Więcej...

APS Coax

Sprzęt studyjny | 27.01.2013  | Krzysztof Maszota
Pozostałe testy marki:  APS

W klasycznych monitorach wielodrożnych wraz ze zmianą kąta odsłuchu w stosunku do osi zestawu zmienia się relacja względem poszczególnych głośników.

Ponadto w bliskim polu wraz z odległością zmieniają się relacje słuchacza względem poszczególnych głośników tak, iż źródło dźwięku zaczyna być odbierane niespójnie. Rozwiązaniem obu wspomnianych bolączek jest system wielodrożny z zastosowaniem głośnika współosiowego. Rozwiązanie to ma jednak pewne słabości, dlatego nie jest stosowane masowo przez producentów monitorów. Jednym z problemów jest spora trudność w wykonaniu zespołu głośników współosiowych o jakości przybliżonej do tego samego typu głośników w układzie niezależnym. Jednak jakość współczesnych przetworników od wielu lat pozwala budować z powodzeniem konstrukcje tego typu, które są stosowane w studiach nagrań oraz innych profesjonalnych i konsumenckich aplikacjach. Marką, która najbardziej kojarzy się z tego typu rozwiązaniami, jest Tannoy. Przedmiot tego testu jest też przykładem na to, że nasz rodzimy producent, w odpowiedzi na zapotrzebowanie użytkowników, był w stanie wykonać tego typu przetwornik. Czy z powodzeniem?

APS CoaxKonstrukcja
Aktywny monitor studyjny Coax został zaprojektowany do pracy w bliskim polu. Wspomniane we wstępie walory tego typu głośników, jak również gabaryty oraz jego moc, szczególnie predysponują go do pracy w takim obszarze. Dzięki zastosowaniu głośnika współosiowego uzyskano tzw. punktowe źródło dźwięku, a co za tym idzie, charakterystyka kierunkowa zestawu nie zmienia się wraz ze zmianą odległości od poszczególnych przetworników, gdyż znajdują się one w tej samej osi.
Coax jest aktywnym urządzeniem dwudrożnym, wyposażonym w dwa niezależne wzmacniacze mocy dla każdego głośnika zamocowane na tylnej płycie obudowy. Zastosowano również zestaw regulatorów do kalibracji pracy urządzenia. Regulatory działają skokowo, dzięki czemu zapewniają precyzję ustawień dla pary lub większej liczby głośników.
Na tylnej płycie znajdziemy przełącznik odcinający masę z pinu 1 wejścia oraz wyjścia sygnałowego (Ground Lift). Jest też regulator wzmocnienia lub redukcji sygnału głośnika wysokotonowego (Tweeter Level), którym możemy podbić w trzech krokach poziom góry w zakresie do 3 dB lub obniżyć go czterema skokami maksymalnie o 5dB. Dzięki tej regulacji oraz dodatkowemu przełącznikowi Bass Cut Off, aktywującemu filtr na najniższych zakresach w okolicach 50 Hz, użytkownik może w znacznym stopniu wpływać na relację pomiędzy niskimi i wysokimi zakresami w przetwarzanym sygnale. W szerokim zakresie można również regulować czułość wejścia. Ponadto sygnał wejściowy duplikowany jest na wyjściach liniowych, służących do szeregowej transmisji, np. do wzmacniacza słuchawkowego lub innego przetwornika.
Złącze wejściowe to combo, czyli połączenie wejścia XLR oraz TRS 6,3 mm, a wyjście zrealizowane jest na złączu XLR.
Głośnik koaksjalny zastosowany w Coax produkowany jest przez uznaną firmę SEAS z Norwegii. Niewielkie rozmiary oraz grube ścianki obudowy powodują, że głośniki oraz elektronika Coaxa zostały zamontowane w bardzo sztywnej konstrukcji. Brzegi obudowy zostały zaokrąglone w celu redukcji odbić fal akustycznych mających tendencję do załamywania się na wszelkich krawędziach i wypustach. Wewnętrzna ścianka obudowy całkowicie oddziela moduł elektroniczny od komory głośników, ponadto stanowi ona dodatkowe wzmocnienie i usztywnienie konstrukcji.
Standardowo Coax oferowany jest w czarnym wykończeniu lakierem półmatowym, jednak testowany model był pokryty aksamitną farbą w kolorze oliwkowym, dostępnym na zamówienie.

Wrażenia z użytkowania
Para monitorów testowana była przez długi okres czasu w studio nagrań oraz podczas różnego rodzaju dźwiękowych prezentacji w różnych warunkach akustycznych. Po tak długim czasie użytkowania można stwierdzić, iż jest to bardzo dobre narzędzie do kontrolowania przestrzeni stereofonicznej i pozycjonowania źródeł dźwięku. Coax brzmi precyzyjnie, do tego stopnia, iż podczas pracy z innymi monitorami studyjnymi - także z monitorami dużo większymi, z innej klasy cenowej - wykazywał najlepsze właściwości co do pozycjonowania pozornych źródeł dźwięku w przestrzeni stereofonicznej. Doskonała precyzja wpływała na polepszenie barwy sygnałów oraz znaczącą poprawę pozycjonowania ich lokalizacji w miksie. Szczególnie korzystnie wpływało to na postrzeganie brzmienia nisko-średniotonowych źródeł, np. werbla.
Charakterystyka częstotliwościowa Coaxa jest bardzo wyrównana, jedynie ingerencja użytkownika może wpłynąć na zmianę relacji pomiędzy wysokimi i niskimi tonami przetwarzanymi przez monitor. Taka regulacja daje użytkownikowi szansę na dopasowanie odsłuchu do warunków otoczenia, czyli akustyki oraz osobistych preferencji. Filtry zaś działają płynnie i łagodnie, nie wpływając negatywnie na postrzeganie brzmienia.
Zastosowanie filtru odcinającego bas wpływa na dodatkowe „przyspieszenie” dźwięku. Znacznie polepsza się charakterystyka impulsowa, choć oczywiście nieco traci najniższe pasmo. Przełącznik jednak jest solidny i łatwo dostępny, dzięki czemu można często zmieniać ustawienia filtru niskich tonów zależnie od potrzeb użytkownika. Dla przykładu, podczas prac z procesorami dynamicznymi warto filtrować niskie tony, zaś podczas prac nad korekcją niskich zakresów można filtr dezaktywować.
Dużą zaletą tych monitorów jest fakt, iż są one parowane z dokładnością do 0,25 dB, dzięki czemu uzyskujemy maksymalne podobieństwo obu sztuk pod względem charakterystyki częstotliwościowej, a to wpływa właśnie na tak spójny obraz dźwiękowy i tak precyzyjne brzmienie elementów miksu.
Dzięki wysokiej wartości SPL monitor sprawdza się w wielu rodzajach muzyki, od rocka po klasykę. Coax brzmi bardzo dobrze i nie poddał się aktualnym tendencjom do poszukiwania potężnego, konturowego brzmienia, które słyszymy w tak wielu współczesnych monitorach małego gabarytu. To precyzyjne narzędzie dla konesera dźwięku, i stąd właśnie znak Nasz Typ.

Nasze spostrzeżenia

+ spójność brzmieniowa
+ doskonały obraz stereo
+ pełna powtarzalność ustawień
+ wysoka jakość wykonania
+ możliwość dopasowania charakterystyki
- nie wszyscy realizatorzy lubią korzystać z monitorów współosiowych (choć nie jest to ich żadną wadą)



Producent
APS, www.aps-company.pl
Konstrukcja akustyczna: współosiowy, obudowa zamknięta.
Konstrukcja elektryczna: dwudrożny, 70 W (LF), 70 W (HF), częstotliwość podziału 3 kHz.
Przetwornik: współosiowy - woofer 18 cm (membrana polipropylen, zawieszenie guma), tweeter 2,5 cm (membrana tkaninowa).
Pasmo przenoszenia: 50 Hz - 22 kHz.
Maks poziom SPL: 109 dB.
Wymiary: 21×33×30 cm.
Waga: 11 kg
Cena: 5.399 zł (para)

Cena
5399,00 zł
Dystrybutor
APS
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
luty 2013
Kup teraz