Earthworks ChoirMic C30/C
Nazwa Earthworks to synonim najwyższej jakości produktów pro-audio, głównie mikrofonów. Nie może być inaczej, bo założycielem tej amerykańskiej firmy jest David Blackmer - twórca wielu przełomowych rozwiązań, w tym klasycznych kompresorów VCA produkowanych przez jego poprzednią firmę, czyli dbx.
Punktem wyjścia do prac nad mikrofonami Earthworks było założenie, że ludzki słuch potrafi wychwycić międzyuszne opóźnienie wynoszące 10 mikrosekund, a nawet mniej (obecnie przyjmuje się, że jest to 6 mikrosekund), dzięki czemu możemy bardzo precyzyjnie określić zmianę pozycji źródła dźwięku o charakterze transjentowym. Reprezentacja tego odcinka czasu wymaga przetwarzania o częstotliwości do 80 kHz, a nawet więcej, i taką też górną częstotliwością przenoszenia - według Blackmera - powinny charakteryzować się mikrofony oraz cały tor sygnałowy, by uzyskać najbardziej wiarygodny przekaz z możliwych. Jest to oczywiście rzecz dyskusyjna, ale już poza dyskusją jest to, że mikrofony Earthworks uważane są za jedne z najlepszych do prac związanych z pomiarami dźwięku, jak i do nagrań muzyki klasycznej. Model ChoirMic został stworzony specjalnie do rejestracji bądź nagłaśniania chórów.
Mikrofon jest nietypowy pod wieloma względami. Przede wszystkim nie montuje się go na statywie, ale opuszcza z góry na kablu, który stanowi integralną część ChoirMic, dostępnego w wersji całkowicie czarnej lub białej. Sam 10-metrowy kabel to rozwiązanie typu Star Quad renomowanej firmy Canare, w którym zastosowano cztery ciasno skręcone, w odpowiedni sposób połączone kable dyskretne w ekranie, co zapewnia znacznie większą odporność na zakłócenia niż w przypadku standardowych kabli symetrycznych (to swego rodzaju symetria w symetrii). Sam kabel jest też bardzo elastyczny i nie ma tendencji do skręcania się.
ChoirMic jest jednolitą strukturą, w której zawierający część elektroniczną, metalowy korpus przechodzi w gęsią szyjkę o długości 14 cm, zakończoną kapsułą pojemnościową z membraną o średnicy 12 mm. Kapsuła ma bliską ideałowi charakterystykę szerokiej nerki, identyczną dla częstotliwości od 500 Hz wzwyż. To oznacza, że zachowuje bardzo wysoki poziom tłumienia dla dźwięków dobiegających z tyłu, a jednocześnie zapewnia wyrównane przetwarzanie dla wszystkich sygnałów z przodu. Kluczowa w tej sytuacji jest odpowiednia pozycja kapsuły, którą korygujemy dzięki wyginanej szyjce. Chodzi o to, aby mikrofon jak najlepiej zbierał chór, a jednocześnie w największym stopniu ignorował dźwięki znajdującej się przed chórem orkiestry.
W zależności od wielkości nagrywanego lub nagłaśnianego chóru, możemy stosować więcej wiszących mikrofonów w jednym rzędzie. Ich odległość od pierwszego rzędu chóru pozwala nam uzyskać różne opcje ujęć poszczególnych głosów. W standardowej konfiguracji 80-osobowej i odległości linii mikrofonów od pierwszego rzędu chóru wynoszącej ok. 2 metry uzyskamy równomierne pokrycie czterech rzędów przy wykorzystaniu trzech mikrofonów ChoirMic. Jeśli chcemy zwiększyć separację od orkiestry, albo warunki nie pozwalają na optymalne wykorzystanie głębi sceny, mikrofony można umieścić w odległości 1 metra od pierwszego rzędu chóru, licząc się z tym, że reprezentacja skrajnych głosów pierwszego rzędu będzie nico słabsza.
Użycie tylko trzech ChoirMic, w porównaniu do 6, a nawet 12 standardowo stosowanych "paluszków", oznacza niemal całkowitą eliminację jakichkolwiek problemów z fazą i poziomem między poszczególnymi głosami w rzędach. Pokrycie obszaru jest spójne dzięki szerokiej charakterystyce nerkowej ChoirMic, a jednocześnie zachowujemy znaczną separację od dźwięków orkiestry lub z systemu nagłośnienia.
Zakres zastosowań
- klasyczny mikrofon do nagrań i nagłaśniania chórów- możliwość zastosowania w charakterze ogólnego mikrofonu scenicznego w teatrze i operze
Nasze spostrzeżenia
+ doskonała jakość brzmienia+ precyzja w odwzorowaniu szczegółów
+ bliska perfekcji, szeroka charakterystyka kierunkowa
+ duży odstęp od dźwięków z tyłu kapsuły
+ wysoka odporność na zakłócenia i zintegrowany kabel najwyższej klasy
+ pełna swoboda w zakresie ustawienia kapsuły względem źródła dźwięku
- brak złącza XLR w zestawie
Podsumowanie
Informacje
Kapsuła: | pojemnościowa, szeroka nerka (C30/C) lub hipernerka (C30/HC). |
Czułość: | 10 mV/Pa. |
Pasmo przenoszenia: | 30 Hz-30 kHz (±3 dB). |
Zasilanie: | zewnętrzne, fantomowe, 48 V, 10 mA. |
Maks. poziom SPL: | 145 dB. |
Impedancja wyjściowa: | 65 Ω. |
Równoważny poziom szumów: | 22 dB SPL (A). |
Kabel: | zintegrowany, 10 m, Canare Star Quad. |
Wymiary: | 324x22 mm. |
Waga: | 100 g (mikrofon), 544 g (mikrofon z kablem). |