksimum skraca dźwięk po transjencie, a na minimum pozwala zachować jego część. Ot i wszystko. Możemy jeszcze poeksperymentować z ustawieniem basu i filtracją w detektorze, by dobrać optymalne brzmienie.

Pamiętajmy, że wtyczka może działać w trybie równoległym z regulacją proporcji Wet/Dry dokonywaną regulatorem Amount. Ponadto wyświetlacze pokazują sygnał na wejściu, na wyjściu (kolejne kliknięcia na ekranie skalują przebieg w pionie), a główny wyświetlacz pokazuje zmiany zachodzące w obwiedni. W tym ostatnim możemy zatrzymać wskazania, a nawet precyzyjnie je skalować, przesuwać w pionie i powiększać w poziomie, by przyjrzeć się uważnie oddziaływaniu procesora na obwiednię.

Nasycanie w Auburn Sounds Couture

Wprawdzie Couture już jako sam procesor transjentów prezentuje się interesująco i jako taki dostępny jest do bezpłatnego pobrania ze strony producenta, to jego prawdziwy potencjał ujawnia się dopiero we współpracy z modułem Saturation.

Oprócz Couture firma Auburn Sounds ma w swojej ofercie inne ciekawe narzędzia. Graillon 2 jest zaawansowanym, działającym w czasie rzeczywistym procesorem harmonii, zaś Panagement to procesor przestrzenny praktycznie nie mający żadnego odpowiednika na rynku.

Mamy w nim sześć różnych typów zniekształcania sygnału oraz regulację jej głębokości wraz kontrolką Smooth, pozwalającą ustawić poziom saturacji w kontekście jej pracy w trybie niezależnym od poziomu sygnału. Są także przestrajane filtry górno- i dolnoprzepustowy, które można niezależnie od siebie przełączać przed lub po bloku saturacji. Dzięki temu – w połączeniu z regulatorem Bass Amt w sekcji detektora – możemy uzyskać skrajnie różne efekty brzmieniowe. Np. przy uwypukleniu czasów wybrzmiewania pojawia się dziwaczna modulacja częstotliwości wręcz na granicy samowzbudzenia, a jej charakter będzie w dużym stopniu zależny od typu zastosowanego zniekształcenia dźwięku.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Podsumowanie

Couture może funkcjonować jako klasyczny procesor transjentów, de-esser, a nawet kompresor czy limiter, ale znacznie ciekawiej prezentuje się w zastosowaniach kreatywnych, pozwalając w nowoczesny i agresywny sposób zdeformować dźwięk. Szczególnie interesująco brzmi to w przypadku motorycznych pętli perkusyjnych, ale w tym zakresie nie ma żadnych ograniczeń. Jeśli poszukujesz sposobów na brzmienie w bardzo modnej obecnie stylistyce Amnesia Scanner, to Auburn Couture plus sprawny procesor bramkujący sygnał mogą być tymi narzędziami, które pozwolą Ci je uzyskać.

 

Nasze spostrzeżenia

+ kreatywne wykorzystanie zalet technologii cyfrowej
+ skutecznie działający procesor obwiedni
+ duże możliwości bloku przesterowania
+ ekran krzywej obwiedni z możliwością skalowania
+ sposób pracy procesora nie zależy od poziomu sygnału

- szereg niekonsekwencji w interfejsie użytkownika
- brak funkcji bypass

 

Zakres zastosowań

- możliwość pracy w charakterze typowego narzędzia do obróbki transjentów i całościowej obwiedni dźwięku
- procesor pozwalający na uzyskiwanie zaskakujących niekiedy, nowoczesnych brzmień, będących pochodną efektów pracy detektora, przetwarzania obwiedni głośności oraz bloku przesterowania wyposażonego w sześć algorytmów i filtry podlegające konfiguracji

 

Informacje

Format procesor funkcjonujący jako wtyczka w formatach AAX, Audio Unit i VST2 dla komputerów PC i Mac
cena 35 EUR
Producent Auburn Sounds
Cena
140,00 zł
35 EUR
Producent
Auburn Sounds
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2018
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó