KORG Grandstage

Sprzęt estradowy | 10.04.2018  | Adam Jendryczka
Marka:  KORG

W rodzinie pianin scenicznych Korga na przestrzeni lat pojawiało się wiele nowych instrumentów. Każdy z nich miał swoje przeznaczenie i określoną grupę docelową. Grandstage to niewątpliwie lider wśród instrumentów stage piano tego japońskiego producenta, nie licząc niekwestionowanego czempiona sceny, jakim jest Korg Kronos.

Nowy instrument powstał w dwóch wersjach – 73-klawiszowej i pełnowymiarowej z 88. klawiszami. Ta ostatnia trafiła do naszej redakcji. Należy zaznaczyć, że w obu zastosowano tę samą technologię, a różnice dotyczą jedynie klawiatury i gabarytów. Grandstage został wyposażony w siedem silników brzmieniowych: SGX-2 (Acoustic Piano), EP-1 (Electric Piano), CX-3 (Tonewheel Organ), VOX (Transistor Organ), Compact (Transistor Organ Sound Engine), AL-1 (Analog Modeling Sound Engine) oraz HD-1 (PCM Sound Engine). Łącznie do dyspozycji mamy 500 brzmień we wszystkich kategoriach.

Wygląd instrumentu jest bardzo klasyczny. Aluminiowa obudowa z plastikowymi wstawkami utrzymana jest w ciemnej kolorystyce, a panel zaprojektowano w sposób bardzo przejrzysty dla użytkownika i dający szybki dostęp do najważniejszych elementów. Obejmuje to funkcje dostępu do barwy głównej i dodatkowej warstwy Ensamble, sterowanie efektami, wybór i zapis banku Favorite oraz korekcję barwy dźwięku i zmianę dynamiki.

W zestawie otrzymamy przewód zasilający, pulpit do nut, pedał sustain oraz statyw Standard-M-SV. Możemy dokupić natomiast pedał ekspresji (XVP-20, XVP-10), kontroler nożny (EXP-2) oraz przełącznik (PS-3, PS-1).

Klawiatura KORG Grandstage

Pełnowymiarową klawiaturę RH3 (Real Weighted Hammer Action 3) mogliśmy spotkać w innych instrumentach tego producenta, np. testowanym na łamach naszego magazynu modelu LP-380 (EiS 10/2014). Producent zaznacza, że ten mechanizm został opracowany i wykonany przez japońskich inżynierów i wyróżnia się spośród innych. Możemy ustawiać krzywą velocity w zakresie od 1 do 9, a na samej klawiaturze grać w trybie standardowym (cała klawiatura) lub z podziałem Split/Swap. W wystającej części manuału białe klawisze mierzą 15 cm, natomiast czarne 9,5 cm. Pokrycie klawiszy jest gładkie, a czerwony pasek materiału w górnej jej części dodaje elegancji. Osadzenie RH3 w obudowie instrumentu jest bardzo stabilne, a szczeliny pomiędzy poszczególnymi klawiszami niewielkie. Szybkość odbicia i czas powrotu do stanu spoczynku są zadowalające.

RH3 pozwala na bardzo precyzyjną grę, z komfortowym prowadzeniem palców. Zauważyłem też znaczną poprawę w porównaniu z poprzednim modelem, w którym ta klawiatura była testowana – barwy zachowują się o wiele lepiej, a to pozwala między innymi na bardzo dynamiczną grę.

Panel KORG Grandstage

Koła odstrajania i modulacji są wielofunkcyjne, pozwalając m.in. na sterowanie efektami powiązanymi z barwą – dla organów jest to efekt uruchomienia szybkich obrotów głośnika Leslie, a dla pianin elektrycznych tremolo. Podobną funkcję mają przyciski SW1/2, pozwalając np. na sterowanie efektem perkusyjnym dla barw Hammonda czy efektem Phaser dla Rhodesa. Ale to tylko przykłady, ponieważ rozpiętość dostępnych przypisań jest bardzo duża, że wspomnimy choćby aktywowanie i sterowanie efektami tremolo i chorus dla barw fortepianów, regulację częstotliwości odcięcia i czasu ataku dla smyczków czy wibrato i delay dla brzmień syntezatorów.

Regulator Master Volume odpowiada za poziom sygnału na wszystkich wyjściach, w tym także słuchawkowym. Gałka i przycisk Dynamics pozwalają na zmianę wartości krzywej velocity, gdy chcemy np. uwypuklić naszą barwę podczas grania partii solowej. Sekcja Equalizer wyposażona jest w trzy filtry – Low, Mid i High – z regulacją w zakresie ±12 dB.

Manipulatory Ensemble pozwalają na obsługę jednej z dwóch warstw składających się na barwę instrumentu. Przypisane do niej grupy brzmień na panelu przednim zostały uporządkowane nieco inaczej niż w sekcji Keyboards, ale numeracja wewnętrzna i poszczególne barwy są dla obu grup takie same. Po wciśnięciu Ensemble na wyświetlaczu pojawia się ostatnio wybrana barwa, a enkodery zostaną podświetlone na czerwono. Pierwszy z nich pozwala wybrać grupę (Strings, Brass, Synth, Lead, Bell/Gtr, Bass, SFX/Hit, Keyboards); drugi służy do przeglądania znajdujących się w niej presetów; trzeci odpowiada za poziom głośności całej sekcji. Przycisk Edit daje dostęp do edycji takich parametrów jak transpozycja, czas wybrzmiewania, częstotliwość odcięcia, rezonans i obwiednia filtru czy wysyłka na procesor pogłosowy/delay.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Kolejna sekcja składa się z trzech przycisków. Write zapisuje dane ustawienie jako preset w bibliotece Favorite, Swap odwraca podział klawiatury (Keyboards dla lewej ręki, a Ensamble dla prawej), natomiast Split włącza tryb podziału klawiatury – przytrzymując go, wciskamy odpowiedni dźwięk.

Centralnie umieszczona sekcja Favorite pozwala na zapis i szybkie przywołanie jednego z 64 kompletnych ustawień użytkownika, z uwzględnieniem grup A-H oraz ośmiu elementów wchodzących w skład każdej z nich. Zmiana brzmień dokonuje się płynnie, w oparciu o sprawnie działający system Smooth Sound Transitions (SST).

Grupa Keyboards ma taką samą funkcjonalność, jak wcześniej opisana Ensemble, z wyświetlaczem OLED, trzema manipulatorami i przyciskiem aktywującym edycję. W efekcie mamy zatem dwa instrumenty w jednym – tu oznaczone jako Keyboards i Ensemble – które łączy klawiatura, sekcja efektów pogłosu i delaya oraz wyjście główne. Do obsługi wspomnianego procesora służą znajdujące się tuż obok manipulatory – zmiany typu efektu, jego głębokości oraz nabicia tempa powtórek delaya. Ostatnie przyciski służą do blokowania panelu przedniego, wejścia w tryb ustawień systemowych oraz transpozycji.

Złącza w KORG Grandstage

Tylny panel prezentuje się wyjątkowo okazale i w pełni profesjonalnie. Logotyp producenta świeci, a w menu instrumentu możemy wpłynąć na barwę i jasność podświetlenia. Instrument ma dwa porty USB – do połączenia pamięci i komunikacji z komputerem. Komunikaty MIDI możemy transmitować poprzez USB oraz wejście i wyjście DIN-5. Grupa gniazd Foot Controllers obejmuje trzy porty, do którym możemy podłączyć pedał sustain, przełącznik nożny oraz pedał ekspresji.

Sekcja wyjść audio bazuje na dwóch parach stereo – niesymetrycznych TS 6,3 mm oraz symetrycznych XLR – z opcją odłączania masy elektrycznej od sygnałowej na tych ostatnich w przypadku problemów z przydźwiękiem. Nie ma niestety możliwości przypisania wyjść do osobnych sygnałów z sekcji Keyboards i Ensamble. Instrument zasilany jest bezpośrednio z sieci, a włącznik Power uwzględnia także podlegający konfiguracji tryb Auto Power-Off.

Brzmienia KORG Grandstage

Wyposażony w 32 GB pamięci Grandstage ma pięć silników syntezy/samplingu wprost z flagowego Kronosa. W porównaniu z nim brakuje tu STR-1, MOD-7, MS-20 oraz Polysix, ale w zamian otrzymujemy moduły VOX i Compact.

W grupie Keyboard znajdziemy m.in. fortepiany, pianina, piana Rhodes, Wurlitzer, elektryczne i klawinety, organy i sekcję zawierającą smyczki, instrumenty dęte, syntezatory, leady, gitary, basy, efekty itp. Wśród fortepianów są spróbkowane barwy takich klasyków jak Bechstein, Steinway, Bösendorfer Imperial, Yamaha C czy Fazioli. Całość barw fortepianowych funkcjonuje pod postacią 35 presetów w różnych wariacjach.

Grupa brzmień pianina obejmuje dwa modele oraz 10 presetów. Imponująco przedstawia się zestaw barw pianin elektrycznych, wśród których znajdziemy brzmienia wszystkich najbardziej znanych przedstawicieli gatunku, także z uwzględnieniem presetów okraszonych efektami Tremolo, Chorus i Phaser. Nie mogło zabraknąć pianin FM, które dostępne są w 18 presetach. Brzmienia klawinetów i klawesynów bazują na modelowaniu fizycznym AL-1 i silniku PCM HD-1. Dla barw organowych przygotowano aż trzy silniki brzmieniowe, a zbudowane z ich wykorzystaniem brzmienia przypominają wiele hitów z minionych dekad.

Podświetlane logo z nazwą producenta z pewnością będzie jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nowego produktu Korga.

Grupa Ensamble obejmuje ok. 80 presetów zawierających pady, chóry, sekcje smyczkowe i warstwowe syntezatory oraz 50 presetów instrumentów dętych drewnianych i blaszanych w różnych konfiguracjach. Są także brzmienia typowo syntezatorowe, z uwzględnieniem całej gamy barw jednogłosowych i polifonicznych. Sekcja SFX/Hit składa się z 8 presetów zawierających efekty oraz brzmienia instrumentów perkusyjnych.

Podsumowanie

Grandstage to wyjątkowy produkt w ofercie Korga i bodajże pierwszy tak udany instrument przeznaczony typowo na scenę. Jest szybki w obsłudze, ma czytelny interfejs, rozbudowany panel przyłączy oraz dobrze zaprojektowaną obudowę i klawiaturę. Świetne brzmienie zapewnia kolekcja modułów syntezy/samplingu wprost z Kronosa, poszerzona o dwa nowe, stworzone z myślą o Grandstage. W estradowej praktyce doskonale zdaje egzamin obszerna biblioteka Favorite, szybko dostępne efekty oraz profesjonalne, symetryczne wyjścia z funkcją odłączenia masy. Wróżymy temu instrumentowi dużą karierę, a jego podświetlane w różnych kolorach logo zapewne zobaczymy na wielu scenach.

 

Nasze spostrzeżenia

+ ciekawe wzornictwo i dobre wykonanie
+ wbudowany zasilacz
+ czytelny i szybki w obsłudze interfejs użytkownika
+ wiele bardzo ciekawych barw dobrej jakości generowanych przez 7 silników brzmieniowych
+ dobrej jakości klawiatura sceniczna
+ płynność brzmienia przy zmianie barwy
+ podręczna sekcja Favorite z możliwością zapisu 64 presetów
+ podwójne wyjście audio

- brak rejestratora i odtwarzacza
- brak możliwości rozdzielenia sygnału na wyjściach
- skromna edycja brzmień
- brak możliwości nadawania nazw presetów Favorite
- brak aftertouch



Zakres zastosowań

- profesjonalny instrument typu stage piano dedykowany do pracy estradowej, z uwzględnieniem różnego typu, najwyższej jakości barw
- charakteryzuje się prostą obsługą i brakiem zaawansowanej edycji, co w kontekście wysokiej jakości brzmień przyspiesza i ułatwia pracę na scenie



Informacje

Klawiatura 88- lub 76-klawiszowy manuał RH3 (A0-C8, E1-E7)
Silniki brzmieniowe SGX-2 (maks. 240 głosów), EP-1 (100), AL-1 (36), CX-3 (128 głosów), VOX (100), Compact Organ (100), HD-1 PCM (128). Pamięć wbudowana 32 GB. 500 presetów
Efekty 3-pasmowy korektor, pogłos, delay
Sekcja brzmieniowe Keyboards i Ensemble – 3 enkodery, wyświetlacz 128x64
Kontrolery Pitch Bend, Modulation, przyciski SW1 i SW2
Wyjścia audio 2x XLR (600 Ω, +16 dBu), 2x TS 6,3 mm (600 Ω, +16 dBu), wyjście słuchawkowe TRS 6,3 mm (500 Ω, 2x150 mW/32 Ω)
Przyłącza Damper, Switch, Pedal, MIDI In/Out, USB A, USB B
Zasilanie sieciowe, 30 W
Wymiary 1311x359x140 mm (88); 1099x359x140 mm (76).
Waga 20 kg (88), 17 kg (76)
CENA 11.499 zł (Grandstage 88)
10.799 zł (Grandstage 73)
Producent Korg
Dystrybucja Mega Music

 

Cena
11499,00 zł
Producent
KORG
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
marzec 2018
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó