Audix OM5

Sprzęt estradowy | 01.03.2016  | Artur Kraszewski
Marka:  Audix

Choć wydawać by się mogło, że w zakresie mikrofonów dynamicznych powiedziano i zrobiono już wszystko, że wręcz istnieją w tym zakresie standardy przemysłowe, to jednak raz na jakiś czas pojawiają się na rynku nowe produkty, takie jak mikrofony Audix z serii OM, w tym opisany niżej OM5.

Audix jest amerykańską firmą tworzącą mikrofony od 30 lat, a wszystkie od początku do końca powstają w nowoczesnych zakładach w Wilsonville w stanie Oregon. W ofercie Audiksa znajdziemy całą gamę mikrofonów o różnym przeznaczeniu i konstrukcji - zarówno do użytku estradowego i studyjnego, jak i do zastosowań instalacyjnych. W ramach serii OM oferowanych jest sześć modeli - OM2, OM3, OM5, OM6, OM7 i OM11 - reprezentujące różne przedziały cenowe i przeznaczone do różnych zastosowań, od niewielkich scen do dużych, profesjonalnych estrad. Kosztujący 649 zł mikrofon OM5 plasuje się po środku całej serii i podobnie jak inne modele OM przeznaczony jest przede wszystkim do pracy z wokalem.

Konstrukcja

OM5 ma całkowicie metalowy, bardzo solidny korpus z masywną kapsułą dynamiczną o charakterystyce hipernerkowej i odkręcaną siatkową osłoną, także metalową, wyłożoną wewnątrz warstwą akustycznej pianki. Wyjście z kapsuły jest separowane transformatorowo, a sam mikrofon ma typową dla tego typu narzędzi impedancję wyjściową 200 Ω.

Zastosowano tu kapsułę klasy VLM Type C, przy czym skrót VLM oznacza Very Low Mass w odniesieniu do układu ruchomego kapsuły, a zatem membrany i cewki. Audix od wielu lat stosuje to rozwiązanie, dzięki czemu jego mikrofony dynamiczne są wyjątkowo sprawne przy przetwarzaniu transjentów, a nie jest to cecha, z którą najczęściej kojarzymy tego typu przetworniki.

OM5 jest typowym mikrofonem do pracy w bezpośredniej odległości od źródła dźwięku (czyli ust wykonawcy), a jego hipernerkowa, zwężająca się w miarę zwiększania odległości charakterystyka kierunkowa pozwala zachować maksymalną separację względem innych źródeł sygnału na scenie. W konsekwencji możliwe jest zwiększenie głośności odsłuchu przy jednoczesnej redukcji ryzyka wystąpienia sprzężeń zwrotnych (producent deklaruje 30-decybelowy spadek czułości mikrofonu poza jego osią odnoszący się do zakresu od 125 Hz do ok. 2 kHz).

Charakterystyka pasmowa została dobrana tak, aby poniżej 120 Hz następował łagodny spadek czułości 6 dB/oktawę, a dla pasma "podstawowego" 200 Hz występowało 3-decybelowe podbicie. O 5-6 dB podkreślone są też częstotliwości "prezencyjne" powyżej 3 kHz, a szczyt pojawia się przy 12 kHz, dodając do dźwięku definicji i efektownego wykończenia w górze pasma.

Maksymalny poziom SPL to wystarczające w zdecydowanej większości sytuacji scenicznych 144 dB, a czułość mikrofonu wynosi standardowe dla tego typu konstrukcji 2 mV/Pa przy 1 kHz.

Mikrofon dostarczany jest z materiałową, zapinaną na suwak saszetką, uchwytem oraz przejściówką na europejski gwint statywu. Otrzymujemy też nalepkę Audix, a po zarejestrowaniu mikrofonu na stronie producenta (każdy mikrofon ma swój indywidualny numer seryjny) otrzymujemy 5-letnią gwarancję.

W praktyce

Pod względem brzmieniowym OM5 jest bardziej otwarty niż SM58 i jest od niego mniej efektywny w zakresie 250-400 Hz, które to pasmo i tak wielu realizatorów live zwykle koryguje w dół na konsolecie. Nie odczuwa się żadnego braku prezencji. W kompleksowym miksie dźwięk z OM5 przebija się bez żadnych problemów, nie rażąc jednocześnie swoją natarczywością. Mam jednak wrażenie, że nie obejdzie się bez korekcji nieznacznie ocieplającej okolice 500 Hz, a kompresor, zwłaszcza w przypadku głośniejszych wykonawców, to oczywista oczywistość. Bez wątpienia OM5 jest mikrofonem bardzo wyrazistym brzmieniowo. Charakteryzuje się też sporą odpornością na sprzężenia akustyczne, wymagając jedynie standardowego przypilnowania zakresów 800 Hz i 1,6 kHz. Nie zauważyłem tendencji do podbudzania się w dole pasma, a sam mikrofon w znikomym stopniu przenosi do sygnału odgłosy trzymania go w ręku czy wyjmowania i wkładania w uchwyt.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Redaktor naczelny uzupełnił mój test o prezentację z porównaniem brzmienia OM5 z trzema innymi mikrofonami: SM57, SM58 oraz pojemnościowym Sennheiser e865 (plik WAV na DVD i wśród materiałów online). Można tam dość dobrze usłyszeć różnice w charakterze brzmieniowym poszczególnych kapsuł, choć trzeba pamiętać, że tego typu nagrania nie odzwierciedlają do końca sytuacji, z jaką mamy do czynienia podczas koncertów, gdzie zwykle wcale nie chodzi o piękne, „studyjne” brzmienie, ale o to, by dźwięk przebił się przez inne sygnały ze sceny i z systemu nagłośnieniowego, mikrofon się nie sprzęgał, a wykonawca miał komfort odpowiedniego odsłuchu. W przypadku OM5 wszystkie te warunki są spełnione, więc jeśli będziesz szukać alternatyw dla dobrze wszystkim znanych standardowych mikrofonów wokalowych live, gorąco polecam wzięcie pod uwagę także mikrofonów Audix.

Zakres zastosowań

- mikrofon estradowy dedykowany do pracy z wokalem oraz głośnymi instrumentami (np. dętymi)
- może być wykorzystany na każdej scenie - od małego klubu do dużych aren

 

Nasze spostrzeżenia

+ bardzo solidna konstrukcja
+ separacja transformatorowa
+ stosunkowo wąska charakterystyka hipernerkowa
+ duża odporność na puknięcia w korpus i jego pocieranie
+ wysoki odstęp od sprzężeń
+ 5-letnia gwarancja

- duży spadek czułości poza osią może być kłopotliwy dla wykonawców, którzy przemieszczają się przed mikrofonem i lubią niekiedy śpiewać pod kątem

 

Informacje

Przetwornik: dynamiczny VLM Type C, charakterystyka hipernerkowa.
Pasmo przenoszenia: 48 Hz - 19 kHz.
Impedancja: 200 Ω.
Czułość: 2 mV/Pa (1 kHz).
Maks. poziom SPL: ≥144 dB.
Wymiary: 53x176 mm.
Waga: 330 g.

 

Cena
649,00 zł
Producent
Audix
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
marzec 2016
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó