AKG C636 - estradowy mikrofon pojemnościowy
Określany jako „master reference condenser vocal microphone” model C636 ma zagwarantować uzyskanie legendarnego studyjnego brzmienia na scenie.
AKG ma długą i piękną historię, jeśli chodzi o mikrofony estradowe. Dyn 60 z drugiej połowy lat 40. minionego wieku do dziś wygląda wspaniale, a D12, którego produkcję rozpoczęto w latach 50., wciąż pozostaje w użyciu. Ale w przeciwieństwie do nich C636 jest mikrofonem pojemnościowym. Jakkolwiek tego typu kapsuły oferują znacznie lepsze parametry brzmieniowe niż przetworniki dynamiczne, to jest kilka kwestii, z którymi trzeba sobie poradzić na etapie konstruowania. Pierwsza to uzyskanie optymalnej odporności na wysoki poziom ciśnienia dźwięku, a także pośrednio związana z tym osłona kapsuły przed podmuchami powietrza. Trzeba też zadbać o izolację mechaniczną i wreszcie o zapewnienie dużej odporności na wilgoć oraz zmiany temperatury.
Konstrukcja AKG C636
C636 jest bezpośrednim następcą bardzo popularnego i cieszącego się zasłużenie dobrą opinią C535. Nie jest jednak do niego podobny, kształtem przypominając mikrofony dynamiczne AKG z serii D. Zastosowano w nim elektretową kapsułę pojemnościową z napylaną złotem membraną o średnicy 0,75”. Przy charakterystyce nerkowej i czułości nominalnej 5,6 mV/Pa deklarowany przez producenta maksymalny poziom ciśnienia dźwięku opiewa na 150 dB SPL, przy zniekształceniach 1% (nie jest publikowana informacja o paśmie czy też częstotliwości, do której ta wartość się odnosi). Na korpusie znajdziemy dostępny jedynie za pomocą jakiegoś narzędzia przełącznik aktywujący filtr górnoprzepustowy 80 Hz (12 dB/okt.). Mikrofon wymaga zasilania zewnętrznym napięciem fantomowym 48 V, pobierając 4 mA prądu.
Wyposażona w membranę o średnicy 0,75” kapsuła pojemnościowa zamocowana jest w konstrukcji z podwójnym resorowaniem, która zapewnia uzyskanie wysokiej odporności na zakłócenia mechaniczne.
Cała konstrukcja jest metalowa, a mikrofon ma słuszną wagę 312 g. Dostarczany jest w zapinanym na ekspres tkaninowym, wyściełanym futerale w kształcie niewielkiej tuby, w którym znajdziemy też uchwyt mikrofonowy. Pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów C636 reprezentuje sobą najwyższą klasę. Pierwszą „linią obrony” dla kapsuły jest precyzyjnie wykonana aluminiowa siatka o zwiększonej z przodu gęstości i półkolistym kształcie, mocowana magnetycznie do korpusu mikrofonu. Właściwa kapsuła umieszczona jest w intrygującej, mosiężnej strukturze o kształcie walcowo-stożkowym, stanowiącej część zespołu umieszczonego w korpusie za pośrednictwem podwójnego resorowania. Elektronika mikrofonu to nie tylko konwerter impedancji na tranzystorze FET, ale też filtr górnoprzepustowy, stabilizacja napięcia zasilania i układ symetryzacji wyjścia. Zewnętrzna osłona kapsuły to mocna stalowa siatka wyłożona wewnątrz warstwą pianki akustycznej. Cała kapsuła dostępna jest także w wersji samodzielnej, do współpracy z systemami bezprzewodowymi, nosząc oznaczenie C636 WL1.
AKG C636 w praktyce
Brzmienie tego mikrofonu będzie w dużej mierze kwestią własnych preferencji oraz zastosowanego systemu nagłośnieniowego. C636 doskonale wpisuje się we współczesną tendencję do tworzenia mikrofonów dla scen opartych na systemach monitoringu IEM, mających wysoką czułość i relatywnie wąską charakterystykę kierunkową. Mikrofon nie ma wyraźnie prominentnych częstotliwości, choć można o nim mówić jak o przetworniku o ciepłym brzmieniu (nieznaczne uwypuklenie 400 Hz), stonowanej średnicy 2 kHz i podkreślonej prezencji przy 5,5 kHz. Z praktyki wynika, że filtr górnoprzepustowy powinien być włączony wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z wokalem, a wyłączony, jeśli chodzi o głos mówiony. Odnoszę wrażenie, że oddziaływanie filtru wykracza poza same tłumienie najniższych częstotliwości, ponieważ można go usłyszeć także w zakresie najwyższego pasma (częstotliwości powyżej 10 kHz stają się nieco stonowane, a charakterystyka brzmieniowa lepiej dopasowana do wokalu). Eksperymenty w tym zakresie wymagają jednak użycia jakiegoś narzędzia, pozwalającego zmienić pozycję przełącznika. Jeśli to będzie jakiś metalowy przedmiot, po pewnym czasie stan przełącznika będzie daleki od idealnego.
Słyszalny szum własny C636 jest nieco wyższy niż w przypadku podobnych mikrofonów innych producentów (np. Sennhesier e865), ale trzeba też pamiętać o tym, że wysoka jest też sama czułość mikrofonu AKG. W tym kontekście uwagę zwraca typowa dla mikrofonów dynamicznych odporność na ciśnienie dźwięku. C636 może zatem pracować nie tylko z niższymi ustawieniami Gain, ale też w bezpośredniej bliskości ust wykonawcy, co nie jest takie oczywiste w przypadku estradowych mikrofonów pojemnościowych. Interesujące jest to, że nawet w tak ekstremalnych warunkach mikrofon brzmi świetnie, a gdy wykonawca zrobi tak nielubianą przez realizatorów „tubę”, trzymając mikrofon za kapsułę, można uzyskać bardzo ciekawe brzmienie. Co więcej, tak wykorzystany, C636 doskonale się sprawdził przy nagraniach studyjnych, pozwalając uzyskać bardziej energetyczny wokal niż przy rejestracji klasycznym mikrofonem wielkomembranowym. Ponadto C636 zachowuje dużą odporność na zakłócenia mechaniczne, co jest zasługą efektywnego systemu zawieszenia.
Podsumowanie
Nasze spostrzeżenia
+ wysoka odporność na ciśnienie dźwięku+ doskonała izolacja mechaniczna kapsuły
+ możliwość pracy w ekstremalnej bliskości względem źródła dźwięku
- trudny dostęp do filtru HPF
Zakres zastosowań
- profesjonalny mikrofon estradowy o typowym dla przetworników pojemnościowym otwartym i dynamicznym brzmieniu
Informacje
Funkcja | estradowy mikrofon pojemnościowy do zastosowań wokalnych |
Kapsuła | elektretowa, 0,75”, charakterystyka nerkowa |
Czułość | 5,6 mV/Pa |
Poziom szumów | 20 dB SPL A |
Maks. poziom SPL | 150 dB (1% THD) |
Zasilanie | zewnętrzne, fantomowe 48 V |
Wymiary | 185x51 mm |
Waga | 312 g |