DNA Professional ME-10FX - mikser audio

Sprzęt estradowy | 26.11.2018  | Artur Kraszewski
Marka:  DNA Professional

W ramach marki DNA Professional, za którą stoi polska firma Music Express, pojawiło się szereg ciekawych produktów, w tym klasyczne kompaktowe miksery analogowe z portem USB.

Opisywany tu ME-10FX jest „średniakiem” w serii ME-FX, jeśli chodzi o liczbę dostępnych kanałów. Oprócz niego mamy bowiem 8-kanałowy ME-8FX i 16-kanałowy ME-16FX. Wszystkie mają taką samą konstrukcję, różniąc się liczbą dostępnych torów wejściowych.

Konstrukcja DNA Professional ME-10FX

Urządzenie jest wykonane bardzo solidnie i ma całkowicie metalowy korpus z efektownie wyglądającymi, pomarańczowymi bokami. Konstrukcyjnie utrzymane jest w stylistyce zapoczątkowanej pod koniec lat 90. przez firmę Mackie i wykorzystywanej do dziś w większości kompaktowych mikserów audio różnych producentów. ME-10FX zasilany jest bezpośrednio z sieci, ma 6 wejść mikrofonowo-liniowych z napięciem fantomowym, 2 wejścia stereo, stereofoniczny powrót efektów, 3 pary wyjść, wbudowany procesor FX oraz port USB, do którego można podłączyć pendrive. Zadbano również o to, aby mikser mógł współpracować z zewnętrznymi urządzeniami przez Bluetooth, zgłaszając się jako BT-819.

Tory monofoniczne mogą zamiennie współpracować z sygnałem mikrofonowym podawanym na wejście XLR lub liniowym, kierowanym na wejście TRS 6,3 mm. Regulacja czułości odbywa się w zakresie 50 dB, a dla każdego kanału mono można aktywować filtr górnoprzepustowy 75 Hz. Korekcja jest trzypasmowa, z półkowym basem i wysokimi tonami oraz ustawionym na 2,5 kHz regulatorem pasma środkowego. Filtry działają w zakresie ±15 dB, a ich potencjometry mają wyraźnie wyczuwalny punkt położenia neutralnego. To samo dotyczy także innych regulatorów obrotowych w mikserze, co bardzo pomaga w codziennej pracy. Taka sama korekcja funkcjonuje także na wejściach stereofonicznych.

Korekcja działa bardzo szeroko i głęboko, dając ciekawe efekty brzmieniowe. W rzeczywistości jest znacznie głębsza niż wynikałoby to z opisów na panelu czołowym, dochodząc nawet do 20 dB dla 20 kHz (pomiaru dokonano w zakresie do 50 kHz).

Każdy z sześciu monofonicznych i dwóch stereofonicznych kanałów wejściowych miksera ma dwie wysyłki. Jedna, przełączana przed i po suwaku, kierowana jest na monofoniczny tor monitorowy Aux 1. Druga pozwala wysłać sygnał na wbudowany procesor efektów, a jednocześnie na monofoniczne wyjście Aux 2.

Każdy kanał ma przycisk wyciszania, regulator panoramy/balansu, diodę sygnalizującą przesterowanie, przycisk podsłuchu Solo i 60-milimetrowy, sprawnie działający tłumik. Za pomocą przycisku +4/-10 możemy zmieniać czułość wejścia stereo 7/8. Na wejście 9/10 (omyłkowo opisane przy przełączniku jako 15/16) możemy kierować sygnał z wejść liniowych, odtwarzacza współpracującego z portem USB albo wejścia Bluetooth.

Tłumik Eff określa sumaryczny poziom sygnału z wewnętrznego procesora FX kierowanego do sumy miksu, co pozwala szybko zamknąć lub otworzyć efekty. Pewną zagadką jest tor Alt 3/4, w innych mikserach będący alternatywną szyną miksu, na którą możemy włączać wybrane tory wejściowe. W tym wypadku jest powieleniem sumy głównej z własnym tłumikiem, pozwalając wysłać ten sam sygnał np. na inny zestaw nagłośnieniowy. To stawia pod znakiem zapytania przydatność przełącznika Main/Alt 3/4, towarzyszącego regulatorowi poziomu na wyjściu słuchawkowym.

Charakterystyka fazowa jest potwierdzeniem wrażeń słuchowych – przesunięcie fazy dla 50 Hz jest wyrażone jednocyfrowo.

Tłumiki Main Mix natomiast, zgodnie z przeznaczeniem, definiują poziom sygnału na wyjściu głównym z miksera. Sygnał sumy kierowany jest też na wyjście RCA CD/Tape Out. Sygnał z w ten sam sposób oznaczonego wejścia kierowany jest do sumy za pośrednictwem regulatora CD Tape. Tuż nad nim umieszczono potencjometr regulacji poziomu sygnału z wejścia Return, kierowanego na sumę oraz ogólny regulator poziomu sygnałów z wejść, kierowanych na procesor efektów.

Sam procesor udostępnia 99 dobrze brzmiących pogłosów i efektów echo, a także innych, takich jak Tremolo, Radio Voice, Distortion, Early Reflection, efektów modulacyjnych i kilku typów multiefektów pogłos/delay.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

DNA Professional ME-10FX w praktyce

Pod względem obsługi mikser sprawuje się nienagannie. Sygnał na wyjściach liniowych i słuchawkowych jest dynamiczny, charakteryzuje się bardzo niskim poziomem szumów i odpowiednim zapasem dynamiki. Możliwość skorzystania ze sprawnie działającego łącza Bluetooth okazuje się bardzo przydatna w sytuacji, gdy trzeba szybko podłączyć takie źródło dźwięku jak np. smartfon czy tablet. Port Bluetooth widziany jest w programach DAW także jako wejście, ale nie ma możliwości wykorzystania go do nagrywania sygnału z miksera. Można natomiast nagrywać na wtyczce podłączonej do portu USB. Tworzony jest na niej folder o nazwie JL_REC, w którym umieszczane są kolejne pliki stereo MP3, z próbkowaniem 48 kHz i przepływnością 128 kB/s. Rejestrator nie jest studyjnej jakości, ale pozwoli nam zarejestrować nagłaśniane wydarzenie bez dodatkowego sprzętu. Ten sam port USB umożliwi też odtwarzanie plików MP3 i WMA z pendrive’a, z uwzględnieniem obsługi napędu oraz zapętlania utworów, katalogów i całości.

Kolejny dowód na wysoką jakość torów sygnałowych: wzorcowa charakterystyka częstotliwościowa z uwzględnieniem drugiej i trzeciej harmonicznej.

Tor sygnałowy miksera nie wzbudza większych zastrzeżeń, poza typowym dla wielu urządzeń gwałtownym skokiem czułości pod koniec zakresu regulacji Gain. Korekcja brzmi efektownie i działa bardzo skutecznie, a na tłumiku mamy dodatkowe 10 dB zapasu poziomu sygnału. Pewnym problemem jest trzask pojawiający się w słuchawkach z chwilą wyłączenia dowolnego przycisku Solo. A ponieważ sygnał na wyjściach słuchawkowych jest naprawdę bardzo głośny, ów trzask może być nieprzyjemny w odbiorze.

Na torze sumy dynamiki nie brakuje, choć przy mocnym wysterowaniu wszystkich kanałów dźwięk zaczyna się robić nieznacznie szklisty. Można temu zapobiec po prostu zmniejszając czułość na wejściach i przestrzegając zasady nieprzesadnego wysterowania kanałów.

Podsumowanie

DNA Professional ME-10FX prezentuje się jako sprawny i funkcjonalny mikser do całej gamy zastosowań live. Jest wyjątkowo atrakcyjny cenowo, dobrze brzmi, ma ciekawy procesor efektów i odbiera sygnał z zewnętrznych urządzeń przez Bluetooth. Wartością dodaną jest w tym przypadku możliwość bezpośredniego nagrywania na podłączonej wtyczce USB, jak też odtwarzania z niej plików MP3 i WMA.

Nie widzę natomiast sensowności takiej implementacji Alt 3/4, jakiej tu dokonano. W wielu innych mikserach o podobnej konstrukcji wciśnięcie przycisku Mute w kanale tłumi go na sumie głównej, ale wysyła na Alt 3/4 – w tym mikserze to jednak nie działa. Trzask przy wyłączaniu przycisków Solo bywa irytujący, ale można z tym żyć. Pojawia się także lekki przydźwięk w jednym kanale, gdy mocniej otworzymy suwak wejścia USB, a w gnieździe nie ma akurat żadnej wtyczki.

Ogólnie jednak mikser zasługuje na uwagę, ponieważ jest solidnie wykonany i brzmi jak droższe konsolety. Wspomniane wyżej drobne niedoróbki nie mają w tym kontekście większego znaczenia. Zarówno ME-10FX, jak i innym mikserom DNA Professional, warto się bliżej przyjrzeć, bo choć plasują się w klasie budżetowej, jakością i funkcjonalnością odpowiadają urządzeniom wyższej klasy.

 

Nasze spostrzeżenia

+ dobre brzmienie torów sygnałowych
+ wysoka dynamika i niski poziom szumów
+ zasilanie bezpośrednio z sieci
+ funkcjonalny procesor efektów
+ możliwość nagrywania na podłączonej do miksera wtyczce USB
+ w pełni funkcjonalny odtwarzacz MP3/WMA z USB
+ obsługuje wejście przez Bluetooth

- problematyczna funkcjonalność toru Alt 3/4
- trzask przy wyłączaniu przycisków Solo
- słabo napisana instrukcja obsługi

 

Zakres zastosowań

- funkcjonalny, uniwersalny mikser analogowy do wszelkiego typu prac związanych z nagłaśnianiem wielu torów sygnałowych jednocześnie

 

Informacje

Pasmo przenoszenia 10 Hz-150 kHz
THD 0,005% (w odniesieniu do +4 dBu)
Tor mikrofonowy EIN -129 dBu, CMRR 60 dB (1 kHz)
Przesłuchy międzykanałowe -90 dB (1 kHz)
Korekcja 3-pasmowa, 80 Hz, 2,5 kHz, 12 kHz
Maks. poziom wyjściowy +22 dBu
Inne odtwarzacz/rejestrator USB, odbiór sygnału przez Bluetooth
Zasilanie sieciowe, 100-240 V, 25 W
Wymiary 350x370x95 mm
Waga 4,4 kg
Producent Music Express
Cena
700,00 zł
Producent
DNA Professional
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2018
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó