Więcej...

APS Klasik

Sprzęt studyjny | 29.04.2015  | Tomasz Wróblewski
Marka:  APS

Mająca swoją siedzibę pod Wrześnią firma APS Sp. z o.o. przez kilkanaście lat swojego istnienia dorobiła się opinii producenta wysokiej klasy monitorów studyjnych, cenionych zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Na bazie zdobytego przez lata doświadczenia, współpracy z wieloma ośrodkami naukowymi oraz dbałości o jakość powstało szereg systemów monitorowych, które już dziś określane są jako kultowe. Teraz przyszedł czas na coś tańszego, a w przypadku odsłuchów studyjnych jest to prawdziwe wyzwanie.

Tak, to prawda - stworzenie wysokiej jakości monitorów z nieco niższej półki cenowej to rzecz wyjątkowo trudna. Każdy element zestawu głośnikowego to większy lub mniejszy kompromis, a harmonijne zespolenie całości, i do tego w rozsądnej z punktu widzenia nabywcy cenie, to sztuka, która udaje się tylko najlepszym. Zwłaszcza gdy produkty nie powstają w Chinach i nie są to któreś z kolei zbliżone do siebie konstrukcyjnie monitory, różniące się od wielu innych wyłącznie logotypem czy kosmetycznymi zmianami w obudowie. Zestawy odsłuchowe APS wciąż powstają w Polsce, ponieważ tylko w ten sposób ta stosunkowo niewielka firma jest w stanie zachować odpowiednią kontrolę jakości i zaoferować błyskawiczny serwis. Jak zapewnili mnie przedstawiciele APS, nie ma mowy o sytuacji, by ktoś został bez monitorów w trakcie sesji, gdyby nastąpiła jakaś awaria.


Konstrukcja
Obudowa monitorów Klasik wykonana jest z powlekanej winylem płyty MDF, z panelem czołowym mającym zaokrąglone krawędzie i tylną płytą wykonaną w całości z aluminium. Zestawy mają konstrukcję otwartą typu bass-reflex, z okrągłym wylotem z tyłu. Sygnał liniowy możemy wprowadzić za pośrednictwem złączy RCA lub XLR. Mamy możliwość skokowej regulacji czułości wejściowej od -10,5 do 0 dB, z odstępami wynoszącymi 1,5 dB. Regulacji podlega też poziom sygnału dla głośnika wysokotonowego (-1,5/0/+1,5 dB), a także poziom niskich tonów (bardzo głęboko, bo aż ±6 dB dla 60 Hz). Nie zapomniano o przydatnym w praktyce przełączniku odłączającym masę sygnałową od masy elektrycznej (GROUND LIFT).
Do przetwarzania wysokich tonów zastosowano driver Seas 19TAFD/G z 19-milimetrową, aluminiową kopułką, a do reprodukcji niskiego pasma i środka służy customowy przetwornik z membraną z prasowanej celulozy o średnicy 7". Do sterowania głośników wykorzystano poprzedzone zwrotnicą 3,2 kHz dwa wzmacniacze o mocy RMS 75 W. Całość, w przypadku jednego monitora, wytwarza średnie ciśnienie ciągłe dźwięku 108 dB SPL (A-ważone) przy pobudzeniu sygnałem szumu różowego i przy neutralnym ustawieniu przełączników kontroli charakterystyki.


W praktyce
Jak dla mnie monitory Klasik w domyślnych ustawieniach grały nieco zbyt jasno, więc przełączyłem TWEETER LEVEL na -1,5 dB i w ten sposób dokonywałem wszelkich odsłuchów. Zestaw ma znakomitą charakterystykę kierunkową, tworząc szerokie, wypełnione szczegółami i trójwymiarowe pole. Dźwięk jest wyrazisty i precyzyjny, z bardzo wyrównaną średnicą. Odpowiednio dobrane filtry zwrotnicy sprawiają, że w zakresie częstotliwości podziału nie odczuwamy żadnych anomalii: zniekształceń czy zaburzeń fazowych. Jeśli ktoś będzie miał niedosyt basu, to można to bardzo szybko skorygować przełącznikiem BASS, ustawiając go w tryb Extended. Tak naprawdę jest to neutralne ustawienie poziomu niskich częstotliwości - pozostałe dwie pozycje pozwalają na wprowadzenie tłumienia. W mojej opinii jest to znacznie lepsze rozwiązanie niż podbicie poziomu niskich tonów na wzmacniaczu, które zawsze kończy się zmniejszeniem zapasu dynamiki.
Drobne zastrzeżenia można mieć do bass-refleksu. W wersji, którą otrzymałem do testów wykazywał się on zniekształceniami wynikającymi z turbulencji przy głośnym odsłuchu, pojawiającymi się w paśmie do 50 Hz. Ponieważ bass-reflex umiejscowiony jest z tyłu, jest to słyszalne tylko w szczególnych przypadkach i nie powinno mieć wpływu na normalny odsłuch. Poza tym konstrukcja bass-refleksu sprawia, że nie ma on wyrazistego rezonansu (zwłaszcza przy tak niewielkim litrażu obudowy), dzięki czemu można uzyskać bardzo dobrą - jak na konstrukcję otwartą - charakterystykę impulsową. Przejawia się to w uzyskaniu zwartego, dokładnego basu, w czym dużą zasługę ma też 7-calowy woofer.
Dokonane pomiary potwierdziły wysoką klasę monitorów Klasik. Omawiając ich wyniki z konstruktorami tych zestawów, szczególnie w kontekście zniekształceń drivera, doszedłem do wniosku, że pomiar tego parametru w warunkach bliskiego pola jest niemiarodajny (dziękuję za opinię dr Grzegorzowi Matusiakowi) i w swojej analizie wziąłem pod uwagę wyłącznie pomiar z odległości 1,5 metra, który też publikuję obok. Poziom drugiej harmonicznej utrzymuje się tu ok. 65 dB poniżej poziomu sygnału nominalnego, a zatem dużo powyżej przyjętej za krytyczną różnicy 40 dB, co tylko potwierdza wysoką klasę zastosowanego drivera.
Szczególną uwagę należy zwrócić na charakterystyki kierunkowe, gdzie dla 10 kHz odchyłka nie przekracza 6 dB pod kątem 45 stopni od osi, który to wynik należy uznać za znakomity.


Nasze spostrzeżenia

+ dobre brzmienie w całym zakresie pasma
+ możliwość korekcji charakterystyki
+ niewielkie gabaryty przy wykorzystaniu 7-calowego woofera
+ znakomita charakterystyka kierunkowa
+ precyzyjna stereofonia
+ punktualny bas
+ wysoka jakość wykonania
+ atrakcyjna cena
- turbulencje przy wylocie bass-refleksu
- nieco zbyt jaskrawe brzmieniowo (kwestia preferencji i ustawienia)



Podsumowanie


Oszczędności, które poczyniono aby uzyskać atrakcyjną cenę zestawów Klasik, w żaden sposób nie wpłynęły na jakość tych monitorów. Podświetlane logo, nadwymiarowe zabezpieczenia przetworników, wyjście przelotowe czy rozbudowane wzmacniacze na elementach dyskretnych nie są bowiem szczególnie istotne w warunkach pracy, do których przystosowano Klasiki, a pozwalają w sposób znaczący obniżyć koszty produkcji. Wyprowadzenie wylotu bass-reflex na tylną płytę pozwoliło też zmniejszyć gabaryty, a inteligentnie rozwiązana kwestia zarządzania niskimi tonami znacząco ułatwia implementację tych odsłuchów w niewielkich pomieszczeniach, gdzie siłą rzeczy będą musiały pracować w rogu lub blisko ścian.
Z ceną detaliczną w okolicach 3.800 zł za parę i z 7-calowym wooferem APS Klasik w zasadzie nie mają żadnej rynkowej konkurencji, a najbliższe im funkcjonalnie Dynaudio BM6 MKIII kosztują niemal dwukrotnie więcej. Poszukiwania markowych odpowiedników z wooferem 6,5" oraz 6" też zaprowadzą nas w znacznie wyższe cenowo rejony. Wszystko więc wskazuje na to, że APS Klasik będą kolejnym przebojem polskiej firmy, a za swoją jakość oraz realistyczną cenę otrzymują znak Nasz Typ.




Konstrukcja akustyczna: dwudrożna, otwarta, bass-reflex.
Konstrukcja elektryczna: aktywna, dwa wzmacniacze A/B (70+70 W RMS), zwrotnica aktywna 3,2 kHz.
Pasmo przenoszenia: 35 Hz-25 kHz.
Przetworniki: niskośredniotonowy 7" (membrana celulozowa, zawieszenie gumowe), wysokotonowy 19 mm (aluminiowa kopułka chroniona siatką, podwójny magnes).
Wejście: XLR, RCA, impedancja 10 kΩ.
Zasilanie: sieciowe, 230 V, zasilacz liniowy.
Wymiary: 32×21×28 cm.
Waga: 8,5 kg.
Cena: 4.000 zł (para).

Cena
4000,00 zł
Dystrybutor
APS
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
maj 2015
Kup teraz