KORG Grandstage
W rodzinie pianin scenicznych Korga na przestrzeni lat pojawiało się wiele nowych instrumentów. Każdy z nich miał swoje przeznaczenie i określoną grupę docelową. Grandstage to niewątpliwie lider wśród instrumentów stage piano tego japońskiego producenta, nie licząc niekwestionowanego czempiona sceny, jakim jest Korg Kronos.
Nowy instrument powstał w dwóch wersjach – 73-klawiszowej i pełnowymiarowej z 88. klawiszami. Ta ostatnia trafiła do naszej redakcji. Należy zaznaczyć, że w obu zastosowano tę samą technologię, a różnice dotyczą jedynie klawiatury i gabarytów. Grandstage został wyposażony w siedem silników brzmieniowych: SGX-2 (Acoustic Piano), EP-1 (Electric Piano), CX-3 (Tonewheel Organ), VOX (Transistor Organ), Compact (Transistor Organ Sound Engine), AL-1 (Analog Modeling Sound Engine) oraz HD-1 (PCM Sound Engine). Łącznie do dyspozycji mamy 500 brzmień we wszystkich kategoriach.
Wygląd instrumentu jest bardzo klasyczny. Aluminiowa obudowa z plastikowymi wstawkami utrzymana jest w ciemnej kolorystyce, a panel zaprojektowano w sposób bardzo przejrzysty dla użytkownika i dający szybki dostęp do najważniejszych elementów. Obejmuje to funkcje dostępu do barwy głównej i dodatkowej warstwy Ensamble, sterowanie efektami, wybór i zapis banku Favorite oraz korekcję barwy dźwięku i zmianę dynamiki.
W zestawie otrzymamy przewód zasilający, pulpit do nut, pedał sustain oraz statyw Standard-M-SV. Możemy dokupić natomiast pedał ekspresji (XVP-20, XVP-10), kontroler nożny (EXP-2) oraz przełącznik (PS-3, PS-1).
Klawiatura KORG Grandstage
Pełnowymiarową klawiaturę RH3 (Real Weighted Hammer Action 3) mogliśmy spotkać w innych instrumentach tego producenta, np. testowanym na łamach naszego magazynu modelu LP-380 (EiS 10/2014). Producent zaznacza, że ten mechanizm został opracowany i wykonany przez japońskich inżynierów i wyróżnia się spośród innych. Możemy ustawiać krzywą velocity w zakresie od 1 do 9, a na samej klawiaturze grać w trybie standardowym (cała klawiatura) lub z podziałem Split/Swap. W wystającej części manuału białe klawisze mierzą 15 cm, natomiast czarne 9,5 cm. Pokrycie klawiszy jest gładkie, a czerwony pasek materiału w górnej jej części dodaje elegancji. Osadzenie RH3 w obudowie instrumentu jest bardzo stabilne, a szczeliny pomiędzy poszczególnymi klawiszami niewielkie. Szybkość odbicia i czas powrotu do stanu spoczynku są zadowalające.
RH3 pozwala na bardzo precyzyjną grę, z komfortowym prowadzeniem palców. Zauważyłem też znaczną poprawę w porównaniu z poprzednim modelem, w którym ta klawiatura była testowana – barwy zachowują się o wiele lepiej, a to pozwala między innymi na bardzo dynamiczną grę.
Panel KORG Grandstage
Koła odstrajania i modulacji są wielofunkcyjne, pozwalając m.in. na sterowanie efektami powiązanymi z barwą – dla organów jest to efekt uruchomienia szybkich obrotów głośnika Leslie, a dla pianin elektrycznych tremolo. Podobną funkcję mają przyciski SW1/2, pozwalając np. na sterowanie efektem perkusyjnym dla barw Hammonda czy efektem Phaser dla Rhodesa. Ale to tylko przykłady, ponieważ rozpiętość dostępnych przypisań jest bardzo duża, że wspomnimy choćby aktywowanie i sterowanie efektami tremolo i chorus dla barw fortepianów, regulację częstotliwości odcięcia i czasu ataku dla smyczków czy wibrato i delay dla brzmień syntezatorów.
Regulator Master Volume odpowiada za poziom sygnału na wszystkich wyjściach, w tym także słuchawkowym. Gałka i przycisk Dynamics pozwalają na zmianę wartości krzywej velocity, gdy chcemy np. uwypuklić naszą barwę podczas grania partii solowej. Sekcja Equalizer wyposażona jest w trzy filtry – Low, Mid i High – z regulacją w zakresie ±12 dB.
Manipulatory Ensemble pozwalają na obsługę jednej z dwóch warstw składających się na barwę instrumentu. Przypisane do niej grupy brzmień na panelu przednim zostały uporządkowane nieco inaczej niż w sekcji Keyboards, ale numeracja wewnętrzna i poszczególne barwy są dla obu grup takie same. Po wciśnięciu Ensemble na wyświetlaczu pojawia się ostatnio wybrana barwa, a enkodery zostaną podświetlone na czerwono. Pierwszy z nich pozwala wybrać grupę (Strings, Brass, Synth, Lead, Bell/Gtr, Bass, SFX/Hit, Keyboards); drugi służy do przeglądania znajdujących się w niej presetów; trzeci odpowiada za poziom głośności całej sekcji. Przycisk Edit daje dostęp do edycji takich parametrów jak transpozycja, czas wybrzmiewania, częstotliwość odcięcia, rezonans i obwiednia filtru czy wysyłka na procesor pogłosowy/delay.
Kolejna sekcja składa się z trzech przycisków. Write zapisuje dane ustawienie jako preset w bibliotece Favorite, Swap odwraca podział klawiatury (Keyboards dla lewej ręki, a Ensamble dla prawej), natomiast Split włącza tryb podziału klawiatury – przytrzymując go, wciskamy odpowiedni dźwięk.
Centralnie umieszczona sekcja Favorite pozwala na zapis i szybkie przywołanie jednego z 64 kompletnych ustawień użytkownika, z uwzględnieniem grup A-H oraz ośmiu elementów wchodzących w skład każdej z nich. Zmiana brzmień dokonuje się płynnie, w oparciu o sprawnie działający system Smooth Sound Transitions (SST).
Grupa Keyboards ma taką samą funkcjonalność, jak wcześniej opisana Ensemble, z wyświetlaczem OLED, trzema manipulatorami i przyciskiem aktywującym edycję. W efekcie mamy zatem dwa instrumenty w jednym – tu oznaczone jako Keyboards i Ensemble – które łączy klawiatura, sekcja efektów pogłosu i delaya oraz wyjście główne. Do obsługi wspomnianego procesora służą znajdujące się tuż obok manipulatory – zmiany typu efektu, jego głębokości oraz nabicia tempa powtórek delaya. Ostatnie przyciski służą do blokowania panelu przedniego, wejścia w tryb ustawień systemowych oraz transpozycji.
Złącza w KORG Grandstage
Tylny panel prezentuje się wyjątkowo okazale i w pełni profesjonalnie. Logotyp producenta świeci, a w menu instrumentu możemy wpłynąć na barwę i jasność podświetlenia. Instrument ma dwa porty USB – do połączenia pamięci i komunikacji z komputerem. Komunikaty MIDI możemy transmitować poprzez USB oraz wejście i wyjście DIN-5. Grupa gniazd Foot Controllers obejmuje trzy porty, do którym możemy podłączyć pedał sustain, przełącznik nożny oraz pedał ekspresji.
Sekcja wyjść audio bazuje na dwóch parach stereo – niesymetrycznych TS 6,3 mm oraz symetrycznych XLR – z opcją odłączania masy elektrycznej od sygnałowej na tych ostatnich w przypadku problemów z przydźwiękiem. Nie ma niestety możliwości przypisania wyjść do osobnych sygnałów z sekcji Keyboards i Ensamble. Instrument zasilany jest bezpośrednio z sieci, a włącznik Power uwzględnia także podlegający konfiguracji tryb Auto Power-Off.
Brzmienia KORG Grandstage
Wyposażony w 32 GB pamięci Grandstage ma pięć silników syntezy/samplingu wprost z flagowego Kronosa. W porównaniu z nim brakuje tu STR-1, MOD-7, MS-20 oraz Polysix, ale w zamian otrzymujemy moduły VOX i Compact.
W grupie Keyboard znajdziemy m.in. fortepiany, pianina, piana Rhodes, Wurlitzer, elektryczne i klawinety, organy i sekcję zawierającą smyczki, instrumenty dęte, syntezatory, leady, gitary, basy, efekty itp. Wśród fortepianów są spróbkowane barwy takich klasyków jak Bechstein, Steinway, Bösendorfer Imperial, Yamaha C czy Fazioli. Całość barw fortepianowych funkcjonuje pod postacią 35 presetów w różnych wariacjach.
Grupa brzmień pianina obejmuje dwa modele oraz 10 presetów. Imponująco przedstawia się zestaw barw pianin elektrycznych, wśród których znajdziemy brzmienia wszystkich najbardziej znanych przedstawicieli gatunku, także z uwzględnieniem presetów okraszonych efektami Tremolo, Chorus i Phaser. Nie mogło zabraknąć pianin FM, które dostępne są w 18 presetach. Brzmienia klawinetów i klawesynów bazują na modelowaniu fizycznym AL-1 i silniku PCM HD-1. Dla barw organowych przygotowano aż trzy silniki brzmieniowe, a zbudowane z ich wykorzystaniem brzmienia przypominają wiele hitów z minionych dekad.
Podświetlane logo z nazwą producenta z pewnością będzie jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nowego produktu Korga.
Grupa Ensamble obejmuje ok. 80 presetów zawierających pady, chóry, sekcje smyczkowe i warstwowe syntezatory oraz 50 presetów instrumentów dętych drewnianych i blaszanych w różnych konfiguracjach. Są także brzmienia typowo syntezatorowe, z uwzględnieniem całej gamy barw jednogłosowych i polifonicznych. Sekcja SFX/Hit składa się z 8 presetów zawierających efekty oraz brzmienia instrumentów perkusyjnych.
Podsumowanie
Nasze spostrzeżenia
+ ciekawe wzornictwo i dobre wykonanie+ wbudowany zasilacz
+ czytelny i szybki w obsłudze interfejs użytkownika
+ wiele bardzo ciekawych barw dobrej jakości generowanych przez 7 silników brzmieniowych
+ dobrej jakości klawiatura sceniczna
+ płynność brzmienia przy zmianie barwy
+ podręczna sekcja Favorite z możliwością zapisu 64 presetów
+ podwójne wyjście audio
- brak rejestratora i odtwarzacza
- brak możliwości rozdzielenia sygnału na wyjściach
- skromna edycja brzmień
- brak możliwości nadawania nazw presetów Favorite
- brak aftertouch
Zakres zastosowań
- profesjonalny instrument typu stage piano dedykowany do pracy estradowej, z uwzględnieniem różnego typu, najwyższej jakości barw- charakteryzuje się prostą obsługą i brakiem zaawansowanej edycji, co w kontekście wysokiej jakości brzmień przyspiesza i ułatwia pracę na scenie
Informacje
Klawiatura | 88- lub 76-klawiszowy manuał RH3 (A0-C8, E1-E7) |
Silniki brzmieniowe | SGX-2 (maks. 240 głosów), EP-1 (100), AL-1 (36), CX-3 (128 głosów), VOX (100), Compact Organ (100), HD-1 PCM (128). Pamięć wbudowana 32 GB. 500 presetów |
Efekty | 3-pasmowy korektor, pogłos, delay |
Sekcja brzmieniowe | Keyboards i Ensemble – 3 enkodery, wyświetlacz 128x64 |
Kontrolery | Pitch Bend, Modulation, przyciski SW1 i SW2 |
Wyjścia audio | 2x XLR (600 Ω, +16 dBu), 2x TS 6,3 mm (600 Ω, +16 dBu), wyjście słuchawkowe TRS 6,3 mm (500 Ω, 2x150 mW/32 Ω) |
Przyłącza | Damper, Switch, Pedal, MIDI In/Out, USB A, USB B |
Zasilanie | sieciowe, 30 W |
Wymiary | 1311x359x140 mm (88); 1099x359x140 mm (76). |
Waga | 20 kg (88), 17 kg (76) |
CENA | 11.499 zł (Grandstage 88) 10.799 zł (Grandstage 73) |
Producent | Korg |
Dystrybucja | Mega Music |