Więcej...

Alcons Audio VR5 i VR8 - pasywne dwudrożne zestawy głośnikowe

Sprzęt estradowy | 04.06.2020  | Piotr Sadłoń
Marka:  Alcons Audio

Szczerze powiem, że testowanie urządzeń, o których poniżej poczytacie dawno nie sprawił mi tyle uciechy. I nie zajął mi tyle czasu…Nie, nie ze względu na jakiś problemy czy wielce skomplikowaną konstrukcję, ale po prostu… nie mogłem się „oderwać” od słuchania. A źródłem mojego „szczęścia” były dwa niepozornie wyglądające „klasyczne” zestawy głośnikowe – pasywne, dwudrożne. Choć nie do końca „klasyczne”, bowiem wyposażone w wysokotonowe przetworniki niespotykane w urządzeniach nagłośnieniowych. Mowa o produktach firmy Alcons Audio, a konkretnie o modelach VR5 i VR8.

ALCONS AUDIO

Stałym Czytelnikom LSI chyba specjalnie nie trzeba przedstawiać tego producenta, bowiem już kilka razy gościł na łamach naszego czasopisma. Gdyby ktoś jednak nie był zbytnio obeznany z ta firmą, poniżej kilka podstawowych informacji o niej. Istniejąca od 2002 roku firma ma swoją siedzibę w miejscowości Zwaag. Acons ma w swojje ofercie zarówno duże (i mniejsze) koncertowe systemy liniowe, kompaktowe zestawy typu „point source”, jak i kompletną linię zestawów basowych oraz nagłośnieniowe zestawy kinowe. Produkty te zdobyły już spore uznanie wśród użytkowników na całym świecie.

VR5 to kompaktowych rozmiarów dwudrożny zestaw głośnikowy, określony przez producenta mianem mini monitora.

Cechą charakterystyczną wyróżniającą produkty holenderskiej firmy – na tle systemów innych producentów – jest, będący składnikiem prawie wszystkich produktów Alconsa, wysokotonowy przetwornik wstęgowy w technologii Pro Ribbon, w różnorakich rozmiarach, poczynając od 4-calowego na 18-calowym kończąc. To efekt ponad 20-letniej pracy nad projektowaniem przetworników tego typu współzałożyciela Alconsa, inżyniera Philipa de Haana. Opracowana przez niego pionierska technologia wysokoskutecznych, opatentowanych przetworników Pro Ribbon jest co najmniej równie przełomowa, jak opracowane równolegle unikalne falowody dwóch wiodących dziś producentów systemów liniowych czy licząca ponad 30 lat technologia procesowania fazowego autorstwa kolejnego z uznanych producentów. Oczywiście to tylko jeden z powodów dużej estymy, jaką cieszą się systemy holenderskiego producenta – składają się na to jeszcze inne czynniki, sprawiające, że produkty Holendrów charakteryzują się nie tylko wysokiej jakości brzmieniem, ale również innymi parametrami, jak np. kontrola dyspersji w płaszczyźnie horyzontalnej i wertykalnej.

VR8 to większy (i dwa razy cięższy) brat VR5.

Cóż to jest takiego ta technologia Pro Ribbon? To nic innego, jak przetwornik wstęgowy znany z mikrofonów czy choćby monitorów studyjnych. Tutaj jednak potrzebna jest znacznie większa efektywność i moc, stąd konstrukcja jego jest udoskonalona, aby uzyskać parametry pozwalające na zastosowanie takiego przetwornika nie tylko w małych zestawach głośnikowych, ale również dużych systemach koncertowych. Więcej o tej technologii znajdziecie w archiwalnych numerach LSI i/lub na naszej stronie internetowej www.livesound.pl. Wróćmy do bohaterów naszego artykułu, zaczynając od mniejszego z nich.

Alcons Audio VR5

To kompaktowych rozmiarów zestaw głośnikowy, określony przez producenta mianem mini monitora. W sumie biorąc pod uwagę kształt obudowy – wykonanej ze sklejki, wykończonej lakierem strukturalnym – można go z powodzeniem wykorzystać jako niewielki odsłuch sceniczny, z możliwością postawienia go pod dwoma różnymi kątami. Natomiast dzięki 5 otworom M10 na obudowie oraz dodatkowym akcesoriom można go również zamontować na statywie, jako zestaw nagłośnieniowy bliskiego pola.

Wewnątrz drzemie to, co najważniejsze – wysokotonowy przetwornik Pro Ribbon RBN202 i 5-calowy neodymowy głośnik niskotonowy, sygnowany przez Alconsa (aczkolwiek, według wszelkich znaków na niebie i ziemi, wyprodukowany we Włoszech, a konkretnie w fabryce firmy B&C). Oczywiście przetwornik wysokotonowy współpracuje z tubą o dyspersji 90 x 60 stopni, którą można wykręcić o obrócić o 90 stopni. Do kompletu dochodzi jeszcze prosta, ale zmontowana z wysokiej jakości komponentów pasywna zwrotnica. I to w zasadzie tyle. Oczywiście sygnał do zestawu doprowadzany jest za pomocą gniazd Speakon NL4, które w liczbie dwóch znajdziemy klasycznie z tyłu urządzenia.

Alcons Audio VR8

to większy brat VR5, do tego dość wyraźnie cięższy (VR5 waży 6 kg, a VR8 drugie tyle). Nie tylko za sprawą odpowiednio większej obudowy i większych przetworników, ale również tego, że 8-calowy przetwornik niskotonowy wyposażony jest klasyczny magnes ferrytowy (głośnik ten wygląda na „przerobiony” model B&C 8MBX51, który oryginalnie ma magnes neodymowy). Natomiast za pasmo średni i wysokie odpowiada przetwornik Alcons Audio RBN401, który również współpracuje z tuba, ale o dyspersji 90 x 40 stopni (również obracalna o 90 stopni). Obudowa, jak w VR5, pozwala na pracę 8-ki w formie odsłuchu scenicznego, z dwoma różnymi kątami jego ustawienia względem podłoża. Natomiast dodatkowe akcesoria (niektóre dość znacznie zwiększające ogólną wagę zestawu) pozwalają na jego zamontowanie m.in. na statywie kolumnowym. Tak, jak i w VR5 sygnał doprowadzamy za pomocą gniazda Speakon NL4, z drugiego zaś możemy podać sygnał do innego zestawu.

OBSŁUGA Alcons Audio VR5 i VR8

W zasadzie trudno rozpisywać się cokolwiek na temat obsługi, bo jak praktycznie w przypadku każdego zestawu pasywnego ogranicza się ona w zasadzie tylko do podłączenia kabla z wtykiem Speakon. W przypadku VR-ów musimy jeszcze trochę „pokręcić śrubami”, w celu zamontowania dodatkowych akcesoriów – jeśli na przykład chcemy je postawić na statywie.

Aby uzyskać pełną wydajność, tak VR5, jak i VR8 muszą być napędzane z jednego z dedykowanych wzmacniaczy Alcons Audio z serii Sentinel, zapewniającego maksymalną jakość dźwięku ze odpowiednim „zapasem” i odpowiednią ochroną. Producent podaje również, że połączenie Signal Integrity Sensing, wykorzystujące obie pary pinów złącza Speakon, zapewnia pełną kompensację wpływ kabla połączeniowego między wzmacniaczem a zestawem. I o ile w przypadku VR8 tak faktycznie może być, o tyle w VR5 płytka z gniazdami Speakon jest połączona ze zwrotnicą tylko jedną parą kabli, a piny 1+/1+ i 2+/2- są po prostu zwarte. Jeśli jednak do VR5 podłączymy „zwykły” wzmacniacz, albo wzmacniacz Sentinel, ale bez wybranego presetu dla VR5 (tryb „line”), możemy być srogo zawiedzenie, bowiem to co zacznie wydobywać się z zestawu dalekie jest od choćby akceptowalnego brzmienia. A to dlatego, że pasywna zwrotnica zamontowana wewnątrz obudowy ma zadanie tylko rozdzielić sygnał pomiędzy przetworniki, bez kompensacji ich skuteczności oraz bez żadnej korekcji brzmienia. To samo tyczy się VR8, który dodatkowo komunikuje się zwrotnie ze wzmacniaczem.

Jak więc grają VR5 i VR8, podłączone „po Bożemu”, czyli do dedykowanych wzmacniaczy z wybranymi odpowiednimi presetami?

BRZMIENIE I POMIARY Alcons Audio VR5 i VR8

Jednym słowem – powalająco. Od razu „rzuca się w uszy” fakt, że VR5 brzmi bardzo równo, prawdopodobnie wytrzymując w tej kwestii konkurencję z niejednym monitorem studyjnym (niestety nie miałem okazji porównać). Natomiast VR8 brzmi bardziej „live’owe”, tzn. jest delikatnie mniej „środkowy”, a przez to jakby przyjemniejszy w odsłuchu. Jednak ta różnica w brzmieniu jest naprawdę niewielka, tak że w obu zestawach możemy zauważyć bardzo zbliżony charakter brzmieniowy.

Wnętrze obudowy VR5 jest lekko wytłumione cienką warstwą waty szklanej…

90-stopniowa dyspersja jest faktycznie 90-stopniowa (a nawet szersza), zaś zapas dynamiki, szczególnie w górze pasma, za które odpowiadają przetworniki Pro Ribbon wydaje się być nieograniczona. Wrażenia słuchowe potwierdzają wykonane w plenerze pomiary, potwierdzające bardzo wyrównaną charakterystykę VR5 – nie tylko zresztą amplitudową, ale również fazową, oraz zaskakujący (jak na takiego malucha) dla ucha zakres niskich częstotliwości (tutaj konstruktorzy pomogli sobie, lekko podbijając zakres w okolicy 100 Hz). Do obu charakterystyk VR8 (amplitudowej i fazowej) również nie można się przyczepić, choć tutaj widać już „dłuto rzeźbiarza”, który np. postanowił nieco podciąć zakres 1 kHz (dzięki czemu, jak wspomniałem brzmienie VR8 jest nieco mniej nosowe), czy też 3 kHz.

…pod którą kryje się prosta, ale wykonana z wysokiej jakości kompententów zwrotnica pasywna.

Podsumowanie

Są producenci, a w zasadzie ich produkty, co do których oczekiwania są duże. Kiedy takie urządzenie trafi w nasze ręce, mamy możliwość potwierdzenia (lub nie) tego, że faktycznie oczekiwana te były uzasadnione. Dokładnie tak stało się w przypadku dwóch mobilnych zestawów nagłośnieniowej Alcons Audio, co do których miałem wysokie oczekiwania, a efekt finalny był taki, że zostały one potwierdzone z nawiązką. Zestawy od pierwszej nuty, która z nich wypłynęła bardzo przypadły mi do gustu, i jak napisałem na początku artykułu odwlekałem ile się da decyzję, żeby zakończyć test (szczególnie odsłuchowy, bo słuchanie przemiatanego sinusa podczas pomiarów, nawet na najlepszych zestawach, nie jest jakimś zniewalającym przeżyciem). Zwłaszcza, że nie chciałem wystawiać cierpliwości sąsiadów, którzy korzystając z ładnej pogody postanowili popracować „w obejściu”.

W każdym razie VR5 i VR8 pod każdym względem są godne polecenia – tak brzmieniowym, jak i wykonawczym czy wizualnym. Nie znam tylko ich ceny, i – żeby nie popsuć sobie tego idyllicznego obrazka – chyba nie chcę wiedzieć. Ci zaś którzy wiedzieć chcą (albo muszą), bez problemu uzyskają tę informację u dystrybutora Alcons Audio w Polsce, czyli w firmie Aplauz.

Więcej informacji o prezentowanych zestawach głośnikowych oraz pozostałych produktach Alcons Audio na stronie internetowej producenta: www.alconsaudio.com oraz polskiego przedstawiciela: www.aplauzaudio.pl.

Informacje Alcons audio VR5

Dyspersja 90 x 60 lub 60 x 90 stopni
Pasmo przenoszenia (±3 dB) 67 Hz-20 kHz
Pasmo pracy (-10 dB) 59 Hz-20 kHz
Max szczytowy SPL 121 dB (Sentinel3 200 Hz-10 kHz)
127 dB(Sentinel10 200 Hz-10 kHz)
Impedancja nominalna 16 omów
Wymiary 339 x 191 x 205 mm
Waga 6 kg

 

Informacje alcons audio vr8

Dyspersja 90 x 40 lub 40 x 90 stopni
Pasmo przenoszenia (±3 dB) 74 Hz-20 kHz
Pasmo pracy (-10 dB) 58 Hz-20 kHz
Max szczytowy SPL 122 dB (Sentinel3 200 Hz-10 kHz)
128 dB(Sentinel10 200 Hz-10 kHz)
Impedancja nominalna 8 omów
Wymiary 452 x 250 x 246 mm
Waga 12 kg