Kluczowanie (Side-Chain)

16.05.2015 
Kluczowanie (Side-Chain)

Jako wierny użytkownik programu Reaper niemal od początku jego istnienia, nie mam najmniejszych wątpliwości, że jest to jeden z najlepszych - o ile nie najlepszy - program liniowy typu DAW. Przy wszystkich jego zaletach jest jednak pewna rzecz, która sprawia sporo kłopotów początkującym użytkownikom. Chodzi tutaj o funkcję kluczowania, znaną jako Side-Chain.

Reaper obsługuje wszystkie wtyczki, które wyposażone są w tor kluczowania; funkcję Side-Chain obsługują też wtyczki Rea, które dostarczane są razem z Reaperem. Aby móc w pełni wykorzystać możliwości tego programu w zakresie kluczowania należy bliżej przyjrzeć się jego możliwościom jeśli chodzi o wewnętrzną komutację sygnału. Tam bowiem tkwi tajemnica efektywnego wykorzystania wtyczek z funkcją Side-Chain. Aby zaprezentować pełne możliwości Reapera w trybie kluczowania użyjemy klasycznego przykładu, w którym mamy dwie ścieżki. Na pierwszej znajduje się partia tak zwanego padu, a na drugiej partia stopy. Naszym celem jest stworzenie takiej konfiguracji, aby partia syntezatora wyciszała się w tym momencie kiedy następuje uderzenie stopy.

Kluczowanie z ReaComp

Na ścieżce z syntezatorem włączamy kompresor. Na początku niech to będzie ReaComp. W prawym górnym rogu wtyczki znajdziemy przycisk z napisem 2/4 In 2 Out. Klikając na nim uzyskujemy dostęp do opcji komutacji sygnału w obszarze tej wtyczki. W tym momencie obsługuje ona dwa wejścia i dwa wyjścia. Aby skorzystać z kluczowania Side-Chain należy uruchomić dodatkową parę wejść. Wejścia te posłużą nam do sterowania pracą detektora w naszym kompresorze. Po stronie wejść klikamy mały znaczek +, co spowoduje aktywację potrzebnych nam wejść. Noszą one oznaczenie Auxiliary L i R. Kolejnym krokiem będzie wskazanie ich jako źródła sygnału dla detektora. W oknie Detector Input we wtyczce wybieramy Auxiliary L+R. Od tego momentu kompresor nie będzie reagował na sygnał wchodzący na jego wejście, ale na sygnał podawany na wskazane tor kluczowania.

Aby kompresor otrzymywał sygnał kluczujący trzeba w oknie wtyczek aktywować dodatkową parę wejść, którymi będą tory 3 i 4.

Kolejną czynnością będzie uruchomienie wysyłki na kanale sterującym pracą kompresora, czyli w naszym wypadku na ścieżce stopy. W tym celu klikamy przycisk I/O i w wierszu Add New Send wybieramy ścieżkę, na której znajduje się nasz syntezator. Tuż pod tłumikiem dostępne są opcje przekierowania sygnału. Sygnał z toru 1/2 kierujemy na tor 3/4. Jednocześnie warto wybrać opcję Pre Fader, aby uniezależnić poziom wysyłki od ustawienia tłumika na kanale ze stopą. Teraz już możemy uruchomić odtwarzanie. Na początku nie będziemy słyszeć żadnego efektu kluczowania z prostej przyczyny - przy domyślnych ustawieniach kompresor nie działa. Zaczniemy od ustawienia suwaka Ratio się na 4:1. Teraz należy obniżyć ustawienie suwaka Threshold do momentu, aż na czerwonym wskaźniku znajdującym się obok miernika poziomu wyjściowego zacznie pojawiać się kreska sygnalizująca działania tłumienia w kompresorze. Przy niższych ustawieniach progu kompresji tłumienie to będzie większe i lepiej słyszalne.

Przy bardziej złożonych komutacjach sygnału kluczującego warto skorzystać z okna Routing Matrix, gdzie można dokonywać konfiguracji mając wgląd na całość sesji.

W torze kluczowania naszego kompresora mamy też do dyspozycji filtry górno- i dolnoprzepustowy. Dzięki nim możemy ustawić zakres częstotliwości, na które będzie reagował nasz kompresor. Aby odsłuchać sygnał kluczujące już po filtrach, należy zaznaczyć opcję Preview Filter. Suwakami Low Pass i Hi Pass zawężamy zakres częstotliwości od góry i od dołu, a suwakiem RMS Size definiujemy charakter pracy detektora. Pozostałe manipulatory w naszym kompresorze działają podobnie jak dzieje się to innych procesorach dynamiki.

Inne kompresory

Zamiast ReaComp użyjemy teraz innego kompresora. Niech będzie to FabFilter Pro-C. Klikając omawiany już przycisk w górnym prawym rogu upewniamy się, że kompresor widzi 4 wejścia. Sprawdzamy też konfigurację wysyłki ze ścieżki sterującej - w naszym przypadku jest to ścieżka stopy. W kompresorze FabFilter klikamy przycisk Expert i w lewej parze przycisków Side-Chain przełączamy opcję Internal na External. Aby upewnić się, że nasz kompresor otrzymujesz sygnał kluczowania ze ścieżki stopy, klikamy przycisk Audition. Powinniśmy słyszeć samą stopę. Wyłączamy funkcję Audition i dobieramy ustawienia kompresora stosownie do naszych potrzeb. W przypadku kompresora Pro-C także mamy do dyspozycji filtry dolno- i górnoprzepustowy, za pomocą których możemy zawęzić pasmo sygnału sterującego pracą toru kluczowania.

Oprócz kluczowanego kompresora Reaper oferuje też wtyczkę kluczowanej bramki, z opcją jej pracy w trybie odwrotnym (ducking - wyciszanie sygnałem).

Zaawansowane kluczowanie

Zastosujemy teraz konfigurację, która pozwala uzyskać bardziej zaawansowane efekty kluczowania. Stworzymy trzy ścieżki - na pierwszej znajdzie się dźwięk z długo wybrzmiewającym pogłosem, na drugiej sygnał kluczujący, którym będzie pętla perkusyjna, a trzecią w tym momencie zostawimy pustą.

Na ścieżce sterującej kluczowaniem aktywujemy wysyłkę sygnału z torów 1/2 na 3/4, które we wtyczce kompresora Side-Chain zgłaszają się jako Auxiliary L+R. Aby uniezależnić kluczowanie od poziomu sygnału na ścieżce kluczującej należy wybrać opcję wysyłki Pre Fader.

Trochę w nawiązaniu do artykułu głównego tego numeru EiS, w którym piszemy o technikach glitch, użyjemy dostępnej w Reaperze wtyczki Avocado Glitch, którą włączymy właśnie na tej trzeciej ścieżce. Posłuży nam ona jako ścieżka pośrednicząca między sygnałem kluczującym, którym jest nasza partia rytmiczna, a sygnałem z pogłosem, który zostanie poddany kluczowaniu. Dla wzbogacenia efektu kluczowania na ścieżce pośredniczącej, a w zasadzie pomocniczej, włączamy wspomniany Avocado Glitch, który sprawi, że tłumienie sygnału pogłosu nie będzie takie rytmiczne i idealnie wyrównane. Całą konfigurację zaprezentowałem na klipie wideo znajdującym się na naszej płycie DVD.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
maj 2015
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó