Lauda Audio Novox Mixtour

Sprzęt estradowy | 03.10.2016 
Marka:  Lauda Audio
Nasz Typ

Nie każdy i nie zawsze potrzebuje systemów wyrównanych liniowo i ciężarówki subwooferów, aby nagłośnić jakieś wydarzenie. W wielu wypadkach sprawdzają się takie zestawy jak opisany w lipcowym numerze EiS Mobivox, czy przedstawiony poniżej Mixtour.

Wśród tzw. mobilnych, kompaktowych nagłośnień widzieliśmy już chyba wszystko, poczynając od urządzeń składających się w zgrabną walizkę na zestawach typu "kangur" skończywszy, gdzie z subwoofera wyciąga się zestawy satelitarne i wszystkie akcesoria. Chodzi o to, żeby było poręcznie, a uruchomienie aparatury nie trwało dłużej niż 15 minut.

Mixtour spełnia te założenia w całości, dodając coś ekstra. Jest to możliwość odkręcenia tylnego panelu od zestawu głośnikowego, który jest jednocześnie mikserem ze wzmacniaczami mocy. Jeśli zatem zaistnieje taka potrzeba, to taki mikser możemy ustawić gdzieś wśród publiczności lub z boku sceny i dokonywać wszystkich manipulacji związanych z sygnałami, które chcemy nagłośnić. Takie rozwiązanie ma szanse sprawdzić się w wielu sytuacjach, np. w systemie didżejskim, gdzie didżej ustawia mikser pod ręką i nie musi w ciemnościach szukać manipulatorów z tyłu swoich zestawów odsłuchowych.

Konstrukcja

System składa się z dwóch dwudrożnych zestawów głośnikowych, w których częstotliwość podziału między wooferem a przetwornikiem wysokich tonów dokonywana jest pasywnie. W jednym z nich na tylnym panelu zainstalowany jest mikser, który nie ma żadnych połączeń elektrycznych z zestawem głośnikowym i możemy go szybko wymontować, odkręcając jedną śrubę mocującą. Mikser wyposażony jest już w zasilacz, podwójny wzmacniacz i wyjścia głośnikowe pod postacią gniazd TS 6,3 mm. W normalnym trybie jedno z tych wyjść łączymy kablem z wejściem w tym samym zestawie, a drugie-korzystając z drugiego kabla-podłączamy do drugiego, pasywnego zestawu wchodzącego w skład kompletu Mixtour.

Jeśli chcemy ustawić mikser gdzie indziej, wówczas nic się nie zmienia, a jedyne co musimy zrobić, to użyć odpowiednio dłuższych kabli głośnikowych. Wzmacniacze dostarczają łączną moc 400 W (2x200 W) i pracują w efektywnej klasie D. Z uwagi na komasację dwóch wzmacniaczy, zasilacza i całego miksera w jednej obudowie zamkniętej od spodu "kuwetą" z tworzywa, niezbędne okazało się wyposażenie urządzenia w wentylator chłodzący. Z tego samego też powodu wszystkie przyłącza, wliczając w to wejścia sygnałowe, wyjścia oraz gniazdo do podłączenia kabla zasilającego, znajdują się na górnym panelu.

Mikser ma dwa chromowane uchwyty, które nie tylko ułatwiają jego przenoszenie, ale też zabezpieczają gałki na czas transportu, gdy zestaw ustawiony zostanie zbyt blisko jakiejś masywniejszej płaszczyzny, choć podobną rolę pełnią też odpowiednio wystające elementy obudowy.

Do przetwarzania niskich tonów służy 10-calowy woofer, wsparty w zakresie wysokich częstotliwości driverem współpracującym z zapewniającą odpowiednią kierunkowość tubą. Woofer zabezpieczony jest stalową osłoną z perforowanej, malowanej proszkowo blachy, a cała konstrukcja bazuje na typowym dla tego typu urządzeń rozwiązaniu bass-reflex. Tworzywo, z którego wykonano korpusy zestawów robi dobre wrażenie i wygląda na takie, które zniesie trudy częstego transportowania i pracy w różnych warunkach. Systemy mogą pracować ustawione na równym podłożu, pod kątem, w charakterze monitorów, a także na typowym statywie głośnikowym. Waga całego Mixtour to raptem 25 kg.

Możliwość podłączenia kilku źródeł sygnału sprawia, że z Mixtour mogą korzystać np. kabarety i uliczni muzycy, choć znajdzie on też zastosowanie wszędzie tam, gdzie trzeba szybko i sprawnie zapewnić odpowiedni poziom głośności mowy i muzyki

Mikser

Mikser ma dwa wejścia mikrofonowo-liniowe XLR z załączanym napięciem fantomowym, dwa kolejne w formacie combo, stereofoniczne wejście uniwersalne TRS/RCA oraz wejście stereo RCA, które może zamiennie współpracować z wbudowanym odtwarzaczem MP3. Możemy zatem podłączyć wprost do miksera nośnik USB i korzystać z funkcji odtwarzania, zatrzymania/pauzy oraz zmiany utworów.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Oprócz wspomnianych wyjść głośnikowych mikser ma wyjście liniowe z dedykowanym regulatorem głośności oraz monofoniczne wyjście do aktywnego subwoofera, o regulacji wspólnej z wyjściami głównymi.

We wszystkich torach wejściowych umieszczono dwupasmową korekcję półkową niskich i wysokich częstotliwości, a dla pierwszych czterech wejść możemy użyć regulowanej wysyłki na wbudowany procesor efektów. Jest to dość prosty, ale przydatny pogłos z dwoma regulowanymi parametrami, tutaj noszącymi nazwy Echo i Delay.

Wadą miksera jest to, że wejścia monofoniczne nie mają regulacji panoramy i sygnał z nich z jednakowym poziomem obecnych jest w obu torach. Użytkownik ma możliwość regulacji poziomu sygnału na wyjściach monitorowych oraz wyjściach głośnikowych i do podłączenia aktywnego subwoofera. Jest także składający się z sześciu diod LED wskaźnik sygnału wyjściowego, z informacją o osiągnięciu poziomu maksymalnego i zadziałaniu układów ograniczania poziomu.

W praktyce

Od systemu tej wielkości i konstrukcji nie należy oczekiwać parametrów sprzętu profesjonalnego, ale wszędzie tam, gdzie w grę wchodzi proste nagłośnienie mowy, śpiewu czy muzyki odtwarzanej z nośników, oferowana przez Mixtour jakość w zupełności wystarcza. Tym bardziej, że urządzenie jest wyjątkowo funkcjonalne, a ogólny poziom SPL spory. Możliwość podłączenia kilku źródeł sygnału sprawia, że mogą z niego korzystać np. grające w warunkach kameralnych kabarety i uliczni muzycy, choć znajdzie on też zastosowanie w placówkach edukacyjnych i wszędzie tam, gdzie trzeba szybko i sprawnie zapewnić odpowiedni poziom głośności mowy i muzyki, w zasadzie bez konieczności stosowania dodatkowych urządzeń. Wystarczy nam gniazdko sieciowe, dwa kable głośnikowe TS/TS i, ewentualnie, mikrofony z kablami. Nawet odtwarzacz nie jest potrzebny, bo muzykę i efekty dźwiękowe można grać z wtyczki USB. Bardzo wygodny, lekki funkcjonalny i przyjazny dla kieszeni system.

Zakres zastosowań

- wszędzie tam, gdzie należy szybko i sprawnie zainstalować oraz uruchomić zestaw zapewniający odpowiednią głośność mowy i muzyki

- odłączany mikser pozwala na ustawienie stanowiska realizacji w innym miejscu niż na scenie

 

Nasze spostrzeżenia

+ możliwość odkręcenia miksera i użycia go jako samodzielnego sprzętu
+ napięcie fantomowe na wejściach mikrofonowych
+ wbudowany odtwarzacz MP3
+ korekcja i procesor efektów dla torów wejściowych
+ lekki, zgrabny i niedrogi

- brak regulacji panoramy dla wejść mono

 

Informacje

Konstrukcja:

dwa pasywne zestawy głośnikowe z odkręcanym modułem miksera/wzmacniacza.

Mikser:

4 wejścia mono, 2 wejścia stereo, procesor efektów, wbudowany odtwarzacz MP3, 2-pasmowa korekcja na torach wejściowych.

Wzmacniacze:

2x200 W RMS, klasa D.

Zestawy głośnikowe:

dwudrożne, zwrotnica pasywna, 10” + 1”.

Zasilanie:

sieciowe, 230 lub 110 V.

Wymiary: 

320x180x90 cm (pojedynczy zestaw).

Waga:

25 kg (cały system).

 

 

Cena
1799,00 zł
Producent
Lauda Audio
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2016
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó