PreSonus NSB 16.8 - moduł sceniczny AVB
W chwili obecnej PreSonus jest firmą mającą najbardziej kompleksową ofertę w zakresie sprzętu scenicznego i studyjnego, który można zintegrować jako funkcjonalny system. Wielokanałowy transfer audio w formacie cyfrowym odbywa się w nim na bazie protokołu AVB, który, podobnie jak inne rozwiązania sieciowe audio, wykorzystuje standardowe okablowanie sieciowe Cat 5/6.
Jednym z podstawowych elementów systemów scenicznych jest tzw. stage box, do którego trafiają i od którego odchodzą wszystkie sygnały dyskretne ze źródeł dźwięku i do jego odbiorników. To tam podłączamy mikrofony i sygnały liniowe ze sceny, a także wzmacniacze zasilające zestawy głośnikowe dla publiczności i wykonawców.
Urządzenie jest zasilane bezpośrednio z sieci i ma włącznik umiejscowiony tak, że trudno o jego przypadkowe wyłączenie. Na przeciwległym boku korpusu umieszczono dwa złącza sieciowe w formacie AVB.
Współczesna technologia pozwala zrezygnować z konieczności transferu sygnałów analogowych z modułów scenicznych do mikserów FOH i monitorowych, który był źródłem większości kłopotów z przydźwiękiem i różnego typu zakłóceniami. Obecnie produkowane moduły sceniczne przystosowane do pracy sieciowej są już wyposażone w tory sygnałowe z regulowanym zdalnie wzmocnieniem, a także w przetworniki A/C/A pozwalające na konwersję sygnałów analogowych na cyfrowe i odwrotnie.
Konstrukcja PreSonus NSB 16.8
NSB 16.8 jest rozszerzeniem sprzętowym w zakresie liczby torów sygnałowych dla urządzeń AVB serii StudioLive III. Ów moduł sceniczny oferuje 16 wejść w formacie combo (XLR/TRS 6,3 mm) i wyposażony jest w tyle samo torów zdalnie sterowanych przedwzmacniaczy XMAX. Analogowy sygnał liniowy można wyprowadzić z NSB 16.8 za pośrednictwem 8 wyjść XLR. Urządzenie ma dwa porty sieciowe AVB, co pozwala na łańcuchowe połączenie w przypadku większych instalacji.
Opcjonalne uchwyty pozwalające na montaż NSB 16.8 w szafce 19” są wyposażone w umieszczone na przednim panelu złącza sieciowe, które łączymy ze znajdującymi się w urządzeniu za pomocą dostępnych w pakiecie krótkich kabli.
Korpus NSB 16.8 jest całkowicie metalowy, nie licząc bocznych uchwytów z tworzywa, które można odkręcić, gdy chcemy zainstalować moduł w raku 19” (uchwyty do instalacji są opcjonalne). Urządzenie jest kompatybilne z kieszeniami scenicznymi Ace Backstage, instalowany w scenie w przypadku systemów stacjonarnych.
PreSonus NSB 16.8 w praktyce
Stage boxy z serii NSB nie są samodzielnymi urządzeniami i nie można ich rozpatrywać w kontekście interfejsów audio AVB. Pełnią rolę podrzędną wobec jednostek mikserskich w klasycznej postaci lub modułów rak i dopiero z ich poziomu możemy zarządzać ich pracą.
W sytuacji, gdy jeden lub więcej połączonych łańcuchowo modułów NSB współpracuje np. z dwoma mikserami (FOH i monitorowym), wówczas możemy wskazać ten, który będzie zarządzał ustawieniami czułości wejściowej przedwzmacniaczy w NSB. Dostępna jest też opcja o nazwie Gain Compensation, w ramach której w każdym mikserze pracującym w sieci można zmieniać czułość wybranego kanału w zakresie ±20 dB względem poziomu ustawionego przez mikser nadrzędny. Obejmuje ona też funkcję, w której zmiana czułości w mikserze nadrzędnym nie powoduje zmian czułości w mikserach nadrzędnych. Jeśli zatem realizator FOH, który nadrzędnie określa czułość przedwzmacniaczy w modułach NSB, zmniejszy czułość dla wejścia z włączoną funkcją GC np. o 5 dB, to czułość dla wejść innych mikserów w systemie zostanie automatycznie skompensowana o rzeczone 5 dB. Zakres tej automatycznej kompensacji to ±15 dB.
Podsumowanie
Moduły PreSonus NSB 16.8 oraz 8.8 są funkcjonalnym uzupełnieniem mikserów z serii StudioLive III, pozwalając nie tylko zwiększyć liczbę obsługiwanych torów audio, ale też skorzystać z wygodnej, wielokanałowej transmisji cyfrowej AVB sygnałów scenicznych do konsolet. Dzięki nim można stosunkowo niedużym kosztem rozbudowywać system nagłośnieniowy oparty na rozwiązaniach PreSonus, pamiętają o tym, że każdy ich tor wejściowy to kolejny przedwzmacniacz XMAX ze zdalną regulacją czułości. Jakość tych przedwzmacniaczy została już przez nas wielokrotnie potwierdzona w wielu testach odsłuchowych i podczas dokonywanych pomiarów – w tym zakresie cenowym są one jednymi z najciekawszych na rynku.
Wygodną funkcją jest dostępny na panelu czołowym modułu przycisk Mute All, który pozwala natychmiastowo wyciszyć wszystkie wejścia w przypadku zaistnienia nieprzewidzianej sytuacji (lub np. podczas zmiany perkusji czy wzmacniaczy na scenie). Z kolei dwa porty AVB umożliwiają kaskadowe łączenie kolejnych modułów z tej serii, czy też opisywanego w ubiegłym miesiącu miksera odsłuchowego EarMix 16M, gdy nie korzystamy z dedykowanego routera PreSonus SW5e.
Biorąc pod uwagę cenę NSB 16.8, można przyjąć, że koszt pojedynczego, zdalnie sterowanego kanału mikrofonowego XMAX w tym przypadku to ok. 240 zł. Jest to jedna z najniższych cen wśród systemów cyfrowego miksu live, gdy mowa o rozszerzeniach dla konsolet. To po raz kolejny potwierdza, że oferta PreSonus w tym zakresie produktów jest wyjątkowo ekonomiczna, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów wykonania, funkcjonalności i jakości dźwięku.
Nasze spostrzeżenia
+ kompaktowa konstrukcja z możliwością montażu w raku (opcja)+ przycisk szybkiego wyciszania wszystkich kanałów
+ dwa porty AVB
+ dobrej klasy przedwzmacniacze XMAX
- dość mocno nagrzewa się w trakcie pracy
Zakres zastosowań
- moduł rozszerzający wejść/wyjść dla systemów nagłośnieniowych opartych na konsoletach PreSonus StudioLive III AVB
Informacje
Przedwzmacniacze | 16, XMAX, impedancja 1 kΩ, pasmo 20 Hz-20 kHz (±0,5 dB), odstęp od szumów 94 dB, zakres regulacji czułości 60 dB, maksymalny poziom wejściowy +12 dBu |
Wyjścia | 8, liniowe, poziom maksymalny +24 dBu, impedancja 100 Ω |
Konwersja A/C/A | 24-bitowa, próbkowanie 48 kHz, zakres dynamiki konwersji 115 dBA |
Zasilanie | sieciowe, 90-230 V |
Wymiary | 178x424x114 mm |
Waga | 2,8 kg |
cena | 3.899 zł – NSB 16.8 2.999 zł – NSB 8.8 |
Producent | PreSonus |
Dystrybucja | Audiostacja |