RCF HDM 45-A - aktywny, kompaktowy zestaw głośnikowy

Sprzęt estradowy | 24.06.2020 
Marka:  RCF

Aktywne zestawy głośnikowe – szczególnie jeśli są kompaktowych rozmiarów i o niewielkiej wadze – cieszą się niesłabnącą, a wręcz rosnącą, popularnością. Jedną z firm specjalizującą się w tworzeniu i produkcji tego typu urządzeń jest włoski RCF, który na przestrzeni lat miał ich na swoim koncie dziesiątki. A i obecnie w jego ofercie można znaleźć kilka tego typu zestawów, w zależności od wymagań i zasobności portfela.

Jednym z nich jest bohater niniejszego artykułu...

RCF HDM 45-A

Jest to aktywny, dwudrożny zestaw głośniowy, zbudowany w oparciu o 15-calowy głośnik niskotonowy z 3,5-calową cewką oraz neodymowy driver ciśnieniowy z wylotem 1,5” i niebagatelnych rozmiarów cewką, bo aż 4-calową, współpracujący z tubą o stałej kierunkowości 90 x 60 stopni. Wbudowany dwukanałowy wzmacniacz klasy D oferuje sumaryczną moc szczytową 2.200 W (1.100 W RMS), co pozwala uzyskać maksymalny poziom ciśnienia dźwięku równy 133 dB. Pasmo przenoszenia producent określa na 45 Hz-20 kHz. Punkt podziału pasma pomiędzy głośnikami ustalony jest na 650 Hz.

DSP urządzenia oferuje technologię FIRPHASE, zaprojektowaną w celu uzyskania spójnej dystrybucji dźwięku bez zniekształceń fazowych. Zestaw oferuje 8 presetów brzmieniowych, stworzonych na bazie tej technologii:

– L1 LINEAR – o liniowym przebiegu charakterystyki amplitudowej, zalecany do odtwarzania muzyki na zewnątrz i w pomieszczeniach o małym pogłosie.
– L2 LINEAR HIGH PASS – który dodaje filtr górnoprzepustowy 24 dB przy 100 Hz, do współpracy z subwooferem lub w roli monitora scenicznego.
– L3 LINEAR LOW-LEVEL PLAYBACK – który dodaje +3 dB w zakresie niskich częstotliwości, do odtwarzania muzyki z niskim poziomem bez subwoofera.
– L4 LINEAR INDOOR – który dodaje półkę -3 dB, przeznaczony do nagłaśniania mowy lub do użytku w pomieszczeniach pogłosowych.
– C1 CLOSE – gdy słuchacze znajdują się w odległości około 3 metrów, charakteryzuje się nieco podciętą górą pasma.
– C2 CLOSE HIGH PASS – który jest podobny do poprzedniego ustawienia, ale z załączonym filtrem górnoprzepustowym 24 dB, do współpracy z subwooferem.
– F1 FAR – gdy słuchacze znajdują się w odległości większej niż 10 metrów, dodaje +3 dB do zakresu wysokich częstotliwości, aby zrekompensować tłumienie przez powietrze.
– F2 FAR HIGH PASS – jw., ale z aktywnym filtrem górnoprzepustowym.

Ponadto HDM 45-A dysponuje opóźnieniem sygnału o maksymalnej wartości odpowiadającej odległości 20 m. Wybierając żądane opóźnienie, jest ono następnie zapisywane w pamięci wewnętrznej, tak że nawet po utracie zasilania i ponownym włączeniu urządzenie pracuje z ustawionym wcześniej opóźnieniem sygnału. Obudowa zestawu wykonana jest z kompozytu polipropylenowego. Z przodu zainstalowany jest wytrzymały stalowy grill, zaś sama obudowa wyposażona w 3 uchwyty do przenoszenia: jeden u góry oraz dwa boczne. Na dole obudowy znajduje się stalowe gniazdo do montażu na statywie, a także gumowe nóżki, które chronią urządzenia przed poruszaniem się, gdy zostanie umieszczony na subwooferach lub innych powierzchniach. Cztery gwintowane otwory M10 umożliwiają montaż opcjonalnych śrub oczkowych do aplikacji podwieszanych. Kształt obudowy pozwala również na wykorzystanie HDM 45-A w roli monitora scenicznego. Waga urządzenia to niespełna 22 kg.

PANEL RCF HDM 45-A

Gniazda i regulatory znajdują się klasycznie z tyłu obudowy. U dołu znajdziemy gniazdo wejściowe i wyjściowe zasilania typu Powercon, zaś wyżej gniazdo wejściowe i wyjściowe sygnału (XLR), dwa złącza sieciowe EtherCON sieci RDNet oraz obrotowy enkoder z towarzyszącym mu wyświetlaczem LED. Sieć RDNet może pracować w dwóch trybach – monitorowania pracy, podczas gdy użytkownik może dokonywać wyboru presetów brzmieniowym z panelu, lub z zablokowanym dostępem do presetów (dostępne są one wtedy tylko z poziomu oprogramowania obsługującego RDNet).

SPOSTRZEŻENIA I UWAGI

Pierwsza rzecz, jaka rzuca się w oczy tuż po rozpakowaniu – dodajmy pozytywna – to gniazda zasilające Powercon, w tym również gniazdo wyjściowe, dzięki czemu można „podać dalej” zasilanie np. do subwoofera czy sąsiedniego monitora. Ponadto Powercon jest o wiele solidniejszym złączem, niż tradycyjne IEC (szczególnie jeśli jeszcze nie ma blokady). Solidne uchwyty, w liczbie 3, pozwalają nie tylko na wygodne przenoszenie zestawu jedną ręką, ale również na tak samo wygodne ustawanie go na statywie czy scenie. Po podłączeniu zestawu do zasilania w zasadzie bez większych problemów można obyć się bez zaglądania do instrukcji obsługi, bowiem znajdująca się nad gniazdami Powercon „ściąga” dość jasno i klarownie informuje, w jaki sposób poszczególne presety korygują brzmienie zestawu.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

A’propos brzmienia, to przesłuchując kolejne presety na różnych rodzajach muzyki, można zauważyć, że ich korekcja nie jest „zbyt inwazyjna”, tzn. przeskakując pomiędzy presetami nie słychać drastycznych zmian w brzmieniu. Oczywiście wybierając ustawienia z aktywnym filtrem górnoprzepustowym dołu ubywa dość znacząco, bowiem w trybach liniowych HDM 45-A może poszczycić się naprawdę mocnym basem. Dzięki temu przy mniej wymagających aplikacjach – np. w takich, gdzie muzyka sączy się w tle lub występuje jako dodatek do mowy (np. prezentacji), czy też nagłaśnianiu zespołów akustycznych w niewielkich klubach itp. przestrzeniach – para HDM 45-A może spokojnie wystarczyć.

I faktycznie, para HDM 45-A bardzo dobrze sprawdziła się podczas prezentacji, gdzie zarówno nagłaśniana mowa, jak i odtwarzana muzyka brzmiały czysto i klarownie (w tym przypadku z racji sporej odległości od ostatniego rzędu widowni wybrałem preset F1 FAR). Miałem też okazję wykorzystać zestaw HDM 45-A jako odsłuch sceniczny, i zarówno wokaliści, jak i perkusista, nie chcieli się z nim rozstać po próbie (perkusiście przypadł do gustu całkiem niezły bas, dzięki czemu dobrze słyszał stopę i tomy).

Podsumowanie

RCF wypuścił kolejny bardzo udany produkt, przeznaczony dla nieco bardziej wymagającego (i zasobnego w gotówkę) klienta, jednocześnie prosty w obsłudze i o kompaktowych wymiarach. Mnogość presetów brzmieniowych pozwala na wykorzystanie go w różnych sytuacjach i aplikacjach nagłośnieniowych, a bardziej zaawansowani użytkownicy mogą sobie w nim „pogrzebać”, korzystając z dobrodziejstw sieci RDNet i technologii FIRPHASE. Kto poszukuje uniwersalnego, dobrze brzmiącego, stosunkowo niewielkiego i lekkiego zestawu nagłośnieniowego do różnorakich zastosowań, który dzięki solidnej budowie sprawdzi się nie tylko w instalacjach stacjonarnych, ale również jako nagłośnienie mobilne, powinien koniecznie zainteresować się bohaterem tego artykułu.

 

Informacje

Moc szczytowa 2.200 W, klasa D (LF: 1.600 W, HF: 600 W)
Dyspersja 90°x60°
Pasmo przenoszenia 45 Hz-20 kHz
Max szczytowy SPL 133 dB
Wymiary 714 x 442 x 397 mm
Waga 22 kg
Cena
7000,00 zł
Producent
RCF
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó