Więcej...

Wide Blue Sound Orbit - instrument dla samplera Kontakt

Oprogramowanie | 05.03.2019  |  Dariusz Mazurowski
Marka:  Wide Blue Sound

Orbit jest szczególnego rodzaju wyspecjalizowanym instrumentem mającym kilka zalet. Należą do nich bardzo prosta obsługa i możliwość szybkiego uzyskania efektów.

To w dużej mierze pomysł i opracowanie Jeffa Rony, znanego kompozytora muzyki filmowej, także autora wielu tekstów i publikacji na temat syntezatorów. Biorąc pod uwagę jego wieloletnie doświadczenie w branży można przyjąć, że doskonale wiedział czego potrzeba muzykom i stworzył omawiany instrument w taki sposób, by spełniał te oczekiwania.

Do uruchomienia instrumentu potrzebujemy samplera NI Kontakt – wystarczy bezpłatna wersja Player – a on sam w swojej aktualnej wersji współpracuje także z Maschine i Komplete Kontrol. Orbit bazuje na udostępnionych przez producenta materiałach, niekiedy o długości do jednej minuty. Jest to dość ciekawa kolekcja barw o różnym pochodzeniu, ale dostosowana do specyfiki instrumentu. Ten zaś oferuje trzy podstawowe sekcje: odtwarzaczy próbek (Orbits), bloku sześciu efektów oraz czterech niezależnych sekwencerów, których zadaniem jest przede wszystkim modyfikowanie parametrów.

Orbits to cztery identyczne bloki odtwarzające próbki, których łącznie jest 101. W ramach odtwarzaczy możemy kopiować próbki oraz parametry, mając też do dyspozycji funkcję Random. Próbki pogrupowano tematycznie: Dark, Dreamy, Mysterious oraz Aggressive, choć podział ten jest czysto umowny. Po załadowaniu próbki do danej „orbity” określamy takie elementy jak poziom, panorama, dostrojenie oraz częstotliwość odcięcia, typ i rezonans filtru. Kluczową funkcją tej sekcji jest płynne albo skokowe przenikanie się poszczególnych generatorów (orbit), realizowane za pomocą LFO o przebiegach piłowym, impulsowym albo sinusoidalnym. Tutaj także określamy globalną obwiednię wynikowego tonu, regulowaną parametrami Punch, Attack i Release.

Sekcja efektów jest w całości oparta na modułach efektowych dostępnych w Kontakcie. Jej grafika, podobnie jak całego instrumentu, utrzymana jest w stylistyce „lunarnej”.

Sekcja efektów oddziałuje na sumaryczny sygnał. Mamy w niej rezonansowy filtr LFP, dwa typy przesterów, delay i pogłos. Najniżej znajduje się filtr, co mogłoby sugerować, że jest na samym końcu, choć tor sygnałowy kończą delay i pogłos. Nie jest to tak do końca obojętne, bo jednak warto wiedzieć jak ułożone są poszczególne bloki i w świadomy sposób kontrolować barwę. Wszystkie efekty oparte są na efektach własnych Kontakta, tutaj tylko oskryptowanych do postaci nowej formy graficznej. Tak zresztą dzieje się w przypadku większości instrumentów przeznaczonych dla tej platformy.

Wide Blue Sound Orbit w praktyce

Zadaniem czterech sekwencerów jest wytwarzanie sygnałów modulujących różne parametry odnoszące się wyłącznie do sumy dźwięków z wszystkich czterech orbit oraz parametrów efektów i przenikania warstw/generatorów. W ostatnim wypadku możemy zmieniać kształt przebiegu LFO, a ściślej powodować jego przełączanie między poszczególnymi krokami sekwencera. Pomimo swoich ograniczeń (choćby tego, że nie można go stosować dla indywidualnych orbit) sekwencer jest jednym z ważniejszych elementów instrumentu i definiuje jego brzmienie. Ponadto sekwencery są bardzo proste w programowaniu, choć do pewnych rozwiązań trzeba się przyzwyczaić. Na przykład zmiana liczby kroków czy tempa (zawsze powiązanego z DAW) odbywa się poprzez kliknięcie i przeciąganie w górę lub w dół. Obok okienka z wartością parametru są strzałki, ale klikanie na nie nic nie daje.

Elementami, których zadaniem jest wprawienie statycznych próbek w ruch „po orbitach” są cztery sekwencery krokowe, z których każdy można przypisać do jednego parametru globalnego lub efektowego.

Każdy z czterech sekwencerów ma własny tryb odtwarzania – do przodu, do tyłu, naprzemiennie, naprzemiennie z powtórzeniem zewnętrznych (skrajnych) cykli lub losowo. Ponadto instrument oferuje szereg funkcji przekształcających sekwencję. Widzimy ją generalnie jako wykres i oczywiście możemy po prostu narysować myszką. Do dyspozycji jest parę „gotowców”, kreślących typowe przebiegi. A kiedy już mamy jakiś wykres, możemy go przesuwać, wygładzać, kwantyzować, normalizować itd. O ile w kwestii generowania tonu Orbit nie oferuje oszałamiającej liczby parametrów, to jego sekcja sekwencera pozwala na uzyskanie naprawdę ciekawych rezultatów.

Każdy z czterech sekwencerów może modyfikować tylko jeden parametr, który stanie się niedostępny dla innych sekwencji. Sekwencje można zapisać i następnie załadować do innej barwy. Parametry instrumentu można kontrolować za pomocą MIDI (z uwzględnieniem funkcji MIDI learn), a także poddawać automatyzacji.

Podsumowanie

Orbit to interesujący instrument, o ciekawym brzmieniu, a przy tym stosunkowo prosty w obsłudze. Z uwagi na charakter brzmień można przyjąć, że najlepiej sprawdzi się w przypadku muzyki filmowej. Nie jest to syntezator w dosłownym znaczeniu i prezentuje się głównie jako instrument dla osób, które bardzo cenią sobie czas i możliwość szybkiego uzyskania oczekiwanego rezultatu pod postacią rozległych padów, rytmicznych struktur, przestrzennych efektów itd. Zawiera zestaw najpotrzebniejszych elementów i niczego zbędnego, zabierającego czas i odciągającego naszą uwagę od meritum. Jest jednocześnie częścią większej rodziny, do której należy także Eclipse. Posiadanie kompletu narzędzi spod znaku Wide Blue Sound daje nam do ręki pakiet intrygujących brzmień. Producent oferuje zresztą rozszerzenie do omawianej wtyczki – Apex, które zawiera dodatkowy pakiet brzmień, ale już za dodatkową opłatą. Z kolei za darmo (warunkiem jest posiadanie aplikacji Lemur na iOS lub Android) możemy pobrać Skypad. Pozwala on na użycie ekranu tabletu jako kontrolera. Uzyskujemy nie tylko dostęp do wszystkich parametrów syntezy, ale także szereg niestandardowych padów XY i okien pozwalających na jednoczesną modyfikację kilku parametrów.

 

Nasze spostrzeżenia

+ łatwość uzyskania oczekiwanych barw, szybka i intuicyjna praca
+ prosta obsługa i na ogół dość czytelny interfejs
+ ciekawie rozwiązana sekcja sekwencerów

- brak choćby odrobiny typowej dla syntezatorów modulacji parametrów

 

Zakres zastosowań

- instrument sprawdzi się w muzyce ilustracyjnej – filmowej, teatralnej, czy też podobnych zastosowaniach
- specjalizuje się w rozległych padach, szerokich plamach dźwiękowych, strukturach rytmicznych, ambientowych itp.

 

Informacje

Funkcja wirtualny instrument/bazujący na próbkach syntezator, adresowany do osób, które chcą szybko i prosto tworzyć szeroką paletę ciekawych barw
Kompatybilność NI Kontakt dla Mac lub PC, od wersji Player wzwyż
PRODUCENT Wide Blue Sound