Audix OM5
Choć wydawać by się mogło, że w zakresie mikrofonów dynamicznych powiedziano i zrobiono już wszystko, że wręcz istnieją w tym zakresie standardy przemysłowe, to jednak raz na jakiś czas pojawiają się na rynku nowe produkty, takie jak mikrofony Audix z serii OM, w tym opisany niżej OM5.
Audix jest amerykańską firmą tworzącą mikrofony od 30 lat, a wszystkie od początku do końca powstają w nowoczesnych zakładach w Wilsonville w stanie Oregon. W ofercie Audiksa znajdziemy całą gamę mikrofonów o różnym przeznaczeniu i konstrukcji - zarówno do użytku estradowego i studyjnego, jak i do zastosowań instalacyjnych. W ramach serii OM oferowanych jest sześć modeli - OM2, OM3, OM5, OM6, OM7 i OM11 - reprezentujące różne przedziały cenowe i przeznaczone do różnych zastosowań, od niewielkich scen do dużych, profesjonalnych estrad. Kosztujący 649 zł mikrofon OM5 plasuje się po środku całej serii i podobnie jak inne modele OM przeznaczony jest przede wszystkim do pracy z wokalem.
Konstrukcja
OM5 ma całkowicie metalowy, bardzo solidny korpus z masywną kapsułą dynamiczną o charakterystyce hipernerkowej i odkręcaną siatkową osłoną, także metalową, wyłożoną wewnątrz warstwą akustycznej pianki. Wyjście z kapsuły jest separowane transformatorowo, a sam mikrofon ma typową dla tego typu narzędzi impedancję wyjściową 200 Ω.
Zastosowano tu kapsułę klasy VLM Type C, przy czym skrót VLM oznacza Very Low Mass w odniesieniu do układu ruchomego kapsuły, a zatem membrany i cewki. Audix od wielu lat stosuje to rozwiązanie, dzięki czemu jego mikrofony dynamiczne są wyjątkowo sprawne przy przetwarzaniu transjentów, a nie jest to cecha, z którą najczęściej kojarzymy tego typu przetworniki.
OM5 jest typowym mikrofonem do pracy w bezpośredniej odległości od źródła dźwięku (czyli ust wykonawcy), a jego hipernerkowa, zwężająca się w miarę zwiększania odległości charakterystyka kierunkowa pozwala zachować maksymalną separację względem innych źródeł sygnału na scenie. W konsekwencji możliwe jest zwiększenie głośności odsłuchu przy jednoczesnej redukcji ryzyka wystąpienia sprzężeń zwrotnych (producent deklaruje 30-decybelowy spadek czułości mikrofonu poza jego osią odnoszący się do zakresu od 125 Hz do ok. 2 kHz).
Charakterystyka pasmowa została dobrana tak, aby poniżej 120 Hz następował łagodny spadek czułości 6 dB/oktawę, a dla pasma "podstawowego" 200 Hz występowało 3-decybelowe podbicie. O 5-6 dB podkreślone są też częstotliwości "prezencyjne" powyżej 3 kHz, a szczyt pojawia się przy 12 kHz, dodając do dźwięku definicji i efektownego wykończenia w górze pasma.
Maksymalny poziom SPL to wystarczające w zdecydowanej większości sytuacji scenicznych 144 dB, a czułość mikrofonu wynosi standardowe dla tego typu konstrukcji 2 mV/Pa przy 1 kHz.
Mikrofon dostarczany jest z materiałową, zapinaną na suwak saszetką, uchwytem oraz przejściówką na europejski gwint statywu. Otrzymujemy też nalepkę Audix, a po zarejestrowaniu mikrofonu na stronie producenta (każdy mikrofon ma swój indywidualny numer seryjny) otrzymujemy 5-letnią gwarancję.
W praktyce
Pod względem brzmieniowym OM5 jest bardziej otwarty niż SM58 i jest od niego mniej efektywny w zakresie 250-400 Hz, które to pasmo i tak wielu realizatorów live zwykle koryguje w dół na konsolecie. Nie odczuwa się żadnego braku prezencji. W kompleksowym miksie dźwięk z OM5 przebija się bez żadnych problemów, nie rażąc jednocześnie swoją natarczywością. Mam jednak wrażenie, że nie obejdzie się bez korekcji nieznacznie ocieplającej okolice 500 Hz, a kompresor, zwłaszcza w przypadku głośniejszych wykonawców, to oczywista oczywistość. Bez wątpienia OM5 jest mikrofonem bardzo wyrazistym brzmieniowo. Charakteryzuje się też sporą odpornością na sprzężenia akustyczne, wymagając jedynie standardowego przypilnowania zakresów 800 Hz i 1,6 kHz. Nie zauważyłem tendencji do podbudzania się w dole pasma, a sam mikrofon w znikomym stopniu przenosi do sygnału odgłosy trzymania go w ręku czy wyjmowania i wkładania w uchwyt.
Redaktor naczelny uzupełnił mój test o prezentację z porównaniem brzmienia OM5 z trzema innymi mikrofonami: SM57, SM58 oraz pojemnościowym Sennheiser e865 (plik WAV na DVD i wśród materiałów online). Można tam dość dobrze usłyszeć różnice w charakterze brzmieniowym poszczególnych kapsuł, choć trzeba pamiętać, że tego typu nagrania nie odzwierciedlają do końca sytuacji, z jaką mamy do czynienia podczas koncertów, gdzie zwykle wcale nie chodzi o piękne, „studyjne” brzmienie, ale o to, by dźwięk przebił się przez inne sygnały ze sceny i z systemu nagłośnieniowego, mikrofon się nie sprzęgał, a wykonawca miał komfort odpowiedniego odsłuchu. W przypadku OM5 wszystkie te warunki są spełnione, więc jeśli będziesz szukać alternatyw dla dobrze wszystkim znanych standardowych mikrofonów wokalowych live, gorąco polecam wzięcie pod uwagę także mikrofonów Audix.
Zakres zastosowań
- mikrofon estradowy dedykowany do pracy z wokalem oraz głośnymi instrumentami (np. dętymi)- może być wykorzystany na każdej scenie - od małego klubu do dużych aren
Nasze spostrzeżenia
+ bardzo solidna konstrukcja+ separacja transformatorowa
+ stosunkowo wąska charakterystyka hipernerkowa
+ duża odporność na puknięcia w korpus i jego pocieranie
+ wysoki odstęp od sprzężeń
+ 5-letnia gwarancja
- duży spadek czułości poza osią może być kłopotliwy dla wykonawców, którzy przemieszczają się przed mikrofonem i lubią niekiedy śpiewać pod kątem
Informacje
Przetwornik: | dynamiczny VLM Type C, charakterystyka hipernerkowa. |
Pasmo przenoszenia: | 48 Hz - 19 kHz. |
Impedancja: | 200 Ω. |
Czułość: | 2 mV/Pa (1 kHz). |
Maks. poziom SPL: | ≥144 dB. |
Wymiary: | 53x176 mm. |
Waga: | 330 g. |