Earthworks ChoirMic C30/C

Sprzęt estradowy | 01.07.2016  | Jarosław Stubiński
Marka:  Earthworks

Nazwa Earthworks to synonim najwyższej jakości produktów pro-audio, głównie mikrofonów. Nie może być inaczej, bo założycielem tej amerykańskiej firmy jest David Blackmer - twórca wielu przełomowych rozwiązań, w tym klasycznych kompresorów VCA produkowanych przez jego poprzednią firmę, czyli dbx.

Punktem wyjścia do prac nad mikrofonami Earthworks było założenie, że ludzki słuch potrafi wychwycić międzyuszne opóźnienie wynoszące 10 mikrosekund, a nawet mniej (obecnie przyjmuje się, że jest to 6 mikrosekund), dzięki czemu możemy bardzo precyzyjnie określić zmianę pozycji źródła dźwięku o charakterze transjentowym. Reprezentacja tego odcinka czasu wymaga przetwarzania o częstotliwości do 80 kHz, a nawet więcej, i taką też górną częstotliwością przenoszenia - według Blackmera - powinny charakteryzować się mikrofony oraz cały tor sygnałowy, by uzyskać najbardziej wiarygodny przekaz z możliwych. Jest to oczywiście rzecz dyskusyjna, ale już poza dyskusją jest to, że mikrofony Earthworks uważane są za jedne z najlepszych do prac związanych z pomiarami dźwięku, jak i do nagrań muzyki klasycznej. Model ChoirMic został stworzony specjalnie do rejestracji bądź nagłaśniania chórów.

Mikrofon jest nietypowy pod wieloma względami. Przede wszystkim nie montuje się go na statywie, ale opuszcza z góry na kablu, który stanowi integralną część ChoirMic, dostępnego w wersji całkowicie czarnej lub białej. Sam 10-metrowy kabel to rozwiązanie typu Star Quad renomowanej firmy Canare, w którym zastosowano cztery ciasno skręcone, w odpowiedni sposób połączone kable dyskretne w ekranie, co zapewnia znacznie większą odporność na zakłócenia niż w przypadku standardowych kabli symetrycznych (to swego rodzaju symetria w symetrii). Sam kabel jest też bardzo elastyczny i nie ma tendencji do skręcania się.

ChoirMic jest jednolitą strukturą, w której zawierający część elektroniczną, metalowy korpus przechodzi w gęsią szyjkę o długości 14 cm, zakończoną kapsułą pojemnościową z membraną o średnicy 12 mm. Kapsuła ma bliską ideałowi charakterystykę szerokiej nerki, identyczną dla częstotliwości od 500 Hz wzwyż. To oznacza, że zachowuje bardzo wysoki poziom tłumienia dla dźwięków dobiegających z tyłu, a jednocześnie zapewnia wyrównane przetwarzanie dla wszystkich sygnałów z przodu. Kluczowa w tej sytuacji jest odpowiednia pozycja kapsuły, którą korygujemy dzięki wyginanej szyjce. Chodzi o to, aby mikrofon jak najlepiej zbierał chór, a jednocześnie w największym stopniu ignorował dźwięki znajdującej się przed chórem orkiestry.

W zależności od wielkości nagrywanego lub nagłaśnianego chóru, możemy stosować więcej wiszących mikrofonów w jednym rzędzie. Ich odległość od pierwszego rzędu chóru pozwala nam uzyskać różne opcje ujęć poszczególnych głosów. W standardowej konfiguracji 80-osobowej i odległości linii mikrofonów od pierwszego rzędu chóru wynoszącej ok. 2 metry uzyskamy równomierne pokrycie czterech rzędów przy wykorzystaniu trzech mikrofonów ChoirMic. Jeśli chcemy zwiększyć separację od orkiestry, albo warunki nie pozwalają na optymalne wykorzystanie głębi sceny, mikrofony można umieścić w odległości 1 metra od pierwszego rzędu chóru, licząc się z tym, że reprezentacja skrajnych głosów pierwszego rzędu będzie nico słabsza.

Użycie tylko trzech ChoirMic, w porównaniu do 6, a nawet 12 standardowo stosowanych "paluszków", oznacza niemal całkowitą eliminację jakichkolwiek problemów z fazą i poziomem między poszczególnymi głosami w rzędach. Pokrycie obszaru jest spójne dzięki szerokiej charakterystyce nerkowej ChoirMic, a jednocześnie zachowujemy znaczną separację od dźwięków orkiestry lub z systemu nagłośnienia.

Zakres zastosowań

- klasyczny mikrofon do nagrań i nagłaśniania chórów
- możliwość zastosowania w charakterze ogólnego mikrofonu scenicznego w teatrze i operze

 

Nasze spostrzeżenia

+ doskonała jakość brzmienia
+ precyzja w odwzorowaniu szczegółów
+ bliska perfekcji, szeroka charakterystyka kierunkowa
+ duży odstęp od dźwięków z tyłu kapsuły
+ wysoka odporność na zakłócenia i zintegrowany kabel najwyższej klasy
+ pełna swoboda w zakresie ustawienia kapsuły względem źródła dźwięku

- brak złącza XLR w zestawie

 

Podsumowanie

Na rynku istnieje wiele mikrofonów przeznaczonych do pracy z chórem, i bardzo często są to znakomite rozwiązania. Mamy zarówno mikrofony do instalacji na statywach, jak i mikrofony wiszące, z różnymi charakterystykami, czułością i pasmem przenoszenia. Kosztujący ok. 3.600 zł ChoirMic plasuje się wśród nich na dość wysokiej półce cenowej, ale też jakościowej. Choć dedykowany jest głównie do ujęć chóru, to można go zastosować do kompleksowych ujęć, np. w teatrze czy operze, dobierając liczbę mikrofonów do szerokości sceny. Wprawdzie gabaryty korpusu zawierającego elektronikę sprawiają, że mikrofon nie będzie całkowicie niewidoczny, ale możliwość wyboru wersji czarnej lub białej daje już jakieś pole manewru w kontekście kolorystyki tła.

 

Zobacz także test wideo:
Audient iD4/iD14 - interfejsy audio
Audient iD4/iD14 - interfejsy audio
Z nowymi wersjami modeli iD4 oraz iD14 firma Audient zamierza mocno powalczyć o klienta z całą „budżetowo-interfejsową” konkurencją, z Focusrite Scarlett na czele. Trzeba powiedzieć, że nie jest w tej walce skazana na porażkę.

Informacje

Kapsuła: pojemnościowa, szeroka nerka (C30/C) lub hipernerka (C30/HC).
Czułość: 10 mV/Pa.
Pasmo przenoszenia: 30 Hz-30 kHz (±3 dB).
Zasilanie: zewnętrzne, fantomowe, 48 V, 10 mA.
Maks. poziom SPL: 145 dB.
Impedancja wyjściowa: 65 Ω.
Równoważny poziom szumów: 22 dB SPL (A).
Kabel: zintegrowany, 10 m, Canare Star Quad.
Wymiary: 324x22 mm.
Waga: 100 g (mikrofon), 544 g (mikrofon z kablem).

 

Cena
3690,00 zł
Producent
Earthworks
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
lipiec 2016
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT